Gå til innhold

ADHD ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er 30 år, har klart å fått meg et fagbrev å en nydelig unge, har samboer dyrt bolig lån å bil lån. En «A4» person. 
Jeg har nettopp bestilt meg time hos min fastlege da både min samboer å jeg trur jeg har adhd. Jeg er veldig vimsete til tider sliter en del med tanke kjør, føler ofte at hode mitt er fult å lite tanker men samtidig føler jeg har 4-5 tanker på en gang, synst det er vanskelig å forklare. Har aldri vert noe skole lys, hadde ekstra hjelp etter skolen i mange år for å lære meg å lese å skrive. Slet veldig med konsentrasjon. På ungdomsskolen ble jeg tatt ut av klasserommet i mange av timene slik jeg ikke skulle forstyrre medelever, men samt få bedre fokus. I det voksne liv sliter jeg med mild angst av å til, kan kvi meg en gang i blandt når jeg må inn på butikker, men går som oftest bra. Kan ofte føle meg litt frekk i sammenheng med andre da di forteller en historie så kan jeg assosiere meg til den historien med noe jeg har opplevd selv, å angrer etter på for jeg har avbrutt personens historie. Jeg er veldig impulsiv har hatt x antall hobbyer. Skulle startet noen prosjekter men heldigvis har jeg ikke hatt kapitalen til å starte noe. Har av å til en mani på å bruke penger å vil ha alt. 
Noen med adhd som kan kjenne seg igjen ?  Eller er jeg helt ut på jordet 

jeg vet ikke om jeg har noe adhd, er en rolig man utad men har mye innvendig om det gir mening. Beklager om dette ble alt for tung lest. 

Anonymkode: 28a76...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei!

Litt vanskelig å svare på. Er nok mye folk med og uten kan kjenne seg igjen i. Jeg har adhd og kjenner meg igjen i kombinasjonen av hundre prosjektideer og mangel på gjennomføring, samt hyppig bytte. Du trenger ikke tenke på om du er på jordet da diskusjonen om adhd dessverre er veldig polarisert, som det meste er blitt.

Det jeg tenker er:

A) Du fungerer godt og har det ganske bra. Du har fått til mye i livet og jeg ser ikke at dette går utover livet ditt på en måte som gjør at du ikke funker i hverdagen din. Dette er veldig bra, hold fast ved disse gledene og styrkene.

B) Hvis du har ting du ønsker å jobbe med i livet ditt, så er det mulig å angripe disse spesifikt, adhd eller ikke.

Tankekjør, adhd eller ikke, kan reduseres med god søvn, å stå opp til circa samme tid hver dag (faktisk utrolig viktig, påpeker forskere), godt kosthold, kontinuerlig trening (særlig hard styrketrening). Dette er også anbefalt for mennesker med adhd for å redusere tankekjør.

Så er ting du kan ta med deg uansett hva fastlegen din sier, tenker jeg :)

Anonymkode: c6763...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt mulig du har ADHD så lurt av deg å gå til fastlegen og spørre om henvisning til ADHD-utredning. 

Anonymkode: 16b45...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er godt mulig du har ADHD så lurt av deg å gå til fastlegen og spørre om henvisning til ADHD-utredning. 

Glemte å legge til at selv om du ikke skulle ha ADHD så burde du sjekke ut ADHD-strategier for å bedre livet. ADHD-diagnosen gir mulighet til medisiner som absolutt kan hjelpe. Men det finnes også mange ADHD-strategier for å redusere symptomene og konsekvensene av symptomene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Jeg er 30 år, har klart å fått meg et fagbrev å en nydelig unge, har samboer dyrt bolig lån å bil lån. En «A4» person. 
Jeg har nettopp bestilt meg time hos min fastlege da både min samboer å jeg trur jeg har adhd. Jeg er veldig vimsete til tider sliter en del med tanke kjør, føler ofte at hode mitt er fult å lite tanker men samtidig føler jeg har 4-5 tanker på en gang, synst det er vanskelig å forklare. Har aldri vert noe skole lys, hadde ekstra hjelp etter skolen i mange år for å lære meg å lese å skrive. Slet veldig med konsentrasjon. På ungdomsskolen ble jeg tatt ut av klasserommet i mange av timene slik jeg ikke skulle forstyrre medelever, men samt få bedre fokus. I det voksne liv sliter jeg med mild angst av å til, kan kvi meg en gang i blandt når jeg må inn på butikker, men går som oftest bra. Kan ofte føle meg litt frekk i sammenheng med andre da di forteller en historie så kan jeg assosiere meg til den historien med noe jeg har opplevd selv, å angrer etter på for jeg har avbrutt personens historie. Jeg er veldig impulsiv har hatt x antall hobbyer. Skulle startet noen prosjekter men heldigvis har jeg ikke hatt kapitalen til å starte noe. Har av å til en mani på å bruke penger å vil ha alt. 
Noen med adhd som kan kjenne seg igjen ?  Eller er jeg helt ut på jordet 

jeg vet ikke om jeg har noe adhd, er en rolig man utad men har mye innvendig om det gir mening. Beklager om dette ble alt for tung lest. 

Anonymkode: 28a76...39f

Ja jeg som har ADHD kan kjenne  meg igjen, men det trenger ikke automatisk å bety at fordi jeg med ADHD kjenner meg igjen så har du også ADHD. Du må huske at veldig mange symptomer ved ADHD er ting som flesteparten kan kjenne seg igjen i, men det er graden som avgjør om man har diagnosen eller ikke.

Anonymkode: dc366...945

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker: hva ser du føre deg skal endre seg for deg om du får diagnosen? Hvordan vil de fire bokstavene endre ditt liv?

Anonymkode: c2ff1...ee1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...