Gå til innhold

Er ikke vertinnegave vanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Når vi er bedt bort til venner på mat har jeg alltid med en blomsterbukett for og gi til verten. Men jeg har observert de siste årene at det er bare jeg som har med noe hvis vi er flere som er samlet. 
Jeg synes jo det er utrolig hyggelig og bli invitert og da tar man jo med noe? Eller gjør man ikke sånt lengre? Hva gjør du? 

Anonymkode: d283d...b27

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid med noe, som blomster, vin eller sjokolade. 

Anonymkode: e14b5...df5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte med en liten blomsterbukett eller konfekt.

Det trenger ikke alltid koste så mye, men en liten oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når vi er bedt bort til venner på mat har jeg alltid med en blomsterbukett for og gi til verten. Men jeg har observert de siste årene at det er bare jeg som har med noe hvis vi er flere som er samlet. 
Jeg synes jo det er utrolig hyggelig og bli invitert og da tar man jo med noe? Eller gjør man ikke sånt lengre? Hva gjør du? 

Vertinnegaver er som navnet tilsier en kvinnegreie jeg aldri har forstått noe av. De aller færreste menn driver med slikt. Det går jo uansett på rundgang hvem som inviterer til selskap, så hvorfor skal man ha med gave hver gang?!

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke spesielt vanlig (eller ønskelig for min del, jeg hater å få blomster) 

Må du ta med noe, heller en vin…

Anonymkode: e158c...94a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt om jeg har med. Til litt større selskap har jeg med en blomst, og om det er lenge siden sist. 
stort sett så bytter vi på å ha selskap, så da går det opp i opp.

Syntes riktignok det er koselig å både gi og få blomster. 
Vin gir jeg aldri, og vil heller ikke ha det. 

Anonymkode: b4b33...e77

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min krets er det helt vanlig med vertinnegave. Får ikke av alle hver gang, og gir ikke til alle hver gang, men verten får alltid noe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte med noe, enten en grønnplante, noe spiselig eller en pyntegjenstand/smykke/armbånd som er rimelig men jeg vet mottaker vil sette pris på.

Anonymkode: 4a386...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på settingen, og hvor hyppig man sees. 

Men når noen har stelt til fint tar jeg alltid med noe. Ikke blomster, det er noe styr å få som vertinne. Og i alle fall aldri fysiske ting, som de fleste har mer enn nok av. Men gjerne noe spiselig, noe fra Olivenlunden, eksklusiv sjokolade, og slikt. 

Om man først gir blomst - gi noe i en liten potte, slik at det bare er å pakke opp, og sette frem. 

Anonymkode: 81f99...d61

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt her jeg bor. De eneste jeg har vært borti som har holdt på sånn, er et vennepar av mine foreldre, som har oppført seg som om de er nitti så lenge jeg har kjent dem. 

Jeg synes ærlig talt ikke det er hyggelig, jeg... Jeg liker ikke å få blomster. En ting er at bukett-blomster er miljøsvineri, en annen ting er at da må jeg kave med å finne vase, klippe av stilkene, osv, når jeg heller vil fokusere på gjestene. 

Jeg ønsker heller ikke servietter, lys, osv osv.. Det er ikke ting jeg bruker. Jeg har tøy-servietter, og bruker led-telys. 

Dette blir bare enda mer "fyll" som er miljøfiendtlig og slitsomt. 

Om du er takknemlig for å bli invitert, kan du si takk, og invitere på gjen-besøk hos deg. Det holder da i massevis. 

Anonymkode: ac9e8...ba8

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine vennegjenger er det vanlig når det er en litt mer formell middag, men gjerne heller noen gode krydder/olje etc enn blomster Alle har alltid med egen vin.. 

Men er det en mer uformell kveld med middag, så tar jeg med maximum litt snacks til etter mat. 

har f.eks en venninne med et lite barn (og de fleste andre venninner barnløse), så hun inviterer ofte på middag da hun må være hjemme for å legge barnet. da foreslår jeg ofte å ta med kjøtt til middagen og hun står for tilbehør. 

Anonymkode: 6b5a0...368

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (35 minutter siden):

I min krets er det helt vanlig med vertinnegave. Får ikke av alle hver gang, og gir ikke til alle hver gang, men verten får alltid noe.

What? 😅

Anonymkode: 956ae...65a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

What? 😅

Anonymkode: 956ae...65a

Ikke meg du siterer, men hva var så spesielt med dette?

Anonymkode: 6b5a0...368

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange per dags dato er frekke som faen. Forventer servering og oppvartning, men tar ikke med seg noen oppmerksomhet til verten. Dukker opp i bursdag uten gave, men forventer mat, drikke og fest. Folk flest er frekke. I hvert fall i dette landet.

Anonymkode: 8ce69...386

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det ikke vanlig. Og jeg motarbeider slikt på jobb også. Når ting går på rundgang ser jeg ikke behovet for smågaver. 

Gi nå i såfall vin. Blomster er pes, både bukett og hvis de kommer med en random potte. 

Tenker at sosialt samvær er nok. Også som vert.

Anonymkode: 811a5...fba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange per dags dato er frekke som faen. Forventer servering og oppvartning, men tar ikke med seg noen oppmerksomhet til verten. Dukker opp i bursdag uten gave, men forventer mat, drikke og fest. Folk flest er frekke. I hvert fall i dette landet.

Anonymkode: 8ce69...386

Frekk, eller tenker bare annerledes? 

De fleste arrangerer vel selskap selv også, går ikke kun på besøk hos andre. 

Når jeg har bursdag så inviterer jeg ikke folk for å få gaver. Synes det er nok at de prioriterer å komme

Anonymkode: 811a5...fba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig i min omgangskrets. (Godt utdanna, 35 år ca og etablerte)

Anonymkode: b4f38...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig i min omgangskrets heller. Tror det er på vei vekk.

Anonymkode: 44e4e...6f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tar med noe av og til, men ikke alltid.  Som regel bytter man jo på det. 

Anonymkode: faca1...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...