AnonymBruker Skrevet 29. januar #21 Del Skrevet 29. januar Violetta skrev (På 29.1.2025 den 14.48): Hva har dette med kiropraktor å gjøre? Ekspander Er det ikke så og si det samme? Du ligger på en benk og blir knadd på. Anonymkode: e7142...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 29. januar #22 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 14.51): Er det ikke så og si det samme? Du ligger på en benk og blir knadd på. Anonymkode: e7142...cf2 Ekspander Det er to helt forskjellige fag. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #23 Del Skrevet 29. januar Jeg har skrevet det før til de som sier manuellterapi er så mye bedre enn kiropraktikk. Manuellterapien bygger på kiropraktikken. Selv hadde jeg blitt ung ufør om jeg ikke trosset legens råd og gikk til kiropraktor. Hadde vært utsatt for en alvorlig ulykke, hvor mye rygg og nakkeplager i ettertid gjorde at jeg ikke greide noen ting. Tok opp med lege og spurte om det kunne hjelpe, han sa at det måtte jeg aldri finne på, om jeg gjorde det ville jeg bli ødelagt for livet, visstnok. Enda så ung jeg var da syntes jeg legens svar var såpass unyansert og tilsynelatende basert kun på legens følelser (han greide nemlig ikke å forklare hva som skulle være så farlig med kiropraktikk generelt eller for meg spesielt). Så jeg bestilte en time til en kiropraktor da jeg ble enda mye verre, ba om ekstra tid, der forklarte jeg om min skade, hadde med røntgenbilder, og fortalte hva legen hadde sagt, og så ba jeg kiropraktoren forklare meg hvorfor han ikke burde behandle meg, eller hvorfor han ev. mente han kunne behandle meg. Kiropraktoren forklarte da veldig nøye og detaljert hvordan kiropraktorer jobber, hva de gjør, faktorer som gjør at de ikke skal behandle, risikoer osv. Jeg lyttet, gikk hjem uten å bli behandlet den dagen og vurderte alt, og fant ut at kiropraktoren hadde møtt meg som en profesjonell fagperson, vært grundig i å forklare, hadde på ingen måte forsøkt å overtale meg til å ta behandlinger, var bare saklig og nøye hele tiden. Min vurdering var at jeg stolte mer på en som var så grundig i å forklare det faglige, enn en lege som selv ikke hadde erfaring med kiropraktor, som ikke kunne forklare hvorfor han mente det var farlig og ville ødelegge meg, og som virket å snakke basert på egen personlige følelser i det som for meg virket som en profesjonsstrid fra legens side. Jeg bestilte ny time til kiropraktoren, etter få timer var jeg smertefri av det jeg kom dit for. Leger og spesialister hadde alle før dette sagt at jeg måtte uføretrygdes, det var ingenting som kunne gjøres for å gi meg mer funksjon og mindre smerter. Jeg kunne med hjelp av behandling og ikke minst egentrening et par år etterpå begynne å ta utdanning og kom meg ut i full jobb. Opprinnelig skade kommer jeg aldri bort fra, men så lenge jeg er helt konsekvent med å ta vare på egen kropp (sunt kosthold, nok og riktig trening/aktivitet, riktig tøyninger for min kropp, sunn livsstil), så kan jeg leve uten smerter eller med smerter som kan håndteres. Jeg er mer langt mer utsatt for å få større problemer igjen pga. skaden. Uten kiropraktorer hadde jeg blitt uføretrygdet pga. denne skaden. Jeg har forsøkt naprapat med godt resultat, men bare én manuellterapeut som har vært god nok (manuellterapeuter har noen grep de ikke gjør som min kropp trenger), så for meg er en god kiropraktor helt avgjørende. Som i alle andre yrkesgrupper er det store forskjeller på hvor gode de er! Undersøk derfor erfaringer andre har med de ulike kiropraktorene. Det er også avgjørende at det er en kiropraktor som vektlegger pasientens egentrening, riktige tøyninger, sunn livsstil osv. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å i en periode samarbeide med en fysioterapeut, men min erfaring er at det sjelden er nødvendig, så lenge jeg tar en kiropraktortime raskt nok, slik at plagene ikke får sette seg veldig. Nå er den kiropraktoren jeg går til borte en periode, og siden jeg ikke er fornøyd nok med en kollega der, så velger jeg å gå til den ene manuellterapeuten som jeg vet er god i mellomtiden, fordi jeg fikk et akuttproblem nå. Når kiropraktoren er tilbake kommer jeg til å fortsette der, fordi det er såpass mye mer effektivt for meg enn hva manuellterapi har vært. Jeg går ikke ofte til behandling. Som regel går jeg bare en gang eller to, og så kan det gå mange måneder før jeg kanskje tar en behandling igjen, har også gått over et år uten behandling. Men igjen, egeninnsats på alle områder er avgjørende for at resultatene skal holde seg! Anonymkode: 8dd92...33a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 29. januar #24 Del Skrevet 29. januar Kiropraktikk er pseudoscience som har presset seg inn i offentlighelsevesen etter alternativbølgen i Norge. Jeg anbefaler å lese om hva som ligger til grunn for hele yrket, det har samme troverdighet som homøopati . At det i senere tid har tatt i bruk enkelte behandlinger som utføres av fysioterapeut og faktisk fungerer endrer ikke på dette. Så om en trenger så går en heller til fysioterapeut og ikke støtter opp om en industri som har lurt penger ut av folk i over hundreår. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 29. januar #25 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 14.41): Kiropraktor kan hjelpe med midlertidig smertelindring. Om du vil fikse et problem utover det, så må du se andre steder. Anonymkode: 27c09...3d5 Ekspander Denne kan jeg skrive under på. Jeg har nærmest krabbet inn til kiropraktor ved et par anledninger, og gått ut igjen så godt som smertefri. Men som du sier, dette har vært akutt og midlertidig lindring i tillegg til mer langvarig behandling/øvelser for å fjerne årsaken. Kropper og skader/slitasjer er forskjellige, så det er nok individuelt hvor stor effekt en kiropraktor har. Jeg var noe skeptisk selv, men er blant de som hadde stor nytta av det der og da. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #26 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 14.45): Så skal det sies at kiropraktorer har klart å ødelegge mennesker for livet, så om noe har de vel en negativ effekt. Anonymkode: 68e86...f0e Ekspander Det første du skrev er bare tull. Dette siste - da bør vel folk slutte å gå til andre helsepersonell som leger også, da, siden disse sørger for mange dødsfall årlig og en mengde skader og mange personer hvert år blir ødelagt for livet? Ca 200 dør på sykehus pga. feil årlig i Norge. Ca 600 blir skadet årlig på sykehus. Nå som det blir enda dyrere å gå til kiropraktor, så vil legene bli enda mer overarbeidet, ergo vil det trolig bli mer feil og dermed også mer skader. Kiropraktorer er spesialister innen sine fag, men langt bedre utgangspunkt enn en lege til å undersøke og behandle muskel-skjelettsystemet. Det er med god grunn kiropraktorer derfor også har mulighet til å sykemelde, har rett til å henvise pasienter til ulike bildediagnostiske metoder på sykehus, og også har rett til å henvise pasienter direkte til spesialist på sykehus. Samme retter har manuellterapeuter. Anonymkode: 8dd92...33a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #27 Del Skrevet 29. januar Gregarious skrev (På 29.1.2025 den 14.59): Kiropraktikk er pseudoscience som har presset seg inn i offentlighelsevesen etter alternativbølgen i Norge. Jeg anbefaler å lese om hva som ligger til grunn for hele yrket, det har samme troverdighet som homøopati . At det i senere tid har tatt i bruk enkelte behandlinger som utføres av fysioterapeut og faktisk fungerer endrer ikke på dette. Så om en trenger så går en heller til fysioterapeut og ikke støtter opp om en industri som har lurt penger ut av folk i over hundreår. Ekspander En fysioterapeut har ikke utdannelse eller kunnskap til å gjøre det kiropraktorer gjør. Det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å henvise pasienter til bildediagnostikk eller til spesialist på sykehus, og det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å sykemelde pasienter. Det er like gode grunner for at kiropraktorer og manuellterapeuter begge har rett til å henvise videre til spesialisthelsetjenesten og har rett til å sykemelde pasienter. Anonymkode: 8dd92...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 29. januar #28 Del Skrevet 29. januar Jeg har god effekt av kiropraktor. Føler det ikke er humbug med noen som har 5 års utdannelse. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #29 Del Skrevet 29. januar AlternativX skrev (På 29.1.2025 den 15.11): Jeg har god effekt av kiropraktor. Føler det ikke er humbug med noen som har 5 års utdannelse. Ekspander Og endatil 5 års helseutdannelse + et år turnustjeneste. Kiropraktorutdanningen er også en autorisert helseutdanning som fører til helseautorisasjon og tittelen er beskyttet. Så ikke mye humbug med dette, men det er jo alltid noen som henger fast i gamle myter. Anonymkode: 8dd92...33a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 29. januar #30 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 15.11): En fysioterapeut har ikke utdannelse eller kunnskap til å gjøre det kiropraktorer gjør. Det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å henvise pasienter til bildediagnostikk eller til spesialist på sykehus, og det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å sykemelde pasienter. Det er like gode grunner for at kiropraktorer og manuellterapeuter begge har rett til å henvise videre til spesialisthelsetjenesten og har rett til å sykemelde pasienter. Anonymkode: 8dd92...33a Ekspander Nei, fysioterapeuter har ikke utdannelse innen alternativbehandling uten dokumentert effekt. Den gode grunnen du referer til er at befolkningen har blitt mindre og mindre interessert i faktisk dokumenterte behandlinger og mer opptatt av følelser og ønsker. Kiropraktikk har ingenting i det offentlige og gjøre, det burde også blitt fratatt henvisningsretten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #31 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 14.53): Jeg har skrevet det før til de som sier manuellterapi er så mye bedre enn kiropraktikk. Manuellterapien bygger på kiropraktikken. Selv hadde jeg blitt ung ufør om jeg ikke trosset legens råd og gikk til kiropraktor. Hadde vært utsatt for en alvorlig ulykke, hvor mye rygg og nakkeplager i ettertid gjorde at jeg ikke greide noen ting. Tok opp med lege og spurte om det kunne hjelpe, han sa at det måtte jeg aldri finne på, om jeg gjorde det ville jeg bli ødelagt for livet, visstnok. Enda så ung jeg var da syntes jeg legens svar var såpass unyansert og tilsynelatende basert kun på legens følelser (han greide nemlig ikke å forklare hva som skulle være så farlig med kiropraktikk generelt eller for meg spesielt). Så jeg bestilte en time til en kiropraktor da jeg ble enda mye verre, ba om ekstra tid, der forklarte jeg om min skade, hadde med røntgenbilder, og fortalte hva legen hadde sagt, og så ba jeg kiropraktoren forklare meg hvorfor han ikke burde behandle meg, eller hvorfor han ev. mente han kunne behandle meg. Kiropraktoren forklarte da veldig nøye og detaljert hvordan kiropraktorer jobber, hva de gjør, faktorer som gjør at de ikke skal behandle, risikoer osv. Jeg lyttet, gikk hjem uten å bli behandlet den dagen og vurderte alt, og fant ut at kiropraktoren hadde møtt meg som en profesjonell fagperson, vært grundig i å forklare, hadde på ingen måte forsøkt å overtale meg til å ta behandlinger, var bare saklig og nøye hele tiden. Min vurdering var at jeg stolte mer på en som var så grundig i å forklare det faglige, enn en lege som selv ikke hadde erfaring med kiropraktor, som ikke kunne forklare hvorfor