Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det blodet kommer fra og hvorfor? Er det fra der morkaken har sittet? Det er jo ikke blod inni livmoren. 

Anonymkode: 39119...bcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I morkaken så er blodårene til mor og barn i tett kontakt med hverandre, skilt av bare en tynn membran. Så når morkaken forsvinner står du igjen med et stort blødende sår, nesten som ei grop. Hvis ikke blodårene som har gått fra mor til morkaken ikke trekker seg sammen/såret lukker seg, så har du et sår ca 20-30 cm i diameter som blør. Mye. Har du noen gang sett en neseblødning eller et litt større sår i hodet? Se for deg et sånt sår.

Anonymkode: d9996...a2f

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan komme fra der morkaken har sittet, fra rifter du har fått (blodkar som står å pumper), livmoren er så sliten at den ikke greier å trekke seg sammen (atoni), ligger igjen rester fra morkake/hinner som gjør at den ikke trekker seg sammen eller at man har en blødersykdom.

Anonymkode: 1402c...da6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde visst masse smårifter som blødde og dermed mistet jeg mye blod.

Anonymkode: f1763...a07

AnonymBruker
Skrevet

Her kom det av at de prøvde for hardt å røske den fastgrodde morkaken ut, og da bare fosset det. 

Anonymkode: 02a60...de5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Morkaken satt fast, de jobbet lenge og måtte tilslutt ta kast i navlesnora for å røske den ut. Mistet 1.5l blod. 

Anonymkode: 3bd35...a79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morkaken satt fast, de jobbet lenge og måtte tilslutt ta kast i navlesnora for å røske den ut. Mistet 1.5l blod. 

Anonymkode: 3bd35...a79

Herregud!!! Måtte du ha blodoverføring??

Anonymkode: d3768...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var det en dyp vaginal rift som måtte syes på operasjonsstue. Mistet ca 2 L blod og måtte få blodtransfusjon.

Anonymkode: 630c6...c64

AnonymBruker
Skrevet

Barn nr 1, ca 300 ml blod på grunn av klipp, hadde bare litt skrubbsår ellers. 

barn nr 2, bittelitt blod (ca 100 ml) grunnet en superliten rift som nesten ikke var noe vits i å sy (fikk pyntesting for at det ikke skulle svi så fælt på do). 

ellers ble det jo vanlig blødning etter morkaken. 

Anonymkode: 22140...e09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet 1,5 L. Noe var fra morkaken tror jeg, men hadde også en lang og dyp rift + to klipp etter styrtfødsel av en baby som hadde hånda foran ansiktet. 

Anonymkode: 3f1a3...531

AnonymBruker
Skrevet

Mistet litt over 2 liter blod når jeg fødte vår første

Anonymkode: 27d2b...af4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 20.21):

Herregud!!! Måtte du ha blodoverføring??

Jeg burde ha fått det, fikk jern i travanøst i steden og fikk være svimmel utslitt og kvalm i ukesvis noe som ødela barselstiden min og sendte meg inn i en fødselsdepresjon. Så fikk jeg betennelse i testene som var igjen av morkaka (for de hadde selvsagt ikke greid å dra ut alt) og måtte hasteoperere ut de restene flere måneder etterpå. 

Så ble jeg gaslighta til å tro at dette måtte være et sært engangstilfelle og noe som absolutt ikke ville skje ved neste graviditet.  Det gjorde det jo, blodet fosset og mannen min stod og kjefta på personalet og sa at de ikke fikk dra mer i den fastgrodde morkaka, ser dere ikke at den sitter fast!? så da ble det til slutt operasjon. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo et stort sår i livmor der hvor morkaken har sittet. 

Anonymkode: 96575...fb1

Skrevet

Mistet en halv liter cirka på en liten rift innvendig. (Måtte sys, men aner ikke hvor mange sting, derav «liten»). Mini lekte supermann på vei ut «døra».

AnonymBruker
Skrevet

Ble klippet med førstemann, men mistet minimalt med blod. Ingen rifter med nr 2, men mistet 1 liter med blod. Fikk ikke smertelindringen jeg ønsket, så presset som en gal da jeg endelig fikk lov. Så mulig det var derfor. Men jeg lurer egentlig på det samme. 

Anonymkode: 5f5fe...2a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg burde ha fått det, fikk jern i travanøst i steden og fikk være svimmel utslitt og kvalm i ukesvis noe som ødela barselstiden min og sendte meg inn i en fødselsdepresjon. Så fikk jeg betennelse i testene som var igjen av morkaka (for de hadde selvsagt ikke greid å dra ut alt) og måtte hasteoperere ut de restene flere måneder etterpå. 

Så ble jeg gaslighta til å tro at dette måtte være et sært engangstilfelle og noe som absolutt ikke ville skje ved neste graviditet.  Det gjorde det jo, blodet fosset og mannen min stod og kjefta på personalet og sa at de ikke fikk dra mer i den fastgrodde morkaka, ser dere ikke at den sitter fast!? så da ble det til slutt operasjon. 

Det samme skjedde med meg! Helt forferdelig barseltid og grusom ekkel opplevelse. Hvilke sykehus var dette?

Anonymkode: 6a5d6...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Stakkars deg, dette var jo helt forferdelig å lese…!!! Bra mannen din tok grep på dine vegne andre gang, men skrekk og gru. For en opplevelse!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livmoren revnet, så mistet 3 liter blod pga det. Tror det var blod som rant ut i buken.

Anonymkode: 8e7c3...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var det morkakerester som gjorde at ikke livmoren trakk seg sammen. Blødde en del under fødsel da morkaka satt fast, så fikk de den ut men jeg fortsatte å blø mye hele påfølgende natt. Måtte så opereres for å få ut restene, så mistet en del blod der og. Totalt blodtap ~2,5 liter. Fikk fire blodoverføringer etter mye om og men (måtte vente til ny lege kom på vakt), for å komme meg på beina. 

Til gjengjeld sluttet jeg omtrent å blø etter operasjonen da, renselsen var helt over på en liten uke 😄 Så det var jo forsåvidt et lyspunkt 🤭

Anonymkode: fa3c0...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 8.22):

Det samme skjedde med meg! Helt forferdelig barseltid og grusom ekkel opplevelse. Hvilke sykehus var dette?

Anonymkode: 6a5d6...280

Ullevål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...