Gå til innhold

Unghund - vil bjeffingen gå over?

Cockerspanieleier

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg har en unghund (gutt) på ett år, som virkelig er midt i puberteten. Det har vært noen veldig slitsomme måneder den siste tiden, men nå begynner det å bli utmattende. Han har begynt å bjeffe masse inne. Bjeffer sjeldent på tur, kan bjeffe litt mot andre hunder, men går rundt og bjeffer konstant inne. Vet ikke om dette skyldes kjedsomhet, oppmerksomhetsbehov eller rastløshet. 

Vi føler at vi har forsøkt alt - mer mental trening, lengre turer, "stille"-kommando, ro-trening når han bjeffer, og rett og slett ignorering. Ingenting funker, og det er utrolig slitsomt å stå i. 

Har noen erfaring med dette? Er det bare en fase, og vil det kunne gå over når puberteten er over? Vi har også tenkt på kjemisk kastrering fordi han reagerte voldsomt på løpetid i nabolaget her om dagen, men venter og ser hvordan det utvikler seg. 

Hilsen fortvilet og sliten hundeeier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår hund bjeffet masse inne da hun var valp. Ikke på lyder eller hvis det kom fremmede, men på oss. Det virket som hun kommuniserte med oss med bjeffing. Når hun ville noe, ønsket oppmerksomhet eller bare ønsket å formidle ett eller annet. Hun bjeffet veldig høyt å skarpt å jeg trodde innimellom at jeg kom til å bli gal. Rådet vi fikk fra hundetrening var å ignorere henne helt. Om det var det som hjalp eller at hun vokste av seg bjeffingen er jeg ikke sikker på, men det ble betraktelig bedre da hun var rundt 8 måneder. Hun er nå voksen å bruker fremdeles bjeffing når hun formidler ting til oss her hjemme, men det er på ingen måte slik som da hun var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...