Gå til innhold

Bekymring nabo-mor kjefter på barna sine.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er en mor som kjefter på guttene.

Jeg er 40, barna er 5 og 7. 

De slås, klatrer på møblene, leker farlig. Derfor må jeg heve stemmen ofte for å markere at dette er en skremmende farlig oppførselen. Ønsker også å ha litt autoritativ oppdragelsesstil. Derfor snakker jeg bestemt når oppførselen ikke passer.

Samtidig er jeg kjærlig og barna er ikke redd meg.

Anonymkode: 3b134...751

Jeg hadde en slik mor. Jeg skal love deg at de er redde for deg.

Om du veksler mellom skremmende og kjærlig, så gjør du det hele vondt verre. Da lager du noen veldig rare forbindelser i hodet deres, og sannsynliggjør at det er slik barna dine kommer til å kommunisere med fremtidige partnere og barn...

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha, DA er det mange kriminelle rundt om i landet. Alle kjefter på barn innimellom. ALLE.

Anonymkode: ca9c3...d5a

Gjentatte ganger!!!  Det skader ikke barnet hvis man mister beherskelsen en sjelden gang. Det kan skje alle. Ikke jeg som skrev det, men det er vold når foreldre skriker på jevnlig basis og ikke har andre metoder for å få barna til å høre etter. 

Anonymkode: 104ed...9a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (7 timer siden):

Er kun i nyere tider hvor alt skal gjøres pedagogisk riktig og ikke heve stemme, vise at nå er man sint. Ser jo hvordan det går, ute i samfunnet. 

Ble mamma forbanna, en av de sjeldne, eller sint/frustrert, så fikk vi en forklaring etter på samt en unnskyldning. Ble nå folk av oss og 

Hvordan synes du samfunnet gikk da foreldre slo barna sine, og skrek til dem over en lav sko? Det var ikke akkurat mangelvare på psykisk sykdom og rusproblemer for 20-30-40-50-60-70 år siden heller. Forskjellen på da og nå er sosiale medier, så du ser det i langt større grad enn du gjorde tidligere.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en slik mor. Jeg skal love deg at de er redde for deg.

Om du veksler mellom skremmende og kjærlig, så gjør du det hele vondt verre. Da lager du noen veldig rare forbindelser i hodet deres, og sannsynliggjør at det er slik barna dine kommer til å kommunisere med fremtidige partnere og barn...

Det kommer jo helt an på hva denne brukeren mener med kjefting. Folk har veldig ulike oppfatninger av hva som ligger i ordet. Å si ifra på en bestemt måte er så klart greit, kjefting er ikke.  Autoritativ og kjefting (min oppfattelse av ordet) hører ikke sammen i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mind your own business. 

Anonymkode: 01352...8fd

Ja, et samfunn hvor ingen bryr seg er bra.... Gratulerer - for samfunnet er på vei dit  du ønsker med slike syke holdninger til flere og flere folkeskye personer... 

Hvor går grensen for når du kan våge å titte litt rundt deg og se om noe er galt? Vår nabo - både mor og far - hylte og skrek så mye til barna, at eldstemann startet med blant annet selvskading+++. En annen ønsket ikke leve lenger. Barna måtte til slutt i fosterhjem. Alle barna er skadet for livet (familie, så jeg vet dette), men du synes det er greit? Vi brydde oss, og barna fikk hjelp, men du synes det er viktigst å "passe dine egne saker"? 

Får håpe for din skyld - eller evt. barna dine - at du/de aldri kommer i fare, for det er sikkert ingen som vil hjelpe deg/dere.... 

Anonymkode: 7b1cb...945

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du har åpenbart ikke vokst opp med mor som er ustabil og kjefter 

Anonymkode: 1fcb8...af7

Denne forstod jeg ikke.... Du refererer til en som mener barnevernet burde vært koblet inn, og du svarer med dette? Det er vel riktig at barnevernet skal meldes hvis mor er ustabil??? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo helt an på hva denne brukeren mener med kjefting. Folk har veldig ulike oppfatninger av hva som ligger i ordet. Å si ifra på en bestemt måte er så klart greit, kjefting er ikke.  Autoritativ og kjefting (min oppfattelse av ordet) hører ikke sammen i det hele tatt. 

Vel, min mor tror hun bare sier fra på en bestemt måte. Det er ikke slik det oppleves for oss rundt. Det er kjefting og høylytt irettesetting for all mulig atferd som hun ikke anser som perfekt. 

