AnonymBruker Skrevet 28. januar #1 Skrevet 28. januar Tittelen sier egentlig alt, har man lov til å si nei til å være referanse eller trenger man saklig grunn eller noe slikt? Anonymkode: 1c98d...df9
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Selvfølgelig kan du si nei. Anonymkode: b6825...82f 1
petterm Skrevet 29. januar #4 Skrevet 29. januar Ingen kan kreve at du skal være referanse. Du kan også begrunne det hvis du har en grei grunn. Jeg ble spurt om å være referanse for en kollega. Jeg svarte at det var unaturlig siden han ikke jobbet på min gruppe, og vi hadde såpass lite med hverandre å gjøre at jeg ikke kunne si så mye om han.
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Skrevet 29. januar Selvsagt kan man si nei. Er du leder til vedkommende bør du forklare hvorfor. Anonymkode: db314...f7c
NakenPanda Skrevet 29. januar #6 Skrevet 29. januar Dette er helt opp til deg, jeg sier stort sett ja hvis noen spør, en gang sa jeg nei til en kollega fordi jeg allerede var referanse til en annen kollega som søkt på samme jobben og forklart henne dette. En gang i tiden gjorde en kollega dette for meg som førte til en bra jobb i stramme tider, derfor strekker jeg meg langt for å være en referanse for andre.
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Skrevet 29. januar Jeg hadde en bekjent som spurte om jeg kunne være referanse, fordi jeg jobbet i selskapet han søkte jobb i. Men jeg kjente han knapt på privaten, og ingenting i jobbsammenheng, så jeg kunne jo ikke uttalt meg noe om hvordan han er som kollega/arbeider. Så jeg sa selvfølgelig nei. Anonymkode: 1898d...f07
Blått Skrevet 29. januar #8 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tittelen sier egentlig alt, har man lov til å si nei til å være referanse eller trenger man saklig grunn eller noe slikt? Anonymkode: 1c98d...df9 Man kan selvfølgelig si nei 😊 du trenger ingen grunn. Jeg vet om mange som har sagt nei.
AnonymBruker Skrevet 29. januar #9 Skrevet 29. januar Bare å si nei. Håper du trenger hjelp engang selv og får nei. Anonymkode: 3795d...181 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #10 Skrevet 29. januar Som referanse skal du jo helst kunne si noe om vedkommendes arbeid. Sier seg selv at kjenner man ikke til det, så har du ingen ting som referanse å gjøre. Kan selvfølgelig si nei om det er en kollega også, men er nok mer vanlig å si ja til det. Anonymkode: 7edca...ba7
AnonymBruker Skrevet 29. januar #11 Skrevet 29. januar Det går jo an å si at du kan være referanse dersom vedkommende er desperat etter det, men du har ikke noe positivt å si... Da blir det nok ingen referanse nei. Anonymkode: e4238...460 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Skrevet 29. januar Klart man kan si nei. Så er det klart det ikke alltid er lett å få tak i gode referanser, så det kan være greit å oppgi grunn. Enten det bare er at du er komfortabel med rollen eller at du ikke har noe (eller nok) fordelaktig å uttale deg om. Anonymkode: 47292...0db
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bare å si nei. Håper du trenger hjelp engang selv og får nei. Anonymkode: 3795d...181 Det er jo en grunn til det da, har ingenting positivt å si om personen og kan ikke stå inne for å juge for dem Anonymkode: 1c98d...df9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå