Gå til innhold

Airfryer- dilemma

Fruelena
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Alle snakker om airfryer for tiden og hvor fantastisk den er. Nå har jeg fått lyst på en, men jeg er usikker på om jeg egentlig trenger den. Hva er det som gjør den så bra? Vil jeg bruke stekepannen mindre hvis jeg kjøper en? Hva hvis jeg nesten aldri lager frityrmat - er det da verdt å skaffe en airfryer? Kan den brukes til å tørke frukt eller bake brød? Jeg har ingen jeg kan låne en airfryer av og prøve, og jeg har aldri smakt mat laget i en. So- to be or not to be? To buy or not to buy?

Endret av Fruelena
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg steker egg og pizza i den, varmer rundstykker, lager ostesmørbrød, varmer fryst mat som lasagne og mye annet. Bruker den mye mer enn ovnen om det er småting jeg lager, da det går mye fortere iom at den ikke trenger å varmes opp slik som en ovn.

Anonymkode: 66765...5ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker vår til alt av poteter. Kylling, vinger, nuggets og slikt. Vårruller er kjempegodt i airfryer. Grillspyd er nydelig, det lager vi ganske ofte med forskjellig kjøtt og grønnsaker. Vegetarspyd med paprika, løk, potet og krydder/marinader er kjempegodt. Jeg har også stekt fisk i den, det blir veldig bra 😊 Alt som er panert funker fjell, fordi det er meningen man skal fritere i utgangspunktet. 

Jeg kjenner noen som lager brød i airfryer, og enkle små kaker. Der er jeg mer konservativ og vil heller bruke vanlig ovn. Ungene bruker den til ostesmørbrød og pitapizza, og de har også laget omelett i den. Og så har vi laget donuts fra bunnen av og stekt i den, det var kjempegodt! 

Du bruker nok ikke stekepannen mindre, men stekeovnen. Jeg anbefaler airfryer dersom du lager mat a la det jeg har nevnt her. 

Anonymkode: ae542...20c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg steker egg og pizza i den, varmer rundstykker, lager ostesmørbrød, varmer fryst mat som lasagne og mye annet. Bruker den mye mer enn ovnen om det er småting jeg lager, da det går mye fortere iom at den ikke trenger å varmes opp slik som en ovn.

Jeg har fått beskjed om at den skal varmes opp før en putter noe oppi. 

Har nylig gått til innkjøp av en selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Airfryer er faktisk ganske usunn, men ikke på den måten folk flest forstår. Maten som lages med den har faktisk mindre fett, men du kan lage akkurat de samme rettene med mindre fett i en vanlig ovn. Nei, problemet ligger i at den er rett og slett en plastikk box som varmes til over 200 grader. Dette gjør at pan får i seg noen ganske ekle gasser og over lengere tid kan man få helseproblemer. Bare ta med en VOC- luftkvalitet måler til folk som lager ofte mat med airfryer så blir du sjokkert. Airfryeren produseres i Kina av billig rester av plastproduksjon og de fleste har rester av tunge metaller, å ikke snakke om malingen på den som er overhodet ikke egnet til så høye temperaturer. 

Valget er ditt, jeg antar at du er en voksen🤷

Anonymkode: 5a5d9...95d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Airfryer er faktisk ganske usunn, men ikke på den måten folk flest forstår. Maten som lages med den har faktisk mindre fett, men du kan lage akkurat de samme rettene med mindre fett i en vanlig ovn. Nei, problemet ligger i at den er rett og slett en plastikk box som varmes til over 200 grader. Dette gjør at pan får i seg noen ganske ekle gasser og over lengere tid kan man få helseproblemer. Bare ta med en VOC- luftkvalitet måler til folk som lager ofte mat med airfryer så blir du sjokkert. Airfryeren produseres i Kina av billig rester av plastproduksjon og de fleste har rester av tunge metaller, å ikke snakke om malingen på den som er overhodet ikke egnet til så høye temperaturer. 

Valget er ditt, jeg antar at du er en voksen🤷

Nokon kjelder på desse påstandane ?

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capazitet skrev (3 minutter siden):

Setter tusen kr på Tiktok. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (6 minutter siden):

En kan finne omtrent hvasomhelst på nettet, åpenbart...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært sånn hadde det vore forbudt i Norge/EU

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere alle kjøkkenapparater testes av Mattilsynet? https://dinside.dagbladet.no/bolig/sjekk-dine-svarte-kjokkenredskaper/62152464 Man har brukt disse i mange tiår før det ble oppdaget at de har stoffer som overstiger grensene for PAA stoffer. 

Som sagt, alle har en hode på skuldrene, det er bare å brukes. Jeg har kjøpt https://www.airthings.com/view-plus som julegave til venner som tilfeldigvis bruker airfryer nesten hver dag og de oppdaget at nivåene på VOC var skyhøye. Jeg har verken lyst eller tid til å overbevise noen, men det er ganske naivt å tro at "hadde det vært farlig, så hadde det vært forbudt".  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ein brukt på Finn og prøv sjølv. Airfryer er ein varmluftsomn i miniformat, men blir mykje raskare varm. Brukast til å varme opp mat i måtelege porsjonar, men erstattar ikkje andre kjøkkendingsar. 

Som einsleg er den eit unikum for å varme rundstykke/gamal pizza/steike kjøtt i småbitar, men har du ein heil familie å fore, så er det framleis steikeomnen som gjeld. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Capazitet skrev (21 minutter siden):

Hadde det vært sånn hadde det vore forbudt i Norge/EU

Jeg har ikke satt meg inn i om airfryere er farlige, men det selges mye helseskadelig i Norge. Teflonpanner, plastredskaper til varm mat, og til og med plastform til å bruke i stekeovnen, er alle ting vi fint kunne klart oss uten. Nå finnes det mikroplast i oss alle, og de fleste av oss går over grenseverdiene på ulike miljøgifter. Så staten/EU klarer ikke å passe på. I så fall hadde temu og lignende varer vært forbudt for lenge siden, og det måtte vært mye strengere kontroll med varer som kommer inn i landet.

Det kan i det minste være lurt å undersøke om airfryeren er fri for pfas, og om det er plastdeler som blir varme under bruk. 

Anonymkode: 1352a...776

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror dere alle kjøkkenapparater testes av Mattilsynet? https://dinside.dagbladet.no/bolig/sjekk-dine-svarte-kjokkenredskaper/62152464 Man har brukt disse i mange tiår før det ble oppdaget at de har stoffer som overstiger grensene for PAA stoffer. 

Som sagt, alle har en hode på skuldrene, det er bare å brukes. Jeg har kjøpt https://www.airthings.com/view-plus som julegave til venner som tilfeldigvis bruker airfryer nesten hver dag og de oppdaget at nivåene på VOC var skyhøye. Jeg har verken lyst eller tid til å overbevise noen, men det er ganske naivt å tro at "hadde det vært farlig, så hadde det vært forbudt".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det jeg bruker min aller mest til er å bake brød og rundstykker. Du får så sprø og god skorpe, men saftig inni. Perfekt stekt hver gang. 

Kjøper former i myk silikon som jeg steker i. 

Anonymkode: 6bf26...902

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (10 timer siden):

Alle snakker om airfryer for tiden og hvor fantastisk den er. Nå har jeg fått lyst på en, men jeg er usikker på om jeg egentlig trenger den. Hva er det som gjør den så bra? Vil jeg bruke stekepannen mindre hvis jeg kjøper en? Hva hvis jeg nesten aldri lager frityrmat - er det da verdt å skaffe en airfryer? Kan den brukes til å tørke frukt eller bake brød? Jeg har ingen jeg kan låne en airfryer av og prøve, og jeg har aldri smakt mat laget i en. So- to be or not to be? To buy or not to buy?

Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en. Jeg har tross alt stekeovn med varmluft.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan steiker du egg i airfryeren, det var spennende! 

Vi stekte ribba i vår airfryer i år, det ble veldig godt. Nydelig svor!

Generelt bruker man jo ovnen mindre iallfall, og dermed mindre strøm. Dessuten blir mye av maten bedre synes jeg. Og når man skal ha selskap til 17. mai eller jul osv, så har man plutselig en "ekstra ovn", noe som er veldig nyttig! 

Anonymkode: e81e4...92c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En AirFrier er i bunn og grunn en mini-varmluftsovn. Den har nøyaktig samme funksjon. Det den fungerer best til er å lage små måltider på en mer energieffektiv metode.

Anonymkode: aed96...723

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Generelt bruker man jo ovnen mindre iallfall, og dermed mindre strøm

Du tenker at airfryeren din ikke bruker strøm eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte meg ny komfyr med air fryer funksjon. Har kun testet ut båtpoteter og kyllingvinger, men gud så nydelig det ble 🤤🤤🤤

Anonymkode: 62a56...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøpte meg ny komfyr med air fryer funksjon. Har kun testet ut båtpoteter og kyllingvinger, men gud så nydelig det ble 🤤🤤🤤

Anonymkode: 62a56...fde

Det blir jo like nydelig i en helt vanlig stekeovn også....?

Endret av Makavelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...