Gå til innhold

Plastdrivhus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett at det finnes drivhus i myk plast som kan settes opp og taes ned. Noen som har hatt det og har erfaring? Finnes det noen som er bedre enn andre? Ønsker noe som kan taes opp og ned etter sesong.

Anonymkode: 1d438...337

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Vi har polytuneller fra dancover. Brukes mest til tomater, men også en del chili og andre smågreier.

Fordeler: lett å sette opp, lett å ta ned duken etter endt sesong. Funger veldig bra på planter som trenger en liten boost over norsk sommer.

Prisen er også veldig grei.

Minus: det danner seg fort vanndammer på taket, når det regner - duken buler nedover. Disse må håndteres ellers rives duken (dytte bort vannet, eller stikke hull på duken - da får du litt vanning også, og et par hull gjør ikke noe)

Våte sommere er de utsatt for at det blir tett og "rått", så pass på god utlufting ellers blir plantene fort syke

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på utendørs? Jeg hadde noe for en del år siden, men brukte det bare innendørs for å forberede grønnsakene. Det var rett og slett stativer med hyller som jeg trakk et plastdekke over. Det hadde sikkert fungert utendørs også, men på en veranda eller noe. Egner seg ikke til å stå rett opp og ned på bakken.

Anonymkode: bb08a...b63

AnonymBruker
Skrevet

Har et som er kjøpt på Rusta, og vurderer å kjøpe et litt større i år. Nå på våren har jeg stativet stående i vinduet med frøene som såes. Så setter jeg det ut i april/mai.

De er veldig lette, så med mindre du har det vindstille, ville jeg festet det til noe. De tar veldig lite lagringsplass, ettersom alle delene lett taes fra hverandre og pakkes ned når sesongen er over. Tar så 5 minutter å sette sammen på ny.

Anonymkode: 251d1...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Det skal stå ute. Hva bør man feste det i? Så de på dancover hadde ekstra duk man kunne bruke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for tips! Det skal stå ute. Hva bør man feste det i? Så de på dancover hadde ekstra duk man kunne bruke.

Vi har først bygget en U-formet plantekasse som rammen monteres oppå. Så bruker vi metallbånd til å feste rammen i plastekassen

AnonymBruker
Skrevet

Dårlige erfaringer her, ustødig ræl som blir ødelagt fort. I tillegg er det jo i plast, som er et enormt miljømessig problem. Holder meg til glass nå.

Anonymkode: 471ff...f26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som prøvde fikk problemer med vinden. Det blåste ikke bort (var godt festet), men det ble skjevt og noe knuste. Derfor har jeg tenkt at om jeg skal få meg drivhus, så må det bli et solid et. 

Anonymkode: b23d6...ca8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De jeg kjenner som prøvde fikk problemer med vinden. Det blåste ikke bort (var godt festet), men det ble skjevt og noe knuste. Derfor har jeg tenkt at om jeg skal få meg drivhus, så må det bli et solid et. 

Knuste? Hvordan da? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det finnes noen med målene 2,5x2,5 forresten? Har funnet 2×3, men hadde vært bedre med 2,5 i både lengde og bredde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Knuste? Hvordan da? 

Noen av vinduene var ikke sterke nok og endte i biter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg tenker på er slik med duk, det kan jo ikke knuse heldigvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde sånt plasttelt som drivhus en periode. 
Det var billig i innkjøp, og lett å sette opp/ta ned. 

Men det var veldig lett, og måtte festes godt. Og det var en fordel at det som sto inni ikke ble løftet dersom selve teltet løftet seg. 

I tillegg tålte det veldig lite, og gikk fort i stykker om det ble dyttet/dratt i plasten. (Stativet tålte betydelig mye mer.) 

Med en del lapping, så varte vårt i 2 sommere. Men da gikk det ikke an å redde lenger. 

Kjøpte meg minidrivhus i glass istendenfor, og har hatt dem i flere år, uten at de ser slitt ut ennå. 

Anonymkode: df6fb...950

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tolker at TS tenker på denne typen myk plast: 

Drivhus, 190 x 120 cm - Biltema.no

Anonymkode: df6fb...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...