Gå til innhold

Halalslaktet kylling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skaper det ikke et enormt stress for kyllingene? Det må da forringe kvaliteten på kjøttet når man stresser dem så mye? Er det ikke mye bedre for kyllingene, og for kjøttkvaliteten, å raskt ta livet av dem?

Er det noen som vet innholdet i bedøvelsen, og hvordan det påvirker kjøttkvaliteten?

Anonymkode: ad92b...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I norge slaktes det på samme måte, halal eller ei. Eneste forskjell er ved halalslaktingen står det en cd spiller med en halalbønn på repeat. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste at halalkyllingene skulle få vokse saktere og ha bedre plass rundt seg. Er ikke det egentlig noe man bør etterstrebe for alle kyllinger?

Anonymkode: 50dd6...078

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste at halalkyllingene skulle få vokse saktere og ha bedre plass rundt seg. Er ikke det egentlig noe man bør etterstrebe for alle kyllinger?

Anonymkode: 50dd6...078

Det har det aldri vært snakk om. Muslimene ønsker å kutte strupen uten bedøvelse og la dyret blø sakte ihjel. Kun norsk lov gjør at de foreløpig ikke har fått presset dette igjennom. 

Anonymkode: a547e...608

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Dagsrevyen fortalte de at det er fire rettroende muslimer som tar på hver eneste kylling og leser en bønn for dem. Kyllingene henger oppned etter føttene. Jeg tenker at dette må skape et voldsomt stress som vil forringe kjøttkvaliteten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært forbudt med halal slakting uansett hvilket dyr det er.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt grusomt. Rett og slett. 

Anonymkode: ce251...537

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det ikke i utgangspunktet er et problem at noen leser en bønn for dyrene mens de dør.

Problemet er at norsk lov påbyr bedøvelse for alle dyr som skal slaktes, mens halalslakting foregår uten bedøvelse. Det bør derfor enkelt forbys av dyreetiske grunner! 

Anonymkode: c8e20...1c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste forskjellen er at lokalet rengjøres før slakt (positivt), og at en imam sier en bønn (nøytralt).

Denne tråden blir veldig spennende å følge. Er vell mange som skal boikotte kylling nå som det "muslimfôr". 🤣🤣🤣

Anonymkode: 3ea25...4fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt grusomt. Rett og slett. 

Anonymkode: ce251...537

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På Dagsrevyen fortalte de at det er fire rettroende muslimer som tar på hver eneste kylling og leser en bønn for dem. Kyllingene henger oppned etter føttene. Jeg tenker at dette må skape et voldsomt stress som vil forringe kjøttkvaliteten. 

"Vanlig" slakt gjøres på nøyaktig samme måte.

Tough cookie skrev (7 minutter siden):

Skulle vært forbudt med halal slakting uansett hvilket dyr det er.

Hvorfor?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kyllingen blir slaktet på samme vis som ikke halal. Er bare den bønnen som blir kjørt over høytalerne. Det gjelder alt kjøtt som er slaktet halal.

Anonymkode: 9934b...1c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne tråden blir veldig spennende å følge. Er vell mange som skal boikotte kylling nå som det "muslimfôr". 🤣🤣🤣

Utifra innslaget på Dagsrevyen virket det som at et annet, norsk slakteri også hadde holdt på med noe av det samme i flere år, men det slakteriet var ikke godkjent av norske muslimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke i utgangspunktet er et problem at noen leser en bønn for dyrene mens de dør.

Problemet er at norsk lov påbyr bedøvelse for alle dyr som skal slaktes, mens halalslakting foregår uten bedøvelse. Det bør derfor enkelt forbys av dyreetiske grunner! 

Anonymkode: c8e20...1c1

Dette er helt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den eneste forskjellen er at lokalet rengjøres før slakt (positivt), og at en imam sier en bønn (nøytralt).

Lokalet må selvsagt rengjøres uansett. Men ellers - du har rett, dette har ingen betydning for kyllingen i det hele tatt. Den bedøves og avlives på samme måte som all annen kylling i Norge. Det er bare at de må lønne noen ekstra personer til å be. Hvordan de klarer å be en individuell bønn for hver kylling i det tempoet går over min forstand, men det er ikke problematisk mtp dyrevelferd, i alle fall. Og ja, jeg har vært med på slakting av halalkylling selv. 

Anonymkode: 0dd07...49f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Vanlig" slakt gjøres på nøyaktig samme måte.

Hva er poenget med å kjøre dem rundt slik? Er det ikke bedre å flytte dem direkte i stedet for å kjøre dem rundt i lokalet på den måten? De må da være ekstremt stresset da?

Jeg er oppvokst på gård og da tar det kanskje 15 sekunder fra dyret hentes til det drepes. Man gjør det raskest mulig for å ikke stresse dyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nesten alle norske slakterier har bedøving med gass. Da bedøves kyllingen i transportburene, og henges først opp etter at de er bevisstløse. 
Det er også mulig med bedøvelse i strømbad. Da henges kyllingene opp etter beina i våken tilstand. Men stresset er så kortvarig (noen få sekunder) at det ikke går ut over kjøttkvaliteten. 

Anonymkode: 0dd07...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med å kjøre dem rundt slik? Er det ikke bedre å flytte dem direkte i stedet for å kjøre dem rundt i lokalet på den måten? De må da være ekstremt stresset da?

Jeg er oppvokst på gård og da tar det kanskje 15 sekunder fra dyret hentes til det drepes. Man gjør det raskest mulig for å ikke stresse dyret.

Det er helt sikkert på grunn av økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Abra skrev (24 minutter siden):

I norge slaktes det på samme måte, halal eller ei. Eneste forskjell er ved halalslaktingen står det en cd spiller med en halalbønn på repeat. 

Problemet er at vi også importerer halalkjøtt, som naturlig nok ikke blir slaktet på samme måte 

Anonymkode: 43332...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...