Dyp pust Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Vi skriver "Jeg har ... ", men hvis jeg ønsker å legge til "I tillegg" så blir det "I tillegg har jeg ... ", altså at har og jeg må bytte plass. Er det noen som kan forklare denne omplasseringa av ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Dyp pust skrev (1 time siden): Vi skriver "Jeg har ... ", men hvis jeg ønsker å legge til "I tillegg" så blir det "I tillegg har jeg ... ", altså at har og jeg må bytte plass. Er det noen som kan forklare denne omplasseringa av ord? Dette lærte du allerede på barneskolen, vil jeg tro... Anonymkode: 6d864...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Del Skrevet 29. januar På norsk har vi ikke fast plassering av ord, men av setningsledd. Et setningsledd kan bestå av ett eller flere ord. Verbalet kommer alltid på 2. plass i fortellende setninger, det må ikke forveksles med at verbet kommer på 2. plass, for det stemmer ikke alltid. I tillegg plasserer vi som regel det viktigste først i setningen, men dette er ingen regel, bare sedvane. De setningsleddene som ikke er verbal, kan du flytte rundt på. I de to eksemplene dine kan du si for eksempel "Jeg har en bukse" og "I tillegg har jeg et skjørt", men du kan like gjerne si "Jeg har et skjørt i tillegg". Det betyr det samme. Grunnen til at du må flytte "jeg" hvis du innleder setningen med "I tillegg" er at hvis du skriver "I tillegg jeg har ..." får du verbalet på 3. plass, og dette er feil. Anonymkode: 492ec...1a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå