AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Skrevet 29. januar Skulle så gjerne fått til litt trening, men finner virkelig ikke tiden til det. Står opp kl 05.30 for å ordne meg/barn slik at jeg rekker levering i bhg og jobb til 07.15. Er hjemme igjen kl 17, da er det middag, leking, legging, brått er kl 20, da må det ryddes, jeg må få dusjet, forberedt matpakker osv til dagen etter, kl blir 21.30 og da legger jeg meg for at jeg skal orke å være våken et par ganger ila natten og stå opp 05.30. Ser virkelig ikke når jeg skal få tid til trening.. hvordan løser folk dette? Anonymkode: 75d74...1a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Skrevet 29. januar Eneste forslaget jeg egentlig har er å legge inn 5 min her og der med kroppsvekttrening evt ha noen vekter hjemme, men det kan være slitsomt fordi man må ha motivasjon til å faktisk trene de minuttene og ikke sette seg ned 😅 Elles er mye annet man gjør i hverdagen trening, kanskje du går et sted, går i trapper, løfter noe, bærer handleposer osv, du må ta med dette i beregningen og kanskje fokusere på å gjøre de tingene ekstra bra. Sånne små ting kan gjøre stor forskjell over tid og de er mye lettere å gjennomføre når man har et vanskelig tidsskjema Anonymkode: 7a5e6...4ec 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Jeg har ca. samme opplegg, og min konklusjon er at det eneste man får til er noen minutter på stuegulvet før dusjen på kvelden. Det finnes mange videoer på nett og diverse apper, både gratis og betalte, med treningsopplegg man kan følge hjemme. Anonymkode: 9d81d...5c9 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Skrevet 29. januar Jeg går tur mens ungene trener, og har en treningssykkel foran tven. Prioriterer ikke noe utenfor huset. Du kan lett priotitere trening mens du leker med unger, tar klesvask, lager mat. Ligge i planke mens du leker, squats ved klesvask og matlaging for å nevne noe. Bruk vektvest. Prioriter å gå til det meste. Stå og hold melkekartonger rett ut mens du lager mat. Mange bruker trening som unnskyldning for å stikke av pg ikke ser muligheter hjemme. Man får tid til mer trening enn man tror om man bare vil i løpet av dagen. Anonymkode: e8f10...d05 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Skrevet 29. januar Er du alene med barna? For da kan det fort bli vanskelig. Men dersom du har en mann så må dere fordele arbeidsoppgavene bedre. Evt kan du prioritere å rydde annenhver dag og lage en enkel matpakke på morningen samtidig som du lager frokost og få inn en god treningsøkt hjemme annen hver dag etter legging. Anonymkode: f9bd6...b54 10
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Skrevet 29. januar Hvis du er alene med små barn, må du enten trene hjemme mens de ser på tv/leker, eller trene ute mens de enten leker ute eller er med som passasjer i joggevogn for eksempel. Jeg har løpt mye ved siden av min fireåring som sykler, og syns det har vært veldig koselig kvalitetstid. Hjemme spinner jeg eller trener styrke, mens barna herjer rundt meg. Nå er de litt større, da trener jeg når de er på trening. Er du ikke alene, må dere se om dere kan fordele oppgavene annerledes. Men uansett fint å kombinere trening med noe, for eksempel at dere glemte å handle pølser til turdag, da kan du løpe til butikken. Anonymkode: 4e587...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skulle så gjerne fått til litt trening, men finner virkelig ikke tiden til det. Står opp kl 05.30 for å ordne meg/barn slik at jeg rekker levering i bhg og jobb til 07.15. Er hjemme igjen kl 17, da er det middag, leking, legging, brått er kl 20, da må det ryddes, jeg må få dusjet, forberedt matpakker osv til dagen etter, kl blir 21.30 og da legger jeg meg for at jeg skal orke å være våken et par ganger ila natten og stå opp 05.30. Ser virkelig ikke når jeg skal få tid til trening.. hvordan løser folk dette? Anonymkode: 75d74...1a8 Sjekk med arbeidsgiver, vi har 1t trening i arbeidstiden hver uke. Har vært gull i småbarnsalderen! Du er alene med barn 100% 24-7? I såfall ser jeg problemet frem til barna blir stor nok til å være med til treningssenter eller være alene hjemme. Samtidig kjenner jeg spinninginstruktør som er helt alene med et tvillingpar. Hun har jo klart det… ser jo endel muligheter. Vi har feks en tredemølle i boden. Du kan ta hjemmetrening enten mens ungene driver med noe annet, eller de har lagt seg? Når de er stor nok kan de være alene hjemme mens du tar en joggetur? De kan meget mulig være med på treningssenter så lenge de oppfører seg. Kanskje et sted de kan sitte med en ipad. og hvis du ikke er alene, er vel svaret innlysende. Da tar den andre barna mens du trener. Eller du trener i barnefri helger eller uker. Som et minimum. Trening i mammalivet handler 100% om prioritering. Jeg drar ut for å trene et par kvelder i uka, vi legger barna annenhver kveld. Det betyr selvsagt mindre tid til å scrolle i sofaen eller gå ut med venninner, fordi egentid er der sparsomt med, men jeg har bare bestemt at trening går foran annet til jeg har trent minst to ganger i uka. Alene med barn må man kanskje inkludere barne mer. De bør tåle å overvære en treningsøkt på stuegulvet. Bare bra for dem å se at vi tar vare på oss selv. Fint å snakke om også. Hvorfor voksne må trene…mens barn får all sin trening i lek og morsomme aktiviteter Ellers har jeg i sommerhalvåret god erfaring med å putte ungene på sykkel og legge ut på joggetur sammen. Det gjør joggeturen mye lettere og gøy, og ungene liker det veldig godt. De blir PT’er, haha. Har hatt noen veldig fine turer. Pleier avslutte de ved en lekeplass eller liknende. Så tenk over hva du kan gjøre sammen med de ute også. Man kan trene mye styrke på en lekeplass også, situps, pushups, dype knebøy, løfte en stein… altså, det står bare på viljen. Er man alene må man vel bare putte det inn der det er mulig. Få inn en økt i helgene da man uansett bør ut med ungene osv. Anonymkode: 8afd7...010 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar #8 Skrevet 29. januar Hørtes ut som du har veldig små barn og lang pendlervei (evt. er alene med de)? Da blir det jo vanskelig. Her står jeg opp kl. 6 går rett på jobb med treningsrom i kjelleren, trener en time før jobb i mens mannen tar morgenen og leverer barn. Så henter heg og begynner på middag, så mannen får trent etter jobb. Jeg har også én time trening inkludert i arbeidsuken min, så jeg bruker den også. Så hender det jeg og mannen trener sammen i helgen, og har barna på minisats. Anonymkode: 6cd78...f61 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #9 Skrevet 29. januar Grunnen til at jeg får til å trene relativt ofte, er at vi er 2 foreldre. Anonymkode: 58146...947 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar #10 Skrevet 29. januar Vi er to foreldre. Du sier ikke noe om du er alene eller ikke? Vi jogger eller trener på kveldstid. Den ene legger barna mens den andre tar en joggetur og så bytter vi på. Hvis du er alene må du finne noe opplegg du kan gjøre hjemme og inne. Kjøp deg en ergometersykkel, romaskin, gåmaskin eller annet eller bare finn noen treningsvideoer og tren foran TVen. Begynn å sykle eller jobbe til og/eller fra jobb. Tar du kollektiv kan du gå av tre stopp før jobb. Tren i helgene og bruk barnepass på treningsstudio. Anonymkode: 0ca1e...529 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar #11 Skrevet 29. januar Siden du tydeligvis er alene med barna 100 % med null avlastning, ville jeg lagt inn 5 minutter her og det i løpet av dagen (ta 20 knebøy i lunchen på jobb, ta 20 push ups når du står opp 05.27 i stedet for 05.30, sånne ting), og så øagt inn en treningsøkt lørdag og søndag - enten hjemme eller hvis barna er i alder og har personlighet til. være på barnepass på treningssenter (min kunne aldri det). Anonymkode: 30aa8...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Skrevet 29. januar Jeg trener hjemme med hoppetau og vekter. Får til en halvtime 2-3 ganger i uken etter leggetid. Anonymkode: 4dfc7...3df 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Skrevet 29. januar Du/dere bruker veldig lang tid på morgenen? Du dusjer jo på kvelden? Anonymkode: 2057e...27d
