AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Hei Et veldig sårt tema som jeg ikke har snakket om med andre. Jeg hadde/har tubebryst (tubulære bryst) og før jeg fikk barn, hadde jeg en mistanke om at jeg kanskje ikke får til amming siden mangel på/lite kjertelvev er vanlig med denne tilstanden. Jeg har fått operert brystene mine (ikke implantater) så de ser ganske normale ut, men de som kan om disse sakene ser med en gang at avstanden mellom brystene er større enn vanlig og areola er litt sånn "puffy", dvs. brystvortene ser ikke 100% vanlige ut selv etter operasjon. Jeg har ikke fortalt mannen min om dette da det er veldig sårt, og en tilstand som er en slags misdannelse som jeg ønsker å bare glemme. Det var veldig tungt for meg å vokse med noe jeg måtte skjule fram til jeg ble operert i tidlig 30-årene. Har heller ikke fortalt helsepersonell om dette, da jeg stoler ikke på at dette blir håndtert som en privatsak og ikke gnidd i ansiktet mitt. Så jeg fikk ikke til amming, akkurat som jeg fryktet. Det rett og slett skjedde ingenting med brystene mine, ikke før fødsel eller etter det. Den melkesprengen alle snakker om for eksempel, jeg har ingen anelse hva det er for noe. Fikk max. 20ml melk per bryst ila dagen (delammet og pumpet i 3 mnd). Jordmor hadde lite forståelse da jeg prøvde å forklare at kanskje det er noe feil med brystene mine og at jeg rett og slett ikke klarer å produsere nok melk for fullamming. Fikk bare beskjed om å pumpe og ti andre ting som jeg kanskje også allerede burde gjort. ☹️ Så jeg ønsket ikke å fortelle hele historien. Nå drømmer jeg om barn nummer to, men kan man ta opp slike ting med jordmor UTEN at det blir journalført og gnidd i ansiktet hele veien? Jeg trenger ikke å bli påminnet om at jeg ble født med en misdannelse! Jeg ønsker å føle meg normal, men ang amming får jeg bare anklager om at jeg ikke prøver nok, ikke gjør det riktig, ikke pumper nok... Noen som har vært i samme situasjon? Bare så det er sagt: Å fortelle om dette til mannen min er IKKE - og kommer aldri til å bli - noe jeg kommer til å gjøre. Dette har vært tung nok å leve med, og jeg ønsker bare å leve så normalt som mulig, ikke som misfoster. Anonymkode: 0b69e...904 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Det blir veldig vanskelig for jordmor å hjelpe deg når du skal holde det hemmelig at du har en tilstand som gjør at du ikke har normal mengde kjertelvev. Når du velger å ikke si det, blir også konsekvensen at du ikke får råd og veiledning som er tilpasset deg og din situasjon. Anonymkode: f23e1...86c 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Del Skrevet 29. januar Tror du ville fått mye mer støtte, hjelp og forståelse om du var ærlig, i det minste med helsepersonell. Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan du har det, men forstår jo at det preger psyken din veldig, når det til og med er helt uaktuelt å fortelle mannen din. Som en utenforstående høres det både trist og vanskelig ut, og jeg kan ikke forstå at han ikke ville støttet deg om han visste. At helsepersonell skal "gni det i ansiktet ditt" tror jeg også er psyken din som snakker. Du har jo ingen skyld i dette, og du er langt fra noe misfoster. Hva har du å tape på å være ærlig? Jeg skjønner at du er redd for fokus på tilstanden din, men det høres mye verre ut å ha det som en vond hemmelighet resten av livet. Det høres ut som et psykisk problem i minst like stor grad som det er fysisk. Jeg tror ikke du ser på andre mennesker med ulike tilstander eller sykdommer på samme fæle måte som du ser på deg selv. Håper du tør å ta i mot hjelp ❤️ Anonymkode: 9642d...412 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Del Skrevet 29. januar Skjønner ikke helt hvorfor du skal føle så mye skam for dette. Mannen din ser vel at du har operert brystene dine? Har han aldri spurt deg noe om det? Jeg tror du vil møte mer forståelse for ammeproblemene om du er ærlig. Anonymkode: 89264...fd7 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Del Skrevet 29. januar Bare få journalført at du skal IKKE amme, og ingen skal spørre om hvorfor eller prøve å få deg til å ombestemme deg. Du trenger ikke oppgi en grunn. Anonymkode: 2120b...a85 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Del Skrevet 29. januar (Men ja, jeg tror også du vil møte mer forståelse hvis du er ærlig, men hvis du virkelig ikke vil at mannen din skal vite noe, så bør du bare si til helsepersonell at du skal ikke amme, punktum.) Anonymkode: 2120b...a85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar Helsepersonell har taushetsplikt. De sier ikke dette til mannen din. De gnir det heller ikke i ansiktet ditt. Dette er en stor ting for deg. En liten ting for jordmor. Anonymkode: 38180...334 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei Et veldig sårt tema som jeg ikke har snakket om med andre. Jeg hadde/har tubebryst (tubulære bryst) og før jeg fikk barn, hadde jeg en mistanke om at jeg kanskje ikke får til amming siden mangel på/lite kjertelvev er vanlig med denne tilstanden. Jeg har fått operert brystene mine (ikke implantater) så de ser ganske normale ut, men de som kan om disse sakene ser med en gang at avstanden mellom brystene er større enn vanlig og areola er litt sånn "puffy", dvs. brystvortene ser ikke 100% vanlige ut selv etter operasjon. Jeg har ikke fortalt mannen min om dette da det er veldig sårt, og en tilstand som er en slags misdannelse som jeg ønsker å bare glemme. Det var veldig tungt for meg å vokse med noe jeg måtte skjule fram til jeg ble operert i tidlig 30-årene. Har heller ikke fortalt helsepersonell om dette, da jeg stoler ikke på at dette blir håndtert som en privatsak og ikke gnidd i ansiktet mitt. Så jeg fikk ikke til amming, akkurat som jeg fryktet. Det rett og slett skjedde ingenting med brystene mine, ikke før fødsel eller etter det. Den melkesprengen alle snakker om for eksempel, jeg har ingen anelse hva det er for noe. Fikk max. 20ml melk per bryst ila dagen (delammet og pumpet i 3 mnd). Jordmor hadde lite forståelse da jeg prøvde å forklare at kanskje det er noe feil med brystene mine og at jeg rett og slett ikke klarer å produsere nok melk for fullamming. Fikk bare beskjed om å pumpe og ti andre ting som jeg kanskje også allerede burde gjort. ☹️ Så jeg ønsket ikke å fortelle hele historien. Nå drømmer jeg om barn nummer to, men kan man ta opp slike ting med jordmor UTEN at det blir journalført og gnidd i ansiktet hele veien? Jeg trenger ikke å bli påminnet om at jeg ble født med en misdannelse! Jeg ønsker å føle meg normal, men ang amming får jeg bare anklager om at jeg ikke prøver nok, ikke gjør det riktig, ikke pumper nok... Noen som har vært i samme situasjon? Bare så det er sagt: Å fortelle om dette til mannen min er IKKE - og kommer aldri til å bli - noe jeg kommer til å gjøre. Dette har vært tung nok å leve med, og jeg ønsker bare å leve så normalt som mulig, ikke som misfoster. Anonymkode: 0b69e...904 Hadde det samme med mine to første, med tredje tok jeg sånn nesespray og fikk ut veldig mye mer melk. Fra å kun få ut 20 ml, til 120 ml. Det er verdt et forsøk. Hyppig amming eller pumping sammen med nesespray gjorde underverker. Anonymkode: 22119...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hadde det samme med mine to første, med tredje tok jeg sånn nesespray og fikk ut veldig mye mer melk. Fra å kun få ut 20 ml, til 120 ml. Det er verdt et forsøk. Hyppig amming eller pumping sammen med nesespray gjorde underverker. Anonymkode: 22119...ba1 Hva slags nesespray var dette? Du hadde også tubebryster? Jeg nevnte nesespray til jordmor fordi jeg hadde hørt om at det er noe som en lege kan skrive ut ved ammeproblemer, men før jeg rakk å åpne om situasjonen min, mente jordmor at jeg har sikkert bare ikke prøvd hardt nok og at nesespray er nok ikke veien å gå. Så jeg fikk aldri muligheten til å fortelle om tilstanden min da alle bekymringene mine ble avvist før jeg kom i gang med det jeg skulle fortelle. Dette er ikke noe man nevner bare sånn "å ja, og så har jeg sånn og sånn tilstand". Jeg fikk for øvrig mange ganger spørsmål om jeg ikke ønsket å amme eller ikke fikk det til når for eksempel helsestasjon spurte om amming. Og selvfølgelig husket alle å påminne om de helsegevinstene - som om jeg hadde ikke hørt om det, og hadde bare bestemt å ikke amme. Anonymkode: 0b69e...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar Jeg synes det er underlig å ha en livspartner og få barn med den, men ikke kunne fortelle om slike ting. Rart å leve med og få barn med en mann man ikke er særlig nær, det kunne jeg aldri gjort. Jeg har selv helseproblemer som påvirker fødsel og amming og som jeg har vært åpen om. Det har knapt blitt nevnt. Det ble skrevet i journalen slik at alle på barsel visste at jeg sannsynligvis ikke kunne amme og det var tydelig at alle hadde lest det før de kom inn til meg. Det var full forståelse fra dag 1 og ingen har gnidd det inn eller kommet med "gode råd" og slike ting. Du kan ikke noe for hvordan kroppen din er. Slutt å skam deg og tenk på at folk flest er hyggelige og ønsker å støtte deg. Anonymkode: da69b...a1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva slags nesespray var dette? Du hadde også tubebryster? Jeg nevnte nesespray til jordmor fordi jeg hadde hørt om at det er noe som en lege kan skrive ut ved ammeproblemer, men før jeg rakk å åpne om situasjonen min, mente jordmor at jeg har sikkert bare ikke prøvd hardt nok og at nesespray er nok ikke veien å gå. Så jeg fikk aldri muligheten til å fortelle om tilstanden min da alle bekymringene mine ble avvist før jeg kom i gang med det jeg skulle fortelle. Dette er ikke noe man nevner bare sånn "å ja, og så har jeg sånn og sånn tilstand". Jeg fikk for øvrig mange ganger spørsmål om jeg ikke ønsket å amme eller ikke fikk det til når for eksempel helsestasjon spurte om amming. Og selvfølgelig husket alle å påminne om de helsegevinstene - som om jeg hadde ikke hørt om det, og hadde bare bestemt å ikke amme. Anonymkode: 0b69e...904 Tipper det er oxytocin spray AB snakker om. Men igjen TS, kanskje jordmor hadde anbefalt spray til deg også om hun hadde fått alle fakta fra deg, og slik kunne tilpasse tips og veiledning til din spesifikke situasjon? De kommer jo ikke til å sitte og snakke om brystene dine på lunsjrommet etterpå liksom. Tubebryst er ikke en ukjent problemstilling, de har jo møtt hundrevis av gravide/barselkvinner. Anonymkode: 50bfc...ec4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar Jeg hadde tatt kontakt men ammehjelpen allerede nå. Forklart saken, og fått så mange råd som mulig. Tror ikke de fører noe journal, og sykehuset får i så fall ikke sett det. Da kan dere jo evt planlegge oppfølging etter fødsel og. Mye lettere å ha kontroll over informasjonen med å ta kontakt med dem, enn å håpe på at jordmor ikke nevner det. Og etter min erfaring er ammehjelpen sinnsykt flinke. Oxytocin nesespray finnes som nevnt over for å hjelpe med utdrivelse , og afipran (kvalmestillende) øker selve produksjonen (men bare så lenge du bruker det). Og mengde kjertelvev vokser for hvert svangerskap, så kan hende du kommer til å produsere litt mer neste gang. Anonymkode: b1906...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar Synes det er vilt at du ikke sier noe til mannen din eller til helsepersonell. Jeg har en medfødt lidelse som jeg risikerer å gi videre til mine barn. Det kan behandles og blir ingen problem så lenge ungene får behandling når de er små. Man sjekker det ekstra med en gang de er født. Første barn hadde det ikke, andre barn er fortsatt i magen, men vil bli sjekket når hen blir født. Det er jo litt som om jeg ikke skulle fortelle det fordi jeg var flau over at jeg hadde noe medfødt feil. Som jeg jo ikke kan noe for. Anonymkode: f0db1...ede 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #14 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva slags nesespray var dette? Du hadde også tubebryster? Jeg nevnte nesespray til jordmor fordi jeg hadde hørt om at det er noe som en lege kan skrive ut ved ammeproblemer, men før jeg rakk å åpne om situasjonen min, mente jordmor at jeg har sikkert bare ikke prøvd hardt nok og at nesespray er nok ikke veien å gå. Så jeg fikk aldri muligheten til å fortelle om tilstanden min da alle bekymringene mine ble avvist før jeg kom i gang med det jeg skulle fortelle. Dette er ikke noe man nevner bare sånn "å ja, og så har jeg sånn og sånn tilstand". Jeg fikk for øvrig mange ganger spørsmål om jeg ikke ønsket å amme eller ikke fikk det til når for eksempel helsestasjon spurte om amming. Og selvfølgelig husket alle å påminne om de helsegevinstene - som om jeg hadde ikke hørt om det, og hadde bare bestemt å ikke amme. Anonymkode: 0b69e...904 Ved siste så spurte jeg på føden, sa ifra at jeg har forsøkt 2 ganger før og denne gangen må jeg prøve nesespray. Så fikk jeg. https://www.apotek1.no/produkter/syntocinon-nesespray-40-ie-ml-5ml-325622p?srsltid=AfmBOoptiUJ0aVOzkBUujARNSRCCDQu8e2XH1viLkV36qvs8WLlpS8G0 Anonymkode: 22119...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar Vil du prøve å amme? Da må du være ærlig med de rundt deg sånn at du får råd basert på din situasjon. Å bli født annerledes er ikke noe en skal skamme seg for, og det finnes flust av kvinner med helt normale bryst som heller ikke får til ammingen. Ps pumping er ikke en fasit på hvor mye melk man har i brystet, for baby kan få nok melk ved å die selv om man ikke får ut en dråpe med pumpen. Senk derfor skuldrene i neste runde, forsøk å amme, bruke nesesprayen (få av lege i stedet), og be om veiledning fra Ammehjelpen. Går det ikke, så går det ikke og det er faktisk helt greit å gi morsmelkerstatning. Anonymkode: 95096...4a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:57 #16 Del Skrevet fredag kl 11:57 Men hvordan skal få du riktig hjelp når du holder tilbake informasjon? Høres veldig merkelig å sært ut at du ikke vil dele dette. Hvilke helsepersonell er det som "gnir dette i ansiktet" ditt som du skriver. Helsepersonell er jo der for å hjelpe deg. Anonymkode: 6d306...d3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 12:48 #17 Del Skrevet fredag kl 12:48 Som flere påpeker, så er det vanskelig for helsepersonell å hjelpe deg når du ikke forteller hva som er problemet. Jeg synes det høres veldig rart ut å prøve og skjule en medisinsk tilstand fra helsepersonell som er der for å hjelpe deg? Tviler ikke på at det kan finnes en og annen frekk eller taktløs sykepleier/helsesøster/lege, men de aller fleste er vennlige, empatiske og gjør sitt beste for å hjelpe deg. Anbefaler deg derfor å være åpen med helsepersonell, og kanskje også, som en annen bruker foreslo, ta kontakt med ammehjelpen på forhånd og høre om de har noen råd. De har sikkert også vært borti problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:06 #18 Del Skrevet fredag kl 19:06 https://ammehjelpen.no/tubebryst/ Det kan også hende det går bedre neste gang ❤️ Anonymkode: 83901...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå