Gå til innhold

Hengekøyetur alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst å sove ute i hengekøye, og jeg har lyst å begynne med helårsbading. Men har ingen å gjøre det med. Gjør du noe av dette alene?

Anonymkode: 6b165...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde ikke isbadet alene, det kan være farlig. Men å overnatte alene i naturen er veldig greit alene. Foretrekker fjellet+telt over hengekøye+skog. 

Anonymkode: bf178...cd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde ikke isbadet alene, det kan være farlig. Men å overnatte alene i naturen er veldig greit alene. Foretrekker fjellet+telt over hengekøye+skog. 

Jeg har sldri ligget i telt på gjellet heller. Skulle gjerne gjort det, men vet jo ingenting om det. Har aldti tatt i ett telt engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har sldri ligget i telt på gjellet heller. Skulle gjerne gjort det, men vet jo ingenting om det. Har aldti tatt i ett telt engang

Begynn om våren/sommeren. Ta en natt, ikke så langt fra sivilisasjonen. Da er det ingen krise om du surrer litt. 

https://www.dnt.no/turtips/turvett/artikler/10-tips-til-a-sove-ute-om-sommeren/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har lyst å sove ute i hengekøye, og jeg har lyst å begynne med helårsbading. Men har ingen å gjøre det med. Gjør du noe av dette alene?

Jeg liker ikke å ligge i hengekøye/telt. Men det er jo på ingen måte farlig å gjøre det alene. Folk går hele fjellparti på egenhånd. Folk går villmarken på tvers helt alene, for den del. Og om du ikke liker å være alene over noe tid så kan du jo sikte deg inn mot felleshytter, gjerne betjente. Eller ta med hengekøyen din til et sånt fellespunkt for hengekøyer som er beltet ned i fjellet på en del utfartssteder, og så håpe der er folk.

Å bade i iskaldt vann må du ikke finne på å gjøre alene. Men det betyr ikke at du må ha en «venn» som gjør det med deg. Søk opp eller spør deg for til du treffer på lokale som helårsbader. Her er det mengder av grupper, fra naboer som har fast bading en gang i uka til mer uformelle lag der man bestiller en plass i felles badstu og så bader - sammen. Du kan forsøke dem en etter en, og se hva som passer deg.

Anonymkode: 50ca1...544

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye turer aleine gjør jeg kanskje sånn ca 20-30 ganger fra mars til okt. Elsker det! For meg er det sjelemat. Snakket med mannen seinest i går og sa at nå begynner jeg å bli rastløs etter den første vårturen (men for meg personlig er det dessverre litt for kaldt enda).

Og alle har vært kalv engang. Det å være ute i naturen og telte, bruke tid over en periode, skjønne seg på utstyr, praktiske egenskaper og kunnskap er noe en lærer seg litt etter litt. Det viktigste som med alt annet er at en begynner en plass, om så bare i det små. Selv Lars Monsen har vært kalv og enda er det småting han lærer av som han gjør bedre på neste tur igjen. 

Jeg et aldri redd eller engstelig når jeg overnatter aleine i hengekøye på fjellet, det er faktisk få ganger jeg føler meg så trygg og heil som i hengekøye vuggende inn i solnedgangen. Det er rett og slett et stykke magi som er vanskelig å forklare for de som ikke har fått "dilla", men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve et døgn først for å se om det kan friste til gjentagelse.

Helårsbading gjorde jeg i fjor, men ALDRI aleine. Der jeg badet i fjor ble det lagt ned blomster ved kaien nettopp fordi noen hadde omkommet vinterstid når de badet aleine. Så på det området er jeg mer forsiktig til aleine aktivitet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er veldig klønete på ting, vet ikke hvordan man henger opp hengekøye, eller setter opp telt. Men man kan vel finne ut alt med å google litt nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig klønete på ting, vet ikke hvordan man henger opp hengekøye, eller setter opp telt. Men man kan vel finne ut alt med å google litt nå til dags.

Det er mye tips og triks og så mye en kan google seg til 👍 Og på google er det ingen dumme spm

Jeg googlet veldig kjapt "hvordan henge opp hengekøye" nå nettopp og mange videoer kommer opp, f.eks.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan har du tenkt deg å bæsje i naturen når du skal overnatte i hengekøye?

Anonymkode: f390e...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo ingen problem. Man går langt fra stien, bæsjer, dekker over med steiner, eventuelt graver det ned. Hvis man er på et sted hvor mange folk går, må man plukke med seg bæsjen i hundepose (men da er det gjerne en DNT-hytte i nærheten med utedo. Man kan betale for dagsbesøk og bruke doen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sist jeg kjøpte telt, satt jeg det opp på plenen utenfor blokka, bare for å sjekke at alt utstyr var med (og litt tørrtrening). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe annerledes å bæsje i naturen når du overnatter i hengekøye enn i telt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hengekøye turer jo ikke noe problem alene, men isbading skal man ikke gjøre alene.

Anonymkode: f22aa...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle det være et problem? Hvorfor? 

Anonymkode: 95102...919

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (På 29.1.2025 den 11.14):

Hengekøye turer aleine gjør jeg kanskje sånn ca 20-30 ganger fra mars til okt. Elsker det! For meg er det sjelemat. Snakket med mannen seinest i går og sa at nå begynner jeg å bli rastløs etter den første vårturen (men for meg personlig er det dessverre litt for kaldt enda).

Og alle har vært kalv engang. Det å være ute i naturen og telte, bruke tid over en periode, skjønne seg på utstyr, praktiske egenskaper og kunnskap er noe en lærer seg litt etter litt. Det viktigste som med alt annet er at en begynner en plass, om så bare i det små. Selv Lars Monsen har vært kalv og enda er det småting han lærer av som han gjør bedre på neste tur igjen. 

Jeg et aldri redd eller engstelig når jeg overnatter aleine i hengekøye på fjellet, det er faktisk få ganger jeg føler meg så trygg og heil som i hengekøye vuggende inn i solnedgangen. Det er rett og slett et stykke magi som er vanskelig å forklare for de som ikke har fått "dilla", men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve et døgn først for å se om det kan friste til gjentagelse.

Helårsbading gjorde jeg i fjor, men ALDRI aleine. Der jeg badet i fjor ble det lagt ned blomster ved kaien nettopp fordi noen hadde omkommet vinterstid når de badet aleine. Så på det området er jeg mer forsiktig til aleine aktivitet.

Hva binder du hengekøyen opp i på fjellet?

Anonymkode: 0392f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva binder du hengekøyen opp i på fjellet?

Det er ikke mount everest jeg bestiger. Det finnes trær på fjellet også😊 Er stort sett under tregrensen jeg befinner meg i. Finnes selvsagt unntak men da er det lengre turer hvor det er mer naturlig å ta med telt. 

568 m over havet, hengende i en furu:

Screenshot_20250130_115458_Gallery.thumb.jpg.44235882cc12102dfacaccdce59a8d8e.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (25 minutter siden):

Det er ikke mount everest jeg bestiger. Det finnes trær på fjellet også😊 Er stort sett under tregrensen jeg befinner meg i. Finnes selvsagt unntak men da er det lengre turer hvor det er mer naturlig å ta med telt. 

Screenshot_20250130_115458_Gallery.thumb.jpg.44235882cc12102dfacaccdce59a8d8e.jpg

https://naob.no/søk?q=fjell

substantiv topp eller område over tregrensen, område over tregrensen berggrunn, jf. berg, grunnfjell, masse, mengde som i form minner om et fjell ...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (26 minutter siden):

Er det ikke forbudt å campe på Fløyen? Alle de grønne og gule områdene er vel regulert med forskrift?

99636efb-72bc-4712-98a3-c439408556fe.thumb.jpeg.b2c9006e4c3b3e964fe81164c7c49fa2.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(Og de utenfor er innenfor nedslagsfelt for drikkevann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke forbudt å campe på Fløyen? Alle de grønne og gule områdene er vel regulert med forskrift?

99636efb-72bc-4712-98a3-c439408556fe.thumb.jpeg.b2c9006e4c3b3e964fe81164c7c49fa2.jpeg

Er ikke fløyen jeg er på

Screenshot_20250130_123136_SamsungInternet.thumb.jpg.2671f9ccc3f19d815877a02504921343.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...