Gå til innhold

Hvilken funksjon MÅ jeg ha på nytt kjøkken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruke hjørner og høyde godt. Forrige kjøkken hadde elendig hjørneutnyttelse og flere foringer fordi ingenting passet heelt til rommet. Nå ble skapene perfekt for mitt kjøkken, full plassutnyttelse. Foretrekker helt klart takhøye overskap, og da lagre ting du ikke trenger så ofte øverst, for der trenger man krakk 😅

Jeg er maksimalistisk med MYE ting og tang. Og synes kjøkken uten overskap er heelt talentløse. Da måtte jeg startet i ny bolig med å sette inn flere skap... Men er man mer minimaltistisk av seg gir det større romfølelse uten overskap.

Nok stikk til elektriske apparater spredt rundt.

Kun skuffer i underskap har vært en ny og nydelig verden for meg 😍 slutt på å bare bruke det ytterste i skapet, nå er alt tilgjengelig.

Utrolig kjekt med klok plassering av vask/stek/oppvaskmaskin. I tillegg til plassering av glass/bestikk/dekketøy. Har fått et mye mer ergonomisk kjøkken med lite «att og frem» og bæring ved å planlegge arbeidssonen i kjøkkenet.

Fornuftig opplegg til avfallshåndtering, med skuff som kan dras helt ut så man ikke støtt er borti skuffen over med noe klin.

Og den innebygde skuffen noen over her ikke likte, den har jeg 1 av som er «skrotskuffen». Da liker jeg godt at den er litt skjult så ikke alle røsker den opp 🙂

Liker ikke å sitte på barstoler, så her var det superviktig med plass til en skikkelig spiseplass på kjøkkenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Diskulis skrev (3 minutter siden):

Bruke hjørner og høyde godt. Forrige kjøkken hadde elendig hjørneutnyttelse og flere foringer fordi ingenting passet heelt til rommet. Nå ble skapene perfekt for mitt kjøkken, full plassutnyttelse. Foretrekker helt klart takhøye overskap, og da lagre ting du ikke trenger så ofte øverst, for der trenger man krakk 😅

Jeg er maksimalistisk med MYE ting og tang. Og synes kjøkken uten overskap er heelt talentløse. Da måtte jeg startet i ny bolig med å sette inn flere skap... Men er man mer minimaltistisk av seg gir det større romfølelse uten overskap.

Nok stikk til elektriske apparater spredt rundt.

Kun skuffer i underskap har vært en ny og nydelig verden for meg 😍 slutt på å bare bruke det ytterste i skapet, nå er alt tilgjengelig.

Utrolig kjekt med klok plassering av vask/stek/oppvaskmaskin. I tillegg til plassering av glass/bestikk/dekketøy. Har fått et mye mer ergonomisk kjøkken med lite «att og frem» og bæring ved å planlegge arbeidssonen i kjøkkenet.

Fornuftig opplegg til avfallshåndtering, med skuff som kan dras helt ut så man ikke støtt er borti skuffen over med noe klin.

Og den innebygde skuffen noen over her ikke likte, den har jeg 1 av som er «skrotskuffen». Da liker jeg godt at den er litt skjult så ikke alle røsker den opp 🙂

Liker ikke å sitte på barstoler, så her var det superviktig med plass til en skikkelig spiseplass på kjøkkenet.

Vel, hos meg er den eneste alternativ til bestikkskuff, og jeg syns det er veldig upraktisk å måtte dra ut to skuffer for å finne en gaffel.

Anonymkode: 29a27...765

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg er glad vi har:

- Hvitevarer fra Miele (oppvaskmaskin, stekeovn, mikro)
- Kjøleskap med beste energimerking
- 90cm bred induksjonstopp
- 40cm bredt uttrekkskap i full høyde, genialt til tørrvarer med tilgang fra begge sider
- Kjøkkenmaskin på en slik hylle man drar ut fra underskap
- Stikkontakt for hver 80cm benkeplass samt en slik trippel en man drar opp fra benkeplaten på øya

Ting jeg skulle ønske vi hadde:
- En slik nisje med avtrekk og sjalusidør for kaffetrakter, airfryer osv. Så de ikke synes til daglig, og dampen ikke ødelegger overskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, hos meg er den eneste alternativ til bestikkskuff, og jeg syns det er veldig upraktisk å måtte dra ut to skuffer for å finne en gaffel.

Enig der, det jeg bruker hyppig vil jeg ha eget håndtak på. Til mer sjelden bruk det passer med de skjulte skuffene. Og roteskuffen man ikke vil alle skal grave i 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte å nevne bredt nok kjøleskap, evt microovn og komfyr! Tenk over hva du vil ha plassert inni der.

Anonymkode: ea88e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og høyde inni microovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Unngå såkalte roteskuffer, alt må ha sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kjekt med så mange svar 🥰🥰 

Skulle gjerne hatt kjøkkenøy, men det har vi ikke plass til. Vi har langt og smalt kjøkken, så må jobbe med det som utgangspunkt. Skuffer under benk har jeg notert meg, det er utrolig upraktisk med store skap under benk slik vi har nå.

Det jeg har tenkt på til nå: 

God løsning til søppelsortering under vask

Uttrekkbar kran

Takhøye skap

Koketopp og stekeovn atskilt

Innebygd micro

Innebygd kjøleskap

Fryser i skuff under benk

Gjennomtenkt plassering av kjøkkenmaskin

Jeg lurer på plassering av kontakter. De må flyttes på, for de er teit plassert nå. Noen som har kontakter inni skap og skuffer? Evt under overskap? Jeg har mange vinduer, og det er ikke pent med en kontakt trødd inn mellom benk og vindu. 

Har dere gardiner på kjøkkenet? 

Anonymkode: c56ed...3aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster jo så klart, men da vi pusset opp kjøpte vi to oppvaskmaskiner. Det er helt fantastisk. Ikke kø med skitten oppvask siden. Ellers elsker jeg min foodprocessor, nokk den maskinen jeg bruker mest.

Endret av Hannabanna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et lite smalt skap der jeg kan henge opp kjøkkenhåndkle, klut og håndkle til håndvask. Veldig praktisk.

Anonymkode: 1f10e...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke IKEA kjøkken da. Men jeg har seks soner på kokeplata mi. Elsker det. Kan slå sammen alle sammen slik at det blir tre store soner. Jeg har bare Miele produkter. Jeg har ovn også Micro i ett i tillegg til vanlig innebygd ovn. Elsker det. Bruker aldri Micro funksjonen. Men bruker ovn funksjonen. Den er litt mindre enn vanlige ovnen. Så har jeg ingen overskap. Men en hel vegg med innredning. Jeg har masse skuffer. Ikke så mange hyller. Det er bare øverst. Så har jeg matskap. Elsker den å. Jeg har ikke innebygd kjøleskap. Jeg har side by side kjøleskap. Elsker den å. Er ikke noe jeg ikke liker med kjøkkenet. Jeg brukte mye tid på den. Og fikk Huseby kjøkken til å tegne den. Så har jeg sjalusiskap. Så har jeg stikk kontakter som kommet opp fra benkeplaten. 

Anonymkode: 24782...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask som ikke er av stål ser renere ut 

Anonymkode: c94b6...e00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husk på de store maskinene, hvor skal kenwooden stå, kaffetrakter, brødrister ; ha mest mulig skuffer!

Anonymkode: 1a9a6...1c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det som irriterer meg er disse innvendige skuffene. Tenkte ikke på hvor upraktisk det var da hun tegnet kjøkkenet, men syns det er plagsomt.

Er ikke fornøyd med platetoppen, da det går på lykke og fromme om jeg får den på og om jeg får justert varmen på platene. Oppvaskmaskina vasker ikke rent (åh, har du kjøpt den drittmaskina, var kommentaren hos kjøkkenavdelingen på Ikea). Så jeg ville nok ha kjøpt hvitevarene fra ekstern leverandør.

Screenshot_20250128_211419_Samsung Internet.jpg

Ja, innvendige skuffer er noe av det mest idiotiske du kan få. Skal aldri noensinne ha det igjen.

Anonymkode: a7b95...c54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La benkeplaten være et par cm lengre enn vanlig et sted, slik at du kan feste pastamaskin eller mandelkvern der. Bedre arbeidshøyde enn å feste det på bord og du unngår merker etter kvernen/pastamaskinen. 

Ellers veldig enig i skap opp til taket og god innredning i hjørneskap. 

Anonymkode: 01ec3...0b4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, innvendige skuffer er noe av det mest idiotiske du kan få. Skal aldri noensinne ha det igjen.

Anonymkode: a7b95...c54

Nja krydderskuffen under stekeplaten er gull verdt her? Men generelt ellers enig

Anonymkode: 1a9a6...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom dere har plass; 2 stekeovner. Det er vi veldig fornøyd med.

Anonymkode: 6e61c...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dampovn, to oppvaskmaskiner, mange store skuffer for gryter osv, ikke kjøkkenøy men skikkelig veggmontert avtrekk, moderne belegg eller store fliser som er enkelt å rengjøre, stikkontakter overalt med egne kurser til ovn oppvaskmaskiner osv. , stor firkantet vask som er plass til ovnsbrett, amerikansk kjøleskap med isbit maskin, kjølehjørne med vin(sjokolade) kjøler, enormt med benkeplass hvor hver kjøkkenmaskin har sin egen plass og strøm ikke noe flytting på maskiner, lyssoner som integreres i smart systemet, 

Anonymkode: d0c29...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjekt å ha kjøleskap og koketopp.

Anonymkode: bf20c...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...