Gå til innhold

Er ikke vertinnegave vanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg har aldri fått vertinnegave, kjenner heller ingen andre som har, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med mindre det er vin, er vertinnegave bare irriterende. Og jeg har ikke lyst å komme på besøk til dolk som gir meg vertinnegave, for da må jeg stresse masse med å finne på noe å ta med til dem om jeg blir invitert dit, så hele poenget med at det er deilig å slippe å lage middag når man skal til andre blir borte, i stedet blir det både stress med å måtte reise dit, pluss stress med å tenke og ut få tak i (kjøpe, lage) en gave.

Anonymkode: c58fe...5cd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
altflyter skrev (14 minutter siden):

Jeg har alltid med noe og opplever at folk blir glad og takknemlige. Samtidig så er det ekstremt sjelden folk har med noe når de kommer til meg. Finner det litt rart spesielt ettersom at det gjerne er samme folka som blir kjempeglad når jeg har med til dem og de føler seg SÅ verdsatt 😅

Kanskje de later som de blir glade for å være høflige?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange per dags dato er frekke som faen. Forventer servering og oppvartning, men tar ikke med seg noen oppmerksomhet til verten. Dukker opp i bursdag uten gave, men forventer mat, drikke og fest. Folk flest er frekke. I hvert fall i dette landet.

Anonymkode: 8ce69...386

Man inviterer da hverandre ca like ofte, så mye bedre å droppe unødvendige og stressende gaver som ingen har bruk for. Jeg vil ikke ha vertinnegave, og jeg vil ikke gi vertinnegave. Vertskapet står for mat og servering, gjesten må reise, og neste gang er det motsatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 timer siden):

Vertinnegaver er som navnet tilsier en kvinnegreie jeg aldri har forstått noe av. De aller færreste menn driver med slikt. Det går jo uansett på rundgang hvem som inviterer til selskap, så hvorfor skal man ha med gave hver gang?!

Det handler kanskje om at kvinnene vet hva som ligger bak et koselig middagsselskap av logistikk, handling, preparering, vasking, matlaging og oppvask og opprydning. Når menn inviterer er det mildt sagt oftere mer uformelt. En "sleng deg på sofaen og åpne en pils, pizzaen kommer snart" krever lite effort. 

Jeg synes det er hyggelig å bli satt pris på, enten det er vin, blomster eller en melkesjokolade. For en generasjon siden var det uhørt å komme tomhendt. Det handler om respekt og takknemlighet, ikke nødvendigvis at man bare ellllsker blomster. Jeg tror den generasjonen glemte å oppdra barna sine litt. For nå er det mange som kommer tomhendt eller ikke gir beskjed om at de ikke kommer. 

Anonymkode: 11e4f...a27

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert hyggelig men 10 gjester blir potensielt 10 grønnplanter, så mange har nok mer enn nok fra før og trenger ikke enda mer i huset 🙂

Anonymkode: 67be3...d55

Om du er i selskap hvor det er så mange gjester og du vet at alle har for vane gi grønne planter, så kan du selvsagt droppe det. Jeg har for øvrig aldri vært i ett selskap hvor alle gjester gir det samme i vertinnegaver. Med din tankegang om at alle gjester potensielt gir det samme, så er det lite som passer gi som gaver, for hvem har behov for ti av noe?

Jeg gir grønne planter hovedsakelig fordi jeg kjenner verten og vet det er velkomment. Jeg snakker også ofte med andre gjester i forkant også, om eventuell spleising.

Anonymkode: 4a386...5ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min oppfatning er at dette ikke er vanlig lenger. Pleide å ha med vertinnegave selv da jeg var ung (15-20 år siden) men sluttet for jeg kan ikke huske å noen gang ha fått noen tilbake. 

Anonymkode: 2dff4...5d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi gjør begge deler :)

Anonymkode: 9d462...13d

Så, hva er egentlig poenget med å utveksle disse «gavene» hele tiden…?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det handler kanskje om at kvinnene vet hva som ligger bak et koselig middagsselskap av logistikk, handling, preparering, vasking, matlaging og oppvask og opprydning. Når menn inviterer er det mildt sagt oftere mer uformelt. En "sleng deg på sofaen og åpne en pils, pizzaen kommer snart" krever lite effort. 

Jeg synes det er hyggelig å bli satt pris på, enten det er vin, blomster eller en melkesjokolade. For en generasjon siden var det uhørt å komme tomhendt. Det handler om respekt og takknemlighet, ikke nødvendigvis at man bare ellllsker blomster. Jeg tror den generasjonen glemte å oppdra barna sine litt. For nå er det mange som kommer tomhendt eller ikke gir beskjed om at de ikke kommer. 

Anonymkode: 11e4f...a27

Men når alle inviterer på rundgang, da er det jo ikke noe mer jobb for Kari enn for Nina enn for Trine enn for Maria. Hvorfor i all verden skal alle fire ha med seg vertinnegaver når de er på middag hos hverandre? Det er det som er meningsløst for meg.

Det er noe helt annet om det alltid er Kari som må stå for selskapet, mens de tre andre aldri steller i stand.

For en generasjon siden dro man på middagsbesøk hver søndag. Man hadde ikke med gaver da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man inviterer da hverandre ca like ofte, så mye bedre å droppe unødvendige og stressende gaver som ingen har bruk for. Jeg vil ikke ha vertinnegave, og jeg vil ikke gi vertinnegave. Vertskapet står for mat og servering, gjesten må reise, og neste gang er det motsatt.

Det er noen som har forstått elementær logikk😃

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg kommer det an på relasjonen. Folk jeg må være høflig med, der det finnes en viss overfladisk men svært vennlig nyanse i relasjonen, da har jeg med gave. Venner jeg er så nære at vi nesten er søsken, da skulle det bare føles dumt. Det er noe distansert i slike høflighetsritualer. 

Anonymkode: 56cd2...282

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes helt ærlig at vertinnegaver er irriterende. Hvorfor i alle dager skal noen ta med dessert eller snacks uten at det er avtalt? Og alle jeg kjenner vet at jeg ikke liker blomster. Likevel dukker folk opp med det. Gjerne, som andre har nevnt, i en random potte eller vase som bare kommer til å ta opp plass i skapet senere.

Jeg har invitert, noe som betyr at jeg har planlagt hva vi skal spise og hvordan det skal se ut. Tenk at jeg til og med har lagt frem servietter på eget insj! 😂

Det hender jeg tar med noe, men da er det varslet på forhånd. Typ, jeg fikk en flaske vin til bursdagen min og tar den med så vi kan dele den. 

(det skal sies at jeg selvfølgelig tar med en sånn teit, meningsløs vertinnegave hvis jeg skal til noen jeg ikke kjenner eller har et mer formelt forhold til. Jeg har jo ikke vokst opp under en stein) 

Anonymkode: c4523...56d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min krets er det vanlig med vertinnegave, som regel en flaske med noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makavelli skrev (22 timer siden):

Så, hva er egentlig poenget med å utveksle disse «gavene» hele tiden…?

Fordi det er hyggelig meden liten oppmerksomhet. Det viser at man setter pris på hverandre, og takknemlighet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (På 28.1.2025 den 14.48):

Vertinnegaver er som navnet tilsier en kvinnegreie jeg aldri har forstått noe av. De aller færreste menn driver med slikt. Det går jo uansett på rundgang hvem som inviterer til selskap, så hvorfor skal man ha med gave hver gang?!

Det går ikke nødvendigvis på rundgang. Enkelte er inviterer og legger mer arbeid i mat ol. enn andre. Hvis vi er invitert i middagsselskap, men jeg ikke kan dra så har mannen med seg en flaske vin eller konfekt. Ikke om han skal ha noen pils med kompiser men alltid i selskap med middag og drikke. Det er for å vise takknemmelighet over invitasjonen og for arbeidet som er lagt ned for at de inviterte skal få en koselig kveld. Nå gir vi noe som kan spises eller drikkes med mindre vi vet at den eller de som er invitert setter pris på blomster eller noe annet.

Endret av Hannabanna
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes helt ærlig at vertinnegaver er irriterende. Hvorfor i alle dager skal noen ta med dessert eller snacks uten at det er avtalt? Og alle jeg kjenner vet at jeg ikke liker blomster. Likevel dukker folk opp med det. Gjerne, som andre har nevnt, i en random potte eller vase som bare kommer til å ta opp plass i skapet senere.

Jeg har invitert, noe som betyr at jeg har planlagt hva vi skal spise og hvordan det skal se ut. Tenk at jeg til og med har lagt frem servietter på eget insj! 😂

Det hender jeg tar med noe, men da er det varslet på forhånd. Typ, jeg fikk en flaske vin til bursdagen min og tar den med så vi kan dele den. 

(det skal sies at jeg selvfølgelig tar med en sånn teit, meningsløs vertinnegave hvis jeg skal til noen jeg ikke kjenner eller har et mer formelt forhold til. Jeg har jo ikke vokst opp under en stein) 

Anonymkode: c4523...56d

Må være slitsomt å irritere seg over at folk prøver å være hyggelige.

Anonymkode: f844f...c35

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tar stort sett alltid med noe, føler det er hyggelig. Men har merket flere og flere har droppet det fordi det er for dyrt. Men jeg kan fint ta med en sjokoladeplate, hjerte sjokolade eller billig 60kr bukett 

Anonymkode: f0848...3eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv er jeg fra østkantens vestkant. Her blir man nærmest sett ned på om man ikke har med vertinnegave. Det er kotyme i våre kretser, og det vi har vokst opp med som normen. Er jo hyggelig at gjestene viser takknemlighet over invitasjon.

Anonymkode: e8b06...342

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (23 timer siden):

Hvorfor inviterer man ikke heller til selskap som gjengjeldelse, fremfor å gi materielle gaver?🙂

Det er ikke alle som har kapasitet til det. I vår omgangskrets er folk i forskjellig situasjon og regner med dette gjelder de fleste frem til barna er voksne. For noen år siden var det nok meg og mannen som inviterte flest ganger, ofte dobbelt så mange ganger som andre. Pga av sykdom de siste årene har vi ikke hatt mulighet og da er det hyggelig å vise takknemmelighet til de som står ekstra på så vennegjengen kan samles. Forstår virkelig ikke hvorfor det er provoserende at folk ønsker å gjøre noe hyggelig og vise takknemmelighet ovenfor hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tar stort sett alltid med noe, føler det er hyggelig. Men har merket flere og flere har droppet det fordi det er for dyrt. Men jeg kan fint ta med en sjokoladeplate, hjerte sjokolade eller billig 60kr bukett 

Anonymkode: f0848...3eb

En 3 retters middag med drikke og snacks senere og pynt er da betraktelig dyrere enn en 60 kroners bukett eller å gå ut å spise. Hadde ikke satt pris på en dårlige blomster, ta heller med noe spiselig enn en bukett som er død dagen etter.

Anonymkode: f844f...c35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...