Gå til innhold

ADHD-medisin som studentdop. Er det delvis placebo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og går på Ritalin.  Når man får ADHD-medisin så prøver man ut ulike doser og ulike medisiner for å se hva som passer. Det er svært sjeldent man får ønsket  resultat ved første dose og første medisin.  I tillegg kan dosen du trenger avhenge av ting som mensen og mye annet, slik at det ikke er gitt at man trenger samme dose hver dag. 

Det fikk meg til å lure på de som bruker ADHD-medisiner som studentdop. Driver de og tester ut ulike doser og medisiner? Eller tar de kun en dose og medisin og satser på at det fungerer? Man må ha ganske god tid og tilgang til ADHD-medisiner for å kunne teste ut hva som fungerer. Så har lurt på om mange av dem som bruker ADHD-medisin som studentdop kanskje får en placebo-virkning. 

I tillegg risikerer man en del bivirkninger ved ADHD-medisin så om man ikke har testet det ut på forhånd før eksamensperioden så kan man jo risikere å få ødelagt deler av eksamensperioden fordi man får bivirkninger. 

Anonymkode: 93a02...bc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Studenter som tar Ritalin gjør det for å holde seg våkne og utholdende til å lese over lengre periode.

De har ikke ADHD, så de trenger ikke forsøke ulike doser og medikamenter for hva som fjerner ADHD-symptomene, nettopp fordi de har ikke ADHD. De trenger heller ikke finne ut hva som påvirker nattesøvn, og hvor lenge tablettene varer/intervall for best mulig fungering i hverdagen, av samme grunn. 

De bruker det for sentralstimulerende effekt, for å holde kroppen gående i en kort periode. 

Anonymkode: 9efab...a9c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mer enn litt placebo og det er ikke risikofritt å ta sentralstimulerende når du ikke har ADHD. Legger ved noen kilder, men internettet er utømmelig på på kilder vedrørende dette for jeg plukket bare ut noen.

https://www.vg.no/nyheter/i/JQmpo4/advarer-om-studiedop-foruroligende-hoeye-tall

«– Om du er frisk og ikke har en ADHD-diagnose vil ikke sentralstimulerende medisin, som Ritalin, hjelpe deg til å prestere bedre til eksamen, sier psykiater og leder i Norsk psykiatrisk forening, Lars Lien.»

«En studie omtalt av New Scientist viser at metylfenidat ikke er noe vidundermiddel for studenter som skal prestere på eksamen.»

https://www.verywellhealth.com/taking-adderall-ritalin-without-adhd-8546956

«A study finds that contrary to popular belief, prescription stimulants like Adderall and Ritalin may not improve cognitive performance in people without ADHD.

Adderall and Ritalin work by increasing the levels of dopamine and norepinephrine in the brain, which help people with ADHD stay on task.

Short-term, unprescribed use of ADHD drugs can lead to obsessive thoughts, poor sleep, a suppressed appetite, an accelerated heart rate, and increased blood pressure.»

https://healtreatmentcenters.com/mental-health/what-does-ritalin-do-to-a-person-without-adhd/

«Taking Ritalin without having ADHD can lead to various side effects and health risks. Instead of improving focus, it may cause increased anxiety, agitation, or even excessive stimulation. Individuals may experience a racing heart, insomnia, or mood disturbances»

Anonymkode: 24099...ad4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ADHD og går på Ritalin.  Når man får ADHD-medisin så prøver man ut ulike doser og ulike medisiner for å se hva som passer. Det er svært sjeldent man får ønsket  resultat ved første dose og første medisin.  I tillegg kan dosen du trenger avhenge av ting som mensen og mye annet, slik at det ikke er gitt at man trenger samme dose hver dag. 

Det fikk meg til å lure på de som bruker ADHD-medisiner som studentdop. Driver de og tester ut ulike doser og medisiner? Eller tar de kun en dose og medisin og satser på at det fungerer? Man må ha ganske god tid og tilgang til ADHD-medisiner for å kunne teste ut hva som fungerer. Så har lurt på om mange av dem som bruker ADHD-medisin som studentdop kanskje får en placebo-virkning. 

I tillegg risikerer man en del bivirkninger ved ADHD-medisin så om man ikke har testet det ut på forhånd før eksamensperioden så kan man jo risikere å få ødelagt deler av eksamensperioden fordi man får bivirkninger. 

