Gå til innhold

Dere som har mange barn/ungdommer, hvordan gjør dere med overnatting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har fire ungdommer i hus. To av de (16 og 17 år) har kjærester. Vi bor i et hus som er akkurat stort nok til oss, men har bare ett bad. Alle fire har grei størrelse på rommene sine, men vi har ikke noen egen stue til dem. Frem til nå har det fungert greit, men må opplever vi at det alltid er en eller annen på overnatting,  og i helgen har gjerne alle fire overnatting samtidig. Jeg begynner å bli sliten av å ha så mye ekstra folk i huset og matbudsjettet er sprengt så det holder. Kan ikke huske sist det bare var oss seks til middag eller at ikke stua var full av ungdommer. Så hva gjør dere andre? Begrenser dere overnatting,  eller er det fri flyt?

Anonymkode: 38b36...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen overnatter hos oss eller hos venner kjærester før de begynner å bo for seg selv/flytter ut.

Anonymkode: 04a81...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det overnatting stort sett hver helg på begge ungdommene. Ingen begrensing på det. Ofte har 16.åringen både to og tre venninner samtidig her. 
Hadde nok satt begrensing på overnatting i hverdagen hvertfall om vi kun hadde et bad - må jo være et mareritt på morningen. 

Middagsgjester har vi også, omtrent daglig. Men det syns vi bare er koselig. Har man ikke økonomi til det derimot, så hadde jeg tatt en prat med ungdommene mine og forklart det. 

Anonymkode: 28982...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen overnatter hos oss eller hos venner kjærester før de begynner å bo for seg selv/flytter ut.

Anonymkode: 04a81...91f

Wow. For et kjedelig liv dine barn får som følge av disse merkelige begrensningene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen kjærester på overnatting. Da må de finne seg eget sted å bo.

Anonymkode: 40982...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er begrunnelsen for at dere ikke tillater kjæreste på overnatting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, vi begrenser overnatting. Vi har ett bad i leiligheten, og er to store og to små, og to bonusbarn annenhver uke. Det går ikke opp.

Slik jeg forstår det er dere to voksne og fire barn, altså hvis to av tenåringene har overnatting samtidig er dere 8 pers i huset??

Anonymkode: fcfcb...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle får lov av og til, men ikke alle samtidig. Og noen ganger sier jeg ifra at vi trenger en rolig helg uten besøk. Det må være lov.

Anonymkode: d3843...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fri flyt, men vi har bare ett hjemmeboende barn. Det er så stor aldersforskjell mellom våre at det ikke har vært noe problem.

Vi har hatt regel på kjærester, at de skal ha vært sammen minst 6 måneder før overnatting og ingen av guttene hadde forhold av den varighet før de flyttet hjemmefra. 

Jeg tenker at når man er så mange som dere, må man innføre noen begrensninger. Både av hensyn til hverandre og til økonomi. 

Anonymkode: 22596...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to store barn(12 og 17) og det er egentlig nesten aldri overnatting her. Min eldste har heller ikke kjæreste, jeg ser jo at om det var sånn så ville vi fått spørsmål. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha ekstra voksne i huset sånn hele tiden.

Tenker at dere ikke kan ha folk på overnatting hele tiden. Dere må sette ned foten, de kan vel og overnatte hos den andre(altså hos kjæresten sin) og hvis de ikke kan, hva er begrunnelsen for det? 

Det kan ikke være sånn at dere skal ha åpent hus for overnatting med fire egne barn. Og samtidig er det jo hyggelig at de vil være hos dere

Anonymkode: 74a99...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å si at f.eks. torsdag og fredag kan de ha overnattingsgjester,  men ikke de andre dagene? Med bare ett bad er det lett å forsvare. Og dere kan sove skikkelig ut på søndag uten gjester i huset. Antar at barn med overnatting ikke hadde likt at dere spradet halvnakne rundt med venner på besøk. Men det kan dere eventuelt gjøre søndag til onsdag?

Anonymkode: f62de...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også fire ungdommer, og ganske fri flyt med vennebesøk og overnattinger. Det blir imidlertid ikke like ofte som TS beskriver, i alle fall ikke overnattinger, så har ikke hatt noe behov for å begrense det. 

Anonymkode: 12961...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn (12, 14 og 16). Vi begrenser aldri overnatting så fremt vi faktisk er hjemme og ikke har planer som umuliggjør overnatting. Vi har to bad så det hjelper jo litt, men folk må bare lære seg å ta hensyn og at man ikke kan bruke en halvtime når det er mange andre i huset som også trenger å bruke badet. Vi har stor kjellerstue så de er ofte der, men uansett sitter de jo ikke oppå oss voksne så jeg skjønner ikke helt hva som er så slitsomt med å sitte i stua mens barna har besøk på et annet rom.

Jeg synes det er hyggelig at ungdommene liker å være her. Selv eldstemann har gjerne hele guttegjengen på våkenatt med gaming og film i kjellerstua (som for øvrig er uendelig mye bedre enn å feste eller henge på byen som jeg vet en del andre på hans alder gjør.) Jeg synes det er både fint og viktig å ha åpent hus og legge til rette for å være et sted ungdommen kan være, hvor det er mat, noen å være med og noen å snakke med. Det betyr selvsagt ikke at dere trenger å ha huset fullt av folk hver eneste dag eller hver eneste helg, det må dere jo kjenne på selv, men jeg tenker i alle fall at det tross alt er en begrenset periode og at dette er noe som betyr mye for dem og da betyr det mye for meg også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å si at f.eks. torsdag og fredag kan de ha overnattingsgjester,  men ikke de andre dagene? Med bare ett bad er det lett å forsvare. Og dere kan sove skikkelig ut på søndag uten gjester i huset. Antar at barn med overnatting ikke hadde likt at dere spradet halvnakne rundt med venner på besøk. Men det kan dere eventuelt gjøre søndag til onsdag?

Anonymkode: f62de...911

Overnattingsgjester torsdag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så trist 

Anonymkode: 191ac...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen i ukedagene (eller, unntaksvis...). Fritt i helgenene (fredag og lørdag). Grei råd, ellers ville vi nok tatt grep når det gjaldt mat. Men alle er godt oppdratte, så er ingen som forsyner seg grovt av den "bedre" maten"

Har 2,5 bad, da. Men likevel må vi ha regler om at hår og sminke tas på rommene, og slikt. Vanvittig med bare ett bad. 

Anonymkode: f2867...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...