Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for ei uke siden en kattunge rett i fanget som min bror hadde funnet. Prøvde da gjenntatte ganger å få tak i dyrebeskyttelsen i Haugesund uten å lykkes. Mailen jeg sendt fikk jeg i retur, tlf svarte de aldri, selv om jeg ringt på den tiden den skulle være betjent.La igjem beskjed etter beskjed, men de tok aldri kontakt. Jeg er ikke den første som klager på db i Haugesund.Siste gang jeg la igjen beskjed kan du trygt si at jeg sa min mening. :frustrert: Fikk kontakt med db i Stavanger som kunne fortelle at de fikk mange henvendelser i fra Haugesund.Db i Stavanger må jeg virkelig rose, de gjorde alt de kunne for å hjelpe. Fikk til slutt omplassert katten via en privat orginisasjon her lokalt. Kunne ikke ha pus selv, da jeg har en sønn som er sterkt alergisk. Det står så fint på hjemmesidene til db i Haugesund at de tar imot kattunger. Derfor valgte jeg å hjelpe denne pusen for ei natt, slik at den slapp å være ute midtvinters.Vet noen her om db i Haugesund eksistere?Isåfall gjør de en utrolig slett jobb. Dette fører jo til at folk ikke tør å ta sjansen på å hjelpe dyr, da spessielt katter for en risikerer jo å bli sittende med en katt en ikke kan ha. Har noen andre her vert borti db i Haugesund? Og har de vert til hjelp? Hun som fikk kattungen fortalte at hun også hadde prøvd å få tak i db, for å få en omplasserings katt, men heller ikke hun lykkes med det. Vetrinærene klager også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke noe om DB i Haugesund. Men jeg kan ikke skjønne hvordan du kan sitte på din høye hest og klage på det arbeidet en organisasjon som hovedsakelig er basert på frivillig arbeid? De frivillige jobber gratis i tillegg til å være i full jobb. Jeg kan tenke meg at de har mangel på frivillige og at de prioriterer å ta seg av kattene framfor å sitte i telefon/svare på mail. Om dette er feil prioritering er ikke opp til meg å svare på.

Burde det ikke vært det offentliges oppgave å ta seg av hjemløse dyr kanskje? Hvis man kontakter mattilsynet (ja, i det offenlige blir dyr bare sett på som forstadiet til mat) vil man bare rirsikere at katten blir avlivet.

Siden du fant en kattunge er det jo ikke noe problem å klare å finne en ny eier, det er mulig å sette inn en annonse på egen hånd. Mye vanskeligere med voksne katter. Nå på denne årstiden er det helt fullt på alle omplasseringssentrene. For at de skal hjelpe flest mulig er de avhengig at også privatpersoner hjelper til og tar ansvar, siden det offentlige ikke er med på dette.

Men jeg vet altså ikke noe om DB Haugesund. Men jeg ville vært forsiktig med å gå så sterkt ut mot en organisasjon som er avhengig av gratis arbeidskraft :forvirret::)

Gjest Gjest
Skrevet

Dyrebeskyttelsen i Haugesund har et meget dårlig rykte på seg. Jeg har ikke tall for hvor mange jeg har snakket med som aldri klarer å få kontakt med de, selv under vakttidspunktene. Jeg har til og med hørt at de som sitter på vakttelefonen lar den ligge igjen hjemme mens de er ute på private ærend. Om det stemmer vet jeg ikke, så jeg skal ikke være bastant på denne uttalelsen. Javisst er det frivillig og gratis arbeid, men påtar du deg dette ansvaret, så må du også gjøre det en skal gjøre. Mange har ringt i en uke uten å få kontakt med en eneste person på denne telefonen.

Mange henvender seg til dyrebeskyttelsen i Stavanger, og her får de i alle fall kontakt med noen!

Ellers vil jeg tipse om

www.pusebo.no

www.pusebo-stotteforening.org

Dette er privat drevet, og har dermed begrenset kapasitet, men en er alltid velkommen til å ta kontakt!

Er forøvrig enig med gjesten over her, vi private må være flinkere til å ta ansvar. En god start på dette er å kastrere/sterilisere kattene våre, og oppfordre andre til å gjøre det samme. På denne måten vil mange uønskede katter være spart for sine liv, det blir mindre villkatter, og det vil ikke være behov for å "sparke kattungene ut".

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke noe om DB i Haugesund. Men jeg kan ikke skjønne hvordan du kan sitte på din høye hest og klage på det arbeidet en organisasjon som hovedsakelig er basert på frivillig arbeid? De frivillige jobber gratis i tillegg til å være i full jobb. Jeg kan tenke meg at de har mangel på frivillige og at de prioriterer å ta seg av kattene framfor å sitte i telefon/svare på mail. Om dette er feil prioritering er ikke opp til meg å svare på.

Burde det ikke vært det offentliges oppgave å ta seg av hjemløse dyr kanskje? Hvis man kontakter mattilsynet (ja, i det offenlige blir dyr bare sett på som forstadiet til mat) vil man bare rirsikere at katten blir avlivet.

Siden du fant en kattunge er det jo ikke noe problem å klare å finne en ny eier, det er mulig å sette inn en annonse på egen hånd. Mye vanskeligere med voksne katter. Nå på denne årstiden er det helt fullt på alle omplasseringssentrene. For at de skal hjelpe flest mulig er de avhengig at også privatpersoner hjelper til og tar ansvar, siden det offentlige ikke er med på dette.

Men jeg vet altså ikke noe om DB Haugesund. Men jeg ville vært forsiktig med å gå så sterkt ut mot en organisasjon som er avhengig av gratis arbeidskraft :forvirret:  :)

Jeg sitter ikke på min høye hest. Både db i Stavanger og vetrinærene klager. De er umulige å få kontakt med db i Haugesund. Db i Stavanger får alle henvendelsene fra Haugesund, og de har det like travelt og er sterkt under bemannet. De er 4 stk som skal ta seg av 400 katter. De klarer nå å ta tlf og hjelpe. Tror ikke det er verre i Haugesund. De sier de skal ta kontakt vist du legger igjen en beskjed, men hvor lenge skal man vente? Jeg tok inn pus for å hjelpe, men kunne ikke ha den mer en ei natt, da jeg har en sønn som er sterkt alergisk. Får vel slutte å hjelpe jeg da, for å skaffe hjem til en katt er ikke gjort på timen, og det er mange som har kattunger å gi bort og ikke alle får gitt dem bort. Så tror nok du skal stige ned av din høye hest heller jeg. De har tatt på seg dette arbeidet frivillig, og da får de være seriøse på det de har påtatt seg. Ingen har tvunget de. Db i Stavanger er mildt sagt forbannet på db i Haugesund, og de har nå blitt raportert inn til hovedkontoret i Oslo. De mener som meg at har de tatt på deg denne type arbeid så får de være tilgjengelige. Hun som hjalp meg driver alene, og jeg hadde ingen problem med å få tak i henne. Det er absolutt ingen som får tak i db i Haugesund. Ikke vetrinærene, ikke db i Stavanger og ikke folk flest. De kan ikke ha det så travelt ,da det er ingen som får ringt inn og rapotert om ting til de. Det står også på hjemmesidene deres at de svarer på mail DAGLIG. Jeg kan iallefall ikke hjelpe lengre, da jeg setter helsen til min sønn først. Og hva er poenget med db når ingen, og da mener jeg ingen får tak i de. Da er jo hele poenget med db borte.

Skrevet

Og vist en leser hele innlegget mitt, ser du også hatt jeg roser db i Stavanger som gjorde alt de kunne for å hjelpe. Det er db i Haugesund jeg er forbannet på, og med all rett. Det sa til og med db i Stavanger.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis en påtar seg ett arbeid om det er på frivillig basis eller i jobbsammenheng er det ett vist ansvar med det.

Dette gjelder like mye db som i andre frivillige orginisasjoner/foreninger.

Har du ikkje tid eller overskudd må du si dette fra deg.

Det er grunn til at disse organisasjoner finnes. Det er fordi at skal kunne få hjelpe i en vanskelig situasjon.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis en påtar seg ett arbeid om det er på frivillig basis eller i jobbsammenheng er det ett vist ansvar med det.

Dette gjelder like mye db som i andre frivillige orginisasjoner/foreninger.

Har du ikkje tid eller overskudd må du si dette fra deg.

Det er grunn til at disse organisasjoner finnes. Det er fordi at skal kunne få hjelpe i en vanskelig situasjon.

Thank you...Endelig noen som har fatta poenget med frivilig org. En påtar seg ikke ett slikt ansvar, vist en vet at en ikke kan gjennomfører det på en skikkelig måte. Ikke alle kan være med i slike grupper. Vi skal da kunne stille krav, selv om det er frivillig. Er ingen vits i å ha en org. vist de som er der ikke er seriøse.

Gjest Gjest
Skrevet

Som dagt, dette blir bare antagelser fra min side. Men hva hvis de som er frivillige på DB Haugesund gjør en god jobb, men at de rett og slett er for få frivillige til å klare å ta seg av alle oppgavene? At de må prioritere å ta seg av kattene i stedet for å sitte i telefonen dagen lang.

Og selvsagt er det forpliktende å jobbe med frivillig arbeid. Men hvorfor kan ikke dere som er dyktige melde dere til frivillig arbeid? Det er veldig vanskelig å rekruttere til frivillig arbeid. Folk er villige til å kjøpe seg ut av sin dårlige samvittighet ved å gi pengegaver, men svært få kan avsette litt av sin dyrebare tid.

Og så synes jeg hele denne debatten blir å rette skyts mot feil mål. Her kritiserer man en organisasjon som er drevet på frivillig basis som gjør en oppgave som egentlig er det offentliges oppgave. Hvorfor kan ikke det offentlige (mattilsynet) løse løskattproblemet på annen måte enn å skyte kattene? Så kunne en offentlig drevet organisasjon rekruttert de best kvalifiserte med en statlig ansettelse. Og hvorfor må staten kreve inn 25% moms på kastrering, når det er eneste måten å få ned kattebestanden på?

Det er helt sikkert mange i DB haugesund som gjør en god jobb, hvor motiverende er det ikke å høre at man gjør en dårlig jobb da?

(PS: jeg jobber ikke i DB eller med dyr, men har drevet med annet frivillig arbeid, og kjenner igjen det at folk krever og krever uten å være villig til å yte en liten innsats selv..)

Skrevet

Hva er det du egentlig ikke forstår her.???Som sagt det finnes andre som er like dårlig bemannet, men de klarer å svare på henvendelser. Det er nå over ei uke siden jeg tok kontakt med db her i Haugesund,og de har enda ikke tatt kontakt tilbake, og som jeg skrev tidliger, INGEN får kontakt. Ikke private, ikke vetrinærer og heller ikke db i Stavanger får kontakt.Db i Stavanger sa også at det er fult forstålig at en reagere på de da. Og hvordan kan de ha mye å gjøre, når ingen får rapotert inn noe? I Stavanger er de ikke mer enn 4stk, og de har 400katter å ta seg av, de svarer både tlf og hjelper til. Db i Stavanger ringte meg flere ganger etter jeg hadde sendt mail til de. Her i Haugesund tar de ikke mot katter med unntak av syke katter og kattunger. Så de kan ikke skylde på det. De har selv påtatt seg dette arbeidet frivillig, og da må de tåle kritkk vist de ikke gjør jobben tilfredsstillende. Db er her for å være til hjelp for dyr, men her i Haugesund er det heller ett unntak vist du i det hele tatt får hjelp. Og du melder deg sikkert inn i hver frivillig org. før du ber om hjelp fra de. Selv om de er frivillige så må de tåle kritkk når den er berettiget. Jeg påtar meg ikke ett ansvar jeg vet jeg ikke kan gjøre tilfredsstillende. Da er jeg ikke til nytte for noen. Og som jeg gjentatte ganger har skrevet, jeg er utrolig takknemmlig for hjelpen jeg fikk i fra db i Stavanger. Og jeg har bare god ord å si om de. Hadde dette med db i Haugesund vert ett engangs tilfelle så greit nok, men når ingen får kontakt, ja da er det noe gale ett sted. Db i Stavanger er også rimlig sinte da de får alt i Haugesund dumpet i fanget. De kunne i det minste ringt å sagt at nå kunne de ikke hjelpe, istedenfor å la være å ta kontakt. Hadde de gjort det hadde jeg hatt mer respekt for de. Kritsere ikke db generelt, KUN db i Haugesund.

Skrevet

Jeg har også jobbet frivillig i en annen orginsasjon en db. Må bare få si at tar du på deg en oppgave om det er den ene eller plassen så har du faktisk sagt ja til å jobbe og stå litt på.

Det står jo på sidene deres at de har tlf,tid 3 dager i uka på 1 time hver gang. Har du ikkje tid den ene gangen du står oppført må du jo kunne få andre til å svare på telefonene som evt kommer inn.

Ja, db i haugesund gjør kanskje en god jobb. Men en del av jobben er å kunne svare på de telefonene og de mail som kommer inn.

Og evt gi beskjed om å ringe vedkommende opp igjen.

Skrevet

De hadde iallefall julebasar på Amandasenteret før jul, jeg vant et par sokker..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jaja. Det har de tid til. Men ikke svare på telefonder som de får

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg her helt enig med hun som har skrevet om dyrebeskyttelsen i Haugesund, jeg har prøvd og fått en katt gjennom dem, men får aldri svar, ikke på mail eller telefon. Sidene deres blir sjeldent oppdatert, heller ikke oppdatering av bilder av forsvunnede katter etc.

Jeg tenkte å gi dem en skikkelig pengegave, men pga av responsen fra dem, føler jeg ikke helt det er seriøst drevet. Er enig med dem som har tatt på seg det viktige arbeidet, det er på frivillig basis.

kanskje de burde prøve å rekruttere flere medlemmer, men å vise seg litt ute blant folk oftere.

Vet jeg provoserer nå, men det har irritert meg mange ganger. Men nå hørte jeg at dyrebeskyttelsen i Stavanger får mye skryt, så da går det jo an å prøve dem fra nå av.

Skryter forresten veldig av Pusebo, kjempeinnsats, og hyggelig mottagelse på tlf. når en ringer.

:)

Gjest Gjest
Skrevet

DB i Haugesund plasserer hunder hos en kennel der eieren slår hunder som knurrer til henne. Hun slår dem i hodet med matskål.

Er ikke og har aldri vært imponert over dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...