Jeg har måttet si det til henne flere ganger angående mitt eget barn, når hun kommer med uttalelser som "han hører på meg når jeg er bestemt". For nei, når jeg har observert henne som "bestemt" overfor barnet mitt, og kombinerer det med minner fra egen barndom, så ser jeg at han er skremt og redd for å gjøre noe galt eller feil. 

Folk som kjefter på barna sine, eller er "bestemte" som de selv gjerne kaller det, har lite selvinnsikt på hvor skremmende de er. Se for deg at en mann på 2.50 og 300 kg brøler til deg. Hadde du ikke blitt skremt av det?! Det er slik et lite barn på 1 meter opplever at en voksen kjefter på dem...

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha, DA er det mange kriminelle rundt om i landet. Alle kjefter på barn innimellom. ALLE.

Anonymkode: ca9c3...d5a

Er det mulig å være så korttenkt?? Det er forskjell på å kjefte innimellom, og det å vokse opp med kjeft og hylende foredre! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bank på døren når det pågår og hør om alt går greit, du hørte noe voldsom hyling. 

Anonymkode: ec33c...d63

Ja selvfølgelig er det her man starter. Man melder bare ikke folk fordi man ikke gidder sjekke nærmere. Gidder du ikke å sjekke nærmere først, bryr du deg  kanskje ikke om så mye annet enn at det blir bråkete for deg. Å bli meldt fører en rekke ting med seg, og det er overhodet ikke anonymt da melding går straks til skolen der lærer må svare på en rekke spørsmål om det ligger noen omsorg i matpakken osv. Det er en prosess som kan knekke en alenemor. Hvis du virkelig tror barna er i fare, da skal man melde. Men man kan også bry seg om hverandre i hverdagen. Kanskje en lydisolering også hadde gjort jobben. Mange bor veldig lytt. 

Anonymkode: 176ac...b3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (1 minutt siden):

Vel, min mor tror hun bare sier fra på en bestemt måte. Det er ikke slik det oppleves for oss rundt. Det er kjefting og høylytt irettesetting for all mulig atferd som hun ikke anser som perfekt. 

Jeg har måttet si det til henne flere ganger angående mitt eget barn, når hun kommer med uttalelser som "han hører på meg når jeg er bestemt". For nei, når jeg har observert henne som "bestemt" overfor barnet mitt, og kombinerer det med minner fra egen barndom, så ser jeg at han er skremt og redd for å gjøre noe galt eller feil. 

Folk som kjefter på barna sine, eller er "bestemte" som de selv gjerne kaller det, har lite selvinnsikt på hvor skremmende de er. Se for deg at en mann på 2.50 og 300 kg brøler til deg. Hadde du ikke blitt skremt av det?! Det er slik et lite barn på 1 meter opplever at en voksen kjefter på dem...

Joda ser den.

Jeg er forøvring helt enig i at man skal ikke kjefte på barn. Altså, alle kan gjøre feil, men hvis man har det som oppdragermetode, og kjefter ofte,  så må man be om hjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du har åpenbart ikke vokst opp med mor som er ustabil og kjefter 

Nei takk gud for det. Har noen søskenbarn som har det. Og begge de har sine traumer fra barndommen som følge av det. De har heller ikke kontakt med sin mor lengre. Trist egentlig. 

Anonymkode: 9188e...361

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, et samfunn hvor ingen bryr seg er bra.... Gratulerer - for samfunnet er på vei dit  du ønsker med slike syke holdninger til flere og flere folkeskye personer... 

Hvor går grensen for når du kan våge å titte litt rundt deg og se om noe er galt? Vår nabo - både mor og far - hylte og skrek så mye til barna, at eldstemann startet med blant annet selvskading+++. En annen ønsket ikke leve lenger. Barna måtte til slutt i fosterhjem. Alle barna er skadet for livet (familie, så jeg vet dette), men du synes det er greit? Vi brydde oss, og barna fikk hjelp, men du synes det er viktigst å "passe dine egne saker"? 

Får håpe for din skyld - eller evt. barna dine - at du/de aldri kommer i fare, for det er sikkert ingen som vil hjelpe deg/dere.... 

Gratulerer med å ha overlatt barn i armene på vårt barnevern der overgrep foregår over en lav sko. Sikreste måten og ødelegge barn for livet. Kun ved grov omsorgssvikt og overgrep, er det til barns beste og bli fjernet fra sine. Folk ble sette seg inn i hva som skjer med barna etter de havner i barnevernet. Det er veldig dumt det har blitt sånn, men det har der desverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja fuck meg fordi jeg viser bekymringer for situasjonen til naboen 

Anonymkode: 77752...1f4

Man melder ikke for litt kjefting. Noen ganger må man gi klare beskjeder i bestemt tone for at de skal høre etter. Det må lærere også. Skal du melde lærerne også da, eller? Er så Karen-Vibber - har du ikke andre hobbyer, enn å blande deg i andres privatliv? 