han mente det var farlig og ville ødelegge meg, og som virket å snakke basert på egen personlige følelser i det som for meg virket som en profesjonsstrid fra legens side. Jeg bestilte ny time til kiropraktoren, etter få timer var jeg smertefri av det jeg kom dit for. Leger og spesialister hadde alle før dette sagt at jeg måtte uføretrygdes, det var ingenting som kunne gjøres for å gi meg mer funksjon og mindre smerter. Jeg kunne med hjelp av behandling og ikke minst egentrening et par år etterpå begynne å ta utdanning og kom meg ut i full jobb. Opprinnelig skade kommer jeg aldri bort fra, men så lenge jeg er helt konsekvent med å ta vare på egen kropp (sunt kosthold, nok og riktig trening/aktivitet, riktig tøyninger for min kropp, sunn livsstil), så kan jeg leve uten smerter eller med smerter som kan håndteres. Jeg er mer langt mer utsatt for å få større problemer igjen pga. skaden. Uten kiropraktorer hadde jeg blitt uføretrygdet pga. denne skaden. Jeg har forsøkt naprapat med godt resultat, men bare én manuellterapeut som har vært god nok (manuellterapeuter har noen grep de ikke gjør som min kropp trenger), så for meg er en god kiropraktor helt avgjørende. Som i alle andre yrkesgrupper er det store forskjeller på hvor gode de er! Undersøk derfor erfaringer andre har med de ulike kiropraktorene. Det er også avgjørende at det er en kiropraktor som vektlegger pasientens egentrening, riktige tøyninger, sunn livsstil osv. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å i en periode samarbeide med en fysioterapeut, men min erfaring er at det sjelden er nødvendig, så lenge jeg tar en kiropraktortime raskt nok, slik at plagene ikke får sette seg veldig. Nå er den kiropraktoren jeg går til borte en periode, og siden jeg ikke er fornøyd nok med en kollega der, så velger jeg å gå til den ene manuellterapeuten som jeg vet er god i mellomtiden, fordi jeg fikk et akuttproblem nå. Når kiropraktoren er tilbake kommer jeg til å fortsette der, fordi det er såpass mye mer effektivt for meg enn hva manuellterapi har vært. Jeg går ikke ofte til behandling. Som regel går jeg bare en gang eller to, og så kan det gå mange måneder før jeg kanskje tar en behandling igjen, har også gått over et år uten behandling. Men igjen, egeninnsats på alle områder er avgjørende for at resultatene skal holde seg! Anonymkode: 8dd92...33a Ekspander Manuellterapi bygger ikke på kiropraktikk. Anonymkode: b3df2...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 29. januar #32 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 15.14): Og endatil 5 års helseutdannelse + et år turnustjeneste. Kiropraktorutdanningen er også en autorisert helseutdanning som fører til helseautorisasjon og tittelen er beskyttet. Så ikke mye humbug med dette, men det er jo alltid noen som henger fast i gamle myter. Anonymkode: 8dd92...33a Ekspander Du kan få svært lange utdannelser innen astrologi, det gjør ikke område mer troverdig. Det er også ikke gamle myter, selv om de desperat prøver å gjemme bort hva hele yrket er fundert på. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #33 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 15.07): Det første du skrev er bare tull. Dette siste - da bør vel folk slutte å gå til andre helsepersonell som leger også, da, siden disse sørger for mange dødsfall årlig og en mengde skader og mange personer hvert år blir ødelagt for livet? Ca 200 dør på sykehus pga. feil årlig i Norge. Ca 600 blir skadet årlig på sykehus. Nå som det blir enda dyrere å gå til kiropraktor, så vil legene bli enda mer overarbeidet, ergo vil det trolig bli mer feil og dermed også mer skader. Kiropraktorer er spesialister innen sine fag, men langt bedre utgangspunkt enn en lege til å undersøke og behandle muskel-skjelettsystemet. Det er med god grunn kiropraktorer derfor også har mulighet til å sykemelde, har rett til å henvise