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Skrevet 29. januar Inkluder barna i treningen. Jeg trente stryke med barna på ryggen og/eller brukte barna som vektstang. De syntes det var kjempegøy, for det var om å gjøre å holde seg fast. Etter hvert som barna ble større så kunne jeg løpe ved siden av mens de syklet med støttehjul osv. Anonymkode: 63461...d40 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar #15 Skrevet 29. januar Hoppetau også ja, som en annen skriver her. Barna liker jo det. Anonymkode: 63461...d40 1
mereo Skrevet 29. januar #16 Skrevet 29. januar Før alle i huset har stått opp, klar til vanlig tid. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #17 Skrevet 29. januar Hva med mikrotrening? Det har kommet ut en bok om dette nå nylig. Der er det effektive øvelser som tar maks 15 minutter. Den er skrevet at noen på NTNU, så det er forskning som ligger bak. 🙂 Tenker å kjøpe denne selv. Anonymkode: f3b62...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #18 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skulle så gjerne fått til litt trening, men finner virkelig ikke tiden til det. Står opp kl 05.30 for å ordne meg/barn slik at jeg rekker levering i bhg og jobb til 07.15. Er hjemme igjen kl 17, da er det middag, leking, legging, brått er kl 20, da må det ryddes, jeg må få dusjet, forberedt matpakker osv til dagen etter, kl blir 21.30 og da legger jeg meg for at jeg skal orke å være våken et par ganger ila natten og stå opp 05.30. Ser virkelig ikke når jeg skal få tid til trening.. hvordan løser folk dette? Anonymkode: 75d74...1a8 Opp 04:00 så rekker du det. Anonymkode: b2432...813
AnonymBruker Skrevet 29. januar #19 Skrevet 29. januar Har dere lang vei til barnehagen siden du har behov for så mye tid på morgen? Er det mulig å legge inn 30 min trening der før du vekker barna? Da har dere fortsatt 1 time igjen før barnehagen. Jeg og mannen min er annerledes enn mange andra. På morgen er det vask, spise en brødskive, pusse tenna, kles seg så drar vi. vi står omtrent alltid opp 30 minutter før vi skal dra. Det er ikke stress, men effektivt. Vi setter i gang matpakkesmøring samtidig som kveldsmat, så er det puss av tenner og pysj på før vi legger. Og det prioriteres ikke å gjøre husarbeid hver eneste dag, men middagen går rett i oppvaskemaskinen etter middag. Vi hadde en del tid igjen da etter barna var langt klokka 19. Nå er barna større, vi har fått mer tid på morgen da de ordner mye selv, men ettermiddagen kveld er ganske fulle, sjeldent jeg får satt meg i sofaen før nærmere 2145. Husarbeid gjøres fortsatt ikke hver dag. Det vaskes klær til den store gullmedaljen i frihelg, og underveis tar vi litt røsk her og der. Så vi får plass til trening, enten da morgen eller kveld. Anonymkode: 23405...024 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar #20 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skulle så gjerne fått til litt trening, men finner virkelig ikke tiden til det. Står opp kl 05.30 for å ordne meg/barn slik at jeg rekker levering i bhg og jobb til 07.15. Er hjemme igjen kl 17, da er det middag, leking, legging, brått er kl 20, da må det ryddes, jeg må få dusjet, forberedt matpakker osv til dagen etter, kl blir 21.30 og da legger jeg meg for at jeg skal orke å være våken et par ganger ila natten og stå opp 05.30. Ser virkelig ikke når jeg skal få tid til trening.. hvordan løser folk dette? Anonymkode: 75d74...1a8 Hva er egentlig arbeidstiden...? Anonymkode: 42ef9...e8d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå