Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er sååå lei. 

Handler ofte om at jeg mangler en del sånn kosmetikk, ting som jeg må ha. 
Jeg betaler inn en del på gjeld, så ender det med at jeg tar opp ny gjeld. Helt sånn luksusfellen. 
Hva er ditt beste triks for å å spare, og ha igjen lønn når lønna kommer?? Det har aldri skjedd jeg har igjen lønn. Nå får jeg lønn 31, og har 35 kr på konto. Har alt av mat og sånn, men er så lei av at jeg ikke har igjen.. 

Anonymkode: d830e...c3b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid stilt meg selv spørsmålet "er det verdt det?". Og aldri "har jeg råd?" 

Om du forstår forskjellen? 

Anonymkode: ae978...be6

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva bruker du lønna på?

Anonymkode: ee7c0...173

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper du sminke hver mnd??

Anonymkode: 90307...d29

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Sliter her også, mest fordi det går uanstendig mye til mat når jeg går innom daglig. Men også fordi jeg har gjort mange større innkjøp til hus og hage de siste to årene. Jeg går ikke i minus og har ingen kreditt, men jeg ender alltid med å ta ut igjen det jeg har satt til sparing. Jeg er nazi på å ikke ta ut fra kontoen for uforutsette ting, den får stå. Sparing til andre ting ble det aldri noe av. Nå har jeg lært meg at jeg trenger faktisk aldri å "gå og kikke litt" i butikker. Alltid noe som frister. Jeg går innom kjøpesenter kun når jeg må ha noe derfra. Kosmetikk googler jeg og bestiller enten billigst mulig av det jeg trenger eller finner noe som passer på normal. Rydder garderoben når jeg tror jeg trenger litt nye klær. Viser seg hver gang at jeg har mye jeg aldri har gått i og følgelig trenger jeg intet nytt.. Ukeshandler middager, men supplerer titt og (for) ofte enda underveis i uken. Skal bli bedre 😅

Anonymkode: cb334...6c8

• Liker 5
Skrevet

Hva kosmetikk er det du trenger? Jeg kjøpte akkurat en vesentlig billigere ansiktskrem fordi den jeg normalt bruker ikke er på salg om dagen, og jeg nekter å betale full pris. 
Her går det mye i Normal og tilbud på apoteket, og det får være godt nok. Jeg har en del jeg ikke tåler også, men finner normalt noe som fungerer. 

Kan du gi deg selv ukelønn? Fast trekk bort 31. også får du gitt med penger en gang i uken? 

Lett her også at det går litt mer de første dagene etter lønning noen ganger, men ikke hver måned, og er oftere hvis det for eksempel er kronesmarked eller noe hvor vi kjøper inn en del for å ha over tid. Så kan se det går noe mer de første dagene, men nå er det straks lønn igjen for deg, og da hadde jeg prøvd noen nye tiltak, som ukeslønn, eller kun bruke kontanter. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må komme ovenpå før du kan kjøpe noe som helst unødvendig. 

Anonymkode: b6ed1...d37

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel ikke kosmetikk du blakker deg på? Hva tjener du og hva har du av faste utgifter?

Anonymkode: 2130d...45c

AnonymBruker
Skrevet

Lol, kosmetikk og "ting som jeg må ha" hører ikke sammen i samme setning. Det er ingen som dør uten å kjøpe kosmetikk :)

Anonymkode: 851ee...9f7

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Til og med da jeg var på AAP og hadde 170 000 i inntekt, så hadde jeg jo råd til å unne meg litt kosmetikk, så det må jo være andre ting pengene går til. Med mindre du kjøper for tusenvis hver måned..

Anonymkode: 2130d...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde også jeg måtte ha masse kosmetikk, og har et spare-prosjekt på gang nå som få meg til å innse at jeg ikke trenger så mye.

Får tretinoin på resept, koster typ 300 kr. Mye bedre enn alt du får av retinol uansett og jeg har hatt min tube i snart 1 år. Bruker en god fuktighetskrem som fungerer for min hud. Har 2 stk nå som det er vinter fordi jeg trenger en tykkere en når det er minusgrader ute. La roche posay. Også har jeg en solkrem som jeg passer på å kjøpe når den er på tilbud til typ 159 kr, vanligvis. Jo, og en rens fra cerave.

Av sminke har jeg 1stk concealer, 1 brynsmaskara, 1 maskara, 1 kajal og 1 blush til hverdags. 1 fundation typ maybelline for spesielle anledninger, og en contour-stick som var på tilbud på makeup mekka.

Øyenskyggepaletter går aaaaaldri tomme, har noen fra tidligere og har ikke kjøpt ny på mange år.

Alt dette har jeg i mange mange mnd. Trenger kanskje påfyll hver 4-6 mnd på krem og solkrem, resten har jeg i 6 mnd til 1 år når det går ut på dato 🤷🏼‍♀️ og ja, jeg er i overkant opptatt av hudpleie og sminke og ser alltid fresh ut.

Anonymkode: 00f1f...86e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og jeg er sååå lei. 

Jeg betaler inn en del på gjeld, så ender det med at jeg tar opp ny gjeld. Helt sånn luksusfellen. 
Hva er ditt beste triks for å å spare, og ha igjen lønn når lønna kommer?? Det har aldri skjedd jeg har igjen lønn. Nå får jeg lønn 31, og har 35 kr på konto. Har alt av mat og sånn, men er så lei av at jeg ikke har igjen.. 

Gå gjennom kontoutskriftene. Jeg har alltid hatt sparekonto så dersom det glir ut litt så har jeg penger i reserve. Jeg har nettopp brukt 6000 på vaskemaskin og 6000 på å betale for eksamen (privatist for den som lurer). Står minus 4000 kr på kredittkortet nå, men venter på studielånet. Enten så betaler sparekontoen for det eller så kommer studielånet før den femtende. Sparekonto sparekonto sparekonto.. beste du kan ha

Anonymkode: b5380...e5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta ansvar for dine handlinger som alle andre voksne mennesker.

Lag et budsjett og hold deg til det, ta gjerne ukes handler kontra ofte turer på butikken, ta med matpakke på jobb istedenfor å handle i kantina. 

Anonymkode: c4be8...d95

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du føler nok at du ha dette, men det stemmer ikke. Bruk opp alt du faktisk har, og ta en ordentlig gjennomgang på alle produktene du bruker. Hva er faktisk nødvendig, hva kan byttes ut med andre rimeligere produkter og hva kan tas helt bort.

Og er inntekten din faktisk tilstrekkelig for å leve slik du gjør? For hvis den ikke er det, må du enten kutte ut ting eller øke inntekten din.

Anonymkode: 70bbb...3ac

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har en nabo på 94 år og hun sier alltid at man ikke skal bruke penger unødvendig når man nylig har fått lønn, men de siste dagene før neste lønn. For da vet man alltid hva man har å rutte med. Det er en god leveregel!

Anonymkode: 43962...50e

Det lærte jeg hjemme 🙂. Det nødvendige av klær, sko osv ble alltid kjøpt siste helg før lønning. Veldig smart.

Anonymkode: 4c31e...7a4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle som styrer sin egen privatøkonomi kan ha nytte av et helt enkelt likviditetsbudsjett i regneark. Det finnes maler som kan lastes ned gratis på nettet. Regnskap er også et pluss for å følge med på hva du bruker pengene på.

Det er få som absolutt må kjøpe kosmetikk som sådan, med mindre det er medisinske grunner. Så de pengene kan du stort sett spare. Men om du ønsker å bruke penger på kosmetikk så er det mest sannsynlig en lang rekke andre poster du kan kutte helt- eller delvis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tom over to uker før lønn, og så får jeg barnetrygd som jeg må leve på resten av måneden. Kjøper ikke kosmetikk hver måned, og aldri klær, osv. Jeg skulle ønske jeg gikk tom et par dager før lønn 🙈

Anonymkode: 20254...e16

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg er sååå lei. 

Kosmetikk er ting du må ha? 

Anonymkode: 4e971...942

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...