Gå til innhold

Norge er ikke klar for en tøff leder som Trump

SigurdSeim

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (På 8.3.2025 den 11.29):

litt mye generalisering kansje ?? Det er ikke som de hadde mye å velge mellom.. Og enkelte mennesker stemmer av praktiske årsaker. Hvis de med stor formue stemmer Republikaner, da kan man si at de tenker kritisk faktisk

Jeg kjenner noen som stemmer på Trump fra mine år i usa. De er ekstremt kristne og veldig rike. Self made, ikke utdannede. De stemmer for lommeboka og for moralske verdier, som er latterlig når landet nå styres av to menn som vel har 19 unger fordelt på 8 kvinner mellom seg. Verden vil bedras. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (42 minutter siden):

Jeg kjenner noen som stemmer på Trump fra mine år i usa. De er ekstremt kristne og veldig rike. Self made, ikke utdannede. De stemmer for lommeboka og for moralske verdier, som er latterlig når landet nå styres av to menn som vel har 19 unger fordelt på 8 kvinner mellom seg. Verden vil bedras. 

ja enig med siste setningen din. Men som sagt, mange med penger vil stemme Trump av pratiske årsak. Ikke at jeg er nødvendigvis enig, bare at jeg forstår hvorfor...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (Akkurat nå):

ja enig med siste setningen din. Men som sagt, mange med penger vil stemme Trump av pratiske årsak. Ikke at jeg er nødvendigvis enig, bare at jeg forstår hvorfor...

Jeg forstår også hvorfor folk som overhode ikke er avhengig av noe som helst fra den amerikanske stat fordi de har gedigne formuer og tjener søkkmye penger, velger å stemme på en fyr som vil kutte i alle offentlige utgifter og bruke de sparte pengene på å gi skattelette på pengene de tjener. At mennesker som kaller seg kristne synes det er ok begriper jeg derimot ikke. Eller, jeg begriper ikke at noen mennesker synes det er ok, uavhengig av livssyn. 

egentlig har jeg vel større forståelse for de som er lutfattige og mangler kunnskap til å forstå at Trump lurer dem trill rundt, når de stemmer på ham de tror skal gjøre et ganske kjipt liv bedre, enn for de som allerede har mer enn nok og stemmer for å få enda mer, på bekostning av dem som har lite og ingenting. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår også hvorfor folk som overhode ikke er avhengig av noe som helst fra den amerikanske stat fordi de har gedigne formuer og tjener søkkmye penger, velger å stemme på en fyr som vil kutte i alle offentlige utgifter og bruke de sparte pengene på å gi skattelette på pengene de tjener. At mennesker som kaller seg kristne synes det er ok begriper jeg derimot ikke. Eller, jeg begriper ikke at noen mennesker synes det er ok, uavhengig av livssyn. 

egentlig har jeg vel større forståelse for de som er lutfattige og mangler kunnskap til å forstå at Trump lurer dem trill rundt, når de stemmer på ham de tror skal gjøre et ganske kjipt liv bedre, enn for de som allerede har mer enn nok og stemmer for å få enda mer, på bekostning av dem som har lite og ingenting. 

jeg tror det er litt sånn i mange deler av verden, inkludert Norge.. Folk som tenker kun på egeninteresse når de stemmer...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (24 minutter siden):

Og mange av dem angrer nok nå. Ikke bare fordi det er kaos rundt det meste, men også fordi at dette mest sannsynlig vil ramme dem selv. Stabilitet er som regel godt for lommeboka, mens den usikkerheten som er nå ikke er det. For eksempel tollkrigen. Det vil være noen få som tjener på det, men for de fleste, også rike, er det dårlig butikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 time siden):

Det er ganske demotiverende å lese hvordan enkelte som ikke bor i usa og har null muligheter til å bosette seg i usa, jubler over hvor fantastisk det er at usa har fått en president som skal «sette usa først» og lage helvete økonomisk og sikkerhetsmessig for resten av verden. 

De får det godt i USA nå. Forstår ikke at USA skal være sikkerhetsgaranterist for Europa når de bor helt annet sted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (2 timer siden):

De får det godt i USA nå. Forstår ikke at USA skal være sikkerhetsgaranterist for Europa når de bor helt annet sted. 

Hvem får det godt, og hvorfor? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (3 timer siden):

De får det godt i USA nå. Forstår ikke at USA skal være sikkerhetsgaranterist for Europa når de bor helt annet sted

Slike var det mange som tenkte i 1938 og 1939 ja. Forøvrig, så er USA delvis ansvarlig for tilstanden Europa er i, blant annet for å bruke lobbyvirksomhet til å svekke forsvarsindustriene i Storbritannia og Canada. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (6 timer siden):

De får det godt i usa nå?? Hvem? De rike, kristenfundamentalistene? Du er klar over dette ikke kun handler om nato og sikkerhet? Uansett er det rimelig sært å sitte i Norge og heie på en politikk som svekker norsk økonomi og sikkerhet og synes «America first» er kult og bra, når det rævkjører resten av verden sikkerhetsmessig, og hele verden - inkludert usa - økonomisk. Til og med Trump sier jo nå at resesjon er ganske sannsynlig. Noe sier meg at planen hans er å rævkjøre usa såpass at han kan erklærte nasjonal krise og avlyse mellomvalgene. Det er jo 100% det som Project 25 mener man skal gjøre - bryte ned samfunnet og bygge opp et samfunn hvor rike, hvite menn styrer, hvor kvinner skal tilbake til kjøkkenbenken, og ingen lengre kan være åpent noe annet enn heterofile. 

Og dette er det folk i Norge som jubler for. Ikke er det bra for Norge. Ikke er det bra for Europa. Og ikke er det bra for mer enn enn liten fraksjon amerikanere. Please fortell meg logikken. 

Endret av HSV50
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...