AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Skrevet 29. januar Har ingen psykolog, så jeg trenger å få ut følelsene mine på en annen måte... lol Jeg vet at det er en stund til eksamen, men jeg stresser ofte på grunn av frykten for å komme opp i matte. Jeg kan ikke komme opp i matte. Hvis jeg kommer opp i matte, kommer jeg nok til å få et mentalt sammenbrudd. Jeg klarte å få karakter 2 til jul, noe som er et mirakel. De andre fagene gjør jeg det faktisk ganske bra i. Fikk 4,5 i karaktersnittet mitt dette semesteret, noe som jeg er ganske fornøyd med. Går påbygg nå, som egentlig ikke er så tungt som jeg trodde, men matten ødelegger mye. Jeg bruker mye tid hjemme på å prøve å forstå, men skjønner nesten ingenting. Vil ikke selvdiagnostisere meg, men hadde ikke vært overrasket om jeg har dyskalkuli. Jeg gleder meg egentlig bare til å komme meg vekk fra alt og alle på dette stedet, men hvis jeg stryker i matte, og må bli hjemme enda ett år for å ta opp faget, kommer jeg nok til å bli gal. (ja, jeg vet jeg overtenker mye🙄) Jeg har egentlig ingen ekte venner her. Er ikke så lett å skaffe seg venner på vgs når du ikke bryr deg om russetiden, drama eller å drikke seg full hver helg. Har heldigvis en god venninne, men hun har allerede flyttet ut for å studere, så jeg føler meg litt ensom nå:( Kommer mest sannsynlig til å droppe russetiden for å fokusere på skole, noe jeg ikke tror at jeg kommer til å angre på. Jeg vet at jeg kanskje høres litt dramatisk ut nå, men jeg trengte bare å få ut følelsene mine. Gjerne kom med noen støttende ord eller tips, eller om du kjenner deg igjen i noe av dette. Hilsen en 19 år gammel jente som gleder seg til dagen jeg endelig får vitnemålet i hånden min (forhåpentligvis), og kommer meg vekk fra dette stedet, og håper livet blir bedre etter vgs Bare noen måneder til jeg endelig er fri😍😍 Anonymkode: 19ae3...b10 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Skrevet 29. januar Snakk med helsesøster ❤️ det er mange som ikke får hjelp med lese og skrivevansker før vgs ❤️ Anonymkode: 3d49a...b08
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Sender deg en klem. Enig med hun over som sier at du bør snake med helsesøster. Angående venner. Detter blant annet noe du bør snakke med helsesøster om. Når man er ensom er det lett å ikke se hvilke muligheter man har til å få venner. Angående matten. Jobb med faget frem til eksamen slik at du er forberedt om du kommer opp i matte. Matte er et modningsfag som ikke er lett å lære noen dager før eksamen. Snakk også med læreren din om strategier slik at du i det minste består. Anonymkode: 79f48...0c3
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar En annen ting ift venner er at det gjerne er lettere å få i nye miljøer, så fritidsaktiviteter, bokklubb, øvingsgruppe alt sånt kan man prøve Anonymkode: 786a2...332 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar For meg ble livet SÅ MYE BEDRE etter videregående! Jeg forsøkte å henge med på russetida, men det kunne jeg nok like greit droppa. Har ingen kontakt med noen fra den tida, og ikke så mange gode minner. Alt løsnet liksom når jeg kunne flytte, studere, og møtte folk på studiet som faktisk var interessert i de samme tingene som jeg var. Jeg klarte heller ikke matten, og valgte et studie hvor det var minimalt med matte. Har ikke dyskalkuli eller noe slikt, og er ok i hoderegning. Men når det kom til formler så klarte jeg det bare ikke. Det gikk aldri inn! Krysser fingrene for at du slipper å komme opp i det! Anonymkode: 5ad93...8df
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 17.45): Snakk med helsesøster ❤️ det er mange som ikke får hjelp med lese og skrivevansker før vgs ❤️ Anonymkode: 3d49a...b08 Hvem nevnte lese- og skrivevansker?! Anonymkode: e42da...8c8
AnonymBruker Skrevet 31. januar #7 Skrevet 31. januar Dyskalkuli er en mote-selvdiagnose som du bør holde deg langt unna. Du ødelegger din egen selvtillit. Faktum er at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 30, og i det tror jeg at mye av matteforståelsen ligger. Jeg forsto ikke matte da jeg prøvde å ta det opp da jeg var 20. Prøvde på nytt da jeg var 30, og da var det noe helt annet. Anonymkode: e82ca...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Skrevet 31. januar Minst 85% av medelevene dine har nøyaktig de samme tankene og følelsene. Du er ikke alene. Snakk med noen om det. Anonymkode: 1fc1d...798 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Skrevet 31. januar Selv om du stryker trenger du ikke blir igjen hjemme! Flytt hvis du vil, finn deg en jobb, og ta opp matte. Eller folkehøyskole, militæret, reis. Matte kan du ta på siden av nesten uansett hva du velger Anonymkode: 889a3...790 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #10 Skrevet 31. januar Hvis du ikke takler vgs så kommer voksenlivet til å knekke deg fullstendig Anonymkode: d7507...079 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar #11 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis du ikke takler vgs så kommer voksenlivet til å knekke deg fullstendig Anonymkode: d7507...079 Hvorfor sier du det. Det stemmer ikke! Det skjer mye modning hos mennesker fra 16-18 alderen og etter man er blitt skikkelig voksen. Vet om mange som var svært umodne på vgs , men som har klart seg kjempebra som voksene. Når det er sagt så virker det som om TS klarer seg veldig bra. Hun virker både moden og reflektert i tillegg til å få gode resultater. Påbygningsår på vgs er kjent for å være krevende og hun får gode karakterer. I tillegg klarer hun å henge med sosialt selv om folkene der ikke er den beste matchen for henne. Når er vi i starten på siste semester. Jeg ville ha tatt en liten runde med meg selv på hvor mye du faktisk jobber med matten og hvilken metode du bruker. Mengdetrening pleier å fungere. Kan du ta en prat med læreren om oppgaver du bør fokusere på og få hjelp om du står fast. Bruk tiden godt, det er en god investering for fremtiden. når det gjelder det sosiale så kommer det helt sikkert til å ordne seg for deg. Blir nok fint å starte opp med noe nytt. Studier, folkehøgskole eller militæret. Nå er vi i februar og skolen slutter jo om under et halvt år. Masse lykke til!! Og til slutt en mager trøst. Du er ikke alene og det er mange som synes denne tiden er vanskelig. Anonymkode: 4bd7f...bc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå