Gå til innhold

Hvilken funksjon MÅ jeg ha på nytt kjøkken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ha nytt kjøkken, og har bestilt time hos kjøkkenplanlegger på IKEA. I den forbindelse lurer jeg på hvilken funksjon du har i ditt kjøkken som du ser på som helt nødvendig? Hva hadde du ikke klart deg uten? Da tenker jeg ikke på utformingen, rommet bestemmer denne, men heller hvilke type skap, utstyr, smarte løsninger osv. 

Og ikke minst, hva irriterer deg i ditt IKEA kjøkken? 

Anonymkode: c56ed...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Underlimt vask!

Anonymkode: 14f34...0bd

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som irriterer meg er disse innvendige skuffene. Tenkte ikke på hvor upraktisk det var da hun tegnet kjøkkenet, men syns det er plagsomt.

Er ikke fornøyd med platetoppen, da det går på lykke og fromme om jeg får den på og om jeg får justert varmen på platene. Oppvaskmaskina vasker ikke rent (åh, har du kjøpt den drittmaskina, var kommentaren hos kjøkkenavdelingen på Ikea). Så jeg ville nok ha kjøpt hvitevarene fra ekstern leverandør.

Screenshot_20250128_211419_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 29a27...765

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok stikkontakter som er fornuftig plassert!

Nok lave skap og skuffer. De øverste hyllene i veggskap er omtrent ubrukelig. Stor nok stekovn og kjøleskap... Har akkurat flyttet inn ett sted med integrerte hvitevarer og de rommer betraktelig mye mindre enn frittstående.

Anonymkode: 9811e...153

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som irriterer meg er disse innvendige skuffene. Tenkte ikke på hvor upraktisk det var da hun tegnet kjøkkenet, men syns det er plagsomt.

Er ikke fornøyd med platetoppen, da det går på lykke og fromme om jeg får den på og om jeg får justert varmen på platene. Oppvaskmaskina vasker ikke rent (åh, har du kjøpt den drittmaskina, var kommentaren hos kjøkkenavdelingen på Ikea). Så jeg ville nok ha kjøpt hvitevarene fra ekstern leverandør.

Du kan ta ut skuffene, eller bytte front til tredelt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal som går helt opp til taket er et must! Så deilig å slippe den støvtørkinga på toppen der :ler:

Anonymkode: 85d14...e7d

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

*Skap, ikke skal.

Anonymkode: 85d14...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta ut skuffene, eller bytte front til tredelt.

Ekstra kostnader og arbeid. Men kommer sikkert til å gjøre det når jeg ikke orker mer.

Men meningen var å svare på trådstart, slik at hun er klar over hvor dust det opplegget er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig fornøyd med min oppvaskmaskin nylig kjøpt sammen med resten av kjøkkenet fra ikea.

Det som skuffet derimot var det innebygde kjøleskapet..ikke så mye plass i det gitt..Vi har heldigvis ikke solgt det gamle Samsung kjøleskapet vårt..ellers hadde det vært krise for en familie på 4 som ubehandler🙄

Anonymkode: 42a9c...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig fornøyd med min oppvaskmaskin nylig kjøpt sammen med resten av kjøkkenet fra ikea.

Det som skuffet derimot var det innebygde kjøleskapet..ikke så mye plass i det gitt..Vi har heldigvis ikke solgt det gamle Samsung kjøleskapet vårt..ellers hadde det vært krise for en familie på 4 som ubehandler🙄

Ukehander 😁

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et sånt: https://www.ikea.com/no/no/p/metod-hoyskap-med-uttrekkspiskammers-hvit-vallstena-hvit-s69507394/

Ellers: god plass til avfallshåndtering, steinbenkeplate, ekstra fryser under benken, kaffemaskin i sjalusiskap i hjørnet, dampovn, vask som ikke ripes så fort, Quooker, og stillegående hvitevarer (ekstremt viktig).

Anonymkode: 90501...145

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skap som går til taket eller at det iallefall dekkes til helt opp. 

Skap og skuffer med innmat man kan justere selv ved behov. Jeg har hatt kjøkken der det ikke kunne flyttes på hyllene med en gang man da skulle rydde bort store eller høye ting som kjøkkenmaskina og fårikålgryta var det knot med å hele tiden flytte ting ut og inn, kjøkkentetris. Man mister også mye plass når det er masse luft i hyller der det ikke trengs eller er for lite høyde i andre hyller.

Egen plass til ikke bare kjeler men også alle lokka. 

Jeg ville også valgt innebygd eller frittstående ovn i komfortabel høyde. Gjerne separat fra steketoppen for å gjøre det enklere for noen å ta ut det som er i ovnen mens man også står ved steketoppen og jobber.

Anonymkode: 02fc0...fcb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker sokkel-skuffene våre. 
Ekstra bred vaskekumme og 80cm koketopp (med 6 soner) er også høyt verdsatt

Anonymkode: 375b8...8ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- skap helt opp til taket

- mest mulig skuffer i stedet for skap,te bedre oversikt

- uttrekkbare hyller eller karusell om du har hjørneskap

- nok stikkontakter

- plasser koketopp og vask strategisk slik at du får en lang sammenhengende benkeplate, kjekt til baking

Anonymkode: 05b54...26d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Åh, jeg elsker de skuffene. Er så fornøyd med de. Men har de ikke over alt, bare et par øverst der det er hensiktsmessig, eksempelvis over bestikkskuffen. Den fyller uansett ikke opp hele skuffen, så da er det genialt at den innerskuffen fyller opp det tomrommet.

Og ellers TS, et sånt uttrekkbart hode på kjøkkenkrana er gull verdt. Når jeg er på besøk hos andre og skal vaske store ting så savner jeg den. Mye enklere å vaske stekeplater for eksempel 

Anonymkode: 2673b...e36

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

-liker innvendige skuffer(i motsetning til den over her som hater det), men kan skjønne at noen synes det er tungvint. Selv synes jeg det er praktisk slik vi har organisert kjøkkenet  

- de vi kjøpte av hadde montert overskap i to dybder. En rekke som ikke er så dyp, og en dypere på toppen. Da får vi plassen med de dypeste på toppen, samtidig som de ikke ruver sånn ut over kjøkkenbenken(og mannen min på nesten 2 meter ser hva han holder på med). 

-hjørneskap hvis dere har hjørne. Vi har hjørne, men de som bygde kjøkkenet valgte å ikke benytte plassen under kjøkkenbenken i hjørnet. Irriterer oss grønn over dette. 

-nok stikkontakter, fordelt ut over hele benkarealet. 

-skuffer framfor skap i under-«skapene»

Anonymkode: 2b013...5df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå skriver jeg bare ned det jeg savner på mitt kjøkken:

-Stort kjøleskap. Virkleig et herk med smalt, innebygd kjøleskap

- Stor skuff til søppelsortering

-Store skuffer til oppbevaring. Syns det er mye styr med skap i høyden hvor jeg må ha krakk for å få tak i ting, så jeg ville faktisk nesten ikke hatt overskap.

- Stor vask med praktisk kran

- Kjøkkenøy

Ellers ville jeg laget alt på en sånn måte at rengjøring ble enklest mulig.

Anonymkode: f7556...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Masse plass til oppbevaring, gjerne noe som kan trekkes ut, to vasker, benkeplass ved siden av kjøleskapet, masse benkeplass dersom du liker å lage mat og/eller har masse kjøkkenmaskiner du vil ha stående framme.

Anonymkode: ea88e...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...