Anonymkode: 21f19...d46

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det avhenger av hvor alvorlig kjeftingen er. Hvis det er daglig brøling og skriking, så ville jeg ha kontaktet barnevernet. Da trenger hun hjelp til å finne andre måter å løse situasjonene på.

Selv vokste jeg opp i et hjem med mye kjefting og brøling, og jeg var livredd mine foreldre. Jeg husker nesten ikke noe annet enn angst fra barndommen. Jeg har derfor kjeftet lite på mitt eget barn, samtidig som jeg har hatt regler og vært streng med visse ting. Enkelte ganger har det likevel skjedd at jeg har mistet besinnelsen og har ropt i sinne og fortvilelse, men de gangene kan jeg telle på en hånd gjennom hele hans oppvekst og jeg skammer meg fremdeles over det. 

Anonymkode: 1d84f...3b1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gratulerer med å ha overlatt barn i armene på vårt barnevern der overgrep foregår over en lav sko. Sikreste måten og ødelegge barn for livet. Kun ved grov omsorgssvikt og overgrep, er det til barns beste og bli fjernet fra sine. Folk ble sette seg inn i hva som skjer med barna etter de havner i barnevernet. Det er veldig dumt det har blitt sånn, men det har der desverre. 

Du synes det er bedre at de vokser opp i et hjem der foreldrene skriker sånn at barna begynner med selvskading og får selvmordstanker. Joda. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man melder ikke for litt kjefting. Noen ganger må man gi klare beskjeder i bestemt tone for at de skal høre etter. Det må lærere også. Skal du melde lærerne også da, eller? Er så Karen-Vibber - har du ikke andre hobbyer, enn å blande deg i andres privatliv? 

Anonymkode: 21f19...d46

Hvorfor leser du ikke hi? Det er ikke litt kjefting noen ganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har en sånn nabo og et barn som er både høylytt og krevende.

Skulle så ønske at naboen heller hadde ringt på når det stormet som verst sånn at barnet kunne sett at handlingene/oppførselen gikk ut over andre. I stedet ble det meldt inn til bv og barnet ble livredd og engstelig i tillegg. 

Kan legge til at jeg hadde snakket med naboen på forhånd og hun visste godt til mitt barns utfordringer, og jeg hadde sagt at hun gjerne måtte ringe på dersom det var noe. It takes a village, men det var visst ikke naboen interessert i...

Anonymkode: c5a54...2a9

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor leser du ikke hi? Det er ikke litt kjefting noen ganger. 

Blir umulig og dømme uten konkrete eksempler. Jeg syns læreren kjefter en del etter hva barna sier. Men kan godt hende mine naboer syns jeg kjefter, selv om jeg er bevisst dette, men uten konkrete eksempler blir det vanskelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du synes det er bedre at de vokser opp i et hjem der foreldrene skriker sånn at barna begynner med selvskading og får selvmordstanker. Joda. 

Nei. Men omsorgsovertakelse er vanskelig på livsbasis. Og om jeg MÅTTE velge mellom verbal kjefting eller p bo på institusjon med sannsynlig seksuelt misbruk og rusbruk, evt bytte av mange fosterhjem og gjentatte innleggelser, så vet jeg ærlig talt ikke hva som er best. Må har jeg heller ingen bevis for at dine naboers høylytthet førte til selvskading, eller om det var noe genetisk eller annet traume. Men dere, helt ærlig, dette er alvorlige tema, og jeg tenker at det er ofte der der er stille, det mest groveste misbruk foregår, ikke glem dette. Virkelige overgripere av de mest groveste som vi må holde barna unna, unngår ofte skrik og skrål og oppmerksomhet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er en mor som kjefter på guttene.

Jeg er 40, barna er 5 og 7. 

De slås, klatrer på møblene, leker farlig. Derfor må jeg heve stemmen ofte for å markere at dette er en skremmende farlig oppførselen. Ønsker også å ha litt autoritativ oppdragelsesstil. Derfor snakker jeg bestemt når oppførselen ikke passer.

Samtidig er jeg kjærlig og barna er ikke redd meg.

Anonymkode: 3b134...751

Hva oppnår du med å kjefte? Invfbjknv åpenbart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...