Gå til innhold

Blir så usikker😔 Bør jeg revurdere forholdet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har nylig gått inn i et forhold med en mann etter å ha datet i flere måneder. I starten hadde vi det veldig fint sammen, selv om vi allerede har opplevd noen opp- og nedturer.

I går kveld hadde vi en samtale hvor jeg – uten helt å vite hvordan vi kom inn på temaet – nevnte at jeg oppfatter meg selv som en relativt lite problematisk person. Jeg sa at jeg vanligvis prøver å la ting gå uten å reagere på alt. Da åpnet han seg opp og sa noe som overrasket meg dypt: Han mente at jeg er en svært problematisk person. Han beskrev meg som utålmodig, lett å trigge, forsvarsorientert, og mente at jeg overtenker og graver i alt. At jeg rett og slett er langt i fra å være  en uproblematisk og «god person». 

Dette var vanskelig for meg å høre, fordi jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen hans. Jeg er riktignok en overtenker, men dette handler mest om meg selv, og jeg holder ofte tankene for meg selv. Jeg er ikke mistenksom eller aggressiv, slik han fremstilte det.

Det han sa har gjort meg forvirret og sårbar. Jeg måtte derfor spørre noen venner og til å med en tidligere eks (vi har ok kontakt da vi var sammen i flere år og avsluttet forholdet på en fredelig)  for å høre hvordan de opplever meg. Ingen av dem bekreftet det inntrykket han ga. Jeg er selvfølgelig ikke perfekt, men jeg opplever meg ikke slik han beskrev.

Det som nå forstyrrer meg mest er følgende tanke: Hvis han virkelig opplever meg som så vanskelig, hvorfor vil han da være i et forhold med meg? Bør vi ikke i så fall revurdere hele forholdet? Det virker ulogisk å ville være sammen med noen man oppfatter som problematisk, fordi slike oppfatninger ofte farger hvordan man behandler den andre.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Har noen erfaringer eller råd de vil dele? 

Anonymkode: 4d1c4...b3c

• Liker 1
  • Hjerte 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om kjæresten hadde beskrevet meg som en problematisk person som ikke var "særlig god" hadde jeg takket for meg.

Anonymkode: 46064...3f7

• Liker 29
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også en kjæreste som særlig i begynnelsen av vårt forhold ga meg en del kritikk som jeg ikke kjente meg igjen i. Han var da inne i en vanskelig periode, og i tillegg har han ADHD, noe som kanskje kan forklare oppførselen hans. Jeg lot det passere. Det ødela meg litt innvendig, men jeg velger å gi han en sjanse til. Vi mennesker er så mangefasettede, og han har mange gode sider

Anonymkode: fc988...e8b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du overtenker så er det ikke slik at du klarer å skjule det. Subtile svar, blikk og kroppsspråk røper mer enn tusen ord. 

Så tenker jeg det er mange i dine sko som ikke ser seg selv utenfra - og kanskje heller aldri fått vite den brutale sannheten fra andre for andre skal være så forståelsesfulle hele tiden. 

Anonymkode: 63df2...fda

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har han vært i forhold før? 
Han virker som en uempatisk type, som skyr følelser.

Anonymkode: 668d0...915

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han høres ut som en avoidant! Og du høres ut som du er av anxious attachment. Les deg godt opp på dette for å forstå dynamikken, så vil mange biter falle på plass! 

Eneste løsning er for deg å trekke deg tilbake. Du må slutte å jakte. Kaaaanskje skjerper han seg, og begynner å komme mot deg... Kanskje ikke. Hvis du fortsetter som nå, vil du skyve han mer og mer fra deg. Men, kanskje det ikke er så ille, for han er ikke en spesielt flott fyr å holde fast ved. 

Anonymkode: c5270...5db

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne mannen vil sakte men sikkert bryte deg ned over tid. Allerede nå tviler du på deg selv. Han vil stjele bit for bit av deg til du ligger på gulvet med ødelagt selvbilde...

Han viste hvem han er nå. Vil DU virkelig være sammen med en sånn mann? 🤔

Anonymkode: 872aa...ae6

Ts her.

