Gå til innhold

Dårlig blodgjennomstrømning morkake

Gravidasrh

Anbefalte innlegg

Var på ekstra ultralyd igår i uke 20. Årsaken er at det er dårlig blodgjennomstrømning på venstre side av morkaken og at dette gir lite næring til fosteret. Målingene viste at spesielt magen hadde vokst lite (9% percentil). Vil bli fulgt opp med vekstkontroll framover. 

Er det noen som har erfaringer med dette? Merker at vi er veldig bekymret…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Får du noe blodfortynnende?

Anonymkode: e629f...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidasrh skrev (2 timer siden):

Var på ekstra ultralyd igår i uke 20. Årsaken er at det er dårlig blodgjennomstrømning på venstre side av morkaken og at dette gir lite næring til fosteret. Målingene viste at spesielt magen hadde vokst lite (9% percentil). Vil bli fulgt opp med vekstkontroll framover. 

Er det noen som har erfaringer med dette? Merker at vi er veldig bekymret…

hei . jeg fikk påvist det samme i rundt samme uke. ble fulgt opp annenhver uke med UL, blodtrykk og ctg.  første måling viste -4 % på babyen, deretter -16% og slik fortsatte det. i uke 32 så ble jeg lagt inn og da ble det vurdert igangsettelse, men for at jeg var fin i formen og baby ikke viste tegn til stress fikk jeg dra hjem etter en uke for at jeg bor 5 min busstur unna, og at jeg skulle ha lavterskel for å ta kontakt om jeg skulle blir dårlig eller kjenne mindre liv. 

i uke 35+1 var jeg tilbake på UL og ble da sendt inn til overlege med beskjed om at det ble igangsettelse. jeg ante ugler og hadde tatt med fødebagen den gangen også. dagen etter prøvde vi drypptest noe baby tålte dårlig så det ble hastekeisersnitt. ut kom baby 42 cm og 1780 gram. 

19 dager på NFI med uproblematisk forløp ❤️ 

bare spør om det er noe mer du lurer på

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Får du noe blodfortynnende?

Anonymkode: e629f...c32

Nei, ikke enda hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får ikke blodfortynnende så sent, det skal startes før uke 12 hvis det skal ha noen virkning, mener jeg. Jeg hadde det samme, fødte en bitteliten gutt i uke 37 (ble satt igang). 

Anonymkode: 44aaf...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utvikla seg til svangerskapsforgiftning til meg. Så fødte ei lita jente i uke 27. 700 gram. Jeg fikk høre at dem trudde barnet var mellom 900-1100 gram når jeg skulle få henne. Så jeg husker at jeg fikk sjokk. Men alt gikk kjempe bra. Hun er i dag 20 år og ingen problemer. Selv var jeg lita når jeg ble født. Jeg ble født i uke 38 og var 1800 gram. Ingen problemer jeg heller. Bare at jeg slet med å få i meg mat når jeg var barn og ungdom. Men ingen problemer no i dag. Spiser godt og liker alt. 

Anonymkode: 9bbfe...1c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 18.34):

Utvikla seg til svangerskapsforgiftning til meg. Så fødte ei lita jente i uke 27. 700 gram. Jeg fikk høre at dem trudde barnet var mellom 900-1100 gram når jeg skulle få henne. Så jeg husker at jeg fikk sjokk. Men alt gikk kjempe bra. Hun er i dag 20 år og ingen problemer. Selv var jeg lita når jeg ble født. Jeg ble født i uke 38 og var 1800 gram. Ingen problemer jeg heller. Bare at jeg slet med å få i meg mat når jeg var barn og ungdom. Men ingen problemer no i dag. Spiser godt og liker alt. 

Anonymkode: 9bbfe...1c7

man er vesentlig mer disponert for flere problemer senere når man er født dysmatur, slik som nyreproblemer blant annet. bare så du er obs på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utviklet seg til svangerskapsforgiftning og påfølgende eklampsi her. Eklampsi oppstod noen timer etter fødsel. Barnet ble født i uke 37, normal størrelse.

Anonymkode: 3e752...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...