Gå til innhold

Hunden min på fem år har fått forkalkning i ryggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går reiste vi til dyrlegen med vår lille skatt som ikke klarte å bevege bakbeina.  Veterinæren tok røntgen, og  det viste seg å være forkalkning i midt ryggen. Vi fikk med oss smertestillende, som vi skal gi 1/2 hver dag i 6 dager. Disse har ikke hjulpet noe. Og hunden min kviner om natta og viser utrykk for å ha smerter og er rastløs. Hun er veldig renslig, og liker ikke å gjøre fra seg andre steder enn ute. Når vi skulle prøve å lufte henne gjorde hun fra seg nr.2 når vi bæret henne.  Det er så trist å se hunden min være deprimert og har lyst til alt annet enn å ligge i ro. Noen som har vært i same situasjon? 

Anonymkode: dad74...a09

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er jeg streng, men hvis smertestillende og librela ikke hjelper er det faktisk best å la henne slippe. 

Anonymkode: b0198...e35

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dyrlegen om prognoser da? Høres ikke ut som noe godt hundeliv desverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 13.55):

I går reiste vi til dyrlegen med vår lille skatt som ikke klarte å bevege bakbeina.  Veterinæren tok røntgen, og  det viste seg å være forkalkning i midt ryggen. Vi fikk med oss smertestillende, som vi skal gi 1/2 hver dag i 6 dager. Disse har ikke hjulpet noe. Og hunden min kviner om natta og viser utrykk for å ha smerter og er rastløs. Hun er veldig renslig, og liker ikke å gjøre fra seg andre steder enn ute. Når vi skulle prøve å lufte henne gjorde hun fra seg nr.2 når vi bæret henne.  Det er så trist å se hunden min være deprimert og har lyst til alt annet enn å ligge i ro. Noen som har vært i same situasjon? 

Hvilken smertestillende får hun? Jeg har stor tro på å søke hjelp av noen som har kompetanse på rasen.

Vi fikk god hjelp av laser og fysioterapi, og har nå en hund som kun går på smertestillende når det er kaldt. Kan nå gå relativt lange turer igjen, og fungerer ganske så normalt. 

Anonymkode: a17ad...c6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart at hun får så lite smertestillende i en akuttsituasjon. Vår fikk 2 typer betennelsesdempende/ smertestillende. Skal prøve å huske navnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neurontin gikk den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun fikk metacam. Vi har snakket med flere dyrleger og de mener på at vi kan gi dette sammen med Paracet. Hun virker ikke mye smerte påvirket nå, og sover mye. Men får enda ikke bevegd bakbeina. Vi prøver å masere bakbeina inni mellom for å øke blodsirkulasjonen. Hun fikk faktisk litt rykkninger i beina, men kan ikke gå på de enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart at hun får så lite smertestillende i en akuttsituasjon. Vår fikk 2 typer betennelsesdempende/ smertestillende. Skal prøve å huske navnet.

Kunne den gå igjen etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne den gå igjen etter det?

Vi var heldige. Etter to dager gikk hunden igjen, og var allerede på småturer etter et døgn. Denne neurotinen er jo hard, og må trappes sakte ned igjen. Mener hunden fikk neurotin 2 eller flere ganger om dagen, og metacam 2 ganger om dagen. (Ca 10 kg). 

Vi var helt innstilt på avlivning, da det så ille ut. Men én fantastisk dyrlege mente det var håp, og sendte oss til dyresykehuset for oppfølging i etterkant. Nå lever egentlig hunden ganske normalt, og har omtrent vært uren smertestillende siste året. (Gir ved symptom). 

For oss er laser og fysioterapi en liten pris å betale. Ca 500 kroner behandlingen, og forsikringsselskapet tar det første to årene. Men vær obs på kulde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hun fikk metacam. Vi har snakket med flere dyrleger og de mener på at vi kan gi dette sammen med Paracet. Hun virker ikke mye smerte påvirket nå, og sover mye. Men får enda ikke bevegd bakbeina. Vi prøver å masere bakbeina inni mellom for å øke blodsirkulasjonen. Hun fikk faktisk litt rykkninger i beina, men kan ikke gå på de enda. 

Hmmm. Metacam er jo betennelsesdempende, men er hun veldig liten? Med tanke på dosering?

Lykke til! Håper dere er heldige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hmmm. Metacam er jo betennelsesdempende, men er hun veldig liten? Med tanke på dosering?

Lykke til! Håper dere er heldige 

Hun veier ca 13 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken rase er dette? Er foreldrene HD røntgtet/tatt bilder av ryggen på? 

jeg hadde nok latt henne slippe. Høres ikke ut som ett verdig hundeliv å leve med forkalkninger i ryggen. Det blir bare verre og verre. 

Anonymkode: 7dead...931

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hunden kjøpt av oppdretter? Da har de kanskje opplevd lignende før og har gode råd til dere ❤️

Anonymkode: 628c2...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

annonymbruker00 skrev (21 minutter siden):

Hun veier ca 13 kg

Jeg opplevde en gang at dosen vet. hadde beregnet var helt feil, slik at hunden vår ikke fikk tilstrekkelig smertelindring. Du kan sjekke i pakningsvedlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er hunden kjøpt av oppdretter? Da har de kanskje opplevd lignende før og har gode råd til dere ❤️

Anonymkode: 628c2...bf9

Ja. Mammaen fikk akkurat det samme, men den måtte dessverre avlives. Nå har vi begynt med laser behandling, så håper dette hjelper🥹🤞🏼. Virker som hun har god effekt av smertestillende etter at vi økte. Vi maserer hun også noen ganger daglig❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Mammaen fikk akkurat det samme, men den måtte dessverre avlives. Nå har vi begynt med laser behandling, så håper dette hjelper🥹🤞🏼. Virker som hun har god effekt av smertestillende etter at vi økte. Vi maserer hun også noen ganger daglig❤️

Hei igjen! Meg som var tidlig inne med forslag om laser og dyresykehus. Nå logget jeg på, bare for å se om det går bra med hunden.

Så bra hun viser bedring. Ser flere her skriver at hun bør slippe. Tror at de færreste ville tenkt at hunden min var skadet/ plaget, selv om de var sammen med henne en uke. Og nå har vi egentlig problem med å roe henne ned.

Så moren hadde også samme problem? I så fall bør dere ta en runde med oppdretter, for det er så trist når det blir avlet på "skadde individ". Man blir jo så glad i hunden, og noen lider store deler av livet. 

Er det en  frenchie?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...