Gå til innhold

Rettigheter ang bil står på ektemann (snart ex) jeg har betalt og disponert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg lurer på mine rettigheter ang bil. Pga betalingsanmerkninger har jeg ikke hatt mulighet til å disponere billån selv, dermed har min ektemann (snart ex, vi skal skilles) tatt opp lån, jeg har betalt han fast i mnd for husholdning og bil. Jeg har betalt eu kontroll nylig og har betalt for reperasjoner osv på denne bilen. Nå truer han med å ta fra meg kjøretøyet, har jeg noe som helst rettigheter her eller kan han bare gjøre dette?

Anonymkode: fc250...bf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. 
jeg lurer på mine rettigheter ang bil. Pga betalingsanmerkninger har jeg ikke hatt mulighet til å disponere billån selv, dermed har min ektemann (snart ex, vi skal skilles) tatt opp lån, jeg har betalt han fast i mnd for husholdning og bil. Jeg har betalt eu kontroll nylig og har betalt for reperasjoner osv på denne bilen. Nå truer han med å ta fra meg kjøretøyet, har jeg noe som helst rettigheter her eller kan han bare gjøre dette?

Vil legge til at jeg har ingen bevies for at jeg har betalt for bilen da jeg har overført et fast beløp til han i mnd for alt som har med hus/barn/bil å gjøre og andre ting har blitt tatt på Vipps f.eks. eneste Jeg har bevis på er at jeg betalte for eu kontroll nylig

Skrevet

Alt dere eier, eier dere sammen. Hvem som har betalt for bilen er akkurat like irrelevant som hvem som står som eier. Dere må dele det dere har. Du kan argumentere for at du får bilen, men da skal han ha tilsvarende. Evt må bilen selges og salgssummen deles. 

Med mindre du anskaffet bilen før dere var gift. Isåfall har han en god sak som registrert eier av bilen. Om du har betalingsanmerkninger vil bilen uansett kunne kreves av de du skylder penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (Akkurat nå):

Alt dere eier, eier dere sammen. Hvem som har betalt for bilen er akkurat like irrelevant som hvem som står som eier. Dere må dele det dere har. Du kan argumentere for at du får bilen, men da skal han ha tilsvarende. Evt må bilen selges og salgssummen deles. 

Med mindre du anskaffet bilen før dere var gift. Isåfall har han en god sak som registrert eier av bilen. Om du har betalingsanmerkninger vil bilen uansett kunne kreves av de du skylder penger.

Bilen er anskaffet før vi ble gift dessverre, da er det ingenting jeg kan gjøre? 

Skrevet

Snakk med advokat!!!

Jeg regner med at du skal "spare" de kronene det koster å snakke med en som kan dette = person med juridisk spesialkompetanse.  Det ER ikke sånn at du får riktige svar med to streker under når du stiller spørsmålet på et nettforum hvor du har null kontroll på hvilken kompetanse folk har. Du risikerer at du - for å spare noen kroner på advokat - sitter igjen med mindre enn du har krav på etter bruddet, fordi du trodde på det som ukyndige skrev på nett. 

Så igjen: kontakt advokat i morgen den dag! Da får du vite hva som gjelder og hva som er korrekt framgangsmåte når dere nå skal dele verdiene av boet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Tufsla&Vifsla skrev (1 time siden):

Snakk med advokat!!!

Jeg regner med at du skal "spare" de kronene det koster å snakke med en som kan dette = person med juridisk spesialkompetanse.  Det ER ikke sånn at du får riktige svar med to streker under når du stiller spørsmålet på et nettforum hvor du har null kontroll på hvilken kompetanse folk har. Du risikerer at du - for å spare noen kroner på advokat - sitter igjen med mindre enn du har krav på etter bruddet, fordi du trodde på det som ukyndige skrev på nett. 

Så igjen: kontakt advokat i morgen den dag! Da får du vite hva som gjelder og hva som er korrekt framgangsmåte når dere nå skal dele verdiene av boet. 

Tusen takk for tips, jeg skal absolutt gjøre dette! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye av lånet står igjen, og hva er bilen verdt i dag?

Anonymkode: 1e17e...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye av lånet står igjen, og hva er bilen verdt i dag?

Anonymkode: 1e17e...a41

Er ikke sikker på hvor mye som er igjen da alt har stått på han, men er rett over 100k regner jeg med, bilen er nok verdt mindre enn hva som er igjen på lånet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er ikke sikker på hvor mye som er igjen da alt har stått på han, men er rett over 100k regner jeg med, bilen er nok verdt mindre enn hva som er igjen på lånet.

Hvorfor vil du ha den da? Da må du jo overta lånet også selvsagt. 

Anonymkode: 469d3...dbf

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La han bare beholde bilen. Og lånet selvsagt, siden det står på han og dere skaffet bilen før dere giftet dere. 

Anonymkode: 09c6a...4b2

• Liker 1
Skrevet

Er bilen verdt mindre enn lånet bør du jo være glad for han tar bilen. 
vil du krangle på deg ekstra lån ? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...