Gå til innhold

Familievernkontoret tilhørighet til kirken

Agatha

Anbefalte innlegg

Ser at familievernkontorene tilhører stiftelsen Kirkens familievern. Ser også at det er obligatorisk med mekling her ved skilsmissee med barn involvert. Jeg ønsker ikke å ha mekling hos en stiftelse med religiøs tilknytning. Er det virkelig riktig at staten kan pålegge dette når man ønsker å bryte opp med hverandre? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Det sagt så er det ikke et snev av religiøst preg i meklingen, så i praksis har det null betydning. 

Anonymkode: a5ebf...725

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (10 minutter siden):

Ser at familievernkontorene tilhører stiftelsen Kirkens familievern. Ser også at det er obligatorisk med mekling her ved skilsmissee med barn involvert. Jeg ønsker ikke å ha mekling hos en stiftelse med religiøs tilknytning. Er det virkelig riktig at staten kan pålegge dette når man ønsker å bryte opp med hverandre? 

Jeg har ikke noe å komme med dessverre, men det var jo en veldig interessant problemstilling. Merkelig at FVK skal være driftet av religiøse organisasjoner, når det er lovpålagt mekling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agatha skrev (14 minutter siden):

Du vil ikke merke forkynning av noe slag under meklingen. Det betyr absolutt ikke noe som helst.

Anonymkode: 943e1...c0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke noe å komme med dessverre, men det var jo en veldig interessant problemstilling. Merkelig at FVK skal være driftet av religiøse organisasjoner, når det er lovpålagt mekling.

Ikke sant? Gudstjeneste på julaften i skolen avskaffes, men obligatorisk mekling må tas hos noen som er knyttet til kirken. Dobbeltmoral.

Anonymkode: e64c1...432

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil ikke merke forkynning av noe slag under meklingen. Det betyr absolutt ikke noe som helst.

Anonymkode: 943e1...c0d

Det spiller vel ingen rolle, det? Det er ikke innenfor at en pålagt tjeneste drives av kirken. Kristne har vel også enkelte holdninger som avviker fra holdningene til ateister, humanister, muslimer, åsatroere, buddhister og så videre. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det spiller vel ingen rolle, det? Det er ikke innenfor at en pålagt tjeneste drives av kirken. Kristne har vel også enkelte holdninger som avviker fra holdningene til ateister, humanister, muslimer, åsatroere, buddhister og så videre. 

Familievernkontorene ligger vel under Budfir

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familievernkontoret generelt drives av Bufdir. Det har ingen tilknytning til kirken.

Det er noe som heter stiftelsen Kirkens Familievern. Antakeligvis varierer tilbudet utifra kommunen du bor i.

Tilknytningen skal uansett ikke ha noe å si for tilbudet.

Anonymkode: a1557...3e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja. Det sagt så er det ikke et snev av religiøst preg i meklingen, så i praksis har det null betydning. 

Det samme kan du si om røde kors. Det er fortsatt ukomfortabelt for en ikke-troende å måtte gå igjennom kirka. 

Familievern kontorer er mer bissart, seperasjon mellom stat og kirke er vel nedfelt i Grunnloven og rart denne praksisen ikke har vært i søkelyset 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg googlet fvk Trondheim så er det første som kommer opp Budfir, og der kan en manøvre seg videre til Trondheim. Så det stemmer jo ikke det du sier.

Anonymkode: 94730...eb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke sant? Gudstjeneste på julaften i skolen avskaffes, men obligatorisk mekling må tas hos noen som er knyttet til kirken. Dobbeltmoral.

Når var det skolegudstjeneste på julaften??? 

Anonymkode: f10be...6ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der vi bor blir en videre inn på budfir

Anonymkode: 32e52...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg googlet fvk Trondheim så er det første som kommer opp Budfir, og der kan en manøvre seg videre til Trondheim. Så det stemmer jo ikke det du sier.

Anonymkode: 94730...eb0

Jada, så må du leite inne på selve siden om fvk i Trondheim og det er her det står at denne stiftelsen eier kontoret i Trondheim. Kanskje det er mye mer sånt i samfunnet enn man er klar over? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agatha skrev (5 timer siden):

Å herregud 🙈 Virkelig?? Redd for å bli frelst? Redd for å bli straffet for at du skiller deg? Har lest mye dumt, å dette var noe av det dummeste. 

Anonymkode: bab36...588

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jane78 skrev (18 minutter siden):

Det samme kan du si om røde kors. Det er fortsatt ukomfortabelt for en ikke-troende å måtte gå igjennom kirka. 

Familievern kontorer er mer bissart, seperasjon mellom stat og kirke er vel nedfelt i Grunnloven og rart denne praksisen ikke har vært i søkelyset 

Jeg er ateist, har likevel ikke noe problem med det så lenge det ikke påvirker tilbudet på noen måte, og det gjør det ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...