AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #1 Del Skrevet i går, 07:52 For mange år siden jobbet jeg i barnehage og jeg husker at mange foreldre var ekstremt opptatt av hvor mye ungene hadde spist. Pedlederen sa alltid at de ikke trengte å bekymre seg fordi mange barn spiser lite i perioder og så lenge de virker å være i god form og humør er det ikke noe å bekymre seg for. Spol 10 år frem i tid og her sitter jeg med en småspist toåring og jeg river meg i håret over hvor mye tid og energi vi bruker på å få ham til å spise. Ordene fra pedlederen ligger bak i hodet. Utfodringen er jo nettopp at han blir veldig sint når han er sulten. Hver morgen er det altså et lite helv... med å klargjøre matpakke, kle på, spise og komme oss ut døra. Vi har noen ganger prøvd å leverer tidlig i barnehagen for å få ham til å spise med de andre barna som er der tidlig, men da går han rett i lek og verken vi eller de ansatte får ham til å spise. Derfor ender vi ofte opp med å ikke levere før nærmere kl 09 som også gjør at vi alltid kommer for sent på jobb i tillegg (har kontorjobb med litt fleks så det går heldigvis bra, men fører bare til mer kvelds/helgejobbing på oss). Kan legge til at han alltid har vært litt vanskelig når det kommer til fast føde. Han skulle nok gjerne fullammet enda 😅 Han har melkeproteinallergi og har vært mye plaget med magen, både smerter og forstoppelse så dette er ikke et nytt problem. Har lest bok om småspiste barn og prøver å ikke legge press i matsituasjoner, men å skape hyggelige måltider. Men hva gjør man da når man har et barn som åpenbart må få i seg mat og som blir hissigere for hvert minutt som går? I dag hadde vi en kamp ved bleieskift, han kranglet på antrekket, han ble kjempesint da jeg tok pålegg og smurte på brødskiva mi fordi han ville holde på pålegget. Det endte i 20 min med hyling. Vi bruker mye tid på distraksjon, både for å unngå noen melt downs og for å prøve å få i ham mat, men når det bare er én av oss her på morgenen er det verre å rekke å få gjort alt hvis vi skal bruke masse tid på alle kampene samt å få i ham mat. Hvis vi bare gjennomfører alt (tvinger gjennom påkledning, tar fra ham det han holder i ++) kan vi bare glemme å få i ham mat. Da har vi det gående med utagering og hyling. I over et halvt år har vi hatt mye trass (selvstendighet som det vel heter) så denne matsituasjonen har bare eskalert. Hvis vi gir opp og sender ham i barnehagen uten å ha fått i ham noe betyr det at han ikke får i seg mat før kl 11.30 i barnehagen. Det er lenge å gå uten noe annet enn en drue og en liten flaske fra kl 18.30-11.30. Han får melkefri mme pga allergi så hver morgen får han en liten flaske, men den drikker han ofte ikke opp og den hjelper ikke på humøret. Vi har også prøvd å kutte flaska i håp om at han spiser brødskive uten effekt. De ansatte forteller alltid om slitsomme formiddager når han har spist lite. Når han er syk og det er viktig å få i ham næring bruker vi av og til tv for å få i ham mat, men vi ønsker ikke få inn den vanen til frokost. Vi vet også at det er større sjanse for å få i ham noe om vi gir ham noe søtt han liker (smoothie, brødskive med syltetøy eller lignende), men det sittet også langt inne da vi frykter det bare gir oss flere problemer i fremtiden. Han får tilbud om smoothie når han kommer i barnehagen. Vi prøver å legge opp til rolige morgenener uten stress, tar oss alltid tid til å lese en bok eller to i sofaen, for at ikke morgenen skal oppleves som kaotisk, men med en hangry toåring og jobber å rekke ender det oftest opp i kaos til slutt. Vi har prøvd ulike typer brød, polarbrød, grøt på morgen. Ingenting har effekt. Det er altså frokostene som er den største utfordringen da dagen starter helt skjevt når han ikke får i seg det første måltidet. Så kjære medforeldre med småspiste barn, hva er deres beste tips for å få i de søte små om så bare en halv brødskive? Anonymkode: 34214...