Gå til innhold

Når prioriterer folk trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har to små barn (barnehage og skole). Trener 3-4 dager i uken. Det er ikke noe problem. Har også en mann som gjør det samme. Én drar etter middag mens den andre rydder, hjelper til med lekser osv. og den andre drar etter det. Man får til det man prioriterer. 

Anonymkode: 2bbf3...40e

Er alene med barna, så det er ingen mulighet for meg dessverre

Anonymkode: 75d74...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du har jo veldig lang arbeidsdag! Her har jeg prioritert bort spennende karrieremuligheter for å ha en arbeidsplass i kort avstand til hjemmet. Vi har og nedprioritert standard/størrelse på boligen for å ha råd til å bo relativt sentrumsnært. Har du mulighet til å bytte jobb, evt flytte? Uavhengig av trening, dagen din slukes jo av jobb/pendling! 

Jeg trener en del hjemme på gulvet, enten etter leggetid eller med ungene. Ikke like effektivt og gøy, men bedre enn ingenting. Er også snill med meg selv og regner utelek eller tur med barna som trening noen ganger 😅

Anonymkode: 81d61...425

Denne 👍

Anonymkode: ebc3f...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på barneskole. Og når vi har friminuttsvakter (4 dager i uken), så spiller jeg fotball eller annet med barna. De andre vaktene står bare å henger på et hjørne eller står og prater med hverandre. Før var dette eneste treningen jeg fikk tid til mens barna var små.

Nå er minste 10 år, og jeg trener på studio mens de er på trening. 

Anonymkode: 87060...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Er alene med barna 100%. Har ikke lengre arbeidsdag enn andre, begynner 07.30-16.00, men har 45 minutters kjøring + levering i bhg (tar ca 10 min). Barna er 2 og 4 år, så de trenger meg stort sett hele tiden før/etter bhg. Å løpe/sykle/gå til jobb er uaktuelt mtp at det 50km å kjøre. BHG er 20km unna. 

Det er 30 minutter menger enn de fleste, og du har satt deg i en veldig vanskelig situasjon med en 45 minutters pendling til jobb. Det er jo her tiden din forsvinner…

Da jeg var alene med barn prioriterte jeg at trekanten jobb/barnehage/hjem måtte være liten, hvis ikke hadde det aldri gått rundt.

Anonymkode: 6cd78...f61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er 30 minutter menger enn de fleste, og du har satt deg i en veldig vanskelig situasjon med en 45 minutters pendling til jobb. Det er jo her tiden din forsvinner…

Da jeg var alene med barn prioriterte jeg at trekanten jobb/barnehage/hjem måtte være liten, hvis ikke hadde det aldri gått rundt.

Er slik det er å bo på bygda. Har ikke satt meg i situasjonen i utgangspunktet, livet skjer. Det fungerte greit når vi var to. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til 30 min lenger arbeidsdag er fordi jeg egentlig skulle jobbet tredelt turnus, men slipper det, får jobbe kun dagtid og delvis beholde lønn, men jobber da 30 min lenger 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er slik det er å bo på bygda. Har ikke satt meg i situasjonen i utgangspunktet, livet skjer. Det fungerte greit når vi var to. 

Det er jo et valg å bo langt ut på bygda, det er ikke noe som passivt har skjedd med deg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo et valg å bo langt ut på bygda, det er ikke noe som passivt har skjedd med deg…

Er jo der jeg er ifra og der vi etablerte oss. Har iallfall ikke råd og mulighet til å flytte til en by nå som jeg er alene med to små

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette altså, og det er faktisk helt ok. Livet er langt og at man i noen år ikke får prioritert trening tenker jeg også er helt naturlig, det betyr ikke at du aldri får trent igjen…Folk som sier du kan stå opp kl 4 for å få trent kan ta seg en bolle. 

For noen/mange er faktisk trening helt nødvendig for helsen deres eller bare for å ha god livskvalitet. Det er ikke lett å holde følge med små barn hvis man er litt dvask, overvektig eller fullstendig utrent. Hvis det står mellom å stå opp kl 4 for å trene og å ikke ha ork til noe som helst, evt bli delvis ufør fordi man har en helse som gjør at trening er nødvendig så tror jeg ethvert fornuftig menneske vet hva som er viktigst. Bolle kan du ta deg selv.

