Gå til innhold

Norge er ikke klar for en tøff leder som Trump

SigurdSeim

Anbefalte innlegg

Ordbruken til  Trump  er blitt mer brutal en sist ham satt i embete, og  hans forgjenger, og den handler nok i stor grad om politikk, og umuleg å vite hvor mye allvor han legg  i  sin utspel. 

Trump advarte Europa  mot å gjøre seg avhengi av russisk gass, og påla Nato og øke bevilgningene til forsvaret. Trump har hevdet at han skulle få slutt på krigen i Ukarina i løpet av en uke, men nå har det gått en mnd sidan har overtok embete, og framleis raser krigen.  Den vanlige amerikaner er nok ikkje så oppteken av krigen i Ukraina, og vet vel knapt hvor Ukraina er plassert på kartet. 

Ordbruken til  Trump ber liten grad av diplomatiske utspel og  kan ofte  lett tolkes som en innvtasjon til konflikter. 

Måten Trump ordelegger seg på blir oppfattet  som arogant, og lite respektfult. 

Endret av Buffelo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sportydame skrev (1 time siden):

Du forstår at disse "tollene" ikke kommer til å bli innført?

Siden du skriver en hel avhandling om konsekvensene av disse tollene- som er utsatt på ubestemt tid?😉

Nå er innlegget du siterer flere dager gammelt, men jeg synes innholdet står seg.

Konsekvensene på lang sikt er fremdeles der. USA er ikke lenger en troverdig partner, hverken militært eller innenfor handel. Det vil mange tape på, ikke minst USA. 

For å si det sånn, Justin Trudeaus tale i helgen og dens budskap har nok satt seg i Canada i alle fall. Hvorfor skal kanadiere kjøpe amerikanske produkter når de kan handle nasjonalt eller fra andre partnere som er mer å stole på? Jeg tipper det sitter en del amerikanske bedriftseiere river seg i håret over det som har skjedd. 

Det er noe med det at tillit tar lang tid å bygge opp, men kort tid å rive ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 timer siden):

Fortsett med selvmotsigelsene dine, du.

Det er en selvmotsigelse å forholde seg til dagens lovverk, men samtidig ønske en endring av dagens lovverk? Du er ikke den skarpeste kniven i skuffa..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortidsminister skrev (11 timer siden):

Artig opptatt av språklig nøyaktighet og er Trump fan. Men det er vel enklere å henge seg opp i valg av ord enn å ta stilling til dem om du ikke har så mye å stille opp med.

Vel uansett, jeg gav noen eksempler for å underbygge påstanden om at han er en svak mann. Noe det ikke er spesielt vanskelig å se om du følger med.

Du må også skille mellom Trump og administrasjonen. Sistnenvte gjør ting i Trumps navn.

Jeg tar dette som en litt kronglete måte å innrømme at du tok feil. Greit nok. Vi kan alle dumme oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (9 timer siden):

Jeg tar dette som en litt kronglete måte å innrømme at du tok feil. Greit nok. Vi kan alle dumme oss ut.

Den var nok for subtil og nyansert til at du fikk den helt med deg. men det er greit og egentlig ikke overraskende med tanke på mannen du ser opp til.

Så tar jeg det at du angriper formuleringen over innholdet som en innrømmelse av at du tok feil om at Trump er en sterk mann, At han backer ut ved motstand.

Og om du trenger enda et eksempel på det kan du se på hvordan det gikk med tollkrigen hans. Det å erklære en handelskrig ser kanskje ut som handlingen til en sterk mann, men å bruke så sterke verktøy og backe ut når det eneste du får er en lovnad om 10 000 soldater til grensen fra Mexico, noe de har gjort før, inkludert under Biden, uten noen trussel om straffetoll. Fra Canada fikk han de samme lovnadene Canadienrne gav til biden i Desember + en Fentanyl byråkrat.

Synes det er ganske tydelig at det er handlingene til en svak mann, som backet ut med en gang noen gjengjeldte.

Endret av Fortidsminister
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 28.1.2025 den 14.37):

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Hele usa digger ikke den mannen. Og han sier det som det er ja: «jeg skal kjøre verden til helvete og gjøre mine rike venner rikere. Dessuten er jeg en imperialist med ønske om å være diktator». Jeg er sykt glad for at vi ikke har ham i Norge. Og ekstremt bekymret for hva det vil gjøre med verden. Trump er beviset på hvorfor man ikke kan ha anarkisme - mennesker flest er noen egoistiske jævler uten empati, og «først meg selv og så min neste, hvis det er til eget beste», som hovedregel. 

Og nei. Jeg er ikke en jævla sosialist. Jeg har vært (og er) høyrevelger hele mitt voksne liv. Og tilhenger av sosialdemokratiet vi er velsignet med i Norge. 

Endret av HSV50
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han legger ut innlegg hvor han ber sine følgere gi han penger fornhvis de gjør dette da skal de vinne en premie, sitte i kabinettet osv. Se på den fake kryptovaluttaen han lanserte rett etter valget. Den steg for så å stupe. Hvor mange venner tror du ikke kjøpte masse for å selge kjapt igjen? Han er en scammer til gangs. Tøff? Alt handler om å fremme seg selv og lage kaos

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Trump er ikke tøff bare en som ikke evner konsekvens tekning. Bare se på privat økonomien hans så ser du at han ikke er den forretningsmann en han utgir seg for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 5.2.2025 den 19.43):

Rydder? Han lager jo bare kaos.

Og han er en svak og patetisk klovn som måtte legge seg på rygg for Mexico og Canada, LOL.

Videre er han den mest korrupte presidenten i USAs historie.

President Trump utfører politikken han er valgt på av det amerikanske folk. Jeg skjønner at det er uvant for stemmekveget å se fra en politiker, så det er vanskelig å forstå hva som skjer. 😊 Heldigvis er det amerikanske folket fornøyd så resten av verden betyr ingenting.

Han fikk alt han ville fra Mexico og Canada. Tollen er utsatt en måned så lenge disse kjenner sin plass og oppfyller kravene.

Påstander om å være den mest korrupte presidenten i USAs historie mangler dokumentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (11 timer siden):

President Trump utfører politikken han er valgt på av det amerikanske folk. J

Han utfører helt andre ting enn han lovet. 

Ubiquiti skrev (11 timer siden):

Han fikk alt han ville fra Mexico og Canada. Tollen er utsatt en måned så lenge disse kjenner sin plass og oppfyller kravene.

Du kaller meningsmotstandere stemmekveg, men har ikke fått med deg at han kun "fikk til" avtaler de allerede hadde avtalt med Biden? Han vant ingenting, han ble rundlurt :)

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (13 timer siden):

President Trump utfører politikken han er valgt på av det amerikanske folk. Jeg skjønner at det er uvant for stemmekveget å se fra en politiker, så det er vanskelig å forstå hva som skjer. 😊 Heldigvis er det amerikanske folket fornøyd så resten av verden betyr ingenting.

Påstander om å være den mest korrupte presidenten i USAs historie mangler dokumentasjon.

Det skal bli interessant å se hva Chihuahua-lederne i EU vil komme med om USA følger opp med pratet omo' 25% tariffer. Problemet EU har er det samme som Mexico og Canada. De har et massivt handelsoverskudd; det kan virke som hele Ukraina-prosjektet blir dumpet over på Brussel og jeg blir ikke overasket om utgiftene til LNG og olje vil fortsette å stige.

Men det er jo "bra" for gnomene i Norsk regjering. De vil fortsette å meske seg på Ukraina og EU sin galskap, enn så lenge.  Her er det en blanding av utrolig kynisme USA-trelldom og knallhardt hykleri. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norge er ikke klare for en tøff leder" kan fint forstås som "Trump og jeg vet bedre enn hele Norges befolkning. Men en vakker dag vil de innse at vi hadde rett"

Falske diktomier gjør av vi slipper å bruke hodet hvis vi vil. Men det er ikke tøft med hatretorikk. Det motsatte av sensur er ikke å spy ut galle og forvente at det blir uimotsagt. Trump og Musk er dobbeltmoralistiske, som f.eks om at de blir sensurert og at derfor skal de saksøke og stenge ned kritiske medier og straffe motstandere økonomisk. Det er ikke demokrati - det er økonomisk diktatur.
"Tøff" betyr kanskje ikke det samme for alle. Men Norge bør aldri være klar for å gi fra seg demokratiet til de med størst bankkonto.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubiquiti skrev (På 11.2.2025 den 7.36):

Det er en myte at Trump gjør alt han ble valgt på. Trump har sagt mye, og leverer på noe av det. Samtidig var den viktigste saken for velgerne priser og personlig økonomi. Der går det feil vei, og han prioriterer å gjøre ting som vil øke prisene.

Fikk han alt han ville fra Mexico og Canada? De gikk bare med på noe de allerede hadde forpliktet seg til. Han trakk tollene fordi han så at aksjemarkedet ikke likte det. Som en den smålige mannen han er måtte han ha en "seier", og Canada og Mexico visste det. Samtidig er det hele ganske komisk hvordan han ikke fikk til mer. Skaden har allerede også skjedd. For amerikanske selskaper som eksporterer mye til Canada er det en katastrofe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump redder flere tusen liv med å skape fred mellom Russland og Ukraina. 8 oktober og konsekvensene av dette ville aldri skjedd med Trump. Han er en fredens mann, og nå ser man hva han faktisk gjør. Han gjør det han sier, i motsetning til Biden og Harris og alle de andre woke ideologiske transepresidentene og kanditatene vi har hatt før.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da freden ble eit faktum i Norge og resten av Europa  for 80 år sidan var  verken Trump eller Putin født. Dei var begge  noen "drittunger" under den pågående kalde krigen mellom øst /vest som pågikk på 60 -70 talet. Dei har begge knapt vert utenfor landets grenser, og  sett å opplevd andre kulturer. 

En astronaut  som oppholdt seg på  romstasjonen sa det engang slik:   Hadde noen av verdens ledere blitt skutt iti verdensromet så hadde de fått set verden fra en annen vinkel, og mye hadde  blitt anerledes  

Endret av Buffelo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at Elon Musk kommer til å stå igjen i historiebøkene som en som avslørte og ryddet opp i den dype staten. Og han får ikke lønn for det en gang. At folk er redde for dette viser jo bare at her er det mange som har mye å skjule. 

IMG_2976.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnhilda10 skrev (20 minutter siden):

Sikker på at Elon Musk kommer til å stå igjen i historiebøkene som en som avslørte og ryddet opp i den dype staten. Og han får ikke lønn for det en gang. At folk er redde for dette viser jo bare at her er det mange som har mye å skjule.

Virker mer som han beskytter seg selv. Han forsøker jo å legge ned alle institusjoner som kan overvåke hans bedrifter og hva de gjør!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnhilda10 skrev (24 minutter siden):

Sikker på at Elon Musk kommer til å stå igjen i historiebøkene

Det har du nok rett i, men av andre grunner enn du tror. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 11.2.2025 den 19.25):

Han utfører helt andre ting enn han lovet. 

Du kaller meningsmotstandere stemmekveg, men har ikke fått med deg at han kun "fikk til" avtaler de allerede hadde avtalt med Biden? Han vant ingenting, han ble rundlurt :)

Hvis han fikk ledere til å begynne å holde allerede inngåtte avtaler så er det faktisk å vinne.

Alt som skjer er etter mandatet han har fått fra det amerikanske folk. Du må sette deg inn i hva som faktisk foregår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...