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #2 Del Skrevet i går, 08:08 Grove vafler med syltetøy uten sukker / med smør, ost? Kan ha røra stående i kjøleskapet og steke opp ei plate om morgenen. Tortillalefse med ost og skinke? Lompe rullet med pålegg? Gulrot i staver med dip til? Havrefras, yoghurt med müsli... Og det høres ut som om dere er i en ond sirkel. Hvis det er en episode med Peppa gris (eller whatever, du skjønner poenget) som skal til for at HELE dagen skal bli bedre for ham, så ville jeg latt ham se en episode mens han spiser. Men aldri mer da, og hvis det blir raserianfall når man skrur av, så må man jo revurdere. Kampen om dette kan man ta senere når han blir eldre. Poenget er å bryte den onde sirkelen dere er i, sånn som nå forventer vel alle parter morgenkaos som vanlig, og han vet at dere kommer til å be ham spise når han egentlig ikke vil. Så jeg ville brutt den vanlige "kjeden" og prøvd noe annet. Anonymkode: 12d5e...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #3 Del Skrevet i går, 08:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grove vafler med syltetøy uten sukker / med smør, ost? Kan ha røra stående i kjøleskapet og steke opp ei plate om morgenen. Tortillalefse med ost og skinke? Lompe rullet med pålegg? Gulrot i staver med dip til? Havrefras, yoghurt med müsli... Og det høres ut som om dere er i en ond sirkel. Hvis det er en episode med Peppa gris (eller whatever, du skjønner poenget) som skal til for at HELE dagen skal bli bedre for ham, så ville jeg latt ham se en episode mens han spiser. Men aldri mer da, og hvis det blir raserianfall når man skrur av, så må man jo revurdere. Kampen om dette kan man ta senere når han blir eldre. Poenget er å bryte den onde sirkelen dere er i, sånn som nå forventer vel alle parter morgenkaos som vanlig, og han vet at dere kommer til å be ham spise når han egentlig ikke vil. Så jeg ville brutt den vanlige "kjeden" og prøvd noe annet. Anonymkode: 12d5e...219 Takk for tips. Syltetøy er litt utelukket da han blir helt manisk og bare vil ha det, han fikk mye syltetøy i sommer da vi var på ferie hos familie og det ble nesten en avrusningsrunde da vi kom hjem 😅 Ost kan han ikke spise grunnet melkeallergi så mange digge osteretter utgår dessverre. Kan prøve tortilla med noe annet. Han spiser bare dippen og ikke grønnsaken 😅 Han var glad i grove vafler og bananpannekaker før, men det har han ikke hatt noe interesse av de siste månedene. Du har nok helt rett i at vi er inne i en ond sirkel. Men tv-en fører fort til mer vondt enn godt. Spesielt det siste halve året som har vært den verste trassen/selvstendigheten. Han er viljesterk og sta og blir veldig frustrert hvis han ikke får se mer enn én episode. Derfor kuttet vi tv etter jul fordi det fører til mindre sammenbrudd. Hvis vi innfører til frokost er jeg redd det blir vanskelig å komme ut av det. Han har vært sånn her siden september så hadde blitt ganske mange måneder med tv i så fall. Rakk for råd. Skal søke opp litt alternativer til brødskiva. Anonymkode: 34214...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #4 Del Skrevet i går, 08:26 Kan han spise vegansk ost? jeg ville laget en smoothie med peanøttsmør, bær og eggeplommer og vegansk rømme hvis det finnes. Få i han næringsrettet mat som metter. Gjerne havregryn i smoothien også. Han kan få med seg det han ikke drikker opp i barnehagen og ha utover formiddagen. Anonymkode: 624c5...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:30 #5 Del Skrevet i går, 08:30 Jeg banner kanskje i kjerka nå, men jeg synes ikke at én brødskive med syltetøy på morran er så gæli jeg da... Hvis dere sørger for at det er godt og sunt brød, og rører sammen syltetøyet selv så dere styrer søtning og innhold; så er da det en innafor liten frokost? Og samme tenker jeg om smoothie, den kan også lages så den er både sunn og god for et småbarn. Jeg jobber på småbarnsavdeling og det er flere foreldre her som bruker egenlaget smoothie som frokost på "matnektmorgener". Hjelper det om han blir tatt med i planleggingen, slik at han føler mere kontroll over hva han skal spise? Enkelte småbarn liker dårlig å ikke ha oversikt eller kontroll, og det gir seg ofte utslag i såkalt trass, sinne eller sammenbrudd der situasjoner ender i rene kamper. Anonymkode: de5fa...668 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:31 #6 Del Skrevet i går, 08:31 Vi hadde en helt elendig periode. Nektet å spise, sutret og gråt hele tiden for at hun var så sulten 🫠 her ble løsningen "alt er lov" sitte på benken, leke i sklien, trykke på kaffe maskin og mikro, stå å holde på henne, alt mens vi lurte inn en skje her og der 😅 så mye distrasjon som mulig 🙈 ikke stolt over dette, men vi var virkelig desperate! Nå er det heldigvis myyye bedre 😄 Anonymkode: f3b28...9d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #7 Del Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan han spise vegansk ost? jeg ville laget en smoothie med peanøttsmør, bær og eggeplommer og vegansk rømme hvis det finnes. Få i han næringsrettet mat som metter. Gjerne havregryn i smoothien også. Han kan få med seg det han ikke drikker opp i barnehagen og ha utover formiddagen. Anonymkode: 624c5...62f Har ikke funnet vegansk ost han liker. Det er kanskje det vanskeligste å erstatte. Lager smoothie fra bunnen og putter i masse grønnsaker, havregryn og andre næringsrike ingredienser. Må styre unna ting med nøtter om det skal i barnehagen pga allergi. Den er han heldigvis glad i, men synes fremdeles det er litt lite til frokost. Han får alltid med seg smoothien i barnehagen, men spiser den sjelden før først måltid uansett. Mulig vi bare skal krype til korset og kun tilby smoothie på morgenen, men da blir det nok vanskelig å gå tilbake til brødmat. Leste at man bør være forsiktig med å alltid gi barn smoothie som erstatning nettopp fordi de alltid vil foretrekke det søte. Var en periode i høst hvor han var syk i 3 uker og da levde han nesten bare av smootihe og så gikk han lei så da funket ikke det en gang 😅 gikk heldigvis greit etter en måned igjen. Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:33 #8 Del Skrevet i går, 08:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde en helt elendig periode. Nektet å spise, sutret og gråt hele tiden for at hun var så sulten 🫠 her ble løsningen "alt er lov" sitte på benken, leke i sklien, trykke på kaffe maskin og mikro, stå å holde på henne, alt mens vi lurte inn en skje her og der 😅 så mye distrasjon som mulig 🙈 ikke stolt over dette, men vi var virkelig desperate! Nå er det heldigvis myyye bedre 😄 Anonymkode: f3b28...9d2 Og det ble mye baby chips, smoothie, alt som hun ville ha, spilte ingen rolle hva det var så lenge hun spiste det 😅 Anonymkode: f3b28...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:39 #9 Del Skrevet i går, 08:39 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg banner kanskje i kjerka nå, men jeg synes ikke at én brødskive med syltetøy på morran er så gæli jeg da... Hvis dere sørger for at det er godt og sunt brød, og rører sammen syltetøyet selv så dere styrer søtning og innhold; så er da det en innafor liten frokost? Og samme tenker jeg om smoothie, den kan også lages så den er både sunn og god for et småbarn. Jeg jobber på småbarnsavdeling og det er flere foreldre her som bruker egenlaget smoothie som frokost på "matnektmorgener". Hjelper det om han blir tatt med i planleggingen, slik at han føler mere kontroll over hva han skal spise? Enkelte småbarn liker dårlig å ikke ha oversikt eller kontroll, og det gir seg ofte utslag i såkalt trass, sinne eller sammenbrudd der situasjoner ender i rene kamper. Anonymkode: de5fa...668 Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men vi merker at han får et hang til den søte maten som gjør at han ikke vil ha noe annet. Han blir helt besatt og nekter annet pålegg. I tillegg spiser de ganske usunt i barnehagen i tillegg så