Gå til innhold

Bekymring nabo-mor kjefter på barna sine.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.05):

Dette tenker jeg du ikke skal legge deg borti. Jeg har en unge som hyler for den minste lille ting, vi snakker om at han TROR storebror skal ta noe fra han feks. Kjefting er ikke optimalt nei, men om dette er det eneste tenker jeg det ikke er barnevernsak. 

Anonymkode: 2b07e...cf0

Ekspander  

Da tror jeg du bør gå inn i deg selv, for det er ikke normalt. Det er ditt ansvar som mor å finne verktøy som kan hjelpe dem å regulere egen følelser uten å hyle, skrike eller brøle. Dette klarer barnet helt fint, men da må du veilede dem.

Anonymkode: 0be2c...0ff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.05):

Dette tenker jeg du ikke skal legge deg borti. Jeg har en unge som hyler for den minste lille ting, vi snakker om at han TROR storebror skal ta noe fra han feks. Kjefting er ikke optimalt nei, men om dette er det eneste tenker jeg det ikke er barnevernsak. 

Anonymkode: 2b07e...cf0

Ekspander  

Det var nå vel ikke barnet hun skulle melde inn, det var da mor. 

Hvis man skriker, roper, truer, kjefter eller sier slemme ting til andre sånn at de blir skremt, lei seg eller endrer adferden sin for å tilpasse seg, så er det å regne som vold. Da heter det psykisk vold.

Anonymkode: bfbea...646

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bank på døren når det pågår og hør om alt går greit, du hørte noe voldsom hyling. 

Anonymkode: ec33c...d63

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.11):

Hvor mange ganger i uken må du kjefte?

Anonymkode: 77752...1f4

Ekspander  

Er kun i nyere tider hvor alt skal gjøres pedagogisk riktig og ikke heve stemme, vise at nå er man sint. Ser jo hvordan det går, ute i samfunnet. 

Ble mamma forbanna, en av de sjeldne, eller sint/frustrert, så fikk vi en forklaring etter på samt en unnskyldning. Ble nå folk av oss og 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.55):

Jeg har en nabo rundt 45 år som er alene med to gutter kanskje 5 og 7 år.

Jeg hører ofte mor skrike og kjefte på gutta gjennom veggene og lurer på om dette er normalt?

Noen ganger hører jeg en av gutta hylgråte, men det er mest volumet til mor og hvor ofte dette skjer som bekymrer meg.

Jeg vurderer å kontakte barnevernet…

Ekspander  

Merkelig denne ekstreme viljen til å ville melde andre. Men å banke på og tilby hjelp til en som har mye mer å gjøre og stri med enn en selv- DET vil man ikke…🥶. ..

Anonymkode: 9f878...fa9

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huh. Har unge med spesielle behov, en bonus unge som har utfordringer mht å regulere følelser og en bunusunge som er preteen med alt det medfører.

Jeg verken skriker eller kjefter på noen av dem🤷

Jeg er streng og konsekvent og de har full respekt for meg alle sammen. 

Anonymkode: fc722...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.10):

Idag hylte syvåringen fordi hun ikke fikk tegne lenge etter leggetid, hun hadde lagt seg, men ikke fått roa til å sovne fordi hun var overtrøtt. Klokken begynte å nærme seg halv ti. Jeg hadde gitt henne et svar, men måtte fysisk hindre henne i å hente frem ting. Da begynner hun å skrike av full hals, så jeg kjeftet høylytt. Jeg blir pisslei. Barnevernet får bare komme. Jeg skal stå med åpne dører å ta imot alt jeg kan av råd for å få ungen til å høre etter.

Anonymkode: 08a4a...db4

Ekspander  

er det ikke bedre at du ber om hjelp? Spør helsesykepleier på skolen om de har cos-kurs i din kommune

Anonymkode: 104ed...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.57):

Å skrike til barna sine er en feig og destruktiv måte å fremme sitt budskap. Hadde også meldt til barnevern. 

Anonymkode: 9188e...361

Ekspander  

Du har åpenbart ikke vokst opp med mor som er ustabil og kjefter 

Anonymkode: 1fcb8...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring på neste gang og spør om det går bra. Godt mulig hun roer seg da. Hvis du ikke vil, så meld. Men jeg tror det er bedre å vise at du er en nabo som bryr deg enn å melde til bv. Moren skriker neppe på hjemmebesøk, og barn er lojale. Så best å "ta henne på fersken".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.50):

Altså jeg har en 6-åring som skriker høylytt når det er leggetid og vi må legge bort lekene. Det høres seriøst ut som om noen blir myrdet her både støtt og stadig. 

For et par dager siden ble han også helt hysterisk pga en løs tann (som hang i en slintre, så vi måtte hjelpe hn å få den ut). 

Barn kan skrike av ja... Filleting. 

At de voksne skriker er jo verre, men begeret kan sikkert renne over for en forelder også. Hvis det ikke er gjentagende så hadde jeg feiet for min egen dør. 

Anonymkode: fa0b7...8b6

Ekspander  

Mor skriker ofte. Ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir bekymret over at flere skriver at de skriker til barna sine på jevnlig basis. Ikke rart de utagerer på skolen. Søk hjelp da. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på å skrike/kjefte "Nå rydder du opp etter deg!", og "Du skulle aldri vært født!".  

Det er også forskjell hva som skjer etter kjeftinga - er det veiledning, samtale, trygghet og nyanseringer, eller er en kald skulder og lite trygghet. 

Anonymkode: ff917...b14

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.55):

Jeg har en nabo rundt 45 år som er alene med to gutter kanskje 5 og 7 år.

Jeg hører ofte mor skrike og kjefte på gutta gjennom veggene og lurer på om dette er normalt?

Noen ganger hører jeg en av gutta hylgråte, men det er mest volumet til mor og hvor ofte dette skjer som bekymrer meg.

Jeg vurderer å kontakte barnevernet…

Ekspander  

Jeg er en mor som kjefter på guttene.

Jeg er 40, barna er 5 og 7. 

De slås, klatrer på møblene, leker farlig. Derfor må jeg heve stemmen ofte for å markere at dette er en skremmende farlig oppførselen. Ønsker også å ha litt autoritativ oppdragelsesstil. Derfor snakker jeg bestemt når oppførselen ikke passer.

Samtidig er jeg kjærlig og barna er ikke redd meg.

Anonymkode: 3b134...751

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 0.42):

Det var nå vel ikke barnet hun skulle melde inn, det var da mor. 

Hvis man skriker, roper, truer, kjefter eller sier slemme ting til andre sånn at de blir skremt, lei seg eller endrer adferden sin for å tilpasse seg, så er det å regne som vold. Da heter det psykisk vold.

Anonymkode: bfbea...646

Ekspander  

Haha, DA er det mange kriminelle rundt om i landet. Alle kjefter på barn innimellom. ALLE.

Anonymkode: ca9c3...d5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 8.15):

Blir bekymret over at flere skriver at de skriker til barna sine på jevnlig basis. Ikke rart de utagerer på skolen. Søk hjelp da. 

Ekspander  

Er det en sammenheng her eller gjetter du vilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 8.22):

Jeg er en mor som kjefter på guttene.

Jeg er 40, barna er 5 og 7. 

De slås, klatrer på møblene, leker farlig. Derfor må jeg heve stemmen ofte for å markere at dette er en skremmende farlig oppførselen. Ønsker også å ha litt autoritativ oppdragelsesstil. Derfor snakker jeg bestemt når oppførselen ikke passer.

Samtidig er jeg kjærlig og barna er ikke redd meg.

Anonymkode: 3b134...751

Ekspander  

Å være bestemt når du gir en beskjed, er ikke det samme som å skrike og kjefte...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 8.26):

Er det en sammenheng her eller gjetter du vilt?

Ekspander  

Tilknytingsteori. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 8.29):

Tilknytingsteori. 

Ekspander  

pluss at de foreldrene jeg kjenner som har utagerende barn, har en masete, kjeftete stil. Mye nei nei nei slutt. Sitter på lekeland med nesa i mobilen og roper over rommet. Vanskelig å si hva som kommer først av høna og egget så klart. Men bedre å roe ned. Stressede foreldre gir stressede barn. Og nei, jeg er ikke perfekt selv, men jeg skriker ikke. Jeg går bort til barnet og gir en beskjed. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.10):

Idag hylte syvåringen fordi hun ikke fikk tegne lenge etter leggetid, hun hadde lagt seg, men ikke fått roa til å sovne fordi hun var overtrøtt. Klokken begynte å nærme seg halv ti. Jeg hadde gitt henne et svar, men måtte fysisk hindre henne i å hente frem ting. Da begynner hun å skrike av full hals, så jeg kjeftet høylytt. Jeg blir pisslei. Barnevernet får bare komme. Jeg skal stå med åpne dører å ta imot alt jeg kan av råd for å få ungen til å høre etter.

Anonymkode: 08a4a...db4

Ekspander  

Hvorfor ringer du ikke barnevernet selv, eller i det minste helsestasjonen, for råd og veiledning, når du åpenbart ikke har nok verktøyer til å håndtere barnet ditt....?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 22.37):

Ja fuck meg fordi jeg viser bekymringer for situasjonen til naboen 

Ekspander  

H is du faktisk hadde brydd deg hadde du tilbudt hjelp, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: d200f...3fa

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...