Gå til innhold

Er ikke vertinnegave vanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanlig her. Har alltid med vertinnegave. 
Bobler, sjokolade, blomsterdekorasjon eller annet jeg vet blir satt oris på.

Anonymkode: 53f8a...101

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det handler kanskje om at kvinnene vet hva som ligger bak et koselig middagsselskap av logistikk, handling, preparering, vasking, matlaging og oppvask og opprydning. Når menn inviterer er det mildt sagt oftere mer uformelt. En "sleng deg på sofaen og åpne en pils, pizzaen kommer snart" krever lite effort. 

Jeg synes det er hyggelig å bli satt pris på, enten det er vin, blomster eller en melkesjokolade. For en generasjon siden var det uhørt å komme tomhendt. Det handler om respekt og takknemlighet, ikke nødvendigvis at man bare ellllsker blomster. Jeg tror den generasjonen glemte å oppdra barna sine litt. For nå er det mange som kommer tomhendt eller ikke gir beskjed om at de ikke kommer. 

Anonymkode: 11e4f...a27

Mennene jeg kjenner er minst like gode på å arrangere selskap som kvinnene.

Anonymkode: 67be3...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (10 minutter siden):

Det er ikke alle som har kapasitet til det. I vår omgangskrets er folk i forskjellig situasjon og regner med dette gjelder de fleste frem til barna er voksne. For noen år siden var det nok meg og mannen som inviterte flest ganger, ofte dobbelt så mange ganger som andre. Pga av sykdom de siste årene har vi ikke hatt mulighet og da er det hyggelig å vise takknemmelighet til de som står ekstra på så vennegjengen kan samles. Forstår virkelig ikke hvorfor det er provoserende at folk ønsker å gjøre noe hyggelig og vise takknemmelighet ovenfor hverandre.

Dette.

Jeg har dyr som gjør at flere i vennegjengen ikke kan komme hit i selskap på vinteren grunnet kraftig allergi. En bor på ett-roms leilighet og har ikke akkurat plass til middagsselskap med mindre halvparten sitter i senga hans å spiser. For å ikke snakke om at vennekretsen min er todelt med halvparten som elsker lage mat, og halvparten som hater lage mat.

Anonymkode: 4a386...5ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar ikke med noe dersom det er vanlig hverdagsmiddag (og da ofte med barn). Eller, er det sommer kjøper jeg kanskje med noen bær. Går jeg forbi en god eplejuice fordi jeg henter en pakke på Meny samme dag, så kan jeg få et innfall om å ta med den. Men det er helt innafor å møte opp til å spise lasagne eller kjøttkaker uten en oppmerksomhet.

Dersom det er «barnefri» middag en helg, hvor man typisk legger litt mer i det, og kanskje får litt vin servert til maten, så har jeg med noe, ofte vin (vet naturligvis at gjestene liker vin i såfall). På formelle dager, som nyttårsaften eller kvelder hvor det blir servert full treretters med vin, så legger jeg mer i gaven. Det koster både planlegging, tid og logistikk å få til det, og da synes jeg en oppmerksomhet er en selvfølge.

Anonymkode: deab2...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

En 3 retters middag med drikke og snacks senere og pynt er da betraktelig dyrere enn en 60 kroners bukett eller å gå ut å spise. Hadde ikke satt pris på en dårlige blomster, ta heller med noe spiselig enn en bukett som er død dagen etter.

Anonymkode: f844f...c35

Når ble middagsgjester en transaksjon…?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 minutter siden):

Når ble middagsgjester en transaksjon…?

Når personen jeg siterte kommenterte på ar vertinnegave var dyrt.

Anonymkode: f844f...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ta med noe ubedt. Unntaket er første gangen man besøker noen, da skal man gi en liten vertinnegave. At mange nordmenn nå i moderne tid har begynt med amerikansk skikk med vertinnegave til hver middag er miljøfiendtlig og sløsete. Vi har tydeligvis for god råd og trenger noe å sløse pengene på. 

Anonymkode: d77da...a56

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gir alltid vertinnegave.

Setter stor pris på å både få å gi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 15.33):

I mine vennegjenger er det vanlig når det er en litt mer formell middag, men gjerne heller noen gode krydder/olje etc enn blomster Alle har alltid med egen vin.. 

Men er det en mer uformell kveld med middag, så tar jeg med maximum litt snacks til etter mat. 

har f.eks en venninne med et lite barn (og de fleste andre venninner barnløse), så hun inviterer ofte på middag da hun må være hjemme for å legge barnet. da foreslår jeg ofte å ta med kjøtt til middagen og hun står for tilbehør. 

Anonymkode: 6b5a0...368

Har med EGEN vin???

Anonymkode: 6a02e...26f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vertinnegaver er irriterende. Hvorfor i alle dager skal noen ta med dessert eller snacks uten at det er avtalt? Og alle jeg kjenner vet at jeg ikke liker blomster. Likevel dukker folk opp med det. Gjerne, som andre har nevnt, i en random potte eller vase som bare kommer til å ta opp plass i skapet senere.

Jeg har invitert, noe som betyr at jeg har planlagt hva vi skal spise og hvordan det skal se ut. Tenk at jeg til og med har lagt frem servietter på eget insj! 😂

Det hender jeg tar med noe, men da er det varslet på forhånd. Typ, jeg fikk en flaske vin til bursdagen min og tar den med så vi kan dele den. 

(det skal sies at jeg selvfølgelig tar med en sånn teit, meningsløs vertinnegave hvis jeg skal til noen jeg ikke kjenner eller har et mer formelt forhold til. Jeg har jo ikke vokst opp under en stein) 

Anonymkode: c4523...56d

Det er jo ikke en vertinnegave. En vertinnegave er ment for den som er vertskap, ikke for det aktuelle selskapet.

-

I min omgangskrets er det helt vanlig med en liten oppmerksomhet til vertskapet; fra en flaske olivenolje til designreflekser, til mer tradisjonelle ting som blomster, vin, eller sjokolade.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (16 minutter siden):

designreflekser

What...?😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 14.57):

Det varierer litt om jeg har med. Til litt større selskap har jeg med en blomst, og om det er lenge siden sist. 
stort sett så bytter vi på å ha selskap, så da går det opp i opp.

Syntes riktignok det er koselig å både gi og få blomster. 
Vin gir jeg aldri, og vil heller ikke ha det. 

Anonymkode: b4b33...e77

Bare litt nysgjerrig; Hvorfor gir du aldri vin? Fordi du ikke liker det? Og mange liker ikke å få blomster. Jeg gir noe jeg vet verten setter pris på.

Anonymkode: a911a...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke så vanlig i min krets. Men vi har ofte et slags spleiselag hvor alle tar med 1-3 retter hver for eksempel, da tar jeg ikke med vertinnegave. Men hvis man blir invitert til noen som står for all maten, tar jeg med noe. Tar da som regel med vin og blomster.

Anonymkode: a260c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 15.26):

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt her jeg bor. De eneste jeg har vært borti som har holdt på sånn, er et vennepar av mine foreldre, som har oppført seg som om de er nitti så lenge jeg har kjent dem. 

Jeg synes ærlig talt ikke det er hyggelig, jeg... Jeg liker ikke å få blomster. En ting er at bukett-blomster er miljøsvineri, en annen ting er at da må jeg kave med å finne vase, klippe av stilkene, osv, når jeg heller vil fokusere på gjestene. 

Jeg ønsker heller ikke servietter, lys, osv osv.. Det er ikke ting jeg bruker. Jeg har tøy-servietter, og bruker led-telys. 

Dette blir bare enda mer "fyll" som er miljøfiendtlig og slitsomt. 

Om du er takknemlig for å bli invitert, kan du si takk, og invitere på gjen-besøk hos deg. Det holder da i massevis. 

Anonymkode: ac9e8...ba8

Huff, så negativ du var til noe som mange ser på som naturlig måte å vise takknemlighet fordi de har lyst. Jeg blir alltid glad for en vertinnegave, men forventer det aldri. Hva er så stress med å få blomster, sånn egentlig?? At det er stress for verten, er bare tull! Jeg pleier alltid å si; Jeg kjøpte disse blomstene, men du trenger ikke sette dem i vase nå. Ordne det bare senere. Og selv, når jeg får, så er det ikke noe problem å ta det senere, hvis jeg ikke rekker det der og da... Snakk om å lage til det mer styr enn det er.... Sier du dette til de som kommer med gave??? Sånn at de føler seg dum og aldri gjør det igjen?

Å gi en vertinnegave er kun godt ment! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phoenix Heart skrev (På 28.1.2025 den 18.46):

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg har aldri fått vertinnegave, kjenner heller ingen andre som har, 

Det gjør du garantert....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

JO, om du lever i 1950 årene enda. 

Anonymkode: ee0f6...0ba

Dette var ikke vanlig i Norge på 1950-tallet. Det ble vanlig etter at vi begynte å kopiere amerikansk kultur. Dette er ikke norsk kultur. 

Anonymkode: d77da...a56

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at man har med noe dersom det er middag. Alle har med vin nok til seg selv, og så kan det jo hende den ikke blir ponet dersom verten har planlagt annen vin til maten. Men da har verten vin til en annen anledning. Så elsker jeg å gi og få snittblomster, els. tulipaner, en god eplejuice eller lignende. Har jeg med blomster til andre, kjøper jeg de klare til å settes rett i vasen, og tilbyr meg å gjøre det når jeg kommer. Men gjerne noe som kan brukes opp ja. Ikke billig ræl, da er det bedre å la være.

Anonymkode: 10788...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Alle har med vin nok til seg selv

Har med vin til seg selv i middagsselskap...? Vertskapet serverer jo vin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (1 time siden):

What...?😅

🤭

Jeg bor i et veldig refleksorientert land hvor fine reflekser er en greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...