Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger å starte en tråd hvor vi kan diskutere aktiv dødshjelp. Årsaken for at jeg tar det opp er etter å ha sett Norge bak fasaden - dødsengelen.

Jeg er 100% for aktiv dødshjelp. Dette fungerer fint i /Sveits, Nederland og flere stater i USA. Hvorfor skal det ikke fungere i Norge?

Dyr har bedre vern enn mennesker når det gjelder å få dø. Har feks en hund skader eller sykdom som piner dyret, så plikter vi å avslutte det livet. Det får som dyremishandling om vi ikke avliver dyret.

Hvorfor skal mennesker lide seg inn i døden? 

Til dere som er imot aktiv dødshjelp, hvorfor ser dere ikke at dette kan være ett bra alternativ for den syke?

• Liker 9
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at det fort kan bli rask løsninger i et helsevesen med stor økning i aldrende mennesker med demens og kognitive utfordringer, og lite hjelp og sykehjems plasser feks. 

Sykepleierådet er for hjelp for alle, og det er det jeg tenker vi burde kjøre på mot, at alle syke med smerter og liv som gjør at de ikke ønsker å leve mer, får hjelp.

Det sier jeg som kronisk syk i smerter selv. Jeg vil jo ikke dø, jeg ønsker bare ikke dette livet mer. 

Anonymkode: 7fbf1...49e

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for. Er autorisert helsepersonell selv. Det er strenge kriterier for aktiv dødshjelp i Sveits f.eks.  Det er jo ikke sånn at hvem som helst kan komme å si at nå vil jeg ikke leve lenger også får de ei sprøyte. Prosessen er mer omfattende enn som så. Det legges tilrette for dødshjelp, men vedkommende må injisere medikament selv. 

Anonymkode: fb494...804

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem, og kjenner ikke igjen premisset om at folk lider seg inn i døden. Det er mulig det er forskjell fra sykehjem til sykehjem, men jeg selv bare har opplevd en eneste gang at vi ikke fikk til smertelindring og en god død, og jeg har sett mange dø. Også unge mennesker som av forskjellige grunner har hatt behov for tett oppfølging. 

Jeg må likevel innrømme jeg er litt bekymra for framtiden, forhåpentligvis helt uten rot i virkeligheten. Mange kommuner velger å stenge sykehjem eller avslutte bygging av dem, fordi de skal bli bo hjemme-kommuner, og det vil bli et veldig press på hjemmesykepleien. Og sikkert også pårørende. Jeg håper kommunene også har et godt opplæringsprogram for helsefagarbeidere og sykepleiere som skal jobbe ute blant de syke og døende. 

Anonymkode: 7c672...3ab

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for. Det er helt forjævlig å holde folk som vil dø i livet mot deres vilje. Er det ikke brudd på menneskerettsloven, så burde det være det.

Anonymkode: c8441...b61

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser for meg at det fort kan bli rask løsninger i et helsevesen med stor økning i aldrende mennesker med demens og kognitive utfordringer, og lite hjelp og sykehjems plasser feks. 

Sykepleierådet er for hjelp for alle, og det er det jeg tenker vi burde kjøre på mot, at alle syke med smerter og liv som gjør at de ikke ønsker å leve mer, får hjelp.

Det sier jeg som kronisk syk i smerter selv. Jeg vil jo ikke dø, jeg ønsker bare ikke dette livet mer. 

Det er jo ikke akkurat sånn at helsepersonell avgjør at Egil på 73 skal dø siden han er syk og gammel. Dette er noe personene må ønske selv.

En terminal pasient med feks kreft kan ikke bare si at nå vil jeg dø og timen etter er det livet over. 
Her kommer det inn leger, psykologer og en rekke samtaler med pasienten før ett samlet helsepersonell team avgjør om pasienten skal få slippe eller evt prøve feks annen medisin.

Hele denne prosessen går gjerne over uker og mnd for å være helt sikker på at pasienten virkelig ønsker dette.

Det skal ikke være sånn at om du har kjærlighetssorg så skal du få dø, du må ha en terminal sykdom eller så psykisk syk over flere år at det ikke finnes håp for bedring.

Jeg synes den norske stat er feige som ikke kan innføre dette. Jeg jobbet på sykehjem for mange år siden og var vitne til noen som virkelig led seg inn i døden. Det var helt grusomt å være vitne til. Ene pasienten hadde kraftig astma og lungebetennelse. Jeg hadde faktisk lyst til å kvele den pasienten til døse for at han skulle få slippe. En hel uke led han med pusten før han endelig fikk slippe. Han hadde virkelig fått en mer verdig død om han fikk aktiv dødshjelp ved feks injeksjon av legemidler som ville latt han sovne inn uten smerter.

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei! 

Anonymkode: 2f213...5ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

eg synes den norske stat er feige som ikke kan innføre dette. Jeg jobbet på sykehjem for mange år siden og var vitne til noen som virkelig led seg inn i døden. Det var helt grusomt å være vitne til. Ene pasienten hadde kraftig astma og lungebetennelse. Jeg hadde faktisk lyst til å kvele den pasienten til døse for at han skulle få slippe. En hel uke led han med pusten før han endelig fikk slippe. Han hadde virkelig fått en mer verdig død om han fikk aktiv dødshjelp ved feks injeksjon av legemidler som ville latt han sovne inn uten smerter.

Igjen, dette er unntaket, og kanskje et sykehjem som ikke var faglig oppdatert da det skjedde? Der jeg jobber ville legen satt i gang medisiner som ville lettet det for pasienten.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å ta stilling til. Jeg synes det er vondt at folk må lide seg igjennom sine siste år, slik som han med alvorlig grad av MS.

Hun med ME hadde vel fått avslag i Sveits? Det virket jo som om hun var relativt selvhjulpen. Hun burde få langvarig oppfølging og hjelp. Noe ala det ungdommene i «usynlige tegn» får. 

Anonymkode: 2446c...cbd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei! 

Anonymkode: 2f213...5ce

Så du vil lide deg inn i døden om du skulle bli så syk at medisinering ikke vil hjelpe på smerter?

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (7 minutter siden):

Jeg synes den norske stat er feige som ikke kan innføre dette. Jeg jobbet på sykehjem for mange år siden og var vitne til noen som virkelig led seg inn i døden. Det var helt grusomt å være vitne til. Ene pasienten hadde kraftig astma og lungebetennelse. Jeg hadde faktisk lyst til å kvele den pasienten til døse for at han skulle få slippe. En hel uke led han med pusten før han endelig fikk slippe. Han hadde virkelig fått en mer verdig død om han fikk aktiv dødshjelp ved feks injeksjon av legemidler som ville latt han sovne inn uten smerter.

Her skulle jo palliativ behandling startet opp

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Postet for fort, jeg mente det som et spørsmål. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Så du vil lide deg inn i døden om du skulle bli så syk at medisinering ikke vil hjelpe på smerter?

Dette er tredje kommentar fra meg du ikke svarer på: Hvorfor snakker du om å lide seg inn i døden? Hvor skjer det, er det bare det eksemplet du nevnte over med astma og lungebetennelse som ikke ble behandlet, eller skjer det generelt et eller annet sted i Norge?   

Hvis vi skal snakke om aktiv dødshjelp må vi jo vite om det er et problem, først? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt for. Det er helt selvsagt for meg at man skal ha bestemmelsesrett over eget liv, og egen død. Som noen over her sa: Det er ikke sånn at dersom aktiv dødshjelp blir tillatt, så kan tilfeldig sykepleiere på eget initiativ bestemme at "nei nå er det litt overfyllt her på sykehjemmet dere, det er på tide å la Arne, Gunn og Berit slippe - la oss gi dem en sprøyte".

Det vil være pasienten selv som må søke om dette, og selvsagt må både lege og psykolog være med i prosessen før tillatelse eventuelt gis. Alle bør ha rett på en verdig død, hva det enn måtte være for den enkelte. At man på død og liv (no pun intended) skal pine mennesker til de dør av seg selv mot deres vilje er inhumant og ondskapsfullt.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen, dette er unntaket, og kanskje et sykehjem som ikke var faglig oppdatert da det skjedde? Der jeg jobber ville legen satt i gang medisiner som ville lettet det for pasienten.  

Nå er dette 30 år siden, så de var nok faglig oppdatert den gang. Allikevel led denne mannen.

Min farfar led også inn i døden og jeg skal love at de forsøkte å lindre smerter og ubehag. Jeg fant ut at det faktisk var mulig å bli glad for at noen døde den dagen han døde.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han fikk all den hjelpen han kunne få, men det hjalp ikke optimalt. Veldig vanskelig å få lungene til å fungere når pasienten har astma samt lungebetennelse. Vi sugde slim ofte for å hjelpe til, men det ble aldri bra nok. Å høre en pasient hive etter pusten var helt jævlig.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for.

enkelt å greit etter å ha sett min egen bestemor lide av Alzheimer i mange mange år. Hun sa så lenge hun var klar at hun ikke ville leve som ett «voksent spedbarn» noe jeg har all forståelse for. Jeg ble enda mer for etter å ha sett min samboers bestemor svinne hen av ALS. Det er grusomt å sakte kveles av egne kroppsfunksjoner mens sinnet ditt er 100% oppegående. 

Anonymkode: 8569e...c74

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er tredje kommentar fra meg du ikke svarer på: Hvorfor snakker du om å lide seg inn i døden? Hvor skjer det, er det bare det eksemplet du nevnte over med astma og lungebetennelse som ikke ble behandlet, eller skjer det generelt et eller annet sted i Norge?   

Hvis vi skal snakke om aktiv dødshjelp må vi jo vite om det er et problem, først? 

Vi vet allerede at det er et problem når mennesker må dra til Sveits for å avslutte livet, fordi de ikke kan gjøre det hjemme. Det er ikke opp til deg å avgjøre om en person har store nok smerter eller har gjennomgått nok til at de skal få lov til å dø.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem, og kjenner ikke igjen premisset om at folk lider seg inn i døden. Det er mulig det er forskjell fra sykehjem til sykehjem, men jeg selv bare har opplevd en eneste gang at vi ikke fikk til smertelindring og en god død, og jeg har sett mange dø. Også unge mennesker som av forskjellige grunner har hatt behov for tett oppfølging. 

Jeg må likevel innrømme jeg er litt bekymra for framtiden, forhåpentligvis helt uten rot i virkeligheten. Mange kommuner velger å stenge sykehjem eller avslutte bygging av dem, fordi de skal bli bo hjemme-kommuner, og det vil bli et veldig press på hjemmesykepleien. Og sikkert også pårørende. Jeg håper kommunene også har et godt opplæringsprogram for helsefagarbeidere og sykepleiere som skal jobbe ute blant de syke og døende. 

Det handler ikke bare om den fysiske smerten men også om den psykiske, jeg vil velge selv - ikke bli tvunget til å leve fordi noen mener JEG ikke kan ta valg for egen del. 
Jeg vil ikke ligge bli pumpet full av medisiner fordi det er viktig å holde meg i live og smertefri fysisk sett (og øke og øke og øke dosene, tømme lungene for veske osv osv prosedyrer som utvilsomt ikke er smertefrie) hvis jeg vil dø. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Nå er dette 30 år siden, så de var nok faglig oppdatert den gang. Allikevel led denne mannen.

Min farfar led også inn i døden og jeg skal love at de forsøkte å lindre smerter og ubehag. Jeg fant ut at det faktisk var mulig å bli glad for at noen døde den dagen han døde.

Han fikk all den hjelpen han kunne få, men det hjalp ikke optimalt. Veldig vanskelig å få lungene til å fungere når pasienten har astma samt lungebetennelse. Vi sugde slim ofte for å hjelpe til, men det ble aldri bra nok. Å høre en pasient hive etter pusten var helt jævlig.

Men dette viser jo nettopp at de ikke var faglig oppdatert. Jo mer man suger, jo mer slim produseres. Og jeg syns det er vanskelig å ta én erfaring fra 30 år tilbake for å diskutere at vi skal innføre aktiv dødshjelp. 

Når det er sagt, jeg er også helsepersonell som mener at vi må diskutere å innføre aktiv dødshjelp for dem som ønsker det. Jeg er bare uenig i at per i dag lider folk seg inn i døden. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er flere som ikke får optimal smertelindring selv om det pøses på med smertestillende. Har vært vitne til dette, så det skjer nok idag også.

Det er soleklart ett problem her i landet at folk har behov for hjelp til å avslutte livet sitt. Trur du ikke mange av de som tar livet sitt har en sykdom som ikke kan kureres/lindres? Det er mer verdig om de kunne fått hjelp via en sprøyte istede for å henge seg i garasjen eller hoppe foran toget.

• Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...