AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Jeg har fått ny jobb og økt lønn, men har også lang vei (ca 8 mil pr dag). Har pr i dag en gammel dieselbil, som har gått snart 250 000 km. Vurderer å gå over til el, men trenger da en med god rekkevidde, som er stor og romslig til en familie på 5 Hva ville vært et fornuftig bilkjøp her? Kan skrape sammen ca 80 k i egenkapital, har ca 35 k utbetalt i lønn. Samboer har ca 28 k utbetalt, og vi har ca 35 k i faste utgifter (ikke inkludert diesel, som jeg antar blir 2500-3000 pr mnd) Anonymkode: 00e82...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Jeg har hatt både helt nye biler (400 000 kr, 650.000 kr, 950.000 kr. og biler som har vært 14 år og en som nå er snart 30. Jeg vet ikke hvilken bil du har og hvor gammel den faktisk er. Er den 5 år, 10 år 20 år? Men det spiller forsåvidt mindre rolle. Det aller beste for økonomien er å ikke kjøpe ny bil. Og hvis du må, så er det best å kjøpe en brukt bil. Du kan kalkulere deg blå på hva strøm koster versus diesel, men når det kommer til stykket så er drivstoffet bare en mindre del av totalbildet når det kommer til biløkonomi. Ja, vedlikehold av bilen koster også sitt men dette kan du faktisk sette av penger til hver måned for å holde den i godt skikk. En ny bil taper seg noe helt vanvittig fra den er ny. Hvis du skal følge strømmen, så innebærer det typisk at du beholder bilen i 4 til 5 år og bytter. Ikke sant? Men det er horribelt for privatøkonomien. Det krever også full kaskoforsikring, gitt at du har billån. Forsikring av en gammel bil kan være betydelig rimeligere. Jeg har vært der du er nå, men jeg tenker: "ikke fall for fristelsen!". Det er en tidsbegrenset glede. Snart tenker du ikke stort på dette med nybil lenger, men regningene fra banken og det usynlige, massive verditapet tikker måned for måned. Hvis målet ditt er å være gjeldsslave så er dette ruten å gå, men hvis målet ditt er å ha en romslig, trygg økonomi der pengene kanskje til og med jobber for deg, så må du ikke kvele den med nybil. Spesielt ikke hvis du er under 30, for det er de mest potente årene å bygge opp økonomien. Anonymkode: dfca5...47b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt både helt nye biler (400 000 kr, 650.000 kr, 950.000 kr. og biler som har vært 14 år og en som nå er snart 30. Jeg vet ikke hvilken bil du har og hvor gammel den faktisk er. Er den 5 år, 10 år 20 år? Men det spiller forsåvidt mindre rolle. Det aller beste for økonomien er å ikke kjøpe ny bil. Og hvis du må, så er det best å kjøpe en brukt bil. Du kan kalkulere deg blå på hva strøm koster versus diesel, men når det kommer til stykket så er drivstoffet bare en mindre del av totalbildet når det kommer til biløkonomi. Ja, vedlikehold av bilen koster også sitt men dette kan du faktisk sette av penger til hver måned for å holde den i godt skikk. En ny bil taper seg noe helt vanvittig fra den er ny. Hvis du skal følge strømmen, så innebærer det typisk at du beholder bilen i 4 til 5 år og bytter. Ikke sant? Men det er horribelt for privatøkonomien. Det krever også full kaskoforsikring, gitt at du har billån. Forsikring av en gammel bil kan være betydelig rimeligere. Jeg har vært der du er nå, men jeg tenker: "ikke fall for fristelsen!". Det er en tidsbegrenset glede. Snart tenker du ikke stort på dette med nybil lenger, men regningene fra banken og det usynlige, massive verditapet tikker måned for måned. Hvis målet ditt er å være gjeldsslave så er dette ruten å gå, men hvis målet ditt er å ha en romslig, trygg økonomi der pengene kanskje til og med jobber for deg, så må du ikke kvele den med nybil. Spesielt ikke hvis du er under 30, for det er de mest potente årene å bygge opp økonomien. Anonymkode: dfca5...47b Takk for svar. Ja, det du sier høres mest fornuftig ut. Er bare litt stresset for hva i helsikes jeg skal gjøre dersom den (13 år) gamle bilen min plutselig en dag er død 😅 Glemte å legge til at noe annet enn firehjulstrekk er uaktuelt, som også høyner prisen... Anonymkode: 00e82...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Ja, det du sier høres mest fornuftig ut. Er bare litt stresset for hva i helsikes jeg skal gjøre dersom den (13 år) gamle bilen min plutselig en dag er død 😅 Glemte å legge til at noe annet enn firehjulstrekk er uaktuelt, som også høyner prisen... Anonymkode: 00e82...b1c Jeg har bare hatt firehjulstrekk. Jeg solgte nylig den 14 år gamle bilen og skal nå kun fokusere den snart 30 år gamle bilen med et "evighetens" perspektiv. Har en ganske ryddig økonomi slik at jeg ikke blir stresset hvis noe oppstår, det er bare å fikse noe selv og noe på verksted. Bil koster uansett, tenker jeg. Med en gammel bil vil det vil helt sikkert dukke opp noe, men fortløpende godt (preventivt) vedlikehold og fiks tenker jeg er en nøkkelen til et godt bildhold uten for mye heft og problemer. Sett av penger til det så tror jeg faktisk du vil ha et greit bilhold i flere år til. Hvis du i en periode får litt hyppigere verkstedbesøk, må du huske på at også nye biler har sine problemer. De er mer avanserte, appen streiker, infotainment streiker, moduler streiker. Been there, done that. Det fikses stort sett "gratis" gjennom garanti og reklamasjonsrett men det er ikke alltid verkstedet klarer å løse utfordringene. Ofte får man bare beskjed om å leve med skavankene fordi det ikke finnes deler å få tak i eller fordi produsenten må lage en softwareoppdatering. En av de nyere bilene mine nektet til og med å slå av motoren! Den måtte hentes av bilberger og stå og kjøre seg tom for drivstoff før den ble transportert videre til et merkeverksted. Folka på merkeverkstedet trakk mer eller mindre på skuldrene, det fantes ingen permanent fiks og det kunne oppstå på nytt sa de, frem til fabrikken eventuelt kom med en oppdatering. Anonymkode: dfca5...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Hvis du setter av litt av det er billån og økte forsikringer koster, vil du kunne skaffe en ny brukt bil dersom den du har streiker. Ofte er eldre biler også lettere å fikse, da det mindre elektronikk og data som kan gi problemer. Mekaniske feil er ofte lette å utbedre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar. Ja, det du sier høres mest fornuftig ut. Er bare litt stresset for hva i helsikes jeg skal gjøre dersom den (13 år) gamle bilen min plutselig en dag er død 😅 Glemte å legge til at noe annet enn firehjulstrekk er uaktuelt, som også høyner prisen... Anonymkode: 00e82...b1c Hvorfor må du ha firehjulstrekk? Anonymkode: dadf7...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor må du ha firehjulstrekk? Anonymkode: dadf7...757 Fordi jeg bor på landet med en helvetes vei på vinters tid 🤪 Anonymkode: 00e82...b1c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå