Gå til innhold

juniorseng størrelse

pusejente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi gikk rett fra sprinkelseng til 90x200 seng. Mye enklere med lesing på senga, samsoving osv. En juniorseng må man uansett bytte etter tre fire år - hadde hoppet over det.

Anonymkode: 4a588...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi gikk rett fra sprinkelseng til 90x200 seng. Mye enklere med lesing på senga, samsoving osv. En juniorseng må man uansett bytte etter tre fire år - hadde hoppet over det.

Anonymkode: 4a588...c5f

jeg har en liten dobbelseng jeg tenkte han kunne ha når han ble eldre, men denne kan han jo ikke bruke når han er 2-3 år, derfor jeg ville kjøpe en lav husseng m rekkverk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, og ulike behov og ønsker. 

Om rommet er lite, kan det være greit med den minste sengen, så det er god plass til å leke. Når han vokser fra den, er han uansett stor nok til full "voksenseng". 

Om det er behov for at dere må ligge i sengen med ham (våre har innimellom trengt det ifbm nattskrekk, sykdom, osv), kan det være ekstremt greit med den største sengen... 

Vi har gått for en sånn seng fra ikea man kan endre størrelse på. Den er vel 90 bred, og det har vi vært veldig glad for når vi voksne har måttet ligge med ungene oppi.. Men vi har lengden på 160 nå, fordi soverommene er små, og det blir bedre plass til å leke på med kortere seng. 

Anonymkode: 48a57...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at den 140 eller 160 er veldig ok. 

Min mann ønsket egentlig stor seng fra start, men jeg synes det var Veldig hyggelig å bytte ut sengene etter hvert som de ble støtte. Først sprinkel, så en annen type vokse seng, så 140, så 160 og så stor seng. Nå har eldste på 11 avansert til dobbeltseng, og mellomste har køyeseng. Det er kun madrassene vi har brukt noe særlig penger på, selve sengen er alltid kjøpt brukt. 

Anonymkode: 055bf...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt en  juniorseng, det er begrenset hvor lenge den varer, og forferdelig ubehagelig for voksne. Så den kan ikke brukes som ekstra gjesteseng, samsoving når barnet ikke får sove etc.

De første årene sov min i en 120 cm bred  seng, perfekt når vi voksne også skulle ligge der, og praktisk når vi hadde mange gjester (da fikk noen av gjestene den sengen og barna sov hos oss) 

Endret av Amys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pusejente skrev (1 time siden):

Jeg skal kjøpe en juniorseng og lurer på om jeg skal kjøpe 80x160 eller 90x190, hva anbefaler dere?

Vi synes det var meningsløst å kjøpe juniorseng. Vi hadde en sprinkelseng som var ca 70x140. Da barnet fikk ny seng (fordi vi fikk et nytt barn) så kjøpte vi likegodt en IKEA Hemnes dagseng med to madrasser, som er 80x200 og kan dras ut til 160x200. I tillegg har den tre store skuffer under til oppbevaring. Barnet er litt over meteren langt nå, men har da sannsynligvis seng til voksen alder!

Funker fjell når man må samsove pga oppvåkning på natt, eller man har gjester.

Endret av Makavelli
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusejente skrev (26 minutter siden):

Jeg skal kjøpe en juniorseng og lurer på om jeg skal kjøpe 80x160 eller 90x190, hva anbefaler dere?

Velg den som er mer solid og tåler mer vekt (barn + voksen som sitter på senga).

Ellers er det litt avhengig av barneromstørrelse. Når begge barn delte soverom, så gikk vi inn for 80x160 cm. Når de flyttet på egne rom hvor de også skal bo i tenårene, så byttet vi til 90x200 cm senger (altså, ikke junior).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amys skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke kjøpt en  juniorseng, det er begrenset hvor lenge den varer, og forferdelig ubehagelig for voksne. Så den kan ikke brukes som ekstra gjesteseng, samsoving når barnet ikke får sove etc.

De første årene sov min i en 120 cm bred  seng, perfekt når vi voksne også skulle ligge der, og praktisk når vi hadde mange gjester (da fikk noen av gjestene den sengen og barna sov hos oss) 

Skulle vi hatt en 120 cm bred seng på rommet til ungene, hadde de har ekstremt lite plass til å leke på gulvet... 

Det er lett å si "gå for den største sengen!!!" om man har den luksusen det er å ha store soverom. Men når de er i "leke på gulvet"-alderen, så synes jeg det er viktig at de faktisk har plass til dette på rommet, og for veldig mange er det ikke et alternativ å ha både en svær seng OG plass igjen til lek.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skulle vi hatt en 120 cm bred seng på rommet til ungene, hadde de har ekstremt lite plass til å leke på gulvet... 

Det er lett å si "gå for den største sengen!!!" om man har den luksusen det er å ha store soverom. Men når de er i "leke på gulvet"-alderen, så synes jeg det er viktig at de faktisk har plass til dette på rommet, og for veldig mange er det ikke et alternativ å ha både en svær seng OG plass igjen til lek.. 

Derfor man går for uttrekkbar seng. Du vet at det også er mulig å leke oppi senga? Eldste min elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusejente skrev (42 minutter siden):

Om du vurderer en 190cm lang seng kan du like gjerne kjøpe en voksenseng med en gang,for da sparer du penger.

Anonymkode: 0c433...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort nok rom til alle størrelser, men burde kanskje gå for den største da så kan han få dobbelsenga når han er stor nok( den er jo litt høy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du vurderer en 190cm lang seng kan du like gjerne kjøpe en voksenseng med en gang,for da sparer du penger.

jeg har voksenseng, men denne er høy og han klarer verken å komme oppi. og ville falt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pusejente skrev (28 minutter siden):

jeg har en liten dobbelseng jeg tenkte han kunne ha når han ble eldre, men denne kan han jo ikke bruke når han er 2-3 år, derfor jeg ville kjøpe en lav husseng m rekkverk 

Selvfølgelig kan barn på 2-3 år bruke en større seng? Hva er problemet? Så lenge senga er lav og man lærer barnet å gå baklengs ned fra sengen så ser jeg ikke hvorfor ikke?

Våre ville aldri sove i egen seng, så her sov de i foreldresengen til de var ca 1,5 år, og så i stor seng på eget rom fra da av (begynte gradvis å sove mer alene, men det var plass til en voksen sammen med barnet)

Anonymkode: 53d32...e4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusejente skrev (Akkurat nå):

jeg har voksenseng, men denne er høy og han klarer verken å komme oppi. og ville falt ut

Går det an å gjøre senga lavere da? Skru av ben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går det an å gjøre senga lavere da? Skru av ben?

fortsatt litt høy tror jeg, men er vel ikke lurt å ha madrassen rett på det kalde gulvet? og burde vel være noe sikkerhet rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pusejente skrev (28 minutter siden):

Ha en skammel ved sengen da. Og det går an å lage sengehest til kontinentalseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...