Gå til innhold

Norge er ikke klar for en tøff leder som Trump

SigurdSeim

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (14 minutter siden):

Hva er det du skal fram til her egentlig?

Hvorfor spør du hvis du tenker at det gjør at noen fremstilles slik?

Fordi:

- Jeg mener det finnes mer enn 2 mulige fysiske utrykk for kjønn (jeg snakker ikke om kjønnsidentitet og transfolk nå). Altså: at det finnes en tredje kategori. Å mene noe annet ser jeg på som nærmest å lyve for seg selv.

- Jeg synes ikke at det hadde vært en god ting å begynne å teste folk genetisk for om de er mann eller dame, ved fødsel (slik man må hvis man skal følge policyene til Trump, bl.a.)

- At i praksis så er det heller mer enn mindre rotete å referere til folk med genetisk kjønn, pluss at det er medisinsk info jeg ikke mener alle har rett på

- På grunn av alle punktene over så mener jeg man faktisk trenger å aligne hvordan man snakker om slike ting, for "2 kjønn" er en pre-genetisk retorikk som i tillegg ikke deler mellom genetisk og fenotypisk kjønn, og bare rett og slett er utdatert med den kunnskapen vi i dag har

- Det å si at det kun finnes to kjønn, punktum, har fryktelig mange negative implikasjoner som kan påvirke en gruppe som allerede kan ha mange problemer

Endret av katties
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (23 minutter siden):

Fordi:

- Jeg mener det finnes mer enn 2 mulige fysiske utrykk for kjønn (jeg snakker ikke om kjønnsidentitet og transfolk nå). Altså: at det finnes en tredje kategori. Å mene noe annet ser jeg på som nærmest å lyve for seg selv.

- Jeg synes ikke at det hadde vært en god ting å begynne å teste folk genetisk for om de er mann eller dame, ved fødsel (slik man må hvis man skal følge policyene til Trump, bl.a.)

- At i praksis så er det heller mer enn mindre rotete å referere til folk med genetisk kjønn, pluss at det er medisinsk info jeg ikke mener alle har rett på

- På grunn av alle punktene over så mener jeg man faktisk trenger å aligne hvordan man snakker om slike ting, for "2 kjønn" er en pre-genetisk retorikk som i tillegg ikke deler mellom genetisk og fenotypisk kjønn, og bare rett og slett er utdatert med den kunnskapen vi i dag har

Det uthevede her må du nesten forklare nærmere? Du snakker om kjønnsuttrykk som er noe helt annet. Hva slags tredje kategori?

Du tenker også at man skal la være og teste om folk genetisk er mann eller kvinne. Da står man igjen med kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilja skrev (4 timer siden):

Hele USA digger ikke ham! 

I 2020 fikk han 31% av stemmene fra stemmeberettigede. Jeg har ikke funnet tall på totalt antall stemmeberettigede og totalt antall avgitte stemmer til Trump for 2024. Men vil anta det ligger noe rundt 1/3 også der.

Han er forøvrig en løgnhals og manipulator som slår an hos folk som ikke har særlig utdannelse og ikke har lært å tenke kritisk. Han og Vance er meget farlige, USA er på vei til å bli et autokrati. Han ødelegger landet.

Det stemmer ganske godt. 

I følge University of Florida Election Lab var det ca 245 millioner stemmeberettigede i 2024. Han fikk 77.3 millioner stemmer, noe som tilsvarer 31.55%. Så det er langt fra noe rungende mandat republikanerne fikk. Og i representantenes hus er det i fare for å krympe mer med spesialvalgene i nær fremtid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på en skikkelig glede og deilig følelse om dagen. Trump røsker opp og rister i den gjennomkorrupte politikereliten over hele verden. Og alle er livredde, de vet at folk begynner å se tvers igjennom alle løgnene deres. Trump er blitt selve symbolet på sunn fornuft, og jeg håper det smitter over hit så fort som mulig. Vi trenger det her også! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 28.1.2025 den 14.37):

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Tydelige ledere som ikke legger noe i mellom, det har jeg ikke noe i mot.

Men en ravende gal og ufordragelig løgner av en mann som Trump, det er et problem.

