Gå til innhold

Besøk etter fødsel

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en diskusjon om tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre burde få møte baby fortest mulig. Hun har to barn fra før og sier dette er ikke noe prioritering. Hun sier hun nok kommer til å vente flere uker pga barseltiden er tøff og prioritere å komme seg igjen og ta vare på barna og baby. Jeg synes jo ikke det er stor greie å få raskt besøk og det er viktig for familie å ta del av dette også. 

Hvor lang tid før dere fikk besøk, og hvor lenge er det faktisk greit å vente?

Anonymkode: 35762...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var klar for besøk omtrent da baby var ute. Covid-barsel, så var desperat etter å møte folk. 

Hvis jeg hadde fått en til hadde jeg sett an formen, men hvis det ikke skjedde noe spesielt og formen var ok hadde jeg tatt i mot besøk av de nærmeste så snart vi var hjemme. 

Anonymkode: e9b58...f37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, om det er dette den fødende kvinnen selv vil, så spiller det da ingen rolle at jeg orket å ha huset fult dagen etter fødsel. Vi er ikke like, vi har ulike behov.

Ta hensyn. 

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke problemet med besøk så lenge de besøkende er friske og er der i kort varighet. Kan forstå om mor ønsker mest mulig nærhet til barnet og eventuelt vil begrense masse holding. En nyfødt trenger mor. 
Men synes heller ikke det skal begrense far i å kunne få lov å vise frem og ta imot besøk. Far skal ikke måtte sitte i flere uker og vente på å få besøk av nær familie. Far kan ha andre behov for støtte enn mor i barseltiden. Alt handler faktisk ikke bare om mor sine behov. 
Så synes far bør kunne ta imot kortvarige besøk, men med en felles avklaring for om holding er greit feks. Og eventuelt vise frem baby når baby sover i en vugge e.l hvis baby trenger våken tiden med mor. Så må besøkende være tålmodig og respektere at de kanskje bare får et glimt i vuggen eller at de ikke får holde ved det første besøket. Mor kan være i et annet rom hvis mor ikke ønsker å treffe folk. 

Anonymkode: ecfc6...435

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kvinner er mer skjøre enn andre. Det må respekteres det også, det er jo hun som skal føde. Det er mye som skjer med kroppen etter en fødsel, hun blør, det renner melk, kanskje plages hun med amming. Å sitte der med puppene ute mens du plages med å få baby til å få tal er ikke gøy hvis andre sitter å ser på. 

Jeg personlig hadde ingen begrensninger på besøk men med første barnet med min mann så kom svigers på besøk på sykehuset under to døgn etter baby var kommet til og de hadde ikke engang sett meg gravid, ikke gratulert oss, de ante ingenting om hvordan fødselen var eller hvordan jeg hadde det. Vi hadde ingen kontakt med dem ettersom de ikke godtok at vi var sammen. Etter fødselen begynte jeg å blø masse fordi det satt igjen en bi-morkake. Det føltes som om jeg skulle dø! Mistet 2.5l blod og lå på intensiven første natta. Så da føltes det meget invaderende at de kom, uten å spørre. 

Anonymkode: 4967a...6a6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var 4 dager på sykehuset, og syns det var kjempekoselig med besøk. Følte meg litt alene der. Mannen jobbet de dagene. Hadde korte besøk hjemme fra første stund også. Sa bare fra at det f.eks bare passet en liten time. De fikk bare en kopp kaffe, men noen hadde med seg kake. Etter to uker kom mine foreldre og bodde hos oss en uke. De bor langt unna. Det var deilig 🙂.

Men mødre er forskjellige, og babyer er forskjellige. Så dere må nesten prøve å kommunisere godt, og se hvordan form hun er i etter fødsel. Kan f.eks besteforeldre komme innom en kort tur mens mor sover litt? Da blir det ikke noe bry for henne. 

Anonymkode: d6e68...76e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hun et bra forhold til din familie? Er det mer historie rundt fødsel og barselstid siden hun har to barn fra før? Er dette felles barn eller får dere første felles nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hun et bra forhold til din familie? Er det mer historie rundt fødsel og barselstid siden hun har to barn fra før? Er dette felles barn eller får dere første felles nå?

Hun sier jeg må få frem hele saken. Svigermor prøvde sabotere forholdet. Hun liker ikke kona mi og hun liker ikke barna hennes. Min mor kritiserer hennes barneoppdragelse. Jeg mener det forskjeller og min mor ikke mener noe vondt, men lar føkesene ta litt over.

Min kone var i et dårlig forhold og hennes eks tok lite hensyn. Hun har stått alene i barseltiden og vært dårlig fysisk og mentalt sier hun. Hun har nå en del oppfølging rundt høyrisikosvangerskap.

Jeg synes det blir urettferdig likevel. Er mitt barn også. Kan jo hende denne barseltiden blir lettere, og som flere sier kan jo jeg få besøk selv om hun ikke vil møte dem. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun sier jeg må få frem hele saken. Svigermor prøvde sabotere forholdet. Hun liker ikke kona mi og hun liker ikke barna hennes. Min mor kritiserer hennes barneoppdragelse. Jeg mener det forskjeller og min mor ikke mener noe vondt, men lar føkesene ta litt over.

Min kone var i et dårlig forhold og hennes eks tok lite hensyn. Hun har stått alene i barseltiden og vært dårlig fysisk og mentalt sier hun. Hun har nå en del oppfølging rundt høyrisikosvangerskap.

Jeg synes det blir urettferdig likevel

Vær din kones støtte - ikke din kones motstander. 

Anonymkode: 68f28...024

• Liker 32
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vær din kones støtte - ikke din kones motstander. 

Anonymkode: 68f28...024

Dette er det eneste som betyr noe. Det er ditt barn også, men faktisk bare hennes fødsel. 

Anonymkode: 0f42b...23e

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som skal føde? Nei? Ting går ikke alltid på skinner under en fødsel. Ting tar tid etterpå. Uavhenging om man har barn fra før eller ikke.

Om hun ikke orker besøk så er det faktisk noe som bør respekteres. 
Raskt besøk? Ja, det sier de alle fram til besøket fortsatt ikke har gått etter 2 timer!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har sagt til våre familier at vi i alle fall ikke vil ha besøk den første uka, og så får vi se an når det føles riktig med en kort liten tur innom av våre foreldre og våre søsken. Det er ikke aktuelt med besøk av noen andre på en god stund etter det. 
Skulle vi ombestemme oss og få lyst på besøk før det så kan vi alltids gjøre det, men tenker det er veldig greit å sette forventningene og så får det heller bli en bonus hvis det blir noe før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg synes jo ikke det er stor greie å få raskt besøk og det er viktig for familie å ta del av dette også

Din kone er i denne situasjonen uendelig mye viktigere enn øvrig familie. Det er ikke sammenlignbart. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en diskusjon om tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre burde få møte baby fortest mulig. Hun har to barn fra før og sier dette er ikke noe prioritering. Hun sier hun nok kommer til å vente flere uker pga barseltiden er tøff og prioritere å komme seg igjen og ta vare på barna og baby. Jeg synes jo ikke det er stor greie å få raskt besøk og det er viktig for familie å ta del av dette også. 

Jeg har ikke direkte erfaring med dette, men har du egentlig klart å sette deg inn i situasjonen? Om hun mener babyen må være to-tre uker gammel, eller enda mer, så ta hensyn til det. Det er utrolig mye som skal på plass av rutiner og ditt og datt den første tiden, og det kan være greit å få være i ro. Når det er to større barn i huset krever de også sitt, og alle trenger tid til å venne seg til situasjonen med baby. Som AB over meg skriver: Din kone er i situasjonen den viktigste av alle. Ingen bråhast med besøk, det blir det mer enn nok tid til senere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk allerede på sykehuset, jeg og baby. Besteforeldre og tanter /onkler til babyen og de aller nærmeste. Neste besøk ble uka vi kom hjem, da kom resten, oldemor og venner. Men dette er jo avhengig av at mor er i form til det da. Det må jo mor bare kjenne på, egentlig. 

Selv var jeg heldig med fødsel av mine barn og var i god form allerede samme dag som de var født. Alle er ikke like heldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svigermoren er nok ikke lurt å ha besøk av under barseltiden. Du har vel hørt om barseltårer? 

Å få besøk av en som kritiserer deg og barna dine når du er på ditt mest sårbare vil nok bare skade relasjonen mer.

Og nei, det er ikke urettferdig ovenfor deg. Barseltiden handler om mor og barn. Din jobb er å støtte de.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her fikk besteforeldrene besøke da vi kom hjem fra sykehuset. Alle andre måtte vente noen uker. 

Rett og slett fordi jeg syntes det var kjempestressende og slitsomt med besøk når jeg satt der og strevde med amming, bløing, hadde fått minimalt med søvn, osv. 

Anonymkode: f58b1...1b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi avklarte på forhånd med familie at vi sier fra når vi er klare. Med første barnet, så var vi hjemme tre eller fire dager etter fødsel. Kona fikk da lyst til å invitere besteforeldre og søsken. Med andre barnet var vi hjemme dagen etter, og inviterte til besøk på dag tre.

Man må bare kjenne på det, og være tydelig i grensesettingen sin overfor familien.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med første fikk vi besøk av de nybakte besteforeldrene i besøkstiden på sykehuset dagen etter fødsel. 
Og så fikk øvrig familie komme noen få av gangen i dagene etter at vi kom hjem. (Når det passet oss.) 

4 personer på besøk samtidig på sykehuset var mer enn nok. Selv om de kun var der en times tid, og vi var superstolte over å kunne vise frem nurket. 

Med barn nr 2 var det restriksjoner på besøk på sykehuset. Kun søsken og far som fikk komme på besøk. 
Så da ble det det. Og så fikk besteforeldrene komme da vi hadde kommet oss hjem. 

Oldeforeldre og onkler/tanter fikk komme litt etter litt i ukene etterpå. 

Det er jo ikke akkurat som om det EGENTLIG spiller noen stor rolle om folk får se babyen når den er 2 dager eller 2 uker. Det er fortsatt en liten nyfødt baby. 
Og du som far kan jo sende så mye bilder du vil til folk, både før og etter besøk. 

Jeg ville latt mor styre dette, og tatt imot besøk når hun var klar for det. (Og selvfølgelig stått for all rydding og matlaging og oppvartning av besøket.) 

Anonymkode: 7be98...248

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er barnemor som bestemmer om hun ønsker besøk eller ikke! Påtrengende svigerforeldre som er sykelig opptatt av å få se en nyfødt tidligst mulig synes jeg er på grensen til perverst. 

Anonymkode: b756a...e60

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...