Anonymkode: 0ca1e...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres stress ut ts, men husk at det bare er en liten periode. Plutselig klarer de mer selv, og du kan trene på ettermiddag (om du vil). Det går helt fint å ikke trene, selv går jeg en tur her og der - og har ingen unnskylding en gang (store barn). Om du har energi kan du prøve deg på hjemmeyoga. Men det viktigste er at du fungerer i hverdagen - ikke stress med trening oppå det hele - det er mitt råd. 

Anonymkode: 4cd00...dc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 2 og 5 år og trener 4-5 ganger i uken. 100% jobb med ca 40 min reisevei. Hjemmekontor ca 1 gang i uken. Forrige uke rakk jeg 6 økter og det ble sånn:

Mandag: Styrketrening da barna var i seng kl 20 i 1 time

Onsdag: Løpetur 60 min kl 20 da barna var i seng

Torsdag: Hjemmekontor - tok en 30 min EMOM-økt i lunsjen

Fredag: Intervaller etter leggetid kl 20. 4*4 min totalt 34 min

Lørdag: Styrketrening 60 min på dagen mens barna lekte rundt + så på tv

Søndag: 40 min løpetur kl 20 da barna var i seng.

Greit med en plan på når det skal gjøres og alltid se muligheter i stedet for begrensninger! Lørdag hadde jeg ikke tenkt til å trene, men barna lekte så fint sammen, så da kjørte jeg på med en økt. Har også valgt at trening er noe jeg vil prioritere, og har derfor gått til innkjøp av tredemølle og vekter hjemme, så jeg slipper å bruke tid på å dra på treningssenter :) 

Anonymkode: 73896...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du har jo veldig lang arbeidsdag! Her har jeg prioritert bort spennende karrieremuligheter for å ha en arbeidsplass i kort avstand til hjemmet. Vi har og nedprioritert standard/størrelse på boligen for å ha råd til å bo relativt sentrumsnært. Har du mulighet til å bytte jobb, evt flytte? Uavhengig av trening, dagen din slukes jo av jobb/pendling! 

Jeg trener en del hjemme på gulvet, enten etter leggetid eller med ungene. Ikke like effektivt og gøy, men bedre enn ingenting. Er også snill med meg selv og regner utelek eller tur med barna som trening noen ganger 😅

Anonymkode: 81d61...425

Hun har en helt normal arbeidshverdag. 8-16 med tre kvarter å komme seg ut i bil og inn på jobb (jeg gjetter 35 min effektiv kjøring). Sånn er normalen for ekstremt mange foreldre. 

Anonymkode: d7346...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo der jeg er ifra og der vi etablerte oss. Har iallfall ikke råd og mulighet til å flytte til en by nå som jeg er alene med to små

Det er jo en prioritering, jeg ville heller bodd trangere med kortere pendlervei. Heller reise for å besøke familie, enn å reise hver gang man skal til og fra jobb. Du legger et kjempe press på deg selv ved å bo sånn, og det blir bare verre når barna må kjøres over alt i skolealder. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noen/mange er faktisk trening helt nødvendig for helsen deres eller bare for å ha god livskvalitet. Det er ikke lett å holde følge med små barn hvis man er litt dvask, overvektig eller fullstendig utrent. Hvis det står mellom å stå opp kl 4 for å trene og å ikke ha ork til noe som helst, evt bli delvis ufør fordi man har en helse som gjør at trening er nødvendig så tror jeg ethvert fornuftig menneske vet hva som er viktigst. Bolle kan du ta deg selv.

Hva er livskvallitet da? Å stå opp kl. 4 hadde gått heftig ut over min livskvallitet. Heller dvask utrent og uthvilt med noe kveld for meg selv for å hente meg inn, enn trent og utslitt. Det er uansett liten periode det er snakk om i et langt liv…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har en helt normal arbeidshverdag. 8-16 med tre kvarter å komme seg ut i bil og inn på jobb (jeg gjetter 35 min effektiv kjøring). Sånn er normalen for ekstremt mange foreldre. 

Anonymkode: d7346...dab

Nei, hun har 07:30-16, (30 minutter mer enn de fleste). 45 minutter i effektiv kjøring (levering var ikke inkludert i det.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, forstår at det er vanskelig når man kun er én forelder. Her hadde det aldri gått dersom vi ikke var to som byttet på morgenstell av barn og alt det andre praktiske. Har du familie i nærheten som kan passe barna i blant? Ikke kun for trening, men alenetid er så viktig når man er enslig forsørger. 