Om man ikke har ADHD og tar Ritalin/Lisdeksamfetamin så blir man jo veldig våken og fokusert. Trenger ikke tid til å eksperimentere. Man prøver seg ikke frem med gateamfetamin, som fungerer på samme måte, men man må ta veldig stor dose lisdeks for å få samme styrke som gateamfetamin 

Anonymkode: 17ee9...66d

AnonymBruker
Skrevet

Placebo? Når man inntar sentralstimulerende stoffer er det ikke placebo. Det er frigjøring, omsetning og opptak av kjemikalier som helt reelt har sin funksjon.

Anonymkode: 91790...d67

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok mer enn litt placebo og det er ikke risikofritt å ta sentralstimulerende når du ikke har ADHD. Legger ved noen kilder, men internettet er utømmelig på på kilder vedrørende dette for jeg plukket bare ut noen.

https://www.vg.no/nyheter/i/JQmpo4/advarer-om-studiedop-foruroligende-hoeye-tall

«– Om du er frisk og ikke har en ADHD-diagnose vil ikke sentralstimulerende medisin, som Ritalin, hjelpe deg til å prestere bedre til eksamen, sier psykiater og leder i Norsk psykiatrisk forening, Lars Lien.»

«En studie omtalt av New Scientist viser at metylfenidat ikke er noe vidundermiddel for studenter som skal prestere på eksamen.»

https://www.verywellhealth.com/taking-adderall-ritalin-without-adhd-8546956

«A study finds that contrary to popular belief, prescription stimulants like Adderall and Ritalin may not improve cognitive performance in people without ADHD.

Adderall and Ritalin work by increasing the levels of dopamine and norepinephrine in the brain, which help people with ADHD stay on task.

Short-term, unprescribed use of ADHD drugs can lead to obsessive thoughts, poor sleep, a suppressed appetite, an accelerated heart rate, and increased blood pressure.»

https://healtreatmentcenters.com/mental-health/what-does-ritalin-do-to-a-person-without-adhd/

«Taking Ritalin without having ADHD can lead to various side effects and health risks. Instead of improving focus, it may cause increased anxiety, agitation, or even excessive stimulation. Individuals may experience a racing heart, insomnia, or mood disturbances»

Anonymkode: 24099...ad4

Altså 😂 Dette stemmer jo ikke. Man blir utrolig fokusert at amfetamin, det gjelder ikke kun de med ADHD. Det er den sentralstimulerende effekten. Dette er kun skrevet for å unngå at det misbrukes medisiner. Så klart fungerer det, hvorfor tror dere det er så mye misbruk av kokain i finansmiljøet? Det er jo ikke fordi 90% har ADHD. 

At det ikke er risikofritt med ADHD medisiner, det er sant, men det gjelder både de med ADHD og de som ikke har det. Det er helt likt. Forskjellen er at den kognitive virkningen er sterkere for den uten ADHD enn for den med ADHD, man opplever det i mindre grad som rus. Belastningen på hjerte og blodtrykk er uavhengig ADHD diagnosen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At det ikke er risikofritt med ADHD medisiner, det er sant, men det gjelder både de med ADHD og de som ikke har det. Det er helt likt. Forskjellen er at den kognitive virkningen er sterkere for den uten ADHD enn for den med ADHD, man opplever det i mindre grad som rus. Belastningen på hjerte og blodtrykk er uavhengig ADHD diagnosen. 

Har du kilde på det? Og hvorfor er det slik? 

AnonymBruker
Skrevet

Folk med og uten ADHD reagerer ofte ganske likt på sentralstimulerende, det er en myte at det ikke er slik. 

Derimot vil de med ADHD få en del andre virkninger som de uten ADHD ikke får, som går direkte på symptomer. 

Men bedre konsentrasjon, våkenhet og fokusering vil alle få, det er tross alt sentralstimulerende, og man blir ikke immun mot det selv om man har ADHD. Vi prøver oss frem for å dosere slik at vi finner en fin dose, som gjør at vi får sove til kvelden osv. Hadde vi tatt samme dose og like sent på dagen som studenter gjør, ville vi vært like klink våkne og uten søvn på natta vi også. Grunnen til at vi sovner på kvelden er ikke fordi vi har ADHD, men fordi vi tar tabletten f.eks senest kl 12, ikke kl 17 (bare eksempel, vi er ulike, men det er også de uten ADHD.) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ADHD medisin gjør det samme om du har ADHD eller ikke… 

Anonymkode: 9a63b...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du kilde på det? Og hvorfor er det slik? 

Fordi ADHD er en tilstand med dopaminmangel, sentralstimulerende øker dopamin produksjon. Dvs de uten adhd får mer dopamin av medisinen pga den naturlige produksjonen som man allerede har. For oss med adhd får man nivåer lik normal produksjon etter medisinering 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi ADHD er en tilstand med dopaminmangel, sentralstimulerende øker dopamin produksjon. Dvs de uten adhd får mer dopamin av medisinen pga den naturlige produksjonen som man allerede har. For oss med adhd får man nivåer lik normal produksjon etter medisinering 

Det er veldig forenklet sagt. Vi har ulik metabolisme, og vi tolererer ulike doser. Jeg med ADHD kan sannsynligvis ha større dopamin enn en uten ADHD hvis vi begge har tatt medisin, men kanskje også har andre faktorer som hormonnivå, søvn, matinntak og stressfaktorer på "min side."  Man tar ulike doser også. Vi med ADHD gjør også det, noen tar 20 mg, andre tar 100. Der kan jeg også fort få høyere dopamin enn èn student, eller kanskje studenten tar mer enn meg. Det blir alt for generalisert det du skriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er veldig forenklet sagt. Vi har ulik metabolisme, og vi tolererer ulike doser. Jeg med ADHD kan sannsynligvis ha større dopamin enn en uten ADHD hvis vi begge har tatt medisin, men kanskje også har andre faktorer som hormonnivå, søvn, matinntak og stressfaktorer på "min side."  Man tar ulike doser også. Vi med ADHD gjør også det, noen tar 20 mg, andre tar 100. Der kan jeg også fort få høyere dopamin enn èn student, eller kanskje studenten tar mer enn meg. Det blir alt for generalisert det du skriver.

Du snakker veldig individuelt. Poenget her er at studenter i aller høyeste grad vil få effekt av ADHD medisin. Man må ikke ha ADHD for å få effekt av metamfetamin og kokain. 

Jeg skrev at de med ADHD har mindre opplevelse av rus på forskrevet adhd medisin, enn en uten ADHD. Nettopp fordi man først fyller opp dopamin som mangler, før det blir mèr. Man mangler også dopaminreseptorer, som gjør at man ikke vil produsere likt med dopamin med de uten ADHD, selv på medisiner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du snakker veldig individuelt. Poenget her er at studenter i aller høyeste grad vil få effekt av ADHD medisin. Man må ikke ha ADHD for å få effekt av metamfetamin og kokain. 

Jeg skrev at de med ADHD har mindre opplevelse av rus på forskrevet adhd medisin, enn en uten ADHD. Nettopp fordi man først fyller opp dopamin som mangler, før det blir mèr. Man mangler også dopaminreseptorer, som gjør at man ikke vil produsere likt med dopamin med de uten ADHD, selv på medisiner. 

Ja, og det er det jeg har argumentert for lenger oppe her og. At studenter får effekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke placebo. 

Det er klart at dersom en ikke har ADHD finnes det sikkert et visst inntak av ADHD-medisin som gir "optimal" effekt, men så lenge det virker fokuserende og energigivende, så er ikke det så veldig relevant. Det blir vel annerledes for en som skal korrigere en manglende dopaminproduksjon i utgangspunktet. 

(Har tatt Adderall som student). 

Anonymkode: a3f12...8ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Amfetamin har forskning som som gar vist veldig gode resultatet for soldater og andre som trenger å utføre krevende oppgaver, så det er jo ikke placebo. Ritalin er jo mye tryggere  å lettere å dosere. 
Er jo også store mørketall angående ADHD. Vet om mange om er litt opp i årene som ville fått diagnosen om det var yngre.

Anonymkode: ac06f...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke placebo. 

Det er klart at dersom en ikke har ADHD finnes det sikkert et visst inntak av ADHD-medisin som gir "optimal" effekt, men så lenge det virker fokuserende og energigivende, så er ikke det så veldig relevant. Det blir vel annerledes for en som skal korrigere en manglende dopaminproduksjon i utgangspunktet. 

(Har tatt Adderall som student). 

Anonymkode: a3f12...8ad

Så du fikk ønsket effekt på første dose du testet?

Deler av grunnen til jeg lagde denne tråden er også fordi det ikke er slik at mer ADHD-medisin trenger å være bedre. Man kan få for mye. Så skulle tro at de som ikke har ADHD ofte kan ende opp med en for stor dose.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og det er det jeg har argumentert for lenger oppe her og. At studenter får effekt. 

Hvorfor diskuterer du på det jeg sier da? Du mener det jeg sier er feil, likevel så er jeg utdannet innen medisin. Så jeg syns din forklaring ikke henger sammen, selv om det finnes individuelle forskjeller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...