Gå til innhold

Bekymring nabo-mor kjefter på barna sine.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en nabo rundt 45 år som er alene med to gutter kanskje 5 og 7 år.

Jeg hører ofte mor skrike og kjefte på gutta gjennom veggene og lurer på om dette er normalt?

Noen ganger hører jeg en av gutta hylgråte, men det er mest volumet til mor og hvor ofte dette skjer som bekymrer meg.

Jeg vurderer å kontakte barnevernet…

Anonymkode: 77752...1f4

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å skrike til barna sine er en feig og destruktiv måte å fremme sitt budskap. Hadde også meldt til barnevern. 

Anonymkode: 9188e...361

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette tenker jeg du ikke skal legge deg borti. Jeg har en unge som hyler for den minste lille ting, vi snakker om at han TROR storebror skal ta noe fra han feks. Kjefting er ikke optimalt nei, men om dette er det eneste tenker jeg det ikke er barnevernsak. 

Anonymkode: 2b07e...cf0

• Liker 39
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også en som hyler for all motgang. For noen år siden skrek han au hver gang han ikke fikk det som han ville.

Men jeg skriker sjeldent på ungene, skjer det så blir det for å stoppe dem i noe som holder på å gå riktig så gale elns.

Anonymkode: 055f4...642

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette tenker jeg du ikke skal legge deg borti. Jeg har en unge som hyler for den minste lille ting, vi snakker om at han TROR storebror skal ta noe fra han feks. Kjefting er ikke optimalt nei, men om dette er det eneste tenker jeg det ikke er barnevernsak. 

Hvor mange ganger i uken må du kjefte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange ganger i uken må du kjefte?

Det kommer veldig an på. Umulig å gi noe fasitsvar. Jeg starter alltid med å gi beskjeder på en fin måte, men spesielt eldstemann skal protestere og kverulere på ALT. Til slutt blir man pisselei som noen over her skriver. Ungen hører ofte ikke etter før han får kjeft, drar det ut i det lengste. Fin beskjed/god tone = da har jeg litt mer å gå på (i hans hode). Du skal være rimelig perfekt selv for å dømme foreldre for kjefting. 

• Liker 27
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mind your own business. 

Anonymkode: 01352...8fd

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mind your own business. 

Ja fuck meg fordi jeg viser bekymringer for situasjonen til naboen 

• Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ringe barnevernet, forklare det du har observert og høre med dem om de mener det er grunnlag for bekymringsmelding. 

Jeg opplevde noe veldig lignende. Utrolig vondt, siden jeg selv er oppvokst med en uforutsigbar mor. Snakket med barnevernet, men trakk meg da jeg ikke kunne si ifra anonymt. Var redd reaksjoner fra naboen - jeg har selv små barn.

Anonymkode: e6098...156

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste som kan skje er at barnevernet sjekker innom. Om det ikke foregår noe bekymringsverdig der, pakker de sakene sine og går igjen.

Heller melde en gang for mye tenker jeg da.

Hilsen mamma som også kan ha skrikekonkurranse med sin sønn med selektiv hørsel. Overstimulert og utslitt selv er det ikke alltid så lett å holde maska som pedagogisk og best-i-klassen-mamma 😅

Anonymkode: 3846b...920

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså jeg har en 6-åring som skriker høylytt når det er leggetid og vi må legge bort lekene. Det høres seriøst ut som om noen blir myrdet her både støtt og stadig. 

For et par dager siden ble han også helt hysterisk pga en løs tann (som hang i en slintre, så vi måtte hjelpe hn å få den ut). 

Barn kan skrike av ja... Filleting. 

At de voksne skriker er jo verre, men begeret kan sikkert renne over for en forelder også. Hvis det ikke er gjentagende så hadde jeg feiet for min egen dør. 

Anonymkode: fa0b7...8b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det ikke er gjentagende

Det er veldig gjentagende og ofte det første jeg hører når jeg våkner. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

redd reaksjoner fra naboen

Det er jeg også….

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en nabo rundt 45 år som er alene med to gutter kanskje 5 og 7 år.

Jeg hører ofte mor skrike og kjefte på gutta gjennom veggene og lurer på om dette er normalt?

Noen ganger hører jeg en av gutta hylgråte, men det er mest volumet til mor og hvor ofte dette skjer som bekymrer meg.

Jeg vurderer å kontakte barnevernet…

Jeg ville også blitt bekymret. Jeg kan ikke nok om bv til å vite om de vil undersøke på så lite info, men samtidig har vi en plikt til å reagere om vi tror at barn har det dårlig. Du kan ringe bv og be om anonym rådføring før du ev. melder. 

Anonymkode: d70fe...f8a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mind your own business. 

Nei, barns velferd er alles business. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Idag hylte syvåringen fordi hun ikke fikk tegne lenge etter leggetid, hun hadde lagt seg, men ikke fått roa til å sovne fordi hun var overtrøtt. Klokken begynte å nærme seg halv ti. Jeg hadde gitt henne et svar, men måtte fysisk hindre henne i å hente frem ting. Da begynner hun å skrike av full hals, så jeg kjeftet høylytt. Jeg blir pisslei. Barnevernet får bare komme. Jeg skal stå med åpne dører å ta imot alt jeg kan av råd for å få ungen til å høre etter.

Anonymkode: 08a4a...db4

Det er ikke ditt barns feil at du ikke klarer å regulere egne følelser. Sinnemestringskurs kan være en god løsning. De fleste barn vil lytte til foreldrene om de blir redde for dem. Hun ville sikkert lyttet til deg om du klasket til henne også, men regner med du ikke gjør det, heldigvis. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, barns velferd er alles business. 

Dagens beste! Og helt korrekt ❣️❣️

Anonymkode: fbcff...ff6

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke ditt barns feil at du ikke klarer å regulere egne følelser. Sinnemestringskurs kan være en god løsning. De fleste barn vil lytte til foreldrene om de blir redde for dem. Hun ville sikkert lyttet til deg om du klasket til henne også, men regner med du ikke gjør det, heldigvis. 

Selvsagt er det ikke hennes feil. Men det burde jo ikke være sinnemestringskurs som står som alternativ nr 1 fordi vi skal forholde oss rolige når barna skriker av full hals. Det er jo ikke greit. Særlig ikke når man er syv år og kan snakke. 

Alternativ nr 1 burde være å finne en måte som viser god og trygg grensesetting slik at barna ikke har behov for å skrike. Jeg har meldt meg på kurs for jeg trenger mer effektive metoder for å få barnet til å lytte. Det er ingenting i veien med sinnet mitt fordi jeg kjefter høylydt tilbake etter Gud vet hvor mange timer med surmuling. Vi skal ikke være dørmatte for barna våres, de trenger voksne mødre.

Anonymkode: 08a4a...db4

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn kan hyle uten at det skjer alvorlige ting, men om du til stadighet hadde hørt mor rope og kjefte ville jeg nok ha fulgt litt med og vurdert å melde inn bekymring.

Jeg sendte inn bekymringsmelding på en tidligere nabo pga all ropingen og kjeftingen til mora. Jeg tror det var far i huset som fikk unngjelde mest der, men det hørtes ikke bra ut for et barn å vokse opp i det. Etter å ha meldt min bekymring var det opp til barnevernet hva de gjorde videre med det. Paret flyttet fra hverandre og barnet ble boende fast hos far, men med kontakt med mor, så der var det nok grunn til bekymring. Jeg ville gjort det samme om igjen om jeg var usikker på om barn var trygge. Kanskje mor er veldig sliten eller bare trenger litt veiledning, da skal jo barnevernet hjelpe dem. 

Anonymkode: a30ad...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars barn.💜

Anonymkode: 92d1d...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...