Gå til innhold

Du som er ca 173 cm høy og har normal BMI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva spiser du i løpet av en dag/en uke?

Jeg har "delvis aktiv" jobb, det vil si noe gåing og noe kontorarbeid. Ikke trening ellers, går turer.

Har passert 50, så det gjør det sikkert ikke "enklere"....

Ønsker meg BMI på pluss/minus 25, men vet ikke om jeg klarer å komme meg dit....

Anonymkode: 754a3...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor er det viktig med høyde i denne tråden? Samme råd gjelder uansett. 

Jeg er snart 50 og har normal BMI. Sterkt anlegg for å legge på meg, så må passe på hva jeg spiser. 
Spiser ikke ultraprosessert mat, og minimalt med korn. Så godt som aldri sukker. Å kutte ut ultraprosessert mat er en fin start. Kutte ned på korn, spise fullkorn når man først gjør det. Mye grønt. Kjøtt, fisk, egg. 

Gå turer er kjempebra, men lurt å lure inn litt styrketrening også. Dette kan du gjøre hjemme, og du trenger ikke holde på mer enn noen få minutter sånn i begynnelsen. 

Anonymkode: 74d10...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det viktig med høyde i denne tråden? Samme råd gjelder uansett. 

Jeg er snart 50 og har normal BMI. Sterkt anlegg for å legge på meg, så må passe på hva jeg spiser. 
Spiser ikke ultraprosessert mat, og minimalt med korn. Så godt som aldri sukker. Å kutte ut ultraprosessert mat er en fin start. Kutte ned på korn, spise fullkorn når man først gjør det. Mye grønt. Kjøtt, fisk, egg. 

Gå turer er kjempebra, men lurt å lure inn litt styrketrening også. Dette kan du gjøre hjemme, og du trenger ikke holde på mer enn noen få minutter sånn i begynnelsen. 

Takk for svar! Joda, samme råd gjelder nok uansett, jeg vet ikke helt hvorfor det ble et poeng...

Jeg har gått ned mye allerede, men jeg vet ikke om jeg skal si at nok er nok snart eller om jeg skal jobbe litt videre for å komme mer ned. Vet ikke helt hva jeg må legge meg på i vedlikehold (altså, spise vedlikehold for ønsket vekt skal jo pr definisjon eventuelt gjøre at jeg går ned litt mer).

Vi har faktisk både strikk, vekter og diverse her hjemme, så det SKAL være lett for meg å trene styrke. Må bare få det inn som vane. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 48, litt høyere enn deg, 178 cm og 69 kg. 
Syns jeg spiser ganske normalt, grønnsaker, kjøtt, fisk, fullkornpasta og potet.
Posjonsberegner og spiser mer grønnsaker om jeg vil ha mer. Lager mye wok egentlig, enkelt og godt. 
Spiser brød med vanlig pålegg, endel salater (pasta, kylling, reker) resten, fokus på ganske mye protein. Lite hvetebakst, vafler ol, blir oppblåst av det.
Prøver å ha «normal» mat i ukene og holde ekstra til helga. 
Lite godter siden jeg ikke liker søtt så veldig godt. 
Mosjonerer omtrent hver dag 1 -2 timer. Litt mindre på vinteren. Tur i skogen, løper 4-5 km 3-4 dager i uka og trener styrke to dager i uka. Så gjør ikke veldig mye. Ganske slækk resten av døgnet. 

Unngår egentlig ingenting, men tenker over innholdet og mengde. Spiser jeg «usunt» eller for mye, så er det et bevisst valg der og da. 

Anonymkode: 22883...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Joda, samme råd gjelder nok uansett, jeg vet ikke helt hvorfor det ble et poeng...

Jeg har gått ned mye allerede, men jeg vet ikke om jeg skal si at nok er nok snart eller om jeg skal jobbe litt videre for å komme mer ned. Vet ikke helt hva jeg må legge meg på i vedlikehold (altså, spise vedlikehold for ønsket vekt skal jo pr definisjon eventuelt gjøre at jeg går ned litt mer).

Vi har faktisk både strikk, vekter og diverse her hjemme, så det SKAL være lett for meg å trene styrke. Må bare få det inn som vane. Takk skal du ha!

Så flink du er som allerede har gått ned mye! Det beste er å finne en livsstil som man kan leve med, slik at man unngår denne jojoslankingen. Det er bedre å ha treg vektnedgang og ha et kosthold som fungerer mentalt og fysisk, enn å bråmiste mye vekt for å så gå opp igjen fordi man ikke klarer å holde seg til kostholdet. 

Å kutte ut ultraprosessert mat er noe av det viktigste du kan gjøre for både vekt og helse. 

Weheey, da er jo alt tilrettelagt for litt styrke! Det jeg gjorde var å gå til en fysioterapeut hvor jeg fikk enkle øvelser som var lett å implementere i hverdagen, og som passet til min situasjon. Fikk gode råd om hvordan trene, hvor mye vekter osv, så jeg slapp overbelastninger. 

Jeg trener virkelig ikke mye styrke, kanskje 15 min i uka. Men jeg trener effektivt, og har fått mer ut av dette enn timesvis på gruppetimer på SATS o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...