Gå til innhold

Du som er/har vært overvektig hva var vendepunktet som gjorde at du lykkes med å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig og har vært det noen år. Fikk sjokk da jeg så noen bilder som ble tatt av meg på fjelltur i sommer hvor ille det har blitt (det ser ikke like ille ut i speilet). Og da tenkte jeg NÅ har jeg fått nok og begynte å skulle gå ned i vekt. Jeg har jo forsøkt i mange år allerede uten å lykkes og jeg tenkte at dette ble vendepunktet for jeg føler meg fæl i denne kroppen. MEN jeg har bare fallt og fallt tilbake i gamle vaner og veier akkurat det samme nå som da jeg begynte vektnedgangen for ett halvt år siden...

Noen andre her som har erfaring som vil dele sin metode og hvordan de lykkes?

Anonymkode: 72255...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være ultra streng med meg selv og si til meg selv at de finnes ingen unnskyldninger for å spise usunt, for mye eller la være å trene. Feber er eneste unntak.
Hard linje, stå i det! Spesielt de dagene det butter.

Anonymkode: 8b90b...305

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne noe man kan klare "for resten av livet". Og akseptere at det er "for resten av livet".  Og at endring tar tid, og at nye vaner tar tid. Og i alle fall droppe alt av kick start, og å være ultra-streng. 

Og ikke ta i mot råd fra de som fortsatt er på en reise. Det er de som har opprettholdt i minst 2-3 år som har knekt koden. 

Anonymkode: b14f5...9fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å være ultra streng med meg selv og si til meg selv at de finnes ingen unnskyldninger for å spise usunt, for mye eller la være å trene. Feber er eneste unntak.
Hard linje, stå i det! Spesielt de dagene det butter.

Anonymkode: 8b90b...305

Ja, jeg må nok være strengere med meg selv skal jeg lykkes.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finne noe man kan klare "for resten av livet". Og akseptere at det er "for resten av livet".  Og at endring tar tid, og at nye vaner tar tid. Og i alle fall droppe alt av kick start, og å være ultra-streng. 

Og ikke ta i mot råd fra de som fortsatt er på en reise. Det er de som har opprettholdt i minst 2-3 år som har knekt koden. 

Anonymkode: b14f5...9fa

Ja, godt poeng. Man skal klare det resten av livet. Har hørt folk si at den virkelig, vanskelige jobben begynner når man har nådd målvekt og skal holde seg på den vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 30 kilo for to år siden. For meg var vendepunktet at legen sa jeg var prediabetes. Diabetes er noe jeg absolutt IKKE vil ha!

Min metode var å være streng med meg selv til kiloene var borte, og senere har det vært vektkontroll. Opp maks tre kilo, så er det "streng" til de er borte igjen.

Men! Det som fungerer for en, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Mye kommer jo an på hvordan/hvorfor vi ble overvektige i utgangspunktet. For min del handlet det om å spise følelser. Det byttet jeg ut i TV-spill :D 

Anonymkode: 8f6be...961

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er dine gamle vaner som du holder på da?

Anonymkode: 1ab1e...b1c

Å spise godteri flere ganger i uka. Sliter sånn med godtesug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å spise godteri flere ganger i uka. Sliter sånn med godtesug.

Hvor store mengder er det snakk om? Og spiser du nok skikkelig mat for å unngå søtsug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor store mengder er det snakk om? Og spiser du nok skikkelig mat for å unngå søtsug?

Stort sett kan jeg spise en hel sjokoladeplate og halv stor potetgullpose, heldigvis blir jeg raskt kvalm hvis ikke hadde jeg nok spist opp alt. Og jeg forsøker spise nok og skikkelig mat, men ærlig så ender det av og til opp med at jeg spiser godteri fremfor vanlig/sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er overvektig og har vært det noen år. Fikk sjokk da jeg så noen bilder som ble tatt av meg på fjelltur i sommer hvor ille det har blitt (det ser ikke like ille ut i speilet). Og da tenkte jeg NÅ har jeg fått nok og begynte å skulle gå ned i vekt. Jeg har jo forsøkt i mange år allerede uten å lykkes og jeg tenkte at dette ble vendepunktet for jeg føler meg fæl i denne kroppen. MEN jeg har bare fallt og fallt tilbake i gamle vaner og veier akkurat det samme nå som da jeg begynte vektnedgangen for ett halvt år siden...

Noen andre her som har erfaring som vil dele sin metode og hvordan de lykkes?

Begynn å endre vaner gradvis over noen uker.
Begynn å mosjonere daglig.  Start omså med å gå fort 15 minutter om dagen og øk 5 minutter pr dag/pr uke.

Endre matsammensetning, sett mål og stå i det. Spiser du da godter for halvparten av kaloriene du har tilgjengelig så har du også valgt å være sulten den dagen. 

Alle faller tilbake om man ikke lager en plan man kan følge, og så velger å følge den.
Ikke belag deg på motivasjon heller, motivasjon er en flyktig greie. 

Anonymkode: 895ef...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Begynn å endre vaner gradvis over noen uker.
Begynn å mosjonere daglig.  Start omså med å gå fort 15 minutter om dagen og øk 5 minutter pr dag/pr uke.

Endre matsammensetning, sett mål og stå i det. Spiser du da godter for halvparten av kaloriene du har tilgjengelig så har du også valgt å være sulten den dagen. 

