Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med samboer i nesten 20 år. Er bare 37 år. Vi har ett barn på 10 år. Jeg tørr ikke gå i fra han, pga han har sagt at om jeg går ifra han så har jeg lurt han. Ble faktisk skremt av at han sa det. 

Han har aldri vært noe snill. Aldri gjort meg noe fysisk, men psykisk. Han har ødelagt meg. Samme med sønnen min. Så slem han kan være mot han også psykisk. Jeg er faktisk redd for at sønnen min skal være alene hos han. Har en dårlig følelse. 

Så da blir jeg bare hos han da. Og jeg klarer ikke oppdra sønnen min til å bli en fin gutt heller. 

Hater faktisk livet mitt. 

Anonymkode: 40f58...464

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å ta det han sier opp på opptak på mobil el en annen overvåkningsutstyr. Sånn at du har masse bevis for at han ikke er bra for din sønn å være rundt. Pass på at du ikke blir tatt. Har hørt om folk som bare legger mobil på opptak under sofaen. Jeg vet ikke de riktige instansene å ta det videre med. Men det vet sikkert andre her inne. Hvis du ringer krisesenter så gir de råd over tlf har jeg hørt. Husk å slette ting på tlf og bruke inkognito fane når du søker på internett. Vet ikke om han snoker.

Du har ikke lurt noen. Vet ikke hvorfor det skremte deg, men du er nok sikkert ganske hjernevasket etter 20 år med en psykisk voldelig mann. 😞

Anonymkode: b6a47...9e6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 🤗Har tenkt på det å ta opptak. Men hva hjelper det? Virker som det alltid er 50/50 fordeling uansett.

Uansett så tørr jeg faktisk ikke å gå ifra han, siden jeg følte det var en trussel det han sa når han sa jeg hadde lurt han. 

AnonymBruker
Skrevet

Da ringer du Krisesenteret i morgen. 
Du er mer enn kvalifisert til å få hjelp derifra. 
Søk hjelp ! 

Anonymkode: c76e1...193

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ringer du Krisesenteret i morgen. 
Du er mer enn kvalifisert til å få hjelp derifra. 
Søk hjelp ! 

Anonymkode: c76e1...193

Bare fordi jeg syns det han sa var ekkelt? Jeg har jo ingenting å komme med. Uff så dum jeg var som ble sammen med han og fikk barn med han. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vært der du er nå, men jeg skjønte det lenge før.

Den brutale faktaen slik jeg ser det er at du ikke har tid og rom til å være feig lenger. Du må komme deg ut derfra. Om dere ender med 50/50 så har du i det minste mulighet til å vise barnet en motsetning. Jeg fikk råd av helsesøster som gravid. Det er vanskelig å redde barn fra dårlige forrldre, det beste du kan gjøre er å vise motsetningen og så faller brikkene på plass for barnet etterhvert. Jeg ble også truet da jeg gikk, men da jeg gikk prøvde han å puse meg tilbake.

Du kan ringe krisesenter, helsesøster, hjelpetelfoner, fvk opp i mente og de vil ikke gi deg annet en nøytrale standardsvar. Du står i en urettferdig situasjon og det er faktisk bare du som kan hjelpe deg og sønnen din. Dette er ufattelig krevende. Det vet jeg alt om.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare fordi jeg syns det han sa var ekkelt? Jeg har jo ingenting å komme med. Uff så dum jeg var som ble sammen med han og fikk barn med han. 

Du sier ikke så mye om situasjonen din, men du føler at han ikke er snill psykisk, pluss at du er redd, og at det går utover deg og sønnen din. Mange som tar kontakt med krisesenteret, vil ofte beskrive litt «diffuse» ting, en uggen følelse, uro, frykt… så vil de kanskje oppdage at det stikker dypere i samtale med krisesenteret, som er drevne på å forstå og fange opp psykisk vold. Du trenger ikke «ha noe å komme med» utover dette. At han er psykisk slem med deg,  og at du er redd holder i første omgang. Ring og spør om du kan komme til en samtale? ❤️

Anonymkode: 1d79a...341

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva konkret er du redd for? Trusler? Stemningen? Finn ord på det du er redd for.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (4 minutter siden):

Hva konkret er du redd for? Trusler? Stemningen? Finn ord på det du er redd for.

Jeg er redd for at han til slutt skal bli voldelig. Fordi jeg oppfatter han som veldig kald. Derfor syns jeg det er ekkelt å skulle gjøre noe med situasjonen. Føler han har fått det som han ville, når han sa det han sa. Det kan jo hende det er overdrevet fra min side, og han vil sikkert ikke gjøre noe. Men jeg syns det er ekkelt. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt han melding om at jeg syns han skal flytte ut osv. men ikke fått svar, selv om jeg hører han i naborommet. Blir vel bare med dette som det alltid blir. At jeg sier sånne her ting og så skjer ingenting mer. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er redd for at han til slutt skal bli voldelig. Fordi jeg oppfatter han som veldig kald. Derfor syns jeg det er ekkelt å skulle gjøre noe med situasjonen. Føler han har fått det som han ville, når han sa det han sa. Det kan jo hende det er overdrevet fra min side, og han vil sikkert ikke gjøre noe. Men jeg syns det er ekkelt. 

Vold mot barnet eller deg?

Det du føler er ikke overdrevent. Det er mange dramaqueens her i verden, men de ordlegger seg ikke slik som deg.

Har du noen som kan hjelpe deg og barnet å flytte? Da tenker jeg familie/ venn. Dersom han avreagerer så er dere begge borte. Så setter du som krav at første møtene i etterkant er i ordnede forhold med en 3. Person.

Jeg angrer mest på at vi ikke tok inn advokater fra start. De er gode på å snakke saken til begge parter og sette klare spilleregler. Fvk,bv osv snakker svada og dere alle ender opp i samme tralt. Norske advokater er pliktige til å søke barnets beste.

Uansett. Min erfaring er at psykisk vold er verre enn fysisk. Du har det hardt.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har sendt han melding om at jeg syns han skal flytte ut osv. men ikke fått svar, selv om jeg hører han i naborommet. Blir vel bare med dette som det alltid blir. At jeg sier sånne her ting og så skjer ingenting mer. 

At du tør å ligge å provosere i naborommet forundrer meg. Er dette en enkelt krangel eller? I såfall trekker jeg tilbake mye av det jeg har sagt.

Det er også en kjent sak at dama kan være psykisk voldelig til en slik grad at mannen utaggerer. Så blir han beskyldt for vold og hun frrmstilles som et offer. Det finnes i aller høyeste grad kvinnelige psykopater.

Nå må du sortere hodet 

Endret av Macro
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for svar 🤗Har tenkt på det å ta opptak. Men hva hjelper det? Virker som det alltid er 50/50 fordeling uansett.

Uansett så tørr jeg faktisk ikke å gå ifra han, siden jeg følte det var en trussel det han sa når han sa jeg hadde lurt han. 

Jeg leste om en som ikke ble trodd av dommerne på at far var psykisk voldelig før de fikk høre det selv på opptak. Det snudde hele saken. De trodde hun drev med samvær sabotasje inntil lyd opptakene. Hun ga opptakene til advokat som formidlet det videre. Men dette ble gjort etter at de var gått i fra hverandre. Opptakene ble gjort under utveksling av samvær/barnet.

Forstår ikke hvorfor det skremte deg.? For meg høres det bare rart ut og tull. Noe ekle menn sier når de blir avvist eller gått i fra. "Du lurte meg". Da er liksom du den fæle. Det er typisk for de som utøver psykisk vold å skifte skyld. Det er vel mye det de gjør hele tiden. Du er den fæle. Du er utro. Du er egoistisk. Du er gal. De bare snakker om seg selv.

“DARVO“—an acronym for Deny, Attack, Reverse Victim and Offender.

Og så har du projisering 

Projisering defineres i psykologien som overføring av egne ubehagelige tanker og hendelser til andre personer, gjerne til dem som står en nær. Fenomenet oppstår når egne forestillinger og følelser blir for tunge å bære, og den dårlige samvittigheten lesses over på andre.

Projeksjon kan bety en forsvarsmekanisme eller mestringsstrategi hvor en tillegger andre følelser, motiver eller egenskaper en selv har, men som en opplever som uakseptable og dermed benekter hos seg selv. Dette er et begrep som benyttes innen psykodynamiske behandlingsformer. 

Altså fyren bare putter all sin egen drit over på deg. 

Anonymkode: b6a47...9e6

Skrevet

Ta å ring krisesenter og spør om råd. Det er han som har lurt deg! Han er ikke en bra fyr, og det vet du innerst inne.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har vært sammen med samboer i nesten 20 år. Er bare 37 år. Vi har ett barn på 10 år. Jeg tørr ikke gå i fra han, pga han har sagt at om jeg går ifra han så har jeg lurt han. Ble faktisk skremt av at han sa det. 

Han har aldri vært noe snill. Aldri gjort meg noe fysisk, men psykisk. Han har ødelagt meg. Samme med sønnen min. Så slem han kan være mot han også psykisk. Jeg er faktisk redd for at sønnen min skal være alene hos han. Har en dårlig følelse. 

Så da blir jeg bare hos han da. Og jeg klarer ikke oppdra sønnen min til å bli en fin gutt heller. 

Dette høres overhodet ikke bra ut. Æ hadde anbefalt dæ å vært åpen med familie og venna for støtte, og gå ifra han. Æ vet det e lettere sagt enn gjort, men alt for barnets beste. I dette tilfellet høres ikke det ut som det beste e at dokker e ilag 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du kan gjøre en ting, fr deg selv, og for barnet ditt: kontakte et krisesenter og diskutere situasjonen din og få vite hvilke alternativer du har. 
Der finnes nemlig alltid alternativer. 

Anonymkode: df64f...c4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (10 minutter siden):

At du tør å ligge å provosere i naborommet forundrer meg. Er dette en enkelt krangel eller? I såfall trekker jeg tilbake mye av det jeg har sagt.

Det er også en kjent sak at dama kan være psykisk voldelig til en slik grad at mannen utaggerer. Så blir han beskyldt for vold og hun frrmstilles som et offer. Det finnes i aller høyeste grad kvinnelige psykopater.

Nå må du sortere hodet 

Jeg har sagt ting om at jeg vil gå før ja. Og sendte melding i stad om det. Vil ikke si dette er en enkelt krangel for det. Jeg er fortsatt redd for å faktisk gjøre det. Og syns ikke det er behagelig å ha sendt den meldingen og ikke fått svar eller snakket med han. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt ting om at jeg vil gå før ja. Og sendte melding i stad om det. Vil ikke si dette er en enkelt krangel for det. Jeg er fortsatt redd for å faktisk gjøre det. Og syns ikke det er behagelig å ha sendt den meldingen og ikke fått svar eller snakket med han. 

Jeg får ikke helt tak i dette. Så hvis du gjør det slutt så tenker han at du har lurt ham.

Og så? Hvordan påvirket det deg?

Anonymkode: 3a269...2ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Barnslig oppførsel.

Anonymkode: 60984...531

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...