Gå til innhold

Er ikke vertinnegave vanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, det er helt vanlig. Når jeg er invitert på middag har jeg alltid med noe og det har også de andre gjestene.

Anonymkode: 9b0de...3e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tar som regel med en vin. Som blir en del av selskapet.....

Anonymkode: 4523a...b47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar vanligvis med en flaske vin som gave i middagsselskap. Hadde det gått på rundgang, som flere her nevner, så hadde det vært noe annet. Men jeg har ikke plass til å invitere hjem til meg selv, derfor "gjengjelder" jeg ved å ta med en gave.

Anonymkode: e8bf3...786

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på settingen og hvor ofte vi sees😊 

Eks.1 Vi er en gjeng som møtes ofte for middag og vin hos hverandre. Vi gir ikke vertinnegaver til hverandre. Det hadde vært tullete. I stedet spør jeg gjerne hva som serveres og om jeg skal ta med noe til retten.

Eks. 2 Vennepar vi ser en gang i året pga avstand. Tar da alltid med en liten gave. 

Eller én person arrangerer det årlige vennejulebordet hvert år pga størst plass eller tar initiativ og fikser en reise o.l. Da gir jeg en liten gave, eks en god vin eller noe annet jeg vet hun/han/de setter pris på.

Anonymkode: 718d0...fe8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke i min krets. Her er vi så ofte hos hverandre at det hadde blitt litt i overkant. 

Anonymkode: ad43e...2cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

What? 😅

Anonymkode: 956ae...65a

Hæ?

Hvis vi er 5 stk som skal på middag til venninne, så får hun ikke 5 gaver.

Når jeg inviterer inn til selskap får jeg ikke presang av alle hver gang.

Men verten får alltid noe. Ofte har flere gått sammen om en liten oppmerksomhet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke meg du siterer, men hva var så spesielt med dette?

Anonymkode: 6b5a0...368

At personen sier vertinnegaver er vanlig, men h'n ikke alltid gir gaver til alle, og ikke får av alle, men alltid gir til verten... Altså høres det ut som det er vanlig med ikke bare vertinnegave, men også gaver til de fleste gjester...

Anonymkode: 4a386...5ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar med en likør. 

Anonymkode: da3fb...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Vertinnegaver er som navnet tilsier en kvinnegreie jeg aldri har forstått noe av. De aller færreste menn driver med slikt. Det går jo uansett på rundgang hvem som inviterer til selskap, så hvorfor skal man ha med gave hver gang?!

Vertsgave er vanlig i min krets. Gjelder både menn og kvinner. Det har alltid vært viktig for mannen min å ta med noe til verten. 

Anonymkode: 9d462...13d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ærlig talt ikke det er hyggelig, jeg... Jeg liker ikke å få blomster. En ting er at bukett-blomster er miljøsvineri, en annen ting er at da må jeg kave med å finne vase, klippe av stilkene, osv, når jeg heller vil fokusere på gjestene. 

Anonymkode: ac9e8...ba8

Såpass 🙄

Anonymkode: ba900...9c6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt her jeg bor. De eneste jeg har vært borti som har holdt på sånn, er et vennepar av mine foreldre, som har oppført seg som om de er nitti så lenge jeg har kjent dem. 

Jeg synes ærlig talt ikke det er hyggelig, jeg... Jeg liker ikke å få blomster. En ting er at bukett-blomster er miljøsvineri, en annen ting er at da må jeg kave med å finne vase, klippe av stilkene, osv, når jeg heller vil fokusere på gjestene. 

Jeg ønsker heller ikke servietter, lys, osv osv.. Det er ikke ting jeg bruker. Jeg har tøy-servietter, og bruker led-telys. 

Dette blir bare enda mer "fyll" som er miljøfiendtlig og slitsomt. 

Om du er takknemlig for å bli invitert, kan du si takk, og invitere på gjen-besøk hos deg. Det holder da i massevis. 

Anonymkode: ac9e8...ba8

Må du klippe stilkene? Kan du ikke bare sette dem rett i vasen, så kan du kaste dem med en gang gjestene dine har gått? 

At venner viser at de setter pris på deg med blomster er virkelig en uting altså. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar ofte med noe, enten en grønnplante, noe spiselig eller en pyntegjenstand/smykke/armbånd som er rimelig men jeg vet mottaker vil sette pris på.

Anonymkode: 4a386...5ec

Sikkert hyggelig men 10 gjester blir potensielt 10 grønnplanter, så mange har nok mer enn nok fra før og trenger ikke enda mer i huset 🙂

Anonymkode: 67be3...d55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange per dags dato er frekke som faen. Forventer servering og oppvartning, men tar ikke med seg noen oppmerksomhet til verten. Dukker opp i bursdag uten gave, men forventer mat, drikke og fest. Folk flest er frekke. I hvert fall i dette landet.

Anonymkode: 8ce69...386

Selskaper går da på rundgang. Er jo et fett om alle eller ingen har med noe. Bursdager er åpenbart noe helt annet, skjønner ikke hvorfor det dras inn i denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertsgave er vanlig i min krets. Gjelder både menn og kvinner. Det har alltid vært viktig for mannen min å ta med noe til verten. 

Hvorfor inviterer man ikke heller til selskap som gjengjeldelse, fremfor å gi materielle gaver?🙂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det alltid vertinnegaver, unntak er bursdag, hvor man har med bursdagsgave - men da kan det jo fort bli to gaver. 

Om man blir bedt om å ta med noe (da etter å ha stilt  spørsmålet «skal jeg ta med noe?») - vin, ost, e l, trengs ikke gave. 

Gaven er oftest vin eller noe spiselig eller noe annet vertskapet setter pris på. Ikke duftlys, nei!!! 

Jeg kommer aldri tomhendt men har forståelse for at noen kan gjøre det, altså, null stress. 

Anonymkode: f96e2...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvor formelt det er. Jeg er ganske ofte hos bestevenninnen min, og da tar jeg f.eks. heller med noe til laget. Også er vi en større gjeng der det fort kan bli litt mye, da tar jeg bare med en pose med sjokolade eller en rimelig tulipanbukett fra Rema liksom.

Men om jeg er bedt bort i parmiddag eller generelt ordentlig middag til en venninne eller noe, tar jeg alltid med en blomsterbukett, en flaske vin eller noe interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (3 timer siden):

Vertinnegaver er som navnet tilsier en kvinnegreie jeg aldri har forstått noe av. De aller færreste menn driver med slikt. Det går jo uansett på rundgang hvem som inviterer til selskap, så hvorfor skal man ha med gave hver gang?!

Nja. Jeg pleier alltid å ha med noe, men kaller det ikke vertinnegave. Kan aldri huske at noen jeg har invitert ikke i alle fall har hatt med ei flaske vin.

Skal sies at jeg ikke bor i Norge og at både middagsinvitasjoner og oppmerksomheter sitter litt løsere her enn hva jeg husker fra da jeg bodde i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 minutter siden):

Hvorfor inviterer man ikke heller til selskap som gjengjeldelse, fremfor å gi materielle gaver?🙂

Vi gjør begge deler :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med noe og opplever at folk blir glad og takknemlige. Samtidig så er det ekstremt sjelden folk har med noe når de kommer til meg. Finner det litt rart spesielt ettersom at det gjerne er samme folka som blir kjempeglad når jeg har med til dem og de føler seg SÅ verdsatt 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...