Dessuten er det fullstendig feil at "hele USA digger denne mannen". Det er mindre enn halvparten som liker Trump. Jeg kjenner flere familier i USA, og samtlige av de er fullstendig fortvilte. Den ene familien søker nå etter jobber i Europa, og helst i Norden, fordi de orker ikke mer av USA og Trump. Mannen i familien har dessuten mistet en god føderal jobb etter Musks herjinger med føderale tjenster der borte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 28.1.2025 den 21.37):

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Hvordan kan det ha seg at du har det så fælt at du ønsker å nærmest forandre verden slik vi kjenner den? Ha du det bra psykisk? Har du hatt en vond oppvekst med trange kår? Har du følt på en skikkelig urettferdig behandling på noe måte? Eller bunner dette i at du bare ikke kan få deg dame? Noe må ha gått galt her. Du kommer fra det tryggeste landet i verden når det gjelder det ene og det andre. Du har i utgaangspunktet svært lite å klage over. Riktig at man kan vre uenig,men dette virker som stammer fra helt andre ting. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er demotiverende å høre på x-antall parti ledere fortelle  hvordan og hva som er best for Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan det ha seg at du har det så fælt at du ønsker å nærmest forandre verden slik vi kjenner den? Ha du det bra psykisk? Har du hatt en vond oppvekst med trange kår? Har du følt på en skikkelig urettferdig behandling på noe måte? Eller bunner dette i at du bare ikke kan få deg dame? Noe må ha gått galt her. Du kommer fra det tryggeste landet i verden når det gjelder det ene og det andre. Du har i utgaangspunktet svært lite å klage over. Riktig at man kan vre uenig,men dette virker som stammer fra helt andre ting. 

Unødvendig å gå på person.

Synes du utviklingen vi har sett i verden de siste årene er bra? En utvikling som påvirker alle land i større og større grad. At det må en stor forandring til, det må vi alle være enig i. Og for å få til det så trengs det tydelige og sterke ledere.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktigst er presidenten i Russland blir avsatt fra sin rolle som president med sine medarbeidere, og blir plassert i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilja skrev (På 6.3.2025 den 10.50):

Han er forøvrig en løgnhals og manipulator som slår an hos folk som ikke har særlig utdannelse og ikke har lært å tenke kritisk. Han og Vance er meget farlige, USA er på vei til å bli et autokrati. Han ødelegger landet.

litt mye generalisering kansje ?? Det er ikke som de hadde mye å velge mellom.. Og enkelte mennesker stemmer av praktiske årsaker. Hvis de med stor formue stemmer Republikaner, da kan man si at de tenker kritisk faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (21 minutter siden):

Unødvendig å gå på person.

Synes du utviklingen vi har sett i verden de siste årene er bra? En utvikling som påvirker alle land i større og større grad. At det må en stor forandring til, det må vi alle være enig i. Og for å få til det så trengs det tydelige og sterke ledere.

Går ikke etter personen. Prøver bare forså hatet bak. Les hva denne personen har skrevet,så er tydeligvis ALT galt,mens Trump er en slags frelser. Noe som ikke kunne vært lenger fra sannheten. Mer inkompetent person til å lede den vestlige verden har man aldri sett maken til. Bare det å ha en ikke folkevalgt  med tydelige nazistiske trekk til å ta snarveien inn i det hvite hus er helt katastrofe.

Forstår heller ikke hvordan en Nordmann kan hylle det som skjer i USA,da de aller fleste i Norge har det så godt,noe de fleste Amerikanere bare kan drømme om. Vitner om ignoranse og et slags personlig nederlag og fortvilelse fremfor nasjonen Norge og den generelle befolkningen. Vi er ikke de rikeste i verden lenger. La det slippe. At Trump er lederen i USA vil heller ikke gjøre boligmarkedet noe enklere for Normdenn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (2 minutter siden):

Går ikke etter personen. Prøver bare forså hatet bak. Les hva denne personen har skrevet,så er tydeligvis ALT galt,mens Trump er en slags frelser. Noe som ikke kunne vært lenger fra sannheten. Mer inkompetent person til å lede den vestlige verden har man aldri sett maken til. Bare det å ha en ikke folkevalgt  med tydelige nazistiske trekk til å ta snarveien inn i det hvite hus er helt katastrofe.

Forstår heller ikke hvordan en Nordmann kan hylle det som skjer i USA,da de aller fleste i Norge har det så godt,noe de fleste Amerikanere bare kan drømme om. Vitner om ignoranse og et slags personlig nederlag og fortvilelse fremfor nasjonen Norge og den generelle befolkningen. Vi er ikke de rikeste i verden lenger. La det slippe. At Trump er lederen i USA vil heller ikke gjøre boligmarkedet noe enklere for Normdenn.

Ser hat fra alle kanter nå for tiden. Og må også si at jeg begynner å gå ganske lei av alt oppstyret rundt Trump og hvordan media holder på og bidrar til enda mer hat.

Selv prøver jeg å se saker fra flere kanter, og vi bør ikke ta noen forhastede beslutninger rundt noe akkurat nå i denne kaotiske tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 11.2.2025 den 2.16):

jantelov i Norge

Hva har "jantelov" med saken å gjøre?

Er det "jantelov" hvis man misliker Hitler også?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubiquiti skrev (På 11.2.2025 den 7.36):

President Trump utfører politikken han er valgt på av det amerikanske folk.

Tuller du nå?

Trump gikk til valg på å redusere statsgjelden. Nå er planen å øke den noe ekstremt de neste årene.

Trump gikk til valg på å slutte å finansiere kriger i utlandet. Han har oversvømmet Israel med krigsstøtte.

Trump gikk til valg på å få ned prisene. Nå stiger de.

Trump gikk til valg på å få slutt på krigen i Ukraina på 24 timer. Den pågår fortsatt.

Hvis man fortsatt tror på denne fascistklovnen så vet jeg ikke hva man bør kalles...

MAGA.thumb.jpg.3c143c45cc8071a318bae5215a404bbc.jpg 

Sitat

Jeg skjønner at det er uvant for stemmekveget å se fra en politiker, så det er vanskelig å forstå hva som skjer. 😊 Heldigvis er det amerikanske folket fornøyd så resten av verden betyr ingenting.

Interessant at du snakker om stemmekveg, da Trump i skjulte opptak omtalte velgerne sine nettopp på den måten, og han sa de var idioter.

Sitat

Han fikk alt han ville fra Mexico og Canada. Tollen er utsatt en måned så lenge disse kjenner sin plass og oppfyller kravene.

Hva? Det Canada gjorde er noe som ble besluttet for lenge siden. Det viser seg at Trump er en elendig forhandler. Vi husker jo da han forhandlet med Taliban og ble fullstendig overkjørt og la seg på rygg for dem. På samme måte legger han seg nå på rygg for Putin. Helt utrolig.

Sitat

Påstander om å være den mest korrupte presidenten i USAs historie mangler dokumentasjon.

Det første han gjorde var å gi ut en shitcoin som han svindlet fansen sin med.

LOL.

Endret av jabx
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (På 14.2.2025 den 15.17):

Hvis han fikk ledere til å begynne å holde allerede inngåtte avtaler så er det faktisk å vinne.

Hvilke avtaler?

Du mener avtalen han rakket ned på og idiotforklarte her om dagen, og som det viste seg at var han selv som hadde fremforhandlet i 2020? LOL.

Sitat

Alt som skjer er etter mandatet han har fått fra det amerikanske folk. Du må sette deg inn i hva som faktisk foregår.

Åja.

Trump gikk til valg på å redusere statsgjelden. Nå er planen å øke den noe ekstremt de neste årene.

Trump gikk til valg på å slutte å finansiere kriger i utlandet. Han har oversvømmet Israel med krigsstøtte.

Trump gikk til valg på å få ned prisene. Nå stiger de.

Trump gikk til valg på å få slutt på krigen i Ukraina på 24 timer. Den pågår fortsatt.

Hva sa du om å sette seg inn i hva som foregår, sa du?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (På 15.2.2025 den 14.48):

Frp har slik politikk. Leser man partiprogrammet deres , finner man ut hva de mener og står for. Partiprogrammet til AP er så diffust, at du forstår om mulig enda mindre etter at du har lest det. Det er bare full av uklare svar og selvmotsigelser.

Hvilke selvmotsigelser?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AdonisFFM skrev (På 15.2.2025 den 14.52):

Selv om jeg også må si at jeg nyter mye av det Trump gjør, så vil jeg vel neppe kalle hans motstandere for "venstrevridde marxister".  Det overveldende flertall av Trump-hatere er liberale absolutister som stort sett tilber det korporate hegemoniet i symbiose med et gjennomkorrupt statsapparat.

Eh, troller du nå? Trump er den som har et gjennomkorrupt statsapparat. Trump er korporatisten og facsisten som med oligarkene sine søker absolutt makt. Litt som Putin.

Sitat

Sier ikke at Trump er Marxist, eller at jeg er det, men det er et gjennomgående trekk med de fleste Trump-hatere at de sterkt misliker både den vanlige skattebetaler og de som står utenfor byråkratiet.  Ironisk nok tror jeg ikke engang Trump skjønner dette og innbiller seg vel at han bekjemper "sosialister" når det i bunn og grunn handler om liberale kapitalister i 95% av tilfellene.

Hva er det du snakker om? Misliker den vanlige skattebetaler?! Alle som sitter her på forumet er sannsynligvis vanlige skattebetalere. Skal vi liksom mislike oss selv?

Du er rimelig bortreist i toppen hvis du tror Trump, fyren som driter på en gulldass, representerer vanlige skattebetalere. Tvert imot, han ønsker at vanlige folk skal lide og få enda dårligere leve- og arbeidskår.

Sitat

Det har likedan vært undersøkelser på stemmemassen og inntekt. I USA er det kommuner med høyest inntekt som har flest folk som stemte på Kamala. Og de mer utarmede stedene har ofte størst vekst av Trump-velgere. De liberale eliten har jo som oftest en "forklaring" på dette også og det er at disse folkene er "dumme", "kunnskapsløse" eller rett og slett ikke vet sitt eget beste. 

Ja, de mest utarmede stedene der folk er kunnskapsløse er de som stemmer på Trump. Som Hitler, så klarer Trump å lure disse.

Sitat

I disse dager ser en jo det samme i Europa. Det er arbeiderklasse som har drevet en framvekst av "høyre-krefter" i Europa. Lederen i Slovakia, som ble skutt av en pro-Ukrainsk aktivist er også en sosialist.

Nei, fremveksten skyldes at mange har latt seg lure av løgnpropaganda. Akkurat som Hitler får Trump og andre fascister folk til å stemme imot sine egne interesser.  

AdonisFFM skrev (På 15.2.2025 den 14.54):

Den liberale verdensordenen er på vei imot å få et banesår. Hva Trump gjelder så er min fiendes fiende min venn. 

Ja vi har skjønt at du hater demokrati og frihet.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 6.3.2025 den 12.44):

Det uthevede her må du nesten forklare nærmere? Du snakker om kjønnsuttrykk som er noe helt annet. Hva slags tredje kategori?

Du tenker også at man skal la være og teste om folk genetisk er mann eller kvinne. Da står man igjen med kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Kjønnsuttrykk som i fenotypisk (biologisk-fysisk) uttrykk - ikke som i sosialt kjønnsuttrykk (hvordan man kler seg og oppfører seg).

Det må finnes minst én ekstra kategori da, der man uttrykker at det kan være inkontinens mellom hva man er genetisk og fysisk - nettopp for å vise st det ER noe som ikke er hverken det ene eller det andre. Dette trenger derimot ikke bødvensigvis oppgis i et pass (med mindre personen ønsker dette). I medisinsk journal: Ja. 

Ja, jeg synes at genetisk testing generelt er for invasivt mtp at det er veldig personlig informasjon. Er det gode grunner for å teste, så skal man selvfølgelig gjøre det, men jeg synes ikke at "bare for å vite" er god nok grunn.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 8.3.2025 den 11.12):

Det er demotiverende å høre på x-antall parti ledere fortelle  hvordan og hva som er best for Norge. 

Det er ganske demotiverende å lese hvordan enkelte som ikke bor i usa og har null muligheter til å bosette seg i usa, jubler over hvor fantastisk det er at usa har fått en president som skal «sette usa først» og lage helvete økonomisk og sikkerhetsmessig for resten av verden. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...