pasienter til ulike bildediagnostiske metoder på sykehus, og også har rett til å henvise pasienter direkte til spesialist på sykehus. Samme retter har manuellterapeuter. Anonymkode: 8dd92...33a Ekspander Dette er stråmenn. Dersom man må i narkose, eller føde f.eks må man akseptere en helt annen risiko enn om man skal motta en manuell behandling. Kiropratikk har ført til fraktur, skader på sentral nervesystemet, og slag. Hvor de sist nevnte kan gi skader for livet og i verste fall død. Det er selvsagt ikke vanlig, men ikke en risiko verdt å akseptere fôr potensielt midlertidig lindring basert på placeboeffekten. Anonymkode: b3df2...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 29. januar #34 Del Skrevet 29. januar Jeg går regelmessig til kiropraktor. Har vært mye plaget med muskelknuter og kink i nakke og rygg. Dette har blitt helt borte så lenge jeg er hos kiropraktor ca hver 4. uke. Kiropraktoren min anbefaler å gå til litt yngre kiropraktorer. Han sier den eldre garden hovedsaklig «knekker» og at det nødvendigvis ikke alltid har noe for seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #35 Del Skrevet 29. januar Det fungerte 100% for meg. Anonymkode: b74b6...93e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #36 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 13.59): Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene? Anonymkode: 7f679...775 Ekspander Du sier du har prøvd mye annet. Det mange ikke vet er at for å bli bra i rygg/nakke så trengs det riktig trening over lang tid. Dra til fysioterapeut, lær å gjøre øvelser riktig. Gjør "hjemmeleksen" du får og ikke gi deg, så blir du høyst sannsynlig bra. Vær forberedt på at det kommer til å ta måneder, ikke uker. Du må fortsette å holde kjernemuskulaturen din sterk, ellers vil plagene komme tilbake. Og nei, jeg ville aldri brukt penger på kiropraktor. Det har ikke noen dokumentert virkning. Alternativ behandling styrer jeg helt klar av. Anonymkode: c4a56...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #37 Del Skrevet 29. januar Det er jo i praksis stort sett fysioterapi, og det virker. Teorien bak det er bare vrøvl på linje til alkymi og homøopati, men man trenger jo ikke egentlig forholde seg til det. Anonymkode: c4d87...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 29. januar #38 Del Skrevet 29. januar Min kiropraktor er helt magisk og har hjulpet meg utallige ganger i de siste 16-17 år. Hadde ikke klart meg uten ham 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #39 Del Skrevet 29. januar Gregarious skrev (På 29.1.2025 den 14.59): Kiropraktikk er pseudoscience som har presset seg inn i offentlighelsevesen etter alternativbølgen i Norge. Jeg anbefaler å lese om hva som ligger til grunn for hele yrket, det har samme troverdighet som homøopati . At det i senere tid har tatt i bruk enkelte behandlinger som utføres av fysioterapeut og faktisk fungerer endrer ikke på dette. Så om en trenger så går en heller til fysioterapeut og ikke støtter opp om en industri som har lurt penger ut av folk i over hundreår. Ekspander Kilde YouTube? Å skrive engelske ord undergraver budskapet ditt. Anonymkode: 2a1eb...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #40 Del Skrevet 29. januar Wilma89 skrev (På 29.1.2025 den 15.42): Jeg går regelmessig til kiropraktor. Har vært mye plaget med muskelknuter og kink i nakke og rygg. Dette har blitt helt borte så lenge jeg er hos kiropraktor ca hver 4. uke. Kiropraktoren min anbefaler å gå til litt yngre kiropraktorer. Han sier den eldre garden hovedsaklig «knekker» og at det nødvendigvis ikke alltid har noe for seg. Ekspander Kink trenger ikke behandling, og går vanligvis over av seg selv etter 3-4 dager. Veldig mange kiropraktorer lever av å «behandle» disse. Tro meg, de ler bak ryggen din Anonymkode: b3df2...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå