Gå til innhold

Dobbeltmorale av damer som sier de ønsker en sånn type mann men gjør det motsatte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 13.28):

Dobbeltmorale av damer som sier de ønsker en sånn type mann men gjør det motsatte?

Anonymkode: ee988...55f

Jeg tenker vel kanskje det er riktigere å si at det ofte er et misforhold mellom hva en sier en ønsker andre skal gjøre, og hva en ønsker for andre i sitt eget liv og for egen del. 

En del av likestillingsidealene i vår tid har disse paradoksene i seg, eksempelvis der vi aktivt jobber for en omfordeling fra menn til kvinner og en senking av menns status relativt til kvinner, samtidig som kvinner synes status og inntjening er mer attraktivt enn menn gjør. Det samme ser vi nok for kvinners del, der vi er veldig opptatt av å pushe kvinner "opp og frem", ha kvinner mest mulig i jobb og minst mulig hjemme, samtidig som en har sett at kvinner oftere ønsker å jobbe mindre. Et ytterligere paradoks er kanskje de til dels hysteriske raksjonene fra en del feminister på Erna Solbergs oppfordring til norske menn og kvinner om å få flere barn, samtidig som forskningen viser at kvinner i Norge egentlig ønsker nettopp det. 

Så jeg kan på sett og vis forstå frustrasjonen til kvinner og menn, som opplever at idealene de forsøkes presses inn i ikke egentlig verdsettes særlig av omgivelsene eller bringer dem et bedre liv. Enten det er hun som satser på statusyrke og finner at menn med samme status ikke prioriterer henne fremfor menn med lavere status, han som velger "utradisjonelt", men finner at kvinner foretrekker menn i statusyrker eller hun som satser alt på karriære, og finner at lykken kanskje lå et helt annet sted. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker vel kanskje det er riktigere å si at det ofte er et misforhold mellom hva en sier en ønsker andre skal gjøre, og hva en ønsker for andre i sitt eget liv og for egen del. 

En del av likestillingsidealene i vår tid har disse paradoksene i seg, eksempelvis der vi aktivt jobber for en omfordeling fra menn til kvinner og en senking av menns status relativt til kvinner, samtidig som kvinner synes status og inntjening er mer attraktivt enn menn gjør. Det samme ser vi nok for kvinners del, der vi er veldig opptatt av å pushe kvinner "opp og frem", ha kvinner mest mulig i jobb og minst mulig hjemme, samtidig som en har sett at kvinner oftere ønsker å jobbe mindre. Et ytterligere paradoks er kanskje de til dels hysteriske raksjonene fra en del feminister på Erna Solbergs oppfordring til norske menn og kvinner om å få flere barn, samtidig som forskningen viser at kvinner i Norge egentlig ønsker nettopp det. 

Så jeg kan på sett og vis forstå frustrasjonen til kvinner og menn, som opplever at idealene de forsøkes presses inn i ikke egentlig verdsettes særlig av omgivelsene eller bringer dem et bedre liv. Enten det er hun som satser på statusyrke og finner at menn med samme status ikke prioriterer henne fremfor menn med lavere status, han som velger "utradisjonelt", men finner at kvinner foretrekker menn i statusyrker eller hun som satser alt på karriære, og finner at lykken kanskje lå et helt annet sted. 

Bla bla

Anonymkode: 7e2d8...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bla bla

Anonymkode: 7e2d8...a9c

Dine skarpsindige argumenter er notert :trøst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (25 minutter siden):

Nå tror jeg ikke det som du mente med setningen i bunn og grunn, men jeg er enig med deg her, med det som er uthevet. På et sted må vi sette en strek og slutte å presse folk inn i de idealene som vi mener at man skal være. Vi er mennesker, personer, som kan ta være egne valg. Det der med at man skal presse et kjønn inn i et ideal, som vi mener passer for dem, istedenfor når vi burde ha respekt for at folk kan velge det som passer dem. Hvis en mann velger å være hjemme med barna, fordi at det er noe han har lyst til så er det chill og flott. De har valgt det som fungerer bra for dem, for å leve det livet som de lever, for det er jo det som at vi bare lever et liv. 

Endret av Blått
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (6 minutter siden):

Nå tror jeg ikke det som du mente med setningen i bunn og grunn, men jeg er enig med deg her, med det som er uthevet. På et sted må vi sette en strek og slutte å presse folk inn i de idealene som vi mener at man skal være. Vi er mennesker, personer, som kan ta være egne valg. Det der med at man skal presse et kjønn inn i et ideal, som vi mener passer for dem, istedenfor når vi burde ha respekt for at folk kan velge det som passer dem. Hvis en mann velger å være hjemme med barna, fordi at det er noe han har lyst til så er det chill og flott. De har valgt det som fungerer bra for dem, for å leve det livet som de lever, for det er jo det som at vi bare lever et liv. 

Nettopp, og i det ligger at vi kanskje i mindre grad burde jobbe for å presse folk inn i "kjønnsutypiske" roller, men akseptere kvinner og menn sine frie valg. Også når de strider med rådende ideologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (14 minutter siden):

Nettopp, og i det ligger at vi kanskje i mindre grad burde jobbe for å presse folk inn i "kjønnsutypiske" roller, men akseptere kvinner og menn sine frie valg. Også når de strider med rådende ideologi. 

Nå liker jeg ikke dette med ordlyden av "kjønnsutypiske" roller da jeg har ikke noen troen på disse ordene feminine eller maskuline, men mener at man skal akseptere og elske individet for den som den er. Hvis du som mann vil gå rundt i rosa bukser og med leppestift, chill. Hvis du som kvinne vil ha kort hår og snekkerbukse, chill. Hva som samfunnet mener er feminint og maskulint er ikke relevant, men man må akseptere individets valg til å ta sine egne beslutninger, å gjøre det som er best for en selv. 

Endret av Blått
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blått skrev (8 minutter siden):

Men da syns jeg også du, ikke du blå, jeg bygger på det du sier til deg 

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Skal innse at du verdsetter en ting som også er stereotyp når du kritiserer en kvinne i et høystatusyrke eller en mann i noe annet enn det, når du sier de på et vis burde valgt anderledes og satt kjærlighetslivet aitt først.

Det som er greia er at kjærlighet kan det bli uansett og om noen ikke vil ha deg for jobben din, hvor verdt det er de uansett? Vi er jo bare mennesker, og de finner hverandre forbi yrker selv om jeg ser samme drama trend som dere i noen individer. Noe av tilfeldighet, noe av aktivt valg. Som 2 leger kan ha forelsket seg tilfeldig og av nær sosial omgangskrets, ikke fordi hun måtte ha en med like høy utdanning. Og han med ei som er mindre utdannet ikke fordi han ikke liker de med høyere eller lik, men bare fordi kjærlighet.

Om du hadde det poenget, jeg fikk den følelsen, men kan ta feil. 

Er kjempelei av at mennesker plutserlig er så trangsynte og uchille når det kommer til litt uviktige ting. Livet går videre, vi liker hverandre for flere grunner enn kun penger og jobb alene.

Anonymkode: b3d45...b93

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blått skrev (1 minutt siden):

Nå liker jeg ikke dette med ordlyden av "kjønnsutypiske" roller da jeg har ikke noen troen på disse ordene feminine eller maskuline, men lever at man skal akseptere og elske individet for den som den er. Hvis du som mann vil gå rundt i rosa bukser og med leppestift, chill. Hvis du som kvinne vil ha kort hår og snekkerbukse, chill. Hva som samfunnet mener er feminint og maskulint er ikke relevant, men man må akseptere individets valg til å ta sine egne beslutninger, å gjøre det som er best for en selv. 

Yeah! Det tenker jeg også. 

Begynner å bli litt vel mye maskulin og feminin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal innse at du verdsetter en ting som også er stereotyp når du kritiserer en kvinne i et høystatusyrke eller en mann i noe annet enn det, når du sier de på et vis burde valgt anderledes og satt kjærlighetslivet aitt først.

Jeg sier ikke noe av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da et makkverk av et sammensurium. 

Jeg er feminist. Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha en maskulin mann. Jeg har en maskulin mann med absolutt alle de gode egenskaper du nevner. 

Hva i alle dager er det du tenker er maskulint? En slags moderne huleboere som klør seg på balla mens de sier "Hm!" til det meste? 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yeah! Det tenker jeg også. 

Begynner å bli litt vel mye maskulin og feminin. 

Ja. Jeg føler at ordene maskulint og feminint brukes nettopp for at man skal presse kjønnene inn en rolle som man mener at de skal ha. I datingen så sier menn at de vil ha en feminin kvinne, men hva er egentlig det? Og hva mener man det? Hvis en som mann f.eks mener at man er keen på en dame som går i kjole og har langt hår, så hvorfor ikke bare si «jeg syns det er så sexy med damer som går i kjole og har langt hår»? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blått skrev (19 timer siden):

Ja. Jeg føler at ordene maskulint og feminint brukes nettopp for at man skal presse kjønnene inn en rolle som man mener at de skal ha. I datingen så sier menn at de vil ha en feminin kvinne, men hva er egentlig det? Og hva mener man det? Hvis en som mann f.eks mener at man er keen på en dame som går i kjole og har langt hår, så hvorfor ikke bare si «jeg syns det er så sexy med damer som går i kjole og har langt hår»? 

Jeg vil tro at 95% av oss er ganske enige om hva som er maskulint og feminint. Ikke 100% og ikke helt, men 95% og ganske.

Hvis vi var på date og du foreslo å ta en pizza og jeg begynte med «hva er nå egentlig en pizza, og kan vi differensiere det fra andre brødretter fra middelhavet?» så ville jeg fremstå som en kverulant.

Anonymkode: 688d2...dfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (19 timer siden):

Det interessante her er asymmetrien. Hvis en kvinne blir kirurg eller drenerer huset sitt så er hun en sterk kvinne som bryter ned normer og knuser patriarkiet. Hvis en kvinne velger å være hjemme med barna så er hun en kjønnsforræder.

Når blir normen å bryte normen, og de virkelig norm-brytende de som følger normer som besteforeldrene våre hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det interessante her er asymmetrien. Hvis en kvinne blir kirurg eller drenerer huset sitt så er hun en sterk kvinne som bryter ned normer og knuser patriarkiet. Hvis en kvinne velger å være hjemme med barna så er hun en kjønnsforræder.

Når blir normen å bryte normen, og de virkelig norm-brytende de som følger normer som besteforeldrene våre hadde?

Ja det er på mange måter det fascinerende med vår tid. Det (kristen)konservative unge paret, der hun er hjemme eller jobber redusert en periode mens barna er små, er på mange måter den nye ‘punken’ mens feministene som skjærer tenner over det er ‘presteskapet’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (23 timer siden):

Så kan man jo overkomplisere også. De fleste finner simpelthen en person de blir tiltrukket til, og så viser det seg egentlig litt over tid hvilke kvaliteter hun/han har. 

Ofte når dating og kjærlighet diskuteres nå diskuteres det ut fra Tinder-universet. Tinder er en APP. Vi er temmelig tåpelige dersom vi tror at Tinder er verden og hvordan verden fungerer, selv om mange bruker Tinder. Fremdeles er der imidlertid slik at mennesker også blir tiltrukket av hverandre i rl, og gjerne ikke engang vet utdanning,  yrke, økonomi og videre innen tiltrekning har skjedd, og dumper heller ikke på grunn av slikt. Å få de rette følelser er fremdeles særdeles essensielt i dette. Viktigere enn mye vi kan krangle om vekttall på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis en kvinne velger å være hjemme med barna så er hun en kjønnsforræder.

Nei, det er hun ikke, men hun er nok en framtidig minstepensjonist. Ihvertfall om hun ikke hadde utdanning og arbeid bak seg før hun fikk barn. 

Anonymkode: 68ac8...d98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vil tro at 95% av oss er ganske enige om hva som er maskulint og feminint. Ikke 100% og ikke helt, men 95% og ganske.

Hvis vi var på date og du foreslo å ta en pizza og jeg begynte med «hva er nå egentlig en pizza, og kan vi differensiere det fra andre brødretter fra middelhavet?» så ville jeg fremstå som en kverulant.

Min personlig erfaring er at folk har veldig forskjellige synspunkter på hva som er maskulint og feminint. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 13.28):

Feministiske damer sier de ønsker ikke maskuline menn lenger. Men gjett hvem de faller for? Maskuline menn. De vil den moderne mann skal være feministisk, snill, varm, komfortabel å snakke med og være rundt. Ikke alpha-male typer. Men de faller jo for tøffinger selv om...

Anonymkode: ee988...55f

Det er fordi folk definerer maskulinitet så forskjellig, og fordi mange (som deg) tror at det å være maskulin betyr at man er bad guy. Det er fullt mulig å være en mandig type med typisk maskulint utseende og interesser, samtidig som man har følelser og empati, og viser omsorg for både dama si og andre rundt seg.
Min mann er en perfekt miks av maskulinitet og "good guy". Han er snill som dagen er lang og strekker seg langt for å hjelpe familie og venner, men lar seg ikke styre og sier tydelig i fra om noen prøver å misbruke denne snillheten. Ber man om hjelp til noe han vet man klarer fint selv å gjøre, så sier han nei :) 

Siden du ikke kjenner verken alle damer eller alle menn, så vet du nok egentlig veldig lite om hvordan de egentlig er, hva de ser etter og hvordan forholdet mellom dem er. Der du ser motsetninger mellom preferanser og valg av partner, kan det være full klaff.
Du tror vel ikke menn er endimensjonale vesener uten evne til å ha flere tanker i hodet?

Anonymkode: b813a...392

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er hun ikke, men hun er nok en framtidig minstepensjonist. Ihvertfall om hun ikke hadde utdanning og arbeid bak seg før hun fikk barn. 

Anonymkode: 68ac8...d98

Jepp. På meg så fremstår det veldig, i sånne situasjoner, at det er menn som skal mene noe om hva andre kvinner mener om kvinner istedenfor å forholde seg til hva folk faktisk mener. Samme måte som på singelforumet så er mennene helt besatt av høyde, utseendet, lommebok, mens mange av oss kvinnene prøver å si at det er ikke viktige kvaliteter i letingen på partner uten at det blir ansett som verdige meninger i debatten for andre menn har sagt... 

Endret av Blått
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blått skrev (1 minutt siden):

Jepp. På meg så fremstår det veldig, i sånne situasjoner, at det er menn som skal mene noe om hva andre kvinner mener om kvinner istedenfor å forholde seg til hva folk faktisk mener. Samme måte som på singelforumet så er mennene helt besatt av høyde, utseendet, lommebok, mens mange av oss kvinnene prøver å si at det er ikke viktige kvaliteter i letingen på partner uten at det blir ansett som verdige meninger i debatten for andre menn har sagt... 

Menn mener noe om normene for menn og kvinner, kvinner mener noe om normene for menn og kvinner.

Tenker du at det hadde vært mer rett om kvinner mente noe om normer for menn og kvinner, mens menn helst ikke mente noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...