Alle faller tilbake om man ikke lager en plan man kan følge, og så velger å følge den.
Ikke belag deg på motivasjon heller, motivasjon er en flyktig greie. 

Anonymkode: 895ef...196

Man må vel ha disiplin fremfor motivasjon?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 15-20 kg av å ha et fysisk tungt yrke, der jeg ofte gikk 10-15 000 steg per dag. I tillegg snuste jeg, så mat- og søtsuget var ganske lavt. Spiste likevel akkurat det jeg ville, når jeg ville. Kiloene kom dessverre tilbake fordi jeg ikke var obs nok da jeg begynte å studere og sluttet å snuse, for da gikk aktivitetsnivået ned og søtsuget opp 🫠 

Anonymkode: 9b8dc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keto. Der måtte jeg være streng, for hvis jeg skeiet ut var lissom den siste tiden helt bortkasta, siden jeg bruker minst en uke på å komme ketose igjen. Så var ikke verdt det. I tillegg forsvant søtsuget helt.

Anonymkode: 88a97...4e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stort sett kan jeg spise en hel sjokoladeplate og halv stor potetgullpose, heldigvis blir jeg raskt kvalm hvis ikke hadde jeg nok spist opp alt. Og jeg forsøker spise nok og skikkelig mat, men ærlig så ender det av og til opp med at jeg spiser godteri fremfor vanlig/sunn mat.

Det hjelper å planlegge hva man skal spise, så slipper du å hive i deg masse sukker når sulten melder seg. Kanskje bestemme deg for hvilke dager du skal få spise søtt eller salt? Ikke slutte helt, men begrense deg til 1-2 dager i uka i starten. Heller ikke gå bananas de dagene du tillater søtt. Det er jo litt viljestyrke man må jobbe med. Jeg er normalvektig, men var sjukt sliten på vei hjem fra jobb idag. Skikkelig søtsug og hadde lett spist 200g smågodt hvis jeg tillot meg. Men jeg vet det hjelper å spise et skikkelig balanset måltid og at kroppen vil ha næringsstoffer og ikke "gift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon. 

Jeg gikk ned mye mange ganger før, men alltid opp igjen. 

Anonymkode: f82ca...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre kalorier, mer trening… Så å forbrenne mer enn man spiser 

Anonymkode: 43bef...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hjelper å planlegge hva man skal spise, så slipper du å hive i deg masse sukker når sulten melder seg. Kanskje bestemme deg for hvilke dager du skal få spise søtt eller salt? Ikke slutte helt, men begrense deg til 1-2 dager i uka i starten. Heller ikke gå bananas de dagene du tillater søtt. Det er jo litt viljestyrke man må jobbe med. Jeg er normalvektig, men var sjukt sliten på vei hjem fra jobb idag. Skikkelig søtsug og hadde lett spist 200g smågodt hvis jeg tillot meg. Men jeg vet det hjelper å spise et skikkelig balanset måltid og at kroppen vil ha næringsstoffer og ikke "gift".

Ja, jeg får forsøke sette opp en matplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange vendepunkt, men det som hjalp var en ankel med stikkende smerter når jeg gikk i trapper. Selvfølgelig så jeg ikke ut heller, alt legger seg over mage/bryst/ansikt. Snakket med fastlegen om hva jeg hadde prøvd av livsstilstiltak. Jeg begynte på Ozempic nå Wegovy og ble henvist til Frisklivssentralen. Så med nye vaner og fravær av «foodnoice» gikk jeg ned fra BMI 33 til 22. Jeg bruker fortsatt Wegovy i en liten dose, og har fått/skapt meg et helt nytt liv.

Anonymkode: 626c1...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen min og jeg gikk på ketolysekuren. Leste oss opp og var motiverte. Kiloene raste av hver uke, noe som var svært motiverende. Vi gikk begge ned 25-30 kg på 8 mnd og har stort sett holdt oss innen normal bmi siden, selv om vi ikke spiser keto nå. Dette er 17 år siden. 

Anonymkode: 574c8...f33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det har vært mange vendepunkt, men det som hjalp var en ankel med stikkende smerter når jeg gikk i trapper. Selvfølgelig så jeg ikke ut heller, alt legger seg over mage/bryst/ansikt. Snakket med fastlegen om hva jeg hadde prøvd av livsstilstiltak. Jeg begynte på Ozempic nå Wegovy og ble henvist til Frisklivssentralen. Så med nye vaner og fravær av «foodnoice» gikk jeg ned fra BMI 33 til 22. Jeg bruker fortsatt Wegovy i en liten dose, og har fått/skapt meg et helt nytt liv.

Anonymkode: 626c1...74f

Må man regne med å bruke slankemedisin resten av livet hvis man først begynner på det?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Både mannen min og jeg gikk på ketolysekuren. Leste oss opp og var motiverte. Kiloene raste av hver uke, noe som var svært motiverende. Vi gikk begge ned 25-30 kg på 8 mnd og har stort sett holdt oss innen normal bmi siden, selv om vi ikke spiser keto nå. Dette er 17 år siden. 

Anonymkode: 574c8...f33

Hvordan gjør man det når man går fra å spise keto og til vanlig mat? Har hørt mange går opp igjen i vekt når de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...