Gå til innhold

Er ikke vertinnegave vanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Norja skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke en vertinnegave. En vertinnegave er ment for den som er vertskap, ikke for det aktuelle selskapet.

-

I min omgangskrets er det helt vanlig med en liten oppmerksomhet til vertskapet; fra en flaske olivenolje til designreflekser, til mer tradisjonelle ting som blomster, vin, eller sjokolade.

Men olivenolje og krydder er jo bare enda mer irriterende enn blomster. Hvor mye olivenolje bruker man, liksom? 

Jeg er blant de som bare ser dette som overflødig. Det bidrar bare til bruk og kast, overforbruk og matsvinn. 

Jeg setter mye større pris på gjester som tar initiativ til gode samtaler, nyter maten og generelt viser at de trives hos meg og vier kvelden til meg og oss. Det inkluderer å legge bort telefonen unntatt for å sjekke innom med barnevakt ect. 

Jeg måtte le litt av den refleksen 😂. Hvis noen hadde dukket opp i selskap hos meg og gitt meg en fancy refleks hadde jeg for så vidt sikkert blitt glad, siden det er en nyttig ting, men også forvirret over sammenhengen mellom middag og refleks 😂

Anonymkode: c4523...56d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En 3 retters middag med drikke og snacks senere og pynt er da betraktelig dyrere enn en 60 kroners bukett eller å gå ut å spise. Hadde ikke satt pris på en dårlige blomster, ta heller med noe spiselig enn en bukett som er død dagen etter.

Anonymkode: f844f...c35

Joda, men nå snakker jeg om en enkel tur hjem

til noen, ikke spesial middag, da ordner jeg jo nydelig bukett, gjerne en liten kake og litt godis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 11.03):

Når vi er bedt bort til venner på mat har jeg alltid med en blomsterbukett for og gi til verten. Men jeg har observert de siste årene at det er bare jeg som har med noe hvis vi er flere som er samlet. 
Jeg synes jo det er utrolig hyggelig og bli invitert og da tar man jo med noe? Eller gjør man ikke sånt lengre? Hva gjør du? 

Anonymkode: d283d...b27

Ja du er flink.

Anonymkode: 96fd1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor mye olivenolje bruker man, liksom? 

Jeg bruker olivenolje daglig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 18.58):

For en generasjon siden var det uhørt å komme tomhendt. 

Anonymkode: 11e4f...a27

Når var det? Jeg er født i 1970, og det der vertinnegavestyret var ikke vanlig der jeg vokste opp. Heller ikke vanlig da jeg ble voksen og flyttet til Oslo rundt 1990, dette er noe som har tatt litt av de siste 20 år. Unødig sløseri.

Anonymkode: 7a19c...c7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 18.21):

Selv er jeg fra østkantens vestkant. Her blir man nærmest sett ned på om man ikke har med vertinnegave. Det er kotyme i våre kretser, og det vi har vokst opp med som normen. Er jo hyggelig at gjestene viser takknemlighet over invitasjon.

Anonymkode: e8b06...342

Det skrives vel kutyme i Solveien også?  Ellers er jeg personlig fan av å uttrykke takknemlighet i ord og handling - å fortelle hvor hyggelig man synes det er, og å invitere tilbake eller ta initiativ til en annen felles aktivitet.

Anonymkode: 7a19c...c7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...