Anonymkode: ed84f...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er livskvallitet da? Å stå opp kl. 4 hadde gått heftig ut over min livskvallitet. Heller dvask utrent og uthvilt med noe kveld for meg selv for å hente meg inn, enn trent og utslitt. Det er uansett liten periode det er snakk om i et langt liv…

Du misforstår, sikkert med vilje. Trening gir utholdenhet, slik at man nettopp blir mindre sliten og også sover bedre og dermed er mer uthvilt. Og for mange er for øvrig alternativet til trening ikke å bare være dvask men uthvilt, men å være dvask, sliten og ute av stand til å gjøre noe annet enn jobb og barn og så slenge i sofaen foran TVen helt til leggetid. Det er kanskje en liten periode hvis du sammenligner med et helt liv, men å ikke ha det bra fordi kroppen ikke får trent i 3-4-5-6 år er faktisk ganske lenge. Du velger selvfølgelig selv hva slags liv du vil ha.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er sykepleier. Det finnes en lang rekke muligheter i dette landet der sykehus, barnehage og greie boliger, ligger i kort avstand fra hverandre. 

Anonymkode: ef469...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du misforstår, sikkert med vilje. Trening gir utholdenhet, slik at man nettopp blir mindre sliten og også sover bedre og dermed er mer uthvilt. Og for mange er for øvrig alternativet til trening ikke å bare være dvask men uthvilt, men å være dvask, sliten og ute av stand til å gjøre noe annet enn jobb og barn og så slenge i sofaen foran TVen helt til leggetid. Det er kanskje en liten periode hvis du sammenligner med et helt liv, men å ikke ha det bra fordi kroppen ikke får trent i 3-4-5-6 år er faktisk ganske lenge. Du velger selvfølgelig selv hva slags liv du vil ha.  

Jeg er ikke enig! Jeg trener flere ganger i uken, men ALDRI om jeg hadde stått opp klokken 4 for å få det til. Jeg sover dårligere og har mindre energi etter jeg startet å trene i sommer. Hadde det ikke vært for kroniske nakkeplager hadde jeg droppet det ikke verdt det for meg. Det som stemmer for seg stemmer ikke nødvendigvis for andre. 

Anonymkode: db720...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Er alene med barna 100%. Har ikke lengre arbeidsdag enn andre, begynner 07.30-16.00, men har 45 minutters kjøring + levering i bhg (tar ca 10 min). Barna er 2 og 4 år, så de trenger meg stort sett hele tiden før/etter bhg. Å løpe/sykle/gå til jobb er uaktuelt mtp at det 50km å kjøre. BHG er 20km unna. 

Nå var ikke jeg 100 prosent alene, men da mannen pendlet, og jeg var alene med 4 barn i alle aldre + hund fra mandag til torsdag, av og til lenger (hver eneste uke), stod jeg opp 30 minutt tidligere og trente raskt på tredemøllen og dusjet raskt etterpå. Nå bruker ikke jeg lang tid på sminke osv, så det gikk greit, så var det ut med hunden (eldste var hjemme, så det gikk fint). Når de yngste barna var lagt, fant jeg fram matten og trente styrke på gulvet i ca 20-30 min. Ellers er det jo mye bevegelse i husarbeidet, og det utnytter jeg alltid. Var også mye ute med ungene på ettermiddagen. Når jeg kjørte de 2 eldste (og etterhvert 3. mann) til trening, var jeg på lekeplass og lekte med yngste. Matpakker laget jeg samtidig som jeg laget middag. Rydde huset gjør vi ikke hver dag her hos oss, i så fall da kun småting. Når barna var lagt, brukte jeg en halvtime på å klargjøre neste dag med klær etc. + gikk tur med hunden (igjen eldste var såpass stor at det gikk greit og de var våken). Søndag ettermiddag er vaskemaskin-dag, tirsdag er brette klær-dag, torsdag rydde- og vaskedag. Trente heller ikke hver dag. Husker at jeg så på TV hver eneste kveld når barna var lagt en times tid før jeg la meg selv. Jeg savner egentlig den tiden, og synes ikke det var stress den gang, men jeg var frisk og rask, hadde strenge rutiner, og klarte å få til å trene hjemme. Forstår det er tungt å motivere seg, spesielt siden du er 100 prosent alene - den ser jeg. 

Anonymkode: e1fdc...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...