Jeg må innrømme at jeg har fått dårligere selvbilde den siste tiden. Han skyter ofte inn kommentarer som sårer meg, selv om jeg ikke tror han alltid mener det vondt. Jeg har hatt grei selvtillit tidligere, men da han beskrev drømmedamen sin — som ikke ligner meg i det hele tatt — begynte jeg å føle meg veldig usikker. Jeg sammenligner meg mye mer med andre kvinner nå.

For eksempel fortalte han etter en fest om en jente han mente var «utrolig sexy», og sa rett ut: «Shit, hun var lekker!» Dette var ubehagelig for meg, og jeg har aldri følt slik usikkerhet i tidligere forhold.

I tillegg har han høye krav til meg. Han kan si ting som at «du burde ikke gjøre dette eller hint fordi du er kvinne» — særlig når jeg sier imot ham, blir frustrert, eller hvis han mener at jeg viser for lite empati. Jeg føler meg nærmest gal av det, samtidig som jeg er redd for å avslutte forholdet.

Jeg er 29 år, og den biologiske klokka tikker. Jeg ønsker barn, men helst ikke med noen som bryter meg ned💔

• Hjerte 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har også en kjæreste som særlig i begynnelsen av vårt forhold ga meg en del kritikk som jeg ikke kjente meg igjen i. Han var da inne i en vanskelig periode, og i tillegg har han ADHD, noe som kanskje kan forklare oppførselen hans. Jeg lot det passere. Det ødela meg litt innvendig, men jeg velger å gi han en sjanse til. Vi mennesker er så mangefasettede, og han har mange gode sider

Anonymkode: fc988...e8b

Min mann har adhd og hatt sine dårlige perioder. Han har aldri fått meg til å føle noe negativt på 15 år. Aldri et vondt ord.

At du velger å trykke deg ned med å gi nye sjanser vitner mer om selvskading enn å satse på livet uten denne fyren.

Anonymkode: 872aa...ae6

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne mannen er i ferd med å bryte deg ned. 
Små kommentarer til å begynne med, og tilslutt er han så direkte og nedsettende mot deg at du gjør resten av jobben sjøl ved å tenke at alt alt er feil med deg. 
Kom deg vekk før du blir ødelagt. 
En mann med empati og vettet i behold sitter ikke og forteller deg om hvor sexy og flotte alle andre damer er. 
Det var et klart tegn til deg at du må bryte ! 

Anonymkode: 5ed8e...1ad

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Denne mannen er i ferd med å bryte deg ned. 
Små kommentarer til å begynne med, og tilslutt er han så direkte og nedsettende mot deg at du gjør resten av jobben sjøl ved å tenke at alt alt er feil med deg. 
Kom deg vekk før du blir ødelagt. 
En mann med empati og vettet i behold sitter ikke og forteller deg om hvor sexy og flotte alle andre damer er. 
Det var et klart tegn til deg at du må bryte ! 

TS her.

Vi har vært sammen i under ett år, og jeg føler meg allerede ødelagt. Jeg overdriver ikke. Jeg har begynt å tenke at det er mye galt med meg, og jeg føler at jeg holder på å bli gal 😢.

Jeg får aldri snakket om følelsene mine eller hva jeg tenker. Hvis jeg prøver, sier han at jeg er sensitiv, emosjonell, at jeg overdriver, eller at jeg må slutte å få ham til å behandle meg slik. Med andre ord legger han ansvaret for hans oppførsel over på meg.

Hvis jeg for eksempel sier: «Det du sa nå, er ikke greit,» kan han svare med: «Men slutt å få meg til å si sånt da!» Altså… hæ?

• Liker 1
  • Hjerte 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her.

Vi har vært sammen i under ett år, og jeg føler meg allerede ødelagt. Jeg overdriver ikke. Jeg har begynt å tenke at det er mye galt med meg, og jeg føler at jeg holder på å bli gal 😢.

Jeg får aldri snakket om følelsene mine eller hva jeg tenker. Hvis jeg prøver, sier han at jeg er sensitiv, emosjonell, at jeg overdriver, eller at jeg må slutte å få ham til å behandle meg slik. Med andre ord legger han ansvaret for hans oppførsel over på meg.

Hvis jeg for eksempel sier: «Det du sa nå, er ikke greit,» kan han svare med: «Men slutt å få meg til å si sånt da!» Altså… hæ?

Han manipulerer deg og gaslighter deg. Bare å komme seg unna så fort du kan!

Anonymkode: 39580...a0e

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS her.

Det vil dessverre ikke bli bedre , men verre faktisk . 
Har du en god venninne eller søster du kan snakke med ? 
Du må uansett avslutte forholdet. 
Hva typen har av argumenter spiller ingen rolle enn så lenge at du i dag har det vondt og vanskelig.  
Du skal ikke gå å føle at du er feil eller dum eller utilstrekkelig. 
At han har greid å trykke seg så langt nedi i dritten er ondskapsfullt og utilgivelig 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vil dessverre ikke bli bedre , men verre faktisk . 
Har du en god venninne eller søster du kan snakke med ? 
Du må uansett avslutte forholdet. 
Hva typen har av argumenter spiller ingen rolle enn så lenge at du i dag har det vondt og vanskelig.  
Du skal ikke gå å føle at du er feil eller dum eller utilstrekkelig. 
At han har greid å trykke seg så langt nedi i dritten er ondskapsfullt og utilgivelig 

Ja. Har både venninner og søstere jeg kan snakke med. Jeg har allerede snakket med de og de sier det samme som dere her inne. Avslutt. I tillegg avkrefter han det han sier om meg. Jeg er ikke perfekt, kan for eks være lang sint / trenge tid til å komme meg etter en konflikt for eks, men etter det starter jeg på nytt, men jeg er ikke i nærheten av det han sier om meg, i følge de da.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Har både venninner og søstere jeg kan snakke med. Jeg har allerede snakket med de og de sier det samme som dere her inne. Avslutt. I tillegg avkrefter han det han sier om meg. Jeg er ikke perfekt, kan for eks være lang sint / trenge tid til å komme meg etter en konflikt for eks, men etter det starter jeg på nytt, men jeg er ikke i nærheten av det han sier om meg, i følge de da.

Avkrefter de*

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette kommer bare til å bli verre og verre. Ikke ta til takke med han her pga biologisk klokke. Her får du gode, tidlige varseltegn som du bør ta til deg før det er for seint.

Anonymkode: 577e4...3d0

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Beskriver drømmedama» - og det er ikke deg??? 

Som noen sa, Run, dont walk away!!! 

Anonymkode: a3bc7...886

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Jeg må innrømme at jeg har fått dårligere selvbilde den siste tiden. Han skyter ofte inn kommentarer som sårer meg, selv om jeg ikke tror han alltid mener det vondt. Jeg har hatt grei selvtillit tidligere, men da han beskrev drømmedamen sin — som ikke ligner meg i det hele tatt — begynte jeg å føle meg veldig usikker. Jeg sammenligner meg mye mer med andre kvinner nå.

For eksempel fortalte han etter en fest om en jente han mente var «utrolig sexy», og sa rett ut: «Shit, hun var lekker!» Dette var ubehagelig for meg, og jeg har aldri følt slik usikkerhet i tidligere forhold.

I tillegg har han høye krav til meg. Han kan si ting som at «du burde ikke gjøre dette eller hint fordi du er kvinne» — særlig når jeg sier imot ham, blir frustrert, eller hvis han mener at jeg viser for lite empati. Jeg føler meg nærmest gal av det, samtidig som jeg er redd for å avslutte forholdet.

Jeg er 29 år, og den biologiske klokka tikker. Jeg ønsker barn, men helst ikke med noen som bryter meg ned💔

Kom deg vekk! Du har mange år på å få barn og det dummeste du gjør, er å få barn med en sånn mann, garantert! ❤️ Skal han bryte ned deg og så barna til slutt? 

Anonymkode: 950e9...105

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...