Student1239 Skrevet 29. januar #1 Skrevet 29. januar Hei, jeg er 22 år gammel å studerer statsvitenskap på UiO. Jeg er med i studentradioen og har et verv i en organisasjon. Jeg snakker også flytende spanske og delvis tysk. Har brukt mye av min fritid på å lære språk ettersom at jeg ønsker en internasjonal karriere. Jeg har også verv i et parti. Jeg har også økonomi fag og noe programmering. Har klart å opprettholde et sterkt B snitt. Jeg går siste året og er veldig usikker på om jeg burde fortsette med tanke på alle de negative kommentarene til studiet. Grunnen til all bakgrunnsinformasjonen er fordi jeg ønsker en objektiv tilbakemelding på hva jeg burde gjøre. Har lagt inn mye tid og innsats for at alt skal gå rundt. Har lyst at det skal bli verdt det og at jeg finner en tilfredstillende jobb etter endt studie. Mye av grunnen til at jeg valgte studie var fordi jeg hørte mye positivt om det fra bekjente som har høye stillinger innenfor departementene. Vet også om en del kjente profiler som har statsvitenskapelig utdannelse som Støre, Barth Eide, Erna, sylvie, Kissinger og store deler av Utenriksdepartementet. Vil bare høre fra andre som har tatt dette og andre som kjenner folk som har gått innenfor en slik utdannelse. Setter stor pris på alle svar!
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Hva er det du har som mål? Aspirant i UD? Har du sjekket utdanningsbakgrunnen deres? Det er vel noen mastere i statsvitenskap der. Men du må ofte ha noe mer enn bare master med gode resultater + god i språk. Jeg har en slektning som ble aspirant i UD, og i tillegg til master + gode resultater + språk så hadde hen bodd mange år i utlandet, jobbet i FN (NYC) i flere år etc. Anonymkode: 99c8b...7b7
Student1239 Skrevet 28. mars Forfatter #4 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er det du har som mål? Aspirant i UD? Har du sjekket utdanningsbakgrunnen deres? Det er vel noen mastere i statsvitenskap der. Men du må ofte ha noe mer enn bare master med gode resultater + god i språk. Jeg har en slektning som ble aspirant i UD, og i tillegg til master + gode resultater + språk så hadde hen bodd mange år i utlandet, jobbet i FN (NYC) i flere år etc. Anonymkode: 99c8b...7b7 Hei, takk for svar. Drømmen er så klart UD, men tror jeg kommer til å måtte jobbe noen år før det. Drømmen er å jobbe med noe innenfor politikken. Jeg har tenkt mye på politisk journalist eller politisk rådgiver. Kjenner mange som er ferdig med masteren som har fått seg jobb i UD. Kjenner bare at jeg blir litt bekymret med tanke på jobbmarked. Jeg hører stadig vekk politikere som mener at det er for mange i dag som tar tulle utdanninger. Jeg ønsker bare å høre om det er noen som har erfaring med master i statsvitenskap. Hvilken utdannelse tok slektningen din?
AnonymBruker Skrevet 28. mars #5 Skrevet 28. mars Bare fortsett! Språk + statsvitenskap kan gi jobb i UD, men har inntrykk av at det der også går på kontakter og nettverk? Du høres ambisiøs og hardtarbeidende ut. Det ordner seg på ene eller andre måten for deg - det er jeg sikker på! Anonymkode: 16829...7ff 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars #6 Skrevet 28. mars jeg ville fullført, og tatt det som kommer mtp jobb og muligheter evt reist etter studiene. I "verste fall" kan du studere mer etterpå siden du tydeligvis har god struktur og disiplin og stor arbeidskapasitet ❤️ Anonymkode: 6a5df...5cf
AnonymBruker Skrevet 28. mars #7 Skrevet 28. mars Det er mange muligheter med statsvitenskap! Og UD er ikke så vanskelig å få til som noen tror. Kjenner flere med liknende bakgrunn som du beskriver som har tatt aspirantkurset og jobber i UD. Skaff deg erfaringer ved siden av studiet. Organisasjonserfaring er bra, gjerne også utenfor det partipolitiske. Søk praktikantopphold på utenriksstasjon. Lær deg diverse ting som kan bli nyttige, inkludert språk. Anonymkode: 38ad5...891
aksase Skrevet 28. mars #8 Skrevet 28. mars Jeg kjenner ikke denne utdanningen, men jeg har allikevel et soleklart råd: Fullfør det du har begynt på. Det eneste som er verre enn feil utdanning på en CV, det er utdanninger som ikke er fullført. En arbeidsgiver kan lett bli skeptisk til folk som har begynt på utdanninger uten å fullføre. En fullført utdanning derimot, selv om den ikke passer helt til det arbeidsgiver ønsker, er dokumenterbar kunnskap i tillegg til at det viser at kandidaten har gjennomføringsevne og stå-på-vilje. De to siste tingene er noe jeg tror alle arbeidsgivere ser etter i kandidatene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #9 Skrevet 28. mars Student1239 skrev (29 minutter siden): Hei, takk for svar. Drømmen er så klart UD, men tror jeg kommer til å måtte jobbe noen år før det. Drømmen er å jobbe med noe innenfor politikken. Jeg har tenkt mye på politisk journalist eller politisk rådgiver. Kjenner mange som er ferdig med masteren som har fått seg jobb i UD. Kjenner bare at jeg blir litt bekymret med tanke på jobbmarked. Jeg hører stadig vekk politikere som mener at det er for mange i dag som tar tulle utdanninger. Jeg ønsker bare å høre om det er noen som har erfaring med master i statsvitenskap. Hvilken utdannelse tok slektningen din? Spør du meg (jurist som også har statsvitenskap) er statsvitenskap bare en tulleutdanning for noen, ikke for alle. Du høres ut som en av de personene som med fordel kan ta det. Hvis man er akademisk svak eller middelmådig, vil jeg derimot satset på noe annet enn samfunnsvitenskapelige fag på universitetet. Folk som ikke egner seg for akademiske studier bør velge noe annet. Med den samfunnsinteressen og de akademiske resultatene du beskriver, vil du helt sikkert få relevant jobb (med mindre du skulle ha usedvanlig dårlige sosiale evner eller noe sånt, men det har du neppe). Anonymkode: 38ad5...891 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Skrevet 28. mars Påfallende mange av dem jeg kjenner/vet om som har bachelor i statsvitenskap tok aldri en relevant/relatert master, men gikk i stedet for profesjonsstudiet i rettsvitenskap. Jeg har hørt flere av dem si at det å være jurist med samfunnsvitenskapelig bakgrunn og god innsikt i politikk har hjulpet dem mye når de søkte jobb. De skiller seg ut fra andre på samme kull som kom rett fra videregående til jussen. (Dessverre hadde flere av dem vært på folkehøgskole før universitetet, så de 8 årene med studiestøtte var oppbrukt før siste året på jussen, det ble derfor tøft økonomisk, og jeg vet om et par stykker som faktisk måtte sette studiet på pause ett år mens de jobbet som gale for å spare penger. Men men, alt går jo, om man vil det nok) Anonymkode: 16a0c...77d
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Skrevet 28. mars Jeg tenker at den målettetheten som du beskriver her, med hvordan du har brukt fritiden på å lære språk osv, viser en dedikasjon, stå-på-vilje og arbeidskapasitet som mange arbeidsgivere ser etter. Om det så ikke går rett inn i UD, så kanskje det går via en ambassade eller en jobb i utlandet, eller en jobb i et av de andre depatementene? Det går også an å bo i utlandet om du jobber i store konsulenthus. Rekrttering der går på problemløsningsevner, ikke spesifikk bakgrunn utover at du må ha en master med gode karakterer. Mange firmaer har også kontorer i utlandet 🙂 Du må selvfølgelig gjøre ferdig utdanningen din, evne til å fullføre er svært vikitg og du vil lære masse av å skrive masteroppgave. Det er veldig sjeldent at en utdanning treffer 100 % på alt du skal gjøre senere i livet, så derfor er den generelle evnen til å reflektere, lære, og hvordan du løser utfordringer veldig mye viktigere enn akkurat hvilke bøker du har lest før du fylte 25. Man får opplæring i arbeidslivet også, og du lærer svært mye av oppgavene du får. Læring og utvikling stopper ikke med utdannning (heldigvis!). Og ja, du kan alltid omskolere deg etterpå eller senere i livet! 🙂 Anonymkode: 0efeb...ff6
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Skrevet 28. mars En god del statsvitere i f eks politiet, kanskje velge noen analysefag i løpet av studieløpet hvis det er mulig? Virket som mange er positive til den utdannelsen av hva jeg har hørt. Ville definitivt ha fullført! Anonymkode: 1dacd...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå