Gå til innhold

Er Jif engangsvåtmopper farlige å bruke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser mye kritikk av Jif engangsvåtmopper. Eldre tråder (fra typ 2014) snakker om frostvæske (!?) i moppeklutene, og at de er livsfarlig å bruke i henhold til dyr og barn som går/krabber på gulvet. Andre skriver at det ikke blir rent (som jo er rart, for det er jo såpe og vann i disse klutene? Jeg syns det er så greit og lettvint å bruke en gang i uken, og så vasker jeg med vanlig moppeklut, såpe og vann den dagen jeg gjør "storrent". Men nå har jeg altså blitt skeptisk. 

Er disse direkte farlige å bruke? Hvorfor blir det da solgt så uendelig mye av de, om de skal være farlige for barn og dyr som f.eks. tråkker på gulvet og så slikker poten sin etterpå? Blir stressa av det her jeg.

Anonymkode: 5479f...377

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe de er farlige, men rent blir det ikke. Litt avhengig av hva slags type gulv du har så vil noen bli ødelagt av dem, mens andre bare får skjoldet. Det er mye såpe i, og dette blir liggende som et beskyttende lag oppå dritten, og ny dritt samler seg der. De er også ganske våte, men tynne, så de vil være for våte med en gang, men raskt bli så tørre at de blir som en tørrmopp bare uten oppsugingevne for støv.

Har du dyr eller går med sko inne skjønner jeg behovet for å vaske med fuktig mopp, men kun vann er i de aller fleste tilfellene både bedre enn med såpe og nok. 

Anonymkode: eefa4...ba0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke farlig. Bruker de når jeg skal sveive over potesøl eller lignende, ikke når gulvet skal vaskes. 

Anonymkode: 09b35...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Farlig er det neppe, da ville det ikke blitt solgt. 

Men hvorfor bruke mer kjemikalier enn nødvendig. Vann og mikrofiber-mopp er bra i 99% av tilfellene. Litt såpe på moppen ved behov. 

Med barn tenker jeg det er viktig å unngå så mye allergifremkallende produkter som mulig. Å ikke bruke engangsmopper er en enkel måte å gjøre det på 

Jeg bruker slike på jobb. Jeg vasker hendene etter å ha tatt på dem pga såpen. Neppe gunstig at det blir liggende på gulvet uten å skylles 

Anonymkode: c02ea...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke farlig, men de er dyre og tar ikke like bra som ekte mopp.

Jeg brukte dem her om dagen for å få unna det verste nå under forkjølelse. 

Anonymkode: 8b98a...dd6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser mye kritikk av Jif engangsvåtmopper. Eldre tråder (fra typ 2014) snakker om frostvæske (!?) i moppeklutene, og at de er livsfarlig å bruke i henhold til dyr og barn som går/krabber på gulvet. Andre skriver at det ikke blir rent (som jo er rart, for det er jo såpe og vann i disse klutene? Jeg syns det er så greit og lettvint å bruke en gang i uken, og så vasker jeg med vanlig moppeklut, såpe og vann den dagen jeg gjør "storrent". Men nå har jeg altså blitt skeptisk. 

Er disse direkte farlige å bruke? Hvorfor blir det da solgt så uendelig mye av de, om de skal være farlige for barn og dyr som f.eks. tråkker på gulvet og så slikker poten sin etterpå? Blir stressa av det her jeg.

Jeg plent _nekter_ å tro på ryktene om frostvæske i våtmopper, ass. Ikke i Norge, det er så forbanna kontrollert og oversikt over hva som finnes i disse produktene og ett produkt med frostvæske i til bruk i rengjøring hadde _ikke_ gått igjennom.

Her kan du lese hva de forskjellige moppene inneholder: https://jifrent.no/produkter/jif-engangsvatmopp/

Er du enda mer gira på å dykke nedi materiet, her er sikkerhetsdatabladet på Allrent: https://www.orkla.no/wp-content/uploads/sites/2/2024/01/SDS-Jif-Engangsvatmopp-Allrent-15.12.2023.pdf

Endret av Bålkaffe
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (14 minutter siden):

Man trenger dem jo ikke. Jeg vrir opp en mopp med en dråpe såpe på i vasken og drar over golvet, det er min "engangsmopp", bruker denne: https://www.kontorgiganten.no/mikrofibermopp-jif-p-17?from=gpla&gad_source=1

Det er disse jeg bruker vanligvis også. Du sier du bruker en "dråpe" såpe under vasken. Hva slags såpe bruker du da? Jeg har vinylgulv som tåler alt forresten. Jeg valgte å ikke bruke disse engangsmoppeklutene nå. Tok en slik klut du viser til her, og helte på litt ajax allrent (tror jeg den heter). Men tenker ofte at det hadde vært lettvint med en spray. Kanskje jeg skal prøve den grønnsåpesprayen?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er disse jeg bruker vanligvis også. Du sier du bruker en "dråpe" såpe under vasken. Hva slags såpe bruker du da? Jeg har vinylgulv som tåler alt forresten. Jeg valgte å ikke bruke disse engangsmoppeklutene nå. Tok en slik klut du viser til her, og helte på litt ajax allrent (tror jeg den heter). Men tenker ofte at det hadde vært lettvint med en spray. Kanskje jeg skal prøve den grønnsåpesprayen?

TS

Jeg tar bare den nærmeste såpen som er Neutral oppvasksåpe, kunne også brukt grønnsåpe. De to er i grunn all såpen jeg har til å vaske med.

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at det er frostvæske. Hadde en gammel boks med våtmopper, og da jeg åpnet den var den full av mugg. 

Bruker våtmopp hvis jeg skal dra over gulvet kjapt. Bruker gulvsåpe til vanlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker enten mikrofiber eller bomullsmopp, dypper de i vann med noen dråper tea treet olje. Vrir de selvfølgelig godt opp før jeg vasker men det går nesten kjappere å bruke de enn disse engangsmoppene.

Anonymkode: 207e7...b4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg bruker enten mikrofiber eller bomullsmopp, dypper de i vann med noen dråper tea treet olje. Vrir de selvfølgelig godt opp før jeg vasker men det går nesten kjappere å bruke de enn disse engangsmoppene.

Anonymkode: 207e7...b4e

Tea tree olje er i hvert fall ikke bra for dyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker jif engangsvåtmopp 1x i uka, men ser for meg at de er ganske miljøskadelige, så tenker å bytte om til klut man kan bruke flere ganger. 

Anonymkode: 36cf0...afe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 17.03):

Ser du på gulvene til dem som bruker denne lite miljøvennlige «vaskemetoden» fast, så er gulvene klissete, de blir mer og raskere slitt, og det blir ikke skikkelig rent. Hvilke kjemikalier som puttes inn i disse våtmoppene, enten de heter Jif, Effekt eller noe annet, så er det langt mer kjemikalier i disse enn i en vanlig stoff mopp med vann eller litt Zalo i vannet. 
Skal du samle sammen støv, kan du like gjerne bruke tørrmopp eller bruke en godt oppveid vanlig mikrofiber mopp. Bedre for miljøet, gulvene og lommeboka. Tenk på alt du bidrar med til søppel i verden med den løsningen du bruker fast. 
Som en rask nødløsninge en gang i blant, gjør jeg det selv, men fast? Kunne aldri falt meg inn. 

Anonymkode: ec899...42e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker jif engangsvåtmopp 1x i uka, men ser for meg at de er ganske miljøskadelige, så tenker å bytte om til klut man kan bruke flere ganger. 

Anonymkode: 36cf0...afe

Ikke bare bruke flere ganger men vaske på kokvask, og bruke veldig mange ganger. Skikkelige stoff mopper varer i evigheter når de blir vasket og tørket skikkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 19.36):

TS

Grønnsåpe er det verste du kan bruke. Den legger  igjen en hinne på gulvene og i den hinnen vokser både mugg og en eventyrskog av bakterier. Så krabber barn i dette og putter fingrene i munnen….

Grønnsåpe var universalmiddel for alt tidligere. På ubehandlet tre kan den kanskje fortsatt være et godt valg, jeg vet ikke. Men på alt annet er grønnsåpe fy. 
Grønnsåpe ble òg brukt til å rense sår med, setter problemhud i bløt i, dette har man og gått bort fra, fordi grønnsåpe er etsende. Nå er det Laktacydsåpe legevakt og leger bruker og anbefaler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grønnsåpe er det verste du kan bruke. Den legger  igjen en hinne på gulvene og i den hinnen vokser både mugg og en eventyrskog av bakterier. Så krabber barn i dette og putter fingrene i munnen….

Grønnsåpe var universalmiddel for alt tidligere. På ubehandlet tre kan den kanskje fortsatt være et godt valg, jeg vet ikke. Men på alt annet er grønnsåpe fy. 
Grønnsåpe ble òg brukt til å rense sår med, setter problemhud i bløt i, dette har man og gått bort fra, fordi grønnsåpe er etsende. Nå er det Laktacydsåpe legevakt og leger bruker og anbefaler. 

Ja, ok. Men hva slags såpe er egentlig best og mest effektivt å vaske gulvet med da? Noe enkelt som jeg bare kan spraye med "as I go". Orker ikke bøtte med vann hver gang. Så planen var noe som jeg kan spraye på gulvet og bare kjøre over mrd en våt moppeklut. Skylle kluten litt mellom rommene da, selvsagt.

Fikser ikke bøtte med vann på grunn av sykdom. Ikke liten bøtte heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, ok. Men hva slags såpe er egentlig best og mest effektivt å vaske gulvet med da? Noe enkelt som jeg bare kan spraye med "as I go". Orker ikke bøtte med vann hver gang. Så planen var noe som jeg kan spraye på gulvet og bare kjøre over mrd en våt moppeklut. Skylle kluten litt mellom rommene da, selvsagt.

Bortsett fra bad, yttergang og noen ganger kjøkkenet bruker jeg ikke såpe, kun vann. Har en parfymefri spray fra Anglemark 

Anonymkode: c02ea...36b

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig får ikke norske produsenter lov til å produsere engangsmopper med FROSTVÆSKE i seg. Målet deres er å få solgt mest mulig til så mange som mulig og forhåpentligvis få deg til å kjøpe fra dem igjen. Ikke at du, Fido, Ola eller lille Johanna skal blir drept i et hjemmelaget gasskammer.

Anonymkode: 9b4d2...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke si det til noen, men i blant når det er sølt, og bøtta er uvenner med meg, så tar jeg vann i vasken på badet med en liten dråpe Zalo i, og bruker den til «bøtte». Etterpå får vasken seg en omgang med klorin. 
Spray er heller ikke bra for innemiljøet. Der var noen tester for en tid tilbake som viste at strayflaskenes innhold levde som aerosol i luften vi puster i i flere timer etter at det ble sprayet. 
Så uansett hva vi gjør så har det fordeler og ulemper. Du må finne den metoden som fungerer best for deg. Det er og det som blir riktig for deg og din situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...