Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor på snart 80 som er syk både fysisk og psykisk. Min 80 år gamle far må ta mye av omsorgen for henne fordi jeg er for syk. Hun er veldig krevende og har stort omsorgsbehov. Dette er veldig tungt for min far og han ønsker at jeg skal prøve å finne ut om det finnes noe sånt som en privat tilbyder som tilbyr helsearbeidere som kan bo i hjemmet deres 3-4 dager i strekk så han kan reise bort og ta vare på seg selv? I og med at han er så frisk og oppegående får vi ikke hjelp fra kommunen. Blir kjempeglad hvis noen har tips! 

Anonymkode: 0cad3...743

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange som tilbyr private omsorgstjenester for eldre. Har ikke noe erfaring med noen av dem, men det beste er vel å google seg frem til noen og rett og slett kontakte dem.

Anonymkode: 06b91...787

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig krevende ut for et helsepersonell også å bo hos henne 3-4 døgn i strekk..? Jeg er selv sykepleier som har jobbet med eldre i mange år, men kunne ikke tenkt meg en slik stilling uansett betalingsvilkår. Kunne kommunal avlastning eks 1 uke i måneden, eller annen hver uke vært noe for henne?  Da sosialiseres hun også mer, som kan være gunstig for hennes psykiske helse.

Anonymkode: 6d843...86e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har en mor på snart 80 som er syk både fysisk og psykisk. Min 80 år gamle far må ta mye av omsorgen for henne fordi jeg er for syk. Hun er veldig krevende og har stort omsorgsbehov. Dette er veldig tungt for min far og han ønsker at jeg skal prøve å finne ut om det finnes noe sånt som en privat tilbyder som tilbyr helsearbeidere som kan bo i hjemmet deres 3-4 dager i strekk så han kan reise bort og ta vare på seg selv? I og med at han er så frisk og oppegående får vi ikke hjelp fra kommunen. Blir kjempeglad hvis noen har tips! 

Er det noen spesiell grunn til at hun ikke er på sykehjem mår hun er såpass dårlig?

Og får din far ikke noe bistand fra hjemmesykepleien?

Anonymkode: f59da...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La din far slippe en psykisk syk kone på sine gamle dager og send henne på sykehjem. Han har ofret nok.

Anonymkode: 885dc...955

Skrevet

Jeg tenker også at avlastning for din far kanskje hadde vært fint. Ettersom din far også er eldre, kan man søke tjenester i hjemmet for å avlaste han. Selv om han er frisk og oppegående, kan jo dette være belastende over tid. Det vil være forebyggende å sette inn tjenester for å avlaste din far, enn å gå inn med massive tjenester senere om din far utmattet/ syk ved et senere tidspunkt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La din far slippe en psykisk syk kone på sine gamle dager og send henne på sykehjem. Han har ofret nok.

Ja, vi skulle mer enn gjerne ha sendt henne på sykehjem, men det er dessverre bydelen som bestemmer 😔

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Roses skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også at avlastning for din far kanskje hadde vært fint. Ettersom din far også er eldre, kan man søke tjenester i hjemmet for å avlaste han. Selv om han er frisk og oppegående, kan jo dette være belastende over tid. Det vil være forebyggende å sette inn tjenester for å avlaste din far, enn å gå inn med massive tjenester senere om din far utmattet/ syk ved et senere tidspunkt. 

Hun har hjemmehjelp hver morgen. Hovedproblemet er at hun er psykisk syk, og rett og slett ganske slem. Jeg ønsker min far alt godt, og hvis bydelen ikke kan tilby avlastning, vil vi prøve å betale for avlastning hjemme eller på institusjon hvis det er mulig. 

• Hjerte 2
Skrevet

Bestefaren vår var en til to uker på avlastning på en korttidsavdeling innimellom. Husker dessverre ikke hvor ofte han fikk opphold. Man kan søke bydelen om det. I tillegg kjøpte vi tjenester fra HjemmeBest som kom og slo av en prat, laget mat, vasket og tok ham med ut en tur. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere søkt om korttidsopphold på sykehjem/helsehus? Det er langt enklere å få enn fulltidsplass. 

Anonymkode: ada62...042

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har hjemmehjelp hver morgen. Hovedproblemet er at hun er psykisk syk, og rett og slett ganske slem. Jeg ønsker min far alt godt, og hvis bydelen ikke kan tilby avlastning, vil vi prøve å betale for avlastning hjemme eller på institusjon hvis det er mulig. 

Da får du hjelpe han med å skille seg. Det er ikke rett at psykisk syke skal få ødelegge andre mennesker. Som sagt, han har ofret nok. Psykisk syke som skader andre hører til på institusjon.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uff, skjønner at det er vanskelig da ja. Kan jo høre om det er noe opphold på alderspsykiatrisk avd eller korttidsplass/helsehus? Vet at Ullern helsehus har psykiatriplasser. Vet ikke om hun er kandidat, men verdt å undersøke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere søkt om korttidsopphold på sykehjem/helsehus? Det er langt enklere å få enn fulltidsplass. 

Det er det legen prøver å finne ut av nå. Vet du hvor lenge et slikt opphold kan være? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette kan være en innfallsport til langtidsplass om de der ser at hun ikke kan bo hjemme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det legen prøver å finne ut av nå. Vet du hvor lenge et slikt opphold kan være? 

Ikke i Oslo - men min bestemor brukte å få tre uker i slengen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det noen spesiell grunn til at hun ikke er på sykehjem mår hun er såpass dårlig?

Og får din far ikke noe bistand fra hjemmesykepleien?

Den spesielle grunnen kan være så enkel som at Oslo kommunen har sagt nei. Har sett min bestemor slite seg ut med å ta vare på en syk mann (nærmest blind og døv de siste ti årene) da jeg var tenåring. Han fikk sykehjemplass fire dager før han døde og da var han nesten 100. Det kastes ikke rundt med sykehjemplasser.. 

Endret av Blått
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🫂❤️ Utrolig god du er mot din far. Jeg har dessverre ingen råd, men håper dere finner en god løsning! 

Endret av Blått
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (1 minutt siden):

Den spesielle grunnen kan være så enkel som at kommunen har sagt nei. Har sett min bestemor slite seg ut med å ta vare på en syk mann (nærmest blind og døv de siste ti årene) da jeg var tenåring. Han fikk sykehjemplass fire dager før han døde og da var han nesten 100. Det kastes ikke rundt med sykehjemplasser.. 

Det er akkurat det som er problemet. Det handler om ressurser, og det er rimeligere at en 80 år gammel mann sliter seg ut enn å komme med et tilbud dessverre. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er akkurat det som er problemet. Det handler om ressurser, og det er rimeligere at en 80 år gammel mann sliter seg ut enn å komme med et tilbud dessverre. 

Jepp, men jeg tror din far er veldig glad for deg som ser at han sliter og at han trenger hjelp! ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (3 minutter siden):

Jepp, men jeg tror din far er veldig glad for deg som ser at han sliter og at han trenger hjelp! ❤️

Ja, han er verdens fineste, det er derfor dette gjør så vondt! Jeg vil så gjerne at de siste årene hans skal være gode. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...