jeg føler på at han burde få i seg mest mulig næring her hjemme. Vi pleier å la ham velge om morgen. "Brødskive eller polarbrød, leverpostei eller peanøttsmør" han får mulighet til å smøre selv, men til syvende og sist så spiser han ikke noe særlig uansett. Han er i aller høyeste grad kontrollfreak så vi prøver å la ham føle en viss kontroll over noen ting i hverdagen 😅. Kan hende smoothie er veien å gå, så får vi heller ta kampen om brødmat igjen litt senere. Vet bare hvor viktig det er med brødmat når han har melkeallergi (barnelegen som følger han bare oss passe på at han spiser nok kornprodukter) så har nok gjort oss ganske opphengt i at brødet er så viktig. Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #10 Del Skrevet i går, 08:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi hadde en helt elendig periode. Nektet å spise, sutret og gråt hele tiden for at hun var så sulten 🫠 her ble løsningen "alt er lov" sitte på benken, leke i sklien, trykke på kaffe maskin og mikro, stå å holde på henne, alt mens vi lurte inn en skje her og der 😅 så mye distrasjon som mulig 🙈 ikke stolt over dette, men vi var virkelig desperate! Nå er det heldigvis myyye bedre 😄 Anonymkode: f3b28...9d2 Takk for svar! Kan hende det er veien å gå for oss også. Løste det seg litt av seg selv eller ble det mange kamper for å avvenne "alt er lov"? 😅 Hvor lenge pågikk det hos dere? 🙈 Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:43 #11 Del Skrevet i går, 08:43 Mat først, så kle på og alt annet som skal gjøres. Det er greit å gjøre det koselig rundt middag og andre måltider, men når det gjelder frokosten er det bare å få i ungen mat fortest mulig hvis han er av samme type som meg. Hvis jeg ikke får i meg frokost innen 10-15 minutter etter at jeg har våknet, er dagen ødelagt. Jeg hater å bo på hotell, siden jeg da må dusje og kle på meg, og kanskje vente på de jeg reiser sammen med før jeg får mat. Anonymkode: 4b57a...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #12 Del Skrevet i går, 08:52 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men vi merker at han får et hang til den søte maten som gjør at han ikke vil ha noe annet. Han blir helt besatt og nekter annet pålegg. I tillegg spiser de ganske usunt i barnehagen i tillegg så jeg føler på at han burde få i seg mest mulig næring her hjemme. Vi pleier å la ham velge om morgen. "Brødskive eller polarbrød, leverpostei eller peanøttsmør" han får mulighet til å smøre selv, men til syvende og sist så spiser han ikke noe særlig uansett. Han er i aller høyeste grad kontrollfreak så vi prøver å la ham føle en viss kontroll over noen ting i hverdagen 😅. Kan hende smoothie er veien å gå, så får vi heller ta kampen om brødmat igjen litt senere. Vet bare hvor viktig det er med brødmat når han har melkeallergi (barnelegen som følger han bare oss passe på at han spiser nok kornprodukter) så har nok gjort oss ganske opphengt i at brødet er så viktig. Anonymkode: 34214...a05 Liker han banan eller eple? Begge deler kan has på brødskive uten at det gjøres noe søtere. I bhg bruker vi det ofte som variasjon til vanlig pålegg. Putt brødet oppi smoothien! Ikke selve brødet såklart, men smoothie kan jo utvides med havregryn, frø og andre kornprodukter. Så kan det være at han ikke er noe frokostperson heller? Selvom han er hangry, så er det ikke sikkert at mat smaker ham så særlig. Både jentene mine og jeg selv er mindre begeistret for noe som helst inntak før lunsjtid. Da må det isåfall bli noe flytende eller en frukt bare. Men synd at de ikke får bra mat i bhg, for det ville jo klart gjort livet enklere for dere! Anonymkode: de5fa...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #13 Del Skrevet i går, 08:54 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mat først, så kle på og alt annet som skal gjøres. Det er greit å gjøre det koselig rundt middag og andre måltider, men når det gjelder frokosten er det bare å få i ungen mat fortest mulig hvis han er av samme type som meg. Hvis jeg ikke får i meg frokost innen 10-15 minutter etter at jeg har våknet, er dagen ødelagt. Jeg hater å bo på hotell, siden jeg da må dusje og kle på meg, og kanskje vente på de jeg reiser sammen med før jeg får mat. Anonymkode: 4b57a...aa0 Mat først er sjelden et alternativ. Vi har prøvd det ved at en av oss har stått opp og klargjort mat, men han er sjelden klar for mat i det øyeblikket han våkner. Tar for 45-60 min før han vil ha. Da kan vi ikke vente med andre ting heller for da kommer vi i hvert fall for sent på jobb. I helgene er det åpenbart lettere fordi vi ikke trenger å spise innen et visst tidspunkt. Det er ikke sånn at vi prøver å gjøre frokosten til et sånn felles hyggelig måltid rundt bordet altså. Det spises rundt kjøkkenøya, mens vi smører matpakke. La bare det til i HI for å vise at vi generelt prøver å skape et avslappet forhold til mat. Det siste jeg vil er å presse brødskiva inn i munnen hans, det gjør vondt verre. Til middag bryr vi oss ikke om/hvor mye han spiser, vi kan tilpasse dagens aktiviteter etter humør og dagsform og da vet vi at det ikke er så lenge til neste måltid. Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #14 Del Skrevet i går, 08:58 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar! Kan hende det er veien å gå for oss også. Løste det seg litt av seg selv eller ble det mange kamper for å avvenne "alt er lov"? 😅 Hvor lenge pågikk det hos dere? 🙈 Anonymkode: 34214...a05 Det løste seg etterhvert selv, tror batnehagen hjalp veldig. Og utenom litt massing om chips så gikk det fint over. Varte i 3 mnd kanskje ? Anonymkode: f3b28...9d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #15 Del Skrevet i går, 09:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Liker han banan eller eple? Begge deler kan has på brødskive uten at det gjøres noe søtere. I bhg bruker vi det ofte som variasjon til vanlig pålegg. Putt brødet oppi smoothien! Ikke selve brødet såklart, men smoothie kan jo utvides med havregryn, frø og andre kornprodukter. Så kan det være at han ikke er noe frokostperson heller? Selvom han er hangry, så er det ikke sikkert at mat smaker ham så særlig. Både jentene mine og jeg selv er mindre begeistret for noe som helst inntak før lunsjtid. Da må det isåfall bli noe flytende eller en frukt bare. Men synd at de ikke får bra mat i bhg, for det ville jo klart gjort livet enklere for dere! Anonymkode: de5fa...668 Banan elsket han før, men nå har han ikke spist det på 3-4 måneder.. Det var ofte redningen på dager vi ikke fikk i ham så mye annet. har prøvd å ta det på brødskiva uten hell. Ja, bruker havregryn og litt frø i smoothien så det er mer næring. Vi har nok bare vært redd for å gjøre ham "avhengig" av smoothie. Men det er jo strengt tatt viktigere at han får i seg noe. I helgene spiser han stort sett greit med frokost, men det er fordi vi kan vente til han er sulten nok. Så han liker frokost, bare ikke kl 7-8 på morgenen. Ja. Veldig frustrert over mattilbudet i barnehagen. Han får spesielt dårlig tilbud grunnet allergien.. og de har brukt sukker på frukt og grøt 🤯 I tillegg er brødet de får ultraprosessert og varmmaten de får én gang i uka er ofte fiskepinner eller pasta og pølser. Takk for tips. Tror kanskje næringsrik smoothie er veien å gå fremover så får vi heller ta en avrusning til sommeren 😅 Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:02 #16 Del Skrevet i går, 09:02 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Takk for tips. Syltetøy er litt utelukket da han blir helt manisk og bare vil ha det, han fikk mye syltetøy i sommer da vi var på ferie hos familie og det ble nesten en avrusningsrunde da vi kom hjem 😅 Ost kan han ikke spise grunnet melkeallergi så mange digge osteretter utgår dessverre. Kan prøve tortilla med noe annet. Han spiser bare dippen og ikke grønnsaken 😅 Han var glad i grove vafler og bananpannekaker før, men det har han ikke hatt noe interesse av de siste månedene. Du har nok helt rett i at vi er inne i en ond sirkel. Men tv-en fører fort til mer vondt enn godt. Spesielt det siste halve året som har vært den verste trassen/selvstendigheten. Han er viljesterk og sta og blir veldig frustrert hvis han ikke får se mer enn én episode. Derfor kuttet vi tv etter jul fordi det fører til mindre sammenbrudd. Hvis vi innfører til frokost er jeg redd det blir vanskelig å komme ut av det. Han har vært sånn her siden september så hadde blitt ganske mange måneder med tv i så fall. Rakk for råd. Skal søke opp litt alternativer til brødskiva. Anonymkode: 34214...a05 Fiskekake i hånda? Finnes melkefrie sådanne. KJøttboller på spyd med druer/agurk/paprika/cherrytomat (hva han nå liker) mellom? Grove pastaskruer. Vegansk ost eller smøreost kan brukes. Tortillalefserull i små biter med tannpirker i, med skinke eller røkelaks feks. Han MÅ jo ikke ha brød. Poenget er grovt korn, fiber osv. Det kan fås på andre måter. Og får du i ham grovt brød med syltetøy, så hadde jeg tenkt okei. Hvis det er det som skal til. Du sier han nekter andre ting, men det virker jo som han gjør det uansett? La ham spise et tynt lag med syltetøy på det groveste brødet du finner i et par år da, det gjør vel ingenting i det store og hele hvis kostholdet ellers er ok. Kjøp med minst mulig tilsatt sukker eller lag selv. Selvfølgelig ønsker man at ungen skal spise noe annet enn syltetøy, men her beskriver du et barn hvor hele første halvdel av dagen blir ødelagt, pluss at dere starter dagen på en pyton måte. Da hadde jeg gitt ungen syltetøy, og latt ham få en bedre dag - og dere en bedre dag. Så kan dere ta den kampen om noen år. Anonymkode: 12d5e...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #17 Del Skrevet i går, 09:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det løste seg etterhvert selv, tror batnehagen hjalp veldig. Og utenom litt massing om chips så gikk det fint over. Varte i 3 mnd kanskje ? Anonymkode: f3b28...9d2 Hva gjorde de i barnehagen? Ok. Her har det var siden september 😅 Og småspistheten har var siden han begynte på fast føde 😅 Kanskje det går over på noen måneder om vi endrer taktikk! Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #18 Del Skrevet i går, 09:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fiskekake i hånda? Finnes melkefrie sådanne. KJøttboller på spyd med druer/agurk/paprika/cherrytomat (hva han nå liker) mellom? Grove pastaskruer. Vegansk ost eller smøreost kan brukes. Tortillalefserull i små biter med tannpirker i, med skinke eller røkelaks feks. Han MÅ jo ikke ha brød. Poenget er grovt korn, fiber osv. Det kan fås på andre måter. Og får du i ham grovt brød med syltetøy, så hadde jeg tenkt okei. Hvis det er det som skal til. Du sier han nekter andre ting, men det virker jo som han gjør det uansett? La ham spise et tynt lag med syltetøy på det groveste brødet du finner i et par år da, det gjør vel ingenting i det store og hele hvis kostholdet ellers er ok. Kjøp med minst mulig tilsatt sukker eller lag selv. Selvfølgelig ønsker man at ungen skal spise noe annet enn syltetøy, men her beskriver du et barn hvor hele første halvdel av dagen blir ødelagt, pluss at dere starter dagen på en pyton måte. Da hadde jeg gitt ungen syltetøy, og latt ham få en bedre dag - og dere en bedre dag. Så kan dere ta den kampen om noen år. Anonymkode: 12d5e...219 Takk for tips. Neida, han må ikke ha brød, men han har i utgangspunktet foretrukket det tidligere. Når vi har prøvd andre ting i matpakken kommer det alltid tilbake urørt. Han er ikke så gira på fiskekaker eller diverse kjøttretter til frokost/lunsj, og spiser forsåvidt ikke så mye av det til middag heller. Han kan ha en dag hvor han sluker i seg en eller annen rett vi har laget (grove vafler, matmuffins, polarbrød ++) og så spiser han ikke det på én måned. Derfor det er mye jobb å drive og lage så mye mat fra bunnen av når det ofte ender opp med at han ikke rører det på en stund. Brødskiva er liksom det enkleste da. Akkurat tidlig på morgenen er han ikke lett å få i mat nei, men om han får syltetøy nekter han annet pålegg punktum. Derfor jeg er skeptisk til det (selv om vi lager egen med lite sukker). Én uke hos svigers i Sogndal i sommer med syltetøy hver dag skapte et lite monster som vi måtte bruke flere uker på å avvenne 😅 Han spiste nesten ikke noe da vi tok fra ham syltetøyet. Vi kom skjevt ut med mat fra start. Forstoppelsene og magesmertene gjorde ham lite interessert i fast føde og melkeallergien har gitt ham færre valgmuligheter selv om vi hjemme gjør så godt vi kan med å lage variert mat fra bunnen. I tillegg fikk han sine første tenner etter fylte 1 år og de neste to kom ikke før han var 2 år Han er 2,5 nå og har færre tenner enn de fleste på samme alder så det har generelt vært vanskelig for ham å tygge mat. Så det er et sammensatt problem og helsestasjonen har ikke hatt så mange gode råd å komme med. Mulig vi bare skal gi opp og gi ham smoothie og syltetøy, men jeg har selv vært sukkeravhengig (kommer fra et hjem hvor nugatti på brødskiva var vanlig og det alltid var cola i kjøleskapet) det tok meg årevis å jobbe meg ut av avhengigheten (som enda er der og lurer. ) Det har kostet medbnærmere hundretusen i tannlegeregninger for hull i tennene, rotfyllinger og utskiftninger av gamle fyllinger. Er derfor veldig opptatt av å gi ham et sunt forhold til mat. Jeg ser at han har den samme hangen til søt mat som meg.. Anonymkode: 34214...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Del Skrevet 23 timer siden Du lar dem «beite». Du setter frem mat barnet kan forsyne seg med selv. Variert mat, fordi du selv påpeker at barnet har laget seg en helt korrekt assosiasjon som du skal være stolt av. For det er en slutning mange voksne med diagnoser knyttet til fordøyelse ikke er smarte nok til å ta. Nemlig noe mat=mageknip. Barnet vet ennå ikke hvilken mat, så når det opplever mageknip er nok strategien å unngå mat, over noe tid. Og så roer det seg ned, og så spiser det igjen. Strategien er ikke dum. Og barnet vil nok med alderen lære seg presis hvilken mat, i hvilke mengder og til hvilken tid på døgnet som er problemet. Men slike sammenhenger tilhører et barn på 16-18. Det er med andre ord mange år igjen. Uansett: sett frem mat du vet med sikkerhet (eller i det minste ikke har noen grunn til mistanke om) ikke får mageproblemer av. Sett det tilgjengelig på bord, i skapet der barnet har tilgang på snack, avkjølt i barnets høyde etc. Og så gresser dere. Sammen. Og alene. For å spise bittelitt og så bittelitt til er mye bedre for å kontrollere om man får mageknip av denne matbiten. Har mn spist en hel brødskive med noe man ikke burde ha fått i seg? Da er dagen ødelagt. Og ikke fokuser så mye på at brødmåltidet skal være dagens første. Dere spiser jo bare ett måltid brød per dag for å opprettholde et variert kosthold - kan det ikke heller være lunsj eller kvelds? Og ikke fokuser på hva barnet har valgt seg før, men på hva det den siste tiden har spist uten å de neste 48 timene fått magetrøbbel. (Dette bør du lage deg en oversikt over. Om barnets mageproblemer varer over i voksenlivet vil det, for all evig fremtid, leve med en slik mental dagbok i hodet. Det er slik mennesker med mage- tarmproblematikk bestemmer kostholdet sitt) Anonymkode: 8f938...90f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 23 timer siden #20 Del Skrevet 23 timer siden Min småspiste og hangry'e eldste praktisk talt levde på frukt, havregrøt og smoothie de første årene, enten ferdigkjøpte klemmeposer eller hjemmelaget. Kjøtt eller middag spiste han nesten ikke før han ble 4-5. Han hadde nok også helst ønsket å være fullammet lenge. Han vokste opp til å spise andre ting enn smoothie da, så det går over til slutt (men han er fortsatt hangry og avhengig av regelmessige måltider) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå