Gå til innhold

Bekymring nabo-mor kjefter på barna sine.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter @Makavelli100% i denne tråden. 

Mvh familieveileder i barneverntjenesten 

Anonymkode: 92ea6...03b

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg også, jobber med barn og har foreldreveiledningskurs. 

Anonymkode: 16bce...7ef

Så flott da😊 vedkommende har vel ikke svart ts/på HI så vidt jeg har fått med meg, så kanskje dere kan hjelpe TS med hva hun bør gjøre? 

Anonymkode: d44a8...2c0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Hvor fikk du det fra?

Anonymkode: f9547...edb

Innlegget ditt. Du kritiserte andre foreldre for å ikke finne en "bedre fremgangsmåte". Så viste du til hva du gjør, nemlig å "tåle" at ungen hyler og kaller deg dum. Det var fremgangsmåten? Å bare "tåle" det uten å gjøre noe mer? 

Anonymkode: ca9c3...d5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er en mor som kjefter på guttene.

Jeg er 40, barna er 5 og 7. 

De slås, klatrer på møblene, leker farlig. Derfor må jeg heve stemmen ofte for å markere at dette er en skremmende farlig oppførselen. Ønsker også å ha litt autoritativ oppdragelsesstil. Derfor snakker jeg bestemt når oppførselen ikke passer.

Samtidig er jeg kjærlig og barna er ikke redd meg.

Anonymkode: 3b134...751

Autoritær oppdragelsesstil kjennetegnes av strenge krav til barnet i form av fastsatte regler, normer, krav og forventninger som skal oppnås, uavhengig av barnets egne ønsker og behov. For å oppnå dette benytter foreldrene straff dersom reglene og forventningene ikke overholdes (Baumrind, 1971, 1996).

Hvilken foreldrestil er verst?

Verst er det for dem som vokser opp med autoritære eller forsømmende foreldre, mens de som har ettergivende foreldre står i en mellomposisjon.

Autoritær oppdragelse vokste jeg opp med selv. Jeg hater min mor og har kuttet henne ut. Fint at barna dine ikke er redd deg. Og fint at du skrev litt autoritær. Men du skader barna dine. Vær så snill å revurdere. 

Spesielt foreldre som er varme, imøtekommende, responderende og støttende har jevnt over tilfredse og velfungerende barn.

Det som kjennetegner gode foreldre er at de gir omsorg, trøst og trygghet. – Du skaper en trygg base for barnet, et sted barnet alltid kan komme tilbake til for å søke trygghet, trøst og hente seg inn. Det er viktig for barnet å få anledning til å lære seg å roe seg ned sammen med en voksen, sier Montgomery.

Anonymkode: bfbea...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, DA er det mange kriminelle rundt om i landet. Alle kjefter på barn innimellom. ALLE.

Jeg har ALDRI kjefter i hele mitt liv. Jeg er 42 år. Det er IKKE greit å kjefte. Tenk deg hva som skjer inni deg når du får kjeft. Du krymper sammen og får vondt. Enda verre foran andre. Da føler du deg ydmyket i tillegg.

Kjefting er noe av det mest alvorlige man kan gjøre mot barns selvfølelse.

For hyppig kjeft og nedsettende kommentarer kan skade barnets selvfølelse og gjøre at de går rundt og føler seg mislykket, viser ny forskning. – Kjeft i seg selv har ingen positiv effekt, og som forskningen viser: Den kan være svært skadelig, sier Ingrid Lund, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en sammenheng her eller gjetter du vilt?

Dette det personen kommenterer på:

Blir bekymret over at flere skriver at de skriker til barna sine på jevnlig basis. Ikke rart de utagerer på skolen. Søk hjelp da.

Jeg har jobbet i barnehage og sett dette selv. De foreldrene som skriker mest, har barn som skriker. De foreldrene som kommer rolig inn i bhg og sier: " hei, lille venn" De har rolige og balanserte barn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hva denne brukeren mener med kjefting. Folk har veldig ulike oppfatninger av hva som ligger i ordet. Å si ifra på en bestemt måte er så klart greit, kjefting er ikke.  Autoritativ og kjefting (min oppfattelse av ordet) hører ikke sammen i det hele tatt. 

Anonymkode: 104ed...9a1

Jeg tenker at hvis ikke man liker det selv, ikke gjør det mot andre. Går an å gå bort til barnet og gi en rolig beskjed, eller bare løfte de ned fra møblene. I stedenfor å skrike og kjefte som en mor mente var nødvendig for å lære de. Lære de hva da? At mamma er skrikete og kjeftete. 😞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kunne ønske noen hadde ringt barnevernet for meg når jeg var liten. Min mor hylte og skrek hele dagen lang. Det var grusomt. Og du vet jo ikke om hun tar fysisk tak i de heller for det ser du jo ikke. Men du hører at hun skader barna psykisk. Da er det vel vår plikt som voksne å hjelpe barna. 

Skremmende hvor mange som mener at å kjefte/skrike er greit. Det er ikke greit uansett. 😞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med å ha overlatt barn i armene på vårt barnevern der overgrep foregår over en lav sko. Sikreste måten og ødelegge barn for livet. Kun ved grov omsorgssvikt og overgrep, er det til barns beste og bli fjernet fra sine. Folk ble sette seg inn i hva som skjer med barna etter de havner i barnevernet. Det er veldig dumt det har blitt sånn, men det har der desverre. 

Anonymkode: 176ac...b3c

Ikke meg du svarer. Men nå må du gi deg. Jeg hadde trengt å bli reddet av barnevernet som barn. Foreldrene mine fikk barn for å skade de. En av mine store triggere i livet er skriking. Er selvfølgelig redd for å bli slått og voldtatt også. De som skriker gjør gjerne andre ting også. Skriking er veldig voldelig. Skremmende som faen. Spesielt for et lite barn. I dag skvetter jeg av den minste ting.

Mange forsterhjem er bra hjem. De som ender på institusjon i tenårene er så utagerende at det er derfor de ender opp der og ikke i fosterhjem. Du kan ikke si at alle barn i barneverntjenesten blir utsatt for overgrep, det er ikke sant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en sånn nabo og et barn som er både høylytt og krevende.

Skulle så ønske at naboen heller hadde ringt på når det stormet som verst sånn at barnet kunne sett at handlingene/oppførselen gikk ut over andre. I stedet ble det meldt inn til bv og barnet ble livredd og engstelig i tillegg. 

Kan legge til at jeg hadde snakket med naboen på forhånd og hun visste godt til mitt barns utfordringer, og jeg hadde sagt at hun gjerne måtte ringe på dersom det var noe. It takes a village, men det var visst ikke naboen interessert i...

Anonymkode: c5a54...2a9

Det er jo moren og ikke barnet hun reagerer på. Så veldig mange her i tråden blir så opptatt av at de har et barn som roper eller skriker. Vi melder ikke barn til barnevernet, men mor som hylskriker og kjefter dagen lang. Kan man høre det gjennom veggen så er det høyt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske sikker på at de som ikke klarer å styre sinnet sitt mot sine barn definitivt ikke klarer å styre sinnet mot samboer/ektefelle/kjæreste. Og de er nok også de som tyr til mer alvorlig vold mot sin partner også. 

Jeg gjorde det slutt en gang med ei jeg datet på grunn av måten hun kjeftet på barna. Evig glad for at jeg tok den beslutningen. 

#manglendeevnetilåreguleresittsinne

Anonymkode: 5c112...83d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo moren og ikke barnet hun reagerer på. Så veldig mange her i tråden blir så opptatt av at de har et barn som roper eller skriker. Vi melder ikke barn til barnevernet, men mor som hylskriker og kjefter dagen lang. Kan man høre det gjennom veggen så er det høyt.

Godt over halvparten av de som skriver på Kvinneguiden er også de som aldri leste eksamensoppgaven to ganger - og som aldri forstod hvorfor de strøk. 

Anonymkode: 5c112...83d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kunne ønske noen hadde ringt barnevernet for meg når jeg var liten. Min mor hylte og skrek hele dagen lang. Det var grusomt. Og du vet jo ikke om hun tar fysisk tak i de heller for det ser du jo ikke. Men du hører at hun skader barna psykisk. Da er det vel vår plikt som voksne å hjelpe barna. 

Skremmende hvor mange som mener at å kjefte/skrike er greit. Det er ikke greit uansett. 😞

Foregår det hele tiden er det så klart bekymringsverdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en nabo rundt 45 år som er alene med to gutter kanskje 5 og 7 år.

Jeg hører ofte mor skrike og kjefte på gutta gjennom veggene og lurer på om dette er normalt?

Noen ganger hører jeg en av gutta hylgråte, men det er mest volumet til mor og hvor ofte dette skjer som bekymrer meg.

Jeg vurderer å kontakte barnevernet…

Anonymkode: 77752...1f4

Enig. Bare å melde det til barnevernet. Mor har helt klart behov for veiledning i foreldrerollen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makavelli skrev (5 timer siden):

Så her beskriver du altså at du både roper, skriker og hyler til barnet ditt (siden det var jeg snakket om, og du tilsynelatende rettferdiggjør disse handlingene med svaret ditt), og at du ikke evner å regulere deg selv overfor barnet du har omsorgsansvar for.

Det er direkte skremmende lesning for meg, gitt. 

Nei men av og til blir man sint og hever stemmen mer enn nødvendig. Sier ikke at jeg hyler og skriker. Men barn må da lære at voksne ikke er følelsesløse roboter

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da tror jeg du bør gå inn i deg selv, for det er ikke normalt. Det er ditt ansvar som mor å finne verktøy som kan hjelpe dem å regulere egen følelser uten å hyle, skrike eller brøle. Dette klarer barnet helt fint, men da må du veilede dem.

Anonymkode: 0be2c...0ff

Faktisk er det ikke alle barn som klarer dette helt fint. Heldige er de som har barn som med glede tar i mot foreldreveiledning og milde justeringer.

Noen barn er bare ikke like enkle å oppdra. 

Anonymkode: 18d89...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 4 åring tok av seg alle klærne sine og stilte seg opp naken i viduet ved leggetid. Hun hylte med all sin kraft til naboene, med den nakne kroppen sin presset mot vinduet. Hun fikk ikke lov til å ha med seg den rå fisken morfar hadde fisket i senga...

Må inrømme at jeg hevet stemmen, da hun kom mot meg og klorte meg i ansiktet. Verdens verste mamma 🙋‍♀️

Hun har vært sint mange ganger før, men jeg har ikke sett henne så sint. Hun var selvfølgelig overtrøtt, og det tok en god time for å roe henne ned. Skal aldri utsette leggetid igjen. (Selv om besteforeldre syns at det ikke gjør noe 😉)

Lurer på hva naboene tenkte? Det kan ikke ha hørtes, eller sett bra ut. Dette var tre uker siden. Jeg venter fortsatt på en telefon fra barnevernet 😅🫣

Anonymkode: 06e93...79e

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Nei men av og til blir man sint og hever stemmen mer enn nødvendig. Sier ikke at jeg hyler og skriker. Men barn må da lære at voksne ikke er følelsesløse roboter

Dersom du ikke hyler og skriker, hvorfor forsvarte du et innlegg der jeg spesifikt snakket om hvor skadelig roping, skriking og brøling er for et barn?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (10 minutter siden):

Dersom du ikke hyler og skriker, hvorfor forsvarte du et innlegg der jeg spesifikt snakket om hvor skadelig roping, skriking og brøling er for et barn?

Jeg anså innlegget som overdrevet

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkelige overgripere av de mest groveste som vi må holde barna unna, unngår ofte skrik og skrål og oppmerksomhet. 

Pisspreik. Jeg vokste opp med to som elsket å voldta ungene sine. De hyler og skriker og kjefter. Truer oss på livet. Mamma og pappa fysisk slåss. Pappa avfyrer skytevåpen. Mamma truer med kniv, samtidig så skriker hun "bare vent til faren deres er hjemme". Smelling med dører. Dette er sånn de holder oss livredde. Og de elsker det!!!! Jævla psykopater.

Føler du prøver å føre alle her på ville veier, ihvertfall ts med å ikke skulle kontakte barnevernet. Lurer på baktanken din med det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen sa at kjefting var psykisk vold. Stod ingenting om hvor ofte. DU er korttenkt.

For hyppig kjeft og nedsettende kommentarer kan skade barnets selvfølelse og gjøre at de går rundt og føler seg mislykket, viser ny forskning. – Kjeft i seg selv har ingen positiv effekt, og som forskningen viser: Den kan være svært skadelig, sier Ingrid Lund, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Psykisk vold kan blant annet være trusler, utskjelling, truende kroppsspråk, gjentatt sårende kritikk, eller å ignorere, ydmyke eller latterliggjøre noen. Hvis du bor i et hjem med skriking og kjefting ofte så er det helt naturlig å reagere på det.

Det er forbudt å slå barn i Norge. Det er heller ikke lov å true, skrike eller si slemme ting til barn slik at de blir redde eller lei seg. Alle barn har rett til å ha det trygt og godt hjemme. Å slå, true, snakke stygt til eller skremme er å utsette noen for vold.

Barn som får mye kjeft kan få dårlig selvfølelse og er mer utsatt for både fysisk og psykisk sykdom, forteller ekspert. - Kjefting kan være effektivt der og da fordi barnet blir skremt til å adlyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...