Aristoteles Skrevet 28. januar #1 Skrevet 28. januar (endret) Nå er jeg oppgitt! Jeg er en av dem som planlegger ferier, enten de er 3-5 dager eller 6 uker, tidlig. Både fordi det gir meg god oversikt over hvor vi bør dra og hva som er verdt å oppleve, men også fordi man får billigere fly og bosteder om man er litt i forkant. De siste årene, etter pandemien vil jeg si, så opplever jeg hele tiden at flyselskaper endrer tidene sine. Og jeg bor så klønete til, at man ofte ikke kan bestille "alt" på en gang og dermed får forslag til endringer på alt samtidig. Som et eksempel så hadde jeg nettopp bestilt en tur med Widerøe fra Finnmark til Tromsø, og med Wizz fra Tromsø til Gdansk i slutten av april. Og de dyreste billettene her var Finnmark-Tromsø 😛 Først avlyste Wizz hele flyvningen, dvs de flyttet den to dager, noe som ikke passet med jobbene våre. Ikke var det enkelt heller, å få refundert billettene. Det var mye via-via med Wizz. La om hele turen fra Tromsø, for de skampriste Widerøebillettene var fortsatt i spill, og fant en grei erstatning for Polen. Gikk noen dager, så får jeg beskjed fra Widerøe om at de har avlyst morgenflyvningen til Tromsø, men jeg kan få bytte til en billett som ikke passer med flyvningen videre 😕 Nå har jeg jo nye billetter videre fra Tromsø, som heller ikke er Flex og dermed tar ågerpris om man skal endre. Så da blir det ekstra utlegg til overnatting i Tromsø! Det er på tide å endre reglene for flytrafikken! Nå kan de endre billettene fram til 14 dager før uten konsekvenser for dem. Samtidig pusher de billigbilletter i de såkalte salgene sine, men de billettene er ofte ukurante tider. Får de få som velger de ukurante tidene, så er det bare å kansellere avgangen, og deretter får passasjeren selv finne ut av hva hun skal gjøre med de andre billettene som er bestilt og nå ikke harmonerer med resten. Tenker flyselskapene bør være ansvarlige for passasjerenes andre utlegg når de endrer avganger/kansellerer fra de legger billettene ut for salg. Kanskje de da slutter å legge ut drivgarn bare for sjekke hva de får tak i, og var det kun rekved og en sei, så er det bare å kaste det ut igjen. Endret 28. januar av Aristoteles 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar #2 Skrevet 31. januar Tja.. Det er jo ikke uten konsekvenser for dem, du har jo rett til å avbestille og få igjen pengene. Andre utgifter er ditt eget ansvar, men ofte vil reiseforsikring kunne dekke dette. Anonymkode: 429bb...47f
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Aristoteles skrev (På 28.1.2025 den 19.26): Nå er jeg oppgitt! Jeg er en av dem som planlegger ferier, enten de er 3-5 dager eller 6 uker, tidlig. Både fordi det gir meg god oversikt over hvor vi bør dra og hva som er verdt å oppleve, men også fordi man får billigere fly og bosteder om man er litt i forkant. De siste årene, etter pandemien vil jeg si, så opplever jeg hele tiden at flyselskaper endrer tidene sine. Og jeg bor så klønete til, at man ofte ikke kan bestille "alt" på en gang og dermed får forslag til endringer på alt samtidig. Som et eksempel så hadde jeg nettopp bestilt en tur med Widerøe fra Finnmark til Tromsø, og med Wizz fra Tromsø til Gdansk i slutten av april. Og de dyreste billettene her var Finnmark-Tromsø 😛 Først avlyste Wizz hele flyvningen, dvs de flyttet den to dager, noe som ikke passet med jobbene våre. Ikke var det enkelt heller, å få refundert billettene. Det var mye via-via med Wizz. La om hele turen fra Tromsø, for de skampriste Widerøebillettene var fortsatt i spill, og fant en grei erstatning for Polen. Gikk noen dager, så får jeg beskjed fra Widerøe om at de har avlyst morgenflyvningen til Tromsø, men jeg kan få bytte til en billett som ikke passer med flyvningen videre 😕 Nå har jeg jo nye billetter videre fra Tromsø, som heller ikke er Flex og dermed tar ågerpris om man skal endre. Så da blir det ekstra utlegg til overnatting i Tromsø! Det er på tide å endre reglene for flytrafikken! Nå kan de endre billettene fram til 14 dager før uten konsekvenser for dem. Samtidig pusher de billigbilletter i de såkalte salgene sine, men de billettene er ofte ukurante tider. Får de få som velger de ukurante tidene, så er det bare å kansellere avgangen, og deretter får passasjeren selv finne ut av hva hun skal gjøre med de andre billettene som er bestilt og nå ikke harmonerer med resten. Tenker flyselskapene bør være ansvarlige for passasjerenes andre utlegg når de endrer avganger/kansellerer fra de legger billettene ut for salg. Kanskje de da slutter å legge ut drivgarn bare for sjekke hva de får tak i, og var det kun rekved og en sei, så er det bare å kaste det ut igjen. Dette forklarer jo bare noe om hvorfor det koster mer å bo i utkants-Norge. Kjenner veldig mange som reiser 1-2 dager før til Tromsø/Bodø for å være sikre på å rekke flyet til «syden». Særlig vinterstid når været stopper transporten mellom Lofoten og fastlandet. Wizz ville jeg stolt enda mindre på. De setter opp fly når de får de rimeligste og mest ukurante avgangene, ikke når det passer for passasjerene. Anonymkode: 741ff...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Problemet her er jo at du kombinerer to ulike reiser, og den ene av dem er til og med Wizz. Da må du nesten regne med det, dessverre. Jeg bor også slik at jeg må reise til en annen flyplass for å komme til de aller fleste destinasjoner, og jeg bestiller alltid gjennomgående billett for å unngå dette. Hvis det er helt umulig (dvs alltid når du reiser med Wizz), må du beregne VELDIG god tid på tilslutningen. Anonymkode: 51c02...ea3
Aristoteles Skrevet 1. februar Forfatter #5 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Problemet her er jo at du kombinerer to ulike reiser, og den ene av dem er til og med Wizz. Da må du nesten regne med det, dessverre. Jeg bor også slik at jeg må reise til en annen flyplass for å komme til de aller fleste destinasjoner, og jeg bestiller alltid gjennomgående billett for å unngå dette. Hvis det er helt umulig (dvs alltid når du reiser med Wizz), må du beregne VELDIG god tid på tilslutningen. Anonymkode: 51c02...ea3 Nei. Problemet er at selskapene kan endre avganger og tider så mye og ofte de vil inntil 14 dager før. Gjennomgående billetter får jeg gjennom mer eller mindre seriøse "reisebyråer" som jeg ikke får tak i når det trengs. Wizz er